PDA

View Full Version : Zelfbouweffect.



Steven Otto
15 mei 2008, 16:34
Hallo,

Ik heb afgelopen week bij newtone-online een zelfbouw pakketje gekocht om een MXR Distortion+ te maken. Gister het pakketje ontvangen en alle onderdelen gecontroleerd met me vader. Ook al hebben we even naar de twee schema's gekeken. 1. is het bouwschema. Ook zat er een schema bij dat je het printje van bovenaf zag en er de onderdeelnummers op getekend waren met de bedrading. Ik en mijn vader hebben niet zo heel veel verstand van elektronica. Binnenkort gaan we beginnen met solderen. Een nieuw soldeerpistool (voor de wat fijnere dingen) wordt binnenkort aangeschaft. Ik vroeg me af of er nog dingen waren waar we op moeten letten. Ook zou ik het fijn vinden als iemand een link naar een site heeft hoe je met name het bouwschema moet lezen (of zelf wat uitleg kan geven). Ik heb het niet kunnen vinden via Google.
Bijvoorbaat bedankt.

Cheers,
Steven

hadv
15 mei 2008, 17:44
zoek even op het zelfbouw forum naar informatie voor beginners.
enne, een soldeerpistool is in de regel zo'n 80watt. voor electronica, de fijnere dingen zoals jij die noemt, is een 18 watt boutje het beste. met 50 watt of meer loop je kans de onderdelen te vernielen.

Steven Otto
15 mei 2008, 18:07
oké, bedankt! Hier heb ik wat aan. ;)

bassej
15 mei 2008, 18:43
ik heb hem ook , maar je hebt hem vast niet bij fulltone besteld;) newtone d8 ik zo:P let op de 3dpt als het je eerste effect is( de ellipsen op de goeie manier) voor de rest is hij easy en had ik hem zo af

Steven Otto
15 mei 2008, 19:10
Fulltone ja! ik haal ze altijd door elkaar :P

ponq
15 mei 2008, 20:01
Hi Steven, check ook het newtone-online forum. Daar zie je veel vragen/tips/tricks en bouwverslagen van (o.a.) newtone-bouwpakketjes.

Let vooral goed op de plus- en min-kant van de elco's (die 'grote' condensatoren). De min kant kun je herkennen aan 1) de streep op de Elco, en 2) het kortere pootje. Check pagina 2 van de beschrijving van The Plus (http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtonePlus.pdf).

C6 heeft de plus-kant bij het '+'teken. Aan de linkerkant dus. C7 is niet zo duidelijk te zien, maar daar zit de + aan de onderzijde. De min-kant staat in verbinding met Ground.

Let er verder op dat je het IC in het socket zet. Het socket soldeer je op de printplaat, het IC druk je (als laatste) in het socket. Let er dan op dat je pin 1 (te herkennen aan het bolletje op het IC) op de plek links boven zet (op de layout zie je dat die pinpositie vierkant is, de rest van de pinposities zijn rond).

Het laatste aandachtspunt is de diodes. Op de diodes zie je zowel in het echt als op de layout aan een kant een streepje zitten. Zorg dat je de diodes plaatst zoals ze ook op de layout staan.

Soldeer netjes, rustig met niet te veel soldeer.

Succes!

Steven Otto
15 mei 2008, 20:16
Heel erg bedankt dat je er tijd voor genomen hebt, ponq :)
Ik zal nog wel een verslagje plaatsen als hij helemaal af is of misschien heb ik in de loop der tijd nog een vraagje. thx!

Dirk_Hendrik
15 mei 2008, 20:27
Vergeet dat soldeerpistool idd.. veel te zwaar en volledig nutteloos voor de toepassing (het nut van een soldeerpistool is me in het algemeen nooit helder geworden).


en voor de rest.. thank ponq. Die heeft het meeste wel gezegd.

