PDA

View Full Version : NIeuwe bas



gerrekat
15 mei 2008, 19:25
Ben eigenlijk gitarist maar in mijn nieuwe band speel ik bas (en zang om de line up beperkt te houden). Eigenlijk vind ik het veel leuker dan gedacht. Ik heb een mooie medium scale (32") USA Jackson JJ bass met aluminium hipshot tuners, Duncan Basslines MM Pickup en 3-band actieve EQ etc. Maar al sinds mijn 14de was ik gefascineerd door de stingray bas van mijn toenmalige bassist, dus nu heb ik er zelf ook een gekocht en wel in mijn favoriete finish (blueburst), niet het meest vernieuwende model maar ze grommen aggressief als een beest! NOg effe wachten dan heb ik hem, ben erg benieuwd....



http://www.deanguitars.tv/userpics/lib9/EBMM1.jpg

http://www.deanguitars.tv/userpics/lib9/EBMM2.jpg

http://www.deanguitars.tv/userpics/lib9/EBMM3.jpg

http://www.deanguitars.tv/userpics/lib9/EBMM4.jpg

grayfink
15 mei 2008, 19:34
Misschien kun je je sig aanpassen:

strakke bassist geworden!

gerrekat
15 mei 2008, 19:44
Misschien kun je je sig aanpassen:

strakke bassist geworden!


hahah ja bassen gaat wel, alleen nu de combinatie met zingen (nou ja schreeuwen) nog ;-)

Levitation
15 mei 2008, 20:18
Nice! Zo eentje wil ik ook nog ooit.

YannickH
15 mei 2008, 20:22
woow die bas is echt mooi!!de kleur enzo en gewoon het hele uiterlijk!

Kaboemba
15 mei 2008, 21:52
Mooi ding Gerre, ik ben trouwens ook bassist tegenwoordig.
Tja ik ben/was een slechte gitarist een redelijke drummer en wat blijkt een meer dan redelijke bassist al zeg ik het zelf.
Het bassen bevalt me steeds beter en ik heb eigenlijk zonder enige problemen de bas op kunnen pakken, dat wil niet zeggen dat er nog een hoop te leren valt.

gerrekat
15 mei 2008, 22:36
Ik vind het bassen ook leuk, en ik heb ook altijd al bas gespeeld, maar ergens blijf ik toch een beetje gitarist denk. NOu ja ik blijf riffs schrijven voor de band. Bassen is ook erg gaaf, tis een andere "rol" in de band maar zeker iet onbelangrijk, zeker niet in de 3-mans formatie waarin we nu spelen. een goede drummer ben ik ook nooit geweest, maar ook nooit serieus geprobeerd. Door mijn gitaarachtergrond kan ik vrij aardig bassen zowel met als zonder plektrum. Maar ik merk dat ik toch snel een plektrum pak, ik mis die "attack" als ik met m'n vingers speel, dat klinkt me te wollig en rond. Ik speel natuurlijk in een hardcore/thrash metal crossover band dus dat scheelt, ik gebruik bevoorbeeld ook een lichte overdrive op de basssound. Voor blues kan ik me voorstellen dat spelen met de vingers beter kan klinken. Ik ben iig superblij met m'n stingray, is IMO de ultieme rockbass, nou ja samen met de klassieke rickenbacker en de gibson thunderbird misschien. Onze drummer heeft trouwens een 76 gibson thunderbird liggen maar dat is echt een pijl en boog, nauwelijks op te spelen, jammer ziet er wel vet uit.

Tho
15 mei 2008, 23:13
Super vet Hans! Die Jackson JJ's zijn ook gaaf trouwens.

Maar serieus joh? Ik wist niet dat jij vocalen deed in TCF! Good job dan

vincent136
16 mei 2008, 20:37
Ja, de stringray is een erg gave rockbas. Lekkere velle punch sound en een dikke knor + stevig output geluidje. Wat voor amp/overdrive pedaaltje gebruik je dan?

gerrekat
16 mei 2008, 20:46
Super vet Hans! Die Jackson JJ's zijn ook gaaf trouwens.

Maar serieus joh? Ik wist niet dat jij vocalen deed in TCF! Good job dan

Ja de JJ is ook niets mis mee, heeft alleen een rosewood fretboard en ik wil graag eens een maple board. Volgens mij zijn JJ bassen ook vrij zeldzaam. LOL ja ik was de lul, ach op zich wel leuk zei het dat ik geen vocal talent ben, maar het past wel bij onze stijl.

gerrekat
16 mei 2008, 20:46
Ja, de stringray is een erg gave rockbas. Lekkere velle punch sound en een dikke knor + stevig output geluidje. Wat voor amp/overdrive pedaaltje gebruik je dan?


Voorlopig plug ik in een tech 21 VT character bass pedaal en een asdown MAG300 - 210 combo, klinkt prima.

