PDA

View Full Version : hoe body uitsnijden



kpt zwartbaard
15 mei 2008, 14:24
hey ik ben nu bezig met een body uit te snijden mbv een sjabloon

nu het probleem is dat ik dacht het te doen met een router
maar de router stukjes zijn niet lang genoeg om de 5 cm te overbruggen tot aan het sjabloon
wat nu??

ik heb wel een verticaal boor beschikbaar

no 1 hops
15 mei 2008, 14:39
denk dat je met je vraag wat duidelijker moet zijn.
1 je hebt een sjabloon/mal
2 je hebt een bovenfrees met freesbit.
3 je gebruikt misschien een copieer ring.

frezen zijn er niet alleen in vorm en dikte te krijgen , maar ook in lengte.
als je dus een mal maakt moet je daar dus rekening mee houden dat je frees dit kan pakken of je maakt eerst een rondgang zo diep mogelijk en neemt dan een frees met een onder lager.
dus een frees waaronder een wieltje zit.

http://www.guitarsupplies.nl/b_549.jpg
dat wieltje rolt dan over de kant die al gefreesd is en gebruikt dat als geleiding voor de rest weg te frezen

kpt zwartbaard
15 mei 2008, 14:50
inderdaad dat is de situatie (ik gebruik de frees met de rolade natuurlijk ) ik gebruik geen freesring

maar met welk soort freesbit zou ik de zo diep mogelijke insnede maken en heeft het sjabloon dan nog wel nut
of ik moet gewoon een langere freesbit kopen

KoenB
15 mei 2008, 14:56
inderdaad dat is de situatie dus maar ik gebruik geen freesring

maar met welk soort freesbit zou ik de zo diep mogelijke insnede maken en heeft het sjabloon dan nog wel nut
of ik moet gewoon een langere freesbit kopen

http://guitarsupplies.nl/Template-bit-voor-bovenfrees-met-bovenlager--N_art_51.php met deze bovenlagerfrees. Ik heb hem ook gekocht, prima bitje voor weinig geld! Deze frees heeft een bovenlager, dus je legt je sjabloon neer, zet de frees met de lager er tegen aan, en dan een rondje om het sjabloon heen wandelen. Probeer niet in 1 keer door te frezen, doe het in stapjes van 1,5 tot 2 cm. Na verloop van tijd kun je waarschijnlijk niet dieper meer. Dan kun je gewoon het sjabloom er af halen en langs de countour van het al uitgefreesde stuk de lager laten lopen (de body is ook gelijk sjabloon geworden ;) )

Ik hoop dat het zo duidelijker wordt

[edit: vergeet niet dat speciale busje wat onderaan dat linkje staat te kopen, het is nml een amerikaanse maat en die passen niet in de standaard houders! ]

G.G.
15 mei 2008, 14:59
http://guitarsupplies.nl/Template-bit-voor-bovenfrees-met-bovenlager--N_art_51.php met deze bovenlagerfrees. Ik heb hem ook gekocht, prima bitje voor weinig geld! Deze frees heeft een bovenlager, dus je legt je sjabloon neer, zet de frees met de lager er tegen aan, en dan een rondje om het sjabloon heen wandelen. Probeer niet in 1 keer door te frezen, doe het in stapjes van 1,5 tot 2 cm. Na verloop van tijd kun je waarschijnlijk niet dieper meer. Dan kun je gewoon het sjabloom er af halen en langs de countour van het al uitgefreesde stuk de lager laten lopen (de body is ook gelijk sjabloon geworden ;) )

Ik hoop dat het zo duidelijker wordt

[edit: vergeet niet dat speciale busje wat onderaan dat linkje staat te kopen, het is nml een amerikaanse maat en die passen niet in de standaard houders! ]

En als je er dan nog steeds niet helemaal doorheen komt omdat de freesbit te kort is, dan draai je de body om en gebruik je het bitje uit post nummer 2

KoenB
15 mei 2008, 17:20
En als je er dan nog steeds niet helemaal doorheen komt omdat de freesbit te kort is, dan draai je de body om en gebruik je het bitje uit post nummer 2

precies

10tekens