pueblo
15 mei 2008, 20:44
even nog een vraagje, mss kan ik dat hier stellen. ik heb soms al wat uitgeprobeerd met solderen, maar de soldeerdraad vloeit nooit open maar blijft als een bolletje en hecht zicht niet goed vast.
hoe komt dit? moet ik eerst langer soldeerbout erophouden voordat ik de soldeerdraad ertegenhoud?
ergens op een technische school waar we eens zijn langsgegaan deden we er een product op, ik denk dat het daarvoor was, weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

alvast dank

Pueblo aka Jan

G.G.
15 mei 2008, 20:46
even nog een vraagje, mss kan ik dat hier stellen. ik heb soms al wat uitgeprobeerd met solderen, maar de soldeerdraad vloeit nooit open maar blijft als een bolletje en hecht zicht niet goed vast.
hoe komt dit? moet ik eerst langer soldeerbout erophouden voordat ik de soldeerdraad ertegenhoud?
ergens op een technische school waar we eens zijn langsgegaan deden we er een product op, ik denk dat het daarvoor was, weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

alvast dank

Pueblo aka Jan

Dan is hetgene waar het tin aan moet hechten niet warm genoeg.

Steven Otto
15 mei 2008, 21:06
Kan het misschien iets te maken dat het te vet is ofzo? ik weet het ook niet zeker, maar er schoot me er zoiets te binnen. Dat middeltje was er misschien om het vetvrij te maken.

pueblo
15 mei 2008, 21:36
Kan het misschien iets te maken dat het te vet is ofzo? ik weet het ook niet zeker, maar er schoot me er zoiets te binnen. Dat middeltje was er misschien om het vetvrij te maken.

ik dacht dat het zoiets was, maar wat zou dat kunnen zijn?

bert k
15 mei 2008, 21:47
Dat spul wat je er op school opsmeert is S39 of zoiets, inderdaad om het te laten vloeien, het is prima spul voor waterleidingen.

Maar voor electronica gebruik je dat nooit! Je moet harskern-soldeer gebruiken, daar zit het al in.

Chris Winsemius
15 mei 2008, 21:51
(het nut van een soldeerpistool is me in het algemeen nooit helder geworden).

Zelfverdediging tijdens werkzaamheden...

Steven Otto
15 mei 2008, 22:39
Dit is precies degene die wij hebben;
http://www.discoparadijs.nl/b_2455.jpg
100 Watt en dus veels te veel. Dit is voor het grofere werk. Hebben jullie nog aanraders om te gebruiken voor het fijne soldeerwerk zoals bij effecten?

@Chris:
Het heeft wel wat weg van een pistool hoor :d

Jedeel
16 mei 2008, 09:48
Hebben jullie nog aanraders om te gebruiken voor het fijne soldeerwerk zoals bij effecten?

Als je de zoekfunctie gebruikt; "soldeerbout" in het subforum "werkbank",
kom je diverse onderwerpen tegen.
Lees deze eens; http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105648&highlight=soldeerbout

Dirk_Hendrik
16 mei 2008, 09:59
Gebruik NOOOOIT s39 bij elektronica!!!!!!


(behoort tot de elektronica basisregels)

bassej
16 mei 2008, 14:35
Gebruik NOOOOIT s39 bij elektronica!!!!!!


(behoort tot de elektronica basisregels)

woops, mijne werkt wel, maar met heel wat druppen s39 en een soldeerpistool van 100watt ( en een halfgesmolten 3dpt) :D

ponq
16 mei 2008, 14:36
tijd voor pics :D

Steven Otto
16 mei 2008, 17:11
tijd voor pics :D

Ik ga vanavond beginnen. of bedoel je die van bassej? :seriousf:

Valoosj
16 mei 2008, 17:41
Ik denk dat hij die van bassej bedoelt. Als je toch dingen bestelt bij newtone, koop dan toch meteen daar een soldeerbout. Ik heb die van mij bij musikding gekocht. Werkt perfect.

Steven Otto
17 mei 2008, 13:57
Tot nu toe ging alles gesmeerd, ik heb het printje af en wil nu alle andere onderdelen eraan vast maken, alleen zit ik nu met twee vragen.

1) Aan de onderkant van de footswitch(3dpt) zitten negen aansluitingen. maakt het nog uit hoe je de footswitch houdt?

2) Je hebt twee verschillende pots, een 10k en een 1m. In de handleiding is niet af te leiden welke waar moet; is het zo goed?
http://i138.photobucket.com/albums/q260/Ensi_Ferum/MXR.jpg

Bij voorbaat bedankt :)

ponq
17 mei 2008, 15:11
kijk goed naar de 3pdt pootjes. Deze zijn niet rond maar rechthoekig. Dat zie je ook terug op de afbeelding hierboven. Je moet 'm dus zo houden:

- - -
- - -
- - -

dan is ie gelijk aan de afbeelding in je post.

ponq
17 mei 2008, 15:14
en vraag 2:
je hebt t precies verkeerd om ;)

1M is de gain pot. De 10k is de volumepot.