Tho
17 mei 2008, 11:37
Kees Dee heeft ook een JJ staan. écht een prachtexemplaar!

http://www.keesdee.nl/detail.php?id=519

gerrekat
17 mei 2008, 15:04
jup ik heb dezelfde alleen die van mij is plain zwart. beste bas die Jackson ooit gemaakt heeft, maar jka ze staan niet echt bekend om hun basgitaren, ik geloof ook niet dat ze nog een USA productiemodel hebben.

gerrekat
29 mei 2008, 09:12
Zo gisteren (binnen twee weken) mijn nieuwe Ernie Ball Music Man Stingray limited edition 2007 blue dawn binnengehad. Ik heb deze bas puur op zicht gekocht en vanwege een ervaring met een mid 90’s stingray van een vriend van me van jaren geleden. Destijds kocht hij op bestalling een nieuwe Gibson thunderbird, echtere, de levertijd op dat ding was zo absurd dat de handelaar hem op een gegeven moment voorstelde een stingray mee te nemen als compensatie, een bas die in dezelfde prijsklasse lag. Zo gezegd zo gedaan, en we waren eigenlijk allemaal weggeblazen door de sound. 6 maanden later ruilde hij hem toch in voor een thunderbird maar had daar achteraf spijt van. Tuurlijk ziet de Gibson er bruter uit maar de sound was een stuk muffer en wolliger ten opzichte van de felle agressieve stingray toon.

Tot mijn geluk bljikt de kwaliteit van EBMM over de jaren consistent te zijn wnat die van mij klonk gisteren absoluut fantastisch zo uit de koffer. Ik plug hem in een tech 21 VT character pedaal (soort analoge pre amp/stomp box) voor een vette rand overdrive en plug deze in de EFX return van mijn Ashdown MAG 300, gebruik hem dus quasi als pre amp. Mjin god ondanks dat ik flink wat overdrive gebruik (denk redelijk zwaar overstuurde ampeg SVT) bljift hij helder en gedefinieerd. De sting wordt nooit breierig. Hij speeld als een tierelier, ik was bang dat ik problemen zou hebben met de 34” longscale neck met mijn kleine handen maar dat valt mee. De neck is de meest comfortable die ik ooit in mijn handen heb gehad, ongefinishte geoliede neck, zo vanaf de nut is de kop wel gelakt. Fretwerk is waanzinnig goed en de actie ultra laag. De originele MM humbucker klnikt IMO 100 x beter dan de duncan basslines MM style PU die ik in mijn jackson JJ bass heb, veel meer diepte, punch en definitie. De actieve 3 band EQ is ook perfect, vooral de middentonen wat hoger laat hem flink knorren. Oh en de balans, echt super, ik heb een hekel aan topzware gitaren/bassen maar de stingray heeft en superbalans en “zit” als gegoten. Vanmiddag/vanavond post ik wel wat pics.

Rinze
29 mei 2008, 09:15
Ik heb met twee bassisten gespeeld die op Stingrays speelden, vond ze eigenlijk juist altijd zo wollig klinken. Begrijp nu dat ze blijkbaar iets niet goed deden...:sneaky:

gerrekat
29 mei 2008, 09:26
Ik heb met twee bassisten gespeeld die op Stingrays speelden, vond ze eigenlijk juist altijd zo wollig klinken. Begrijp nu dat ze blijkbaar iets niet goed deden...:sneaky:

ik hou absoluut niet van wollige zompige bassen, dus nee, volgens mij klopt daar iets niet ;-), je kan eens tingray juist makkelijk een beetje fel trebly geluid geven, en daar hou ik wel van. Omdat ik inm een 3-mans band speel moet ik ook quasi de slaggitarist vervangen tijdens de solo's.

Rinze
29 mei 2008, 09:36
Tja, ik denk dat het gewoon aan die lui lag. Die ene is daarna folk gaan spelen, hij zat ook altijd al stiekem van die hoempalijnen te spelen. De andere zat altijd aan zijn knoppen te draaien, hou ik toch al niet van. Lag het dus toch niet aan de bassen :satisfie:


Ze zijn wel mooi trouwens, nog gefeliciteerd.

gerrekat
29 mei 2008, 10:12
Tja, ik denk dat het gewoon aan die lui lag. Die ene is daarna folk gaan spelen, hij zat ook altijd al stiekem van die hoempalijnen te spelen. De andere zat altijd aan zijn knoppen te draaien, hou ik toch al niet van. Lag het dus toch niet aan de bassen :satisfie:


Ze zijn wel mooi trouwens, nog gefeliciteerd.

thanx, ja ik ben ook meer van het moet goed klinken of niet, tuurljik draai ik ook wel eens aan knoppen maar als ie goed staat staat ie ook goed. Ik kan me overigens voorstellen dat de stingray niet geschuikt is voor hele "cleane" muziek als jazz of country. Maar verder is hij erg breed inzetbaar, funk, blues, rock, punk en metal geen probleem.

Wabbie
30 mei 2008, 14:17
Wooow! Vette stingray man. Ik zou alleen persoonlijk de slagplaat eraf halen. Maar dat is eigenlijk het enige wat ik niet heel erg mooi vind aan 4-snarige stingrays.