Steven Otto
17 mei 2008, 18:42
Ok, Heel erg bedankt! :)

Steven Otto
17 mei 2008, 19:38
kijk goed naar de 3pdt pootjes. Deze zijn niet rond maar rechthoekig. Dat zie je ook terug op de afbeelding hierboven. Je moet 'm dus zo houden:

- - -
- - -
- - -

dan is ie gelijk aan de afbeelding in je post.

En maakt het dan nog uit of je hem 180 graden draait? zo ja, hoe kan je zien wat de boven of onderkant is?

ponq
17 mei 2008, 20:32
dat maakt niet uit. Test t maar eens met een multi-meter als je die hebt. In beide standen.

Steven Otto
18 mei 2008, 19:39
Ik heb het print plaatje af en alle andere onderdelen eraan vast gemaakt volgens het schema. Toen ben ik hem gaan testen. Ik heb de adapter gebruikt en hij krijgt stroom want het ledje brandt! Als ik hem uittrap doet hij het en gaat er zoals het hoort een clean geluid door. Als ik echter het pedaaltje aantrap gaat het ledje branden maar er komt helemaal geen signaal door en je hoort helemaal niets. Ik heb het printplaatje al nagekeken op valse verbindingen. Weet iemand waar het probleem zit, waar naar moet kijken dus.

MvG,
Steven

ponq
18 mei 2008, 20:20
Ok, tijd voor een debugje ;)

-kan je een foto posten van de voorkant, achterkant en een overzichtsfoto?
-meet met een multimeter de spanning op de pinnetjes van het IC en post die hier.

Steven Otto
18 mei 2008, 22:16
Ok, is goed. Ik ga alleen nu naar bed. Als ik morgen uit school kom zal ik foto's nemen en hier plaatsen. In iedergeval alvast bedankt dat je wilt helpen :)

Jedeel
18 mei 2008, 22:38
Ok, is goed. Ik ga alleen nu naar bed. Als ik morgen uit school kom zal ik foto's nemen en hier plaatsen. In iedergeval alvast bedankt dat je wilt helpen :)

Geweldig Pong dat jij je wéér bereid voelt om te helpen, ondanks dat ik weet
dat je zelf ook druk bent met je pedalenbak.
Prima (sub)forum hiero!!!!!!

Dat moest ik effe kwijt :satisfie:

Steven Otto
18 mei 2008, 22:41
Ponq is een coole gast :hippie:

Steven Otto
19 mei 2008, 19:35
Hier de foto's:

Voorkant printplaatje:
http://i138.photobucket.com/albums/q260/Ensi_Ferum/printplaat1.jpg

achterkant:
http://i138.photobucket.com/albums/q260/Ensi_Ferum/achterkant3.jpg
toelichting: De IC socket heeft 8 punten, waarvan er vijf aangesloten zitten op de printplaat. De andere drie waren denk ik voor de extra stevigheid(aan de printplaat vast) die heb ik dus niet eraanvast gesoldeerd omdat die geen connectie met een andere verbinding maken.

Heynis
19 mei 2008, 19:52
Als je de rood omcirkelde stukjes op je print even opnieuw soldeert is je probleem waarschijnlijk opgelost. Anders zou ik het ook zo snel even niet weten.

http://i77.photobucket.com/albums/j76/kijkmiech/Naamloos-1.jpg

Je weet wel zeker dat je voetschakelaar op de goede manier aangesloten is, neem ik aan? Je kunt trouwens beter ietsje minder soldeer gebruiken, en het soldeer dan wat beter laten vloeien. Dan krijg je niet van die dikke klonters, en zie je in een oogopslag of je verbinding goed zit.

Steven Otto
19 mei 2008, 20:08
Ok, en hoe kan ik dan het beste het opnieuw solderen?
ook nog van harte welkom op het forum ;)

Jedeel
19 mei 2008, 20:31
Ok, en hoe kan ik dan het beste het opnieuw solderen?


Gewoon opnieuw verhitten (en de tin goed laten vloeien).
(Zo keek ik zelf onlangs ook diverse malen over een slechte soldering heen.)

Steven Otto
19 mei 2008, 20:35
Wat ik me afvraag is dit:
Wat is er mis met die soldeerpunten? dan weet ik het voor een volgende keer en hoe het de volgende keer dus wèl moet :satisfie:

MattellicA
19 mei 2008, 20:43
Ze moeten mooi 'vloeiend' zijn en geen zulke 'rattenkopjes'

Nuja, je snapt wat ik bedoel eh :satisfie:

Steven Otto
19 mei 2008, 21:20
Hmm.die plekken opnieuw gesoldeerd. nogsteeds hetzelfde probleem :confused:

ponq
19 mei 2008, 21:29
Geweldig Pong dat jij je wéér bereid voelt om te helpen, ondanks dat ik weet
dat je zelf ook druk bent met je pedalenbak.
Prima (sub)forum hiero!!!!!!

Dat moest ik effe kwijt :satisfie:
Thanks *blush* tis een hobby die ik graag deel.

De IC socket heeft 8 punten, waarvan er vijf aangesloten zitten op de printplaat.
Zie je kans de voltages op al die 8 (alle 8) pinnen eens te meten? Houd de ene probe (de zwarte) van je multimeter op de aarde en de andere (rode) houd je op de pin die je wilt meten. Zet de multimeter op 20V gelijkspanning (DC).

Steven Otto
19 mei 2008, 21:43
Ik weet niet echt precies hoe je de multimeter moet instellen, want als ik hem op 25 zeten bij DCV dan gebeurt er ook niets als ik de twee probes tegenelkaar houd. als ik hem op ohm zet dan slaat de wijzers uit als ik de probes tegen elkaar uit(elec. circuit).

Op ohm gezet en deze waarneming gehad:
Bij alle acht de pinnen slaat de wijzer uit, BEHALVE bij een. dat is de linksboven pin. (met het bolletje aan de bovenkant)

M Kactus
20 mei 2008, 09:49
Ik weet niet echt precies hoe je de multimeter moet instellen, want als ik hem op 25 zeten bij DCV dan gebeurt er ook niets als ik de twee probes tegenelkaar houd. als ik hem op ohm zet dan slaat de wijzers uit als ik de probes tegen elkaar uit(elec. circuit).

Op ohm gezet en deze waarneming gehad:
Bij alle acht de pinnen slaat de wijzer uit, BEHALVE bij een. dat is de linksboven pin. (met het bolletje aan de bovenkant)

Soldeer de andere drie pinnetjes toch maar vast van het IC'tje. Ik heb geen schema of layout bij de hand, maar ik meen te zien dat pin2 (?) contact moet maken...

Je moet je multimeter niet op Ohm zetten, maar op 25DCV (of iets anders wat het kortst bij 10 ligt, maar er boven ligt). De ene probe moet je op de aarde houden (de zwarte) en de andere houd je tegen het onderdeel dat je wilt doormeten, dus op de pinnetjes van je IC. Een IC is zo genummerd:
-1--8-
-2--7-
-3--6-
-4--5-
Dat voorkomt verwarring :)

ponq
20 mei 2008, 10:07
Ff het schema, dan hoeven we t niet elke keer op te zoeken:

http://img441.imageshack.us/img441/4585/schemans4.jpg

M Kactus
20 mei 2008, 10:24
Ff het schema, dan hoeven we t niet elke keer op te zoeken:


Oké, bedankt :) Dat maakt het al wat duidelijker. Wat leek op een verbinding, was blijkbaar gezichtsbedrog. De andere drie pootjes vastsolderen lijkt me dan ook niet nodig, hoewel het geen kwaad kan, natuurlijk. Nou, kom maar op met die voltages ;)

PS: De diodes staan toch in de juiste richting, hè ? En het IC'tje met het bolletje linksvanboven ?

Steven Otto
20 mei 2008, 16:39
Oké, bedankt :) Dat maakt het al wat duidelijker. Wat leek op een verbinding, was blijkbaar gezichtsbedrog. De andere drie pootjes vastsolderen lijkt me dan ook niet nodig, hoewel het geen kwaad kan, natuurlijk. Nou, kom maar op met die voltages ;)

PS: De diodes staan toch in de juiste richting, hè ? En het IC'tje met het bolletje linksvanboven ?

als ik het meet gaat het wijzertje de linkerkant op :sneaky:
(hij staat al standaard links maar gaat buiten het gebied waar de getallen staan :chicken: )

M Kactus
20 mei 2008, 16:42
als ik het meet gaat het wijzertje de linkerkant op :sneaky:
(hij staat al standaard links maar gaat buiten het gebied waar de getallen staan :chicken: )

Wissel de probes dan een keertje om, de andere op de aarde.

Steven Otto
20 mei 2008, 16:50
ok, de voltages op de pinnen:

#1: niets ------ #5: niets
#2: 10 volt ---- #6: 3 volt
#3: 5 volt ----- #7: ongeveer 1 volt ofzo
#4: niets ------ #8: niets

ponq
20 mei 2008, 16:56
ok, de voltages op de pinnen:

#1: niets klopt, niet verbonden
#2: 10 volt te hoog, zo ong in de buurt van het voltage op pin3 moeten zitten
#3: 5 volt klopt
#4: niets klopt, is direct verbonden met de aarde
#5: niets klopt, niet verbonden
#6: 3 volt kan, maar lijkt me wat aan de lage kant
#7: ongeveer 1 volt ofzo klopt niet. Dit zou de hoogste meeting moeten zijn. Deze is namelijk direct verbonden met de voeding
#8: niets

Hoeveel volt meet je op de voeding?

Steven Otto
20 mei 2008, 17:01
iets minder dan 10

ponq
20 mei 2008, 17:04
Wat meet je op R7 (de kant die verbonden is met pin 7)?

Steven Otto
20 mei 2008, 17:20
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt

Han S
20 mei 2008, 17:28
Heb je de elco'tjes en de diodes niet verkeerd om? Elco's hebben een + en een - kant.

HaroldA
20 mei 2008, 17:31
Misschien stomme reactie van een mede-nietsweter, maar als je de IC omdraait, dan lijkt me dat bovenstaande rode commentaar ineens allemaal zou moeten kloppen? :nervous:

M Kactus
20 mei 2008, 17:42
Misschien stomme reactie van een mede-nietsweter, maar als je de IC omdraait, dan lijkt me dat bovenstaande rode commentaar ineens allemaal zou moeten kloppen? :nervous:

Ja, het viel mij ook op dat er iets scheef zat met de nummering: Ik had nog een mooi lijstje gemaakt om verwarring te voorkomen ;).

Steven Otto
20 mei 2008, 17:51
Heb je de elco'tjes en de diodes niet verkeerd om? Elco's hebben een + en een - kant.

Ja, dat weet ik. mijns inziens heb ik ze ook op de goede manier geplaatst. De diodes weet ik zeker, want de printplaat ziet er precies hetzelfde uit als die bij de bouwbeschrijving zit. de elco's weet ik ook vrij zeker!

Steven Otto
20 mei 2008, 17:53
Ja, het viel mij ook op dat er iets scheef zat met de nummering: Ik had nog een mooi lijstje gemaakt om verwarring te voorkomen ;).

Ok, zeg het maar tegen me...

Ik heb inderdaad de verkeerde nummering aangehouden! (dus niet zoals jij het een post eerder zei). Damn!

Ik heb zo gedaan:
1.-5
2.-6
3.-7
4.-8

Ipv:
1 - 8
2 - 7
3 - 6
4 - 5

Ik ben echt dom :mad:

M Kactus
20 mei 2008, 17:56
Ok, zeg het maar tegen me...

Ik ben echt dom :mad:

Dat ga ik nou niet echt zeggen :) In mijn eerste debug heb ik precies hetzelfde gedaan, dus dom kan ik het niet noemen ;).

ponq
20 mei 2008, 18:13
sorry, ik liep te slapen, ik keek puur naar de pinnummers, niet naar de manier zoals je ze had neergezet.

Zou je om verwarring te voorkomen nog eens de voltages kunnen meten op de pinnen?

Pin 1 is die met het bolletje op het IC.
1o--8
2---7
3---6
4---5

Steven Otto
20 mei 2008, 18:26
EDIT:

1. niets
2. 2.5 volt
3. 1 volt
4. niets
5. niets
6. 5 volt
7. 9 volt
8. niets

Ik word onderhand gek van me eigen fouten :stop:

ponq
20 mei 2008, 18:30
meet je op de achterkant van het pcb (dus op de zijde met de koperbanen?)

Het lijkt dat je de pinnen precies verkeerd heb (pin 1 meet je als pin 8, pin 2 als pin7 etc), wat HaroldAling eigenlijk al zei.

Steven Otto
20 mei 2008, 19:08
Zie mijn vorige p0st

Jedeel
20 mei 2008, 19:22
Zie mijn vorige p0st
Wat Pong bedoeld is of de metingen van je vorige post zijn gedaan
op de soldeer-eilanden aan de onderzijde van de print
of aan de onderdelenzijde, dus met de pennen v.d. multimeter
bij het IC-voetje?

Steven Otto
20 mei 2008, 19:30
Bij post nummer 59 heb ik het gedaan aan de pinnen bovenop de ic socket.

Thijs van der Burg
20 mei 2008, 19:31
Steven, beter maak je het pedaal ff goed! :P Ik wil hem horen bij de volgende bandrepetitie! :blast:

ponq
20 mei 2008, 19:34
ok, bedankt voor t aanpassen van de metingen.

De pinnen 2 en 3 zijn te laag. Check de onderdelen naar die pinnen toe nog eens nauwkeurig (R1-R3, C1-C3, zie newtone-handleiding voor welke weerstand R1 en welke condensator C1 etc is).

En kan je een foto posten van hoe je de potmeters hebt bedraad?

ponq
21 mei 2008, 19:13
niet opgeven he ;)

Steven Otto
1 juni 2008, 20:08
Doordat ik de moed een beetje heb opgegeven heb ik even niets meer gepost. Ik heb er gister weer naar gekeken( alle soldeer punten enzo) en wat dingen opnieuw gesoldeerd, geen succes uiteraard. Ik zal even een foto posten van de bedrading van de potmeters.

Steven Otto
1 juni 2008, 20:32
Ok, hier zijn de andere foto's:

De footswitch:
http://i138.photobucket.com/albums/q260/Ensi_Ferum/DSCN4388.jpg

Alles:
http://i138.photobucket.com/albums/q260/Ensi_Ferum/DSCN4387.jpg
bovenkant v/d printplaat (om de verbindingen naar het printje dus te zien)
http://i138.photobucket.com/albums/q260/Ensi_Ferum/DSCN4380.jpg

Voor zover ik weet zitten alle condensatoren en diodes wel goed, het ziet er precies hetzelfde uit als in de handleiding van newtone.

Steven Otto
12 juni 2008, 14:47
Bij deze BUMP ik even mijn topic.
Heeft iemand misschien al de oplossing gevonden?
Ik denk dat ik hem anderes gewoon binnenkort naar Feedback breng, opdat ze hem daar 'maken'.
Of is er iemand in die in de buurt van het Westland woont en zin/tijd heeft om even langs komen en ernaar te kijken?

ponq
12 juni 2008, 14:49
Je mag m naar m opsturen. Ik fix m dan voor je. T enige wat ik van je vraag is dat je de verzendkosten voor je rekening neemt (2x 6,40 meen ik: heen en terug).

PM me voor meer info

Valoosj
12 juni 2008, 15:57
Voor de zoveelste keer: Ponq, je bent een held!
Wat zou dit subforum toch zijn zonder mensen als jij ;)

Jedeel
12 juni 2008, 17:19
Voor de zoveelste keer: Ponq, je bent een held!
Wat zou dit subforum toch zijn zonder mensen als jij ;)

Pong, doe je ook in auto's? :)

Grapje.....
Je toont wederom 'muziekantennaastenliefde' :satisfie:

ponq
12 juni 2008, 17:49
auto's heb ik geen verstand van ;)

Effectjes bouwen vind ik leuk. En... "to have joy one must share it" (vrij naar Byron). Hoe meer mensen plezier hebben van zelfbouw fx, hoe beter he :D

Steven Otto
12 juni 2008, 19:25
Je mag m naar m opsturen. Ik fix m dan voor je. T enige wat ik van je vraag is dat je de verzendkosten voor je rekening neemt (2x 6,40 meen ik: heen en terug).

PM me voor meer info
Hé Ponq.

Je hebt PM!