PDA

View Full Version : Hulp nodig bij uitzoeken elektronica



HaroldA
15 mei 2008, 11:09
Dames, Heren,

Ik heb de/het(?) ebook van Brian Wampler/Indyguitarist aangeschaft en wil nu een paar pedaaltjes van mij gaan modden... Ik kan alleen niet exact vinden welke onderdelen ik nu nodig heb.

http://www.newtone-online.nl leek me wel een geschikte winkel maar bij de keuze van condensatoren loop ik gelijk tegen mijn -1 kennis aan. :sssh:

1 Wat zijn MKS, MKT en FKP condensatoren? Welke kan ik het beste kiezen?
2 Ik heb ook een paar .001 UF condensatoren nodig, maar die kan ik ook niet vinden op de newtone site?
3 Ik heb ook een NE5532 nodig. Newtone heeft de NE5532AP en de NE5532P in haar assortiment. Nou zou de NE5532P beter geschikt zijn voor audio toepassingen. Klopt dat?

Kortom: veel vragen, maar ben dan ook nog een flinke beginner... :rockon:

ponq
15 mei 2008, 11:50
Waarschuwing! Wat je gaat doen is... verslavend! Je bent gewaarschuwd.

:D

1) Dat zijn condensatoren van verschillende kwaliteit. Naar mijn (bescheiden) mening maakt het type in 95% van de gevallen niet echt uit. Op sommige plaatsen in een circuit maakt het zeker wel uit, maar goed... de beste manier om daar uit te komen is door te experimenteren.
Ik gebruik meestal MKT, soms MKS. Nooit FKP gebruikt.

2) Check deze link http://www.justradios.com/uFnFpF.html
Erg makkelijk bij het omrekenen van condensator waardes. 0,001uF is 1nF, die vindt je wel bij newtone.

3) Ik zou allebei kopen. 40 cent of 70 cent is t geld niet. Kan je gelijk het verschil zelf horen (of niet...als t verschil een theoretisch verschil is).

Succes!

HaroldA
15 mei 2008, 16:17
Waarschuwing! Wat je gaat doen is... verslavend! Je bent gewaarschuwd. ...
3) Ik zou allebei kopen. 40 cent of 70 cent is t geld niet. Kan je gelijk het verschil zelf horen (of niet...als t verschil een theoretisch verschil is).
Tja... Ik heb een half jaar geleden mijn OD-1 al een update gegeven, toen wist ik al dat de anderen ook gingen volgen. ;)

NE5532AP Description (http://www.chipcatalog.com/TI/NE5532AP.htm)
Dual Low-Noise Operational Amplifier

NE5532P Description (http://www.chipcatalog.com/TI/NE5532P.htm)
Dual Low-Noise High-Speed Audio Operational Amplifier

Moet ik dan echt beiden kopen? OK, ze kosten bijna niets, maar da's wel een duidelijk verschil, toch?

ponq
15 mei 2008, 16:24
t enige verschil is in de door jouw qequote beschrijving. Qua stats zie ik zo 1,2,3 niet waar die highspeed in zit. Slewrate is gelijk, toch?

Ik zou er sowieso twee kopen (stel er gaat 1 stuk, dan hoef je niet voor 1 IC de volle mep aan verzendkosten te betalen). In dit geval zou ik beide versies kopen, leuk om te swappen. (IC's in sockets uiteraard he...)

'Audio' kan op van alles slaan he. Meeste stuff in gitaar-fx is nou niet echt HIFI. Maar goed, niet te lang twijfelen. Gewoon wat kopen en kijken hoe t klinkt.

HaroldA
15 mei 2008, 17:09
Gewoon wat kopen en kijken hoe t klinkt.
Will do...

Mag ik stellen dat 'metal film' condensatoren minder ruisen dan de standaard condensatoren?

Zou de ruis uit mijn OD-1 minder kunnen worden als ik alle oude condensatoren van mijn OD-1 vervangen door gelijkwaardige 'metal film' C's?

ponq
15 mei 2008, 17:55
Zou goed kunnen, maar t ligt er natuurlijk aan waar de ruis vandaan komt. Zeer waarschijnlijk zul je ook meer 'hoog' gaan horen. Dit kan 'helder' klinken... maar ook scheller. T gaat natuurlijk wel om de condensatoren in t audio-pad.

HaroldA
15 mei 2008, 21:56
Hoppa:

1 x 8 Pin IC voetje 0,07EUR
1 x NE5532P 0,45EUR
1 x NE5532AP 0,70EUR
2 x Jack hoekstekker 6.3 mm metaal Mono 1,80EUR
1 x Tuimelschakelaar miniatuur SPDT ON-ON 0,60EUR
2 x Tuimelschakelaar SPDT ON-ON 1,10EUR
1 x Aluminium desoldeerpomp 2,75EUR
1 x Desoldeer zuiglitze 1,40EUR
1 x 8 Pin IC voetje precision 0,18EUR
1 x 470 kOhm Metaalfilm 1% 0,05EUR
1 x 1N4001 0,05EUR
1 x 100 Ohm Metaalfilm 1% 0,05EUR
2 x MKT 4,7nF 0,24EUR
10 x MKT 1uF 3,00EUR
2 x MKT 0,22uF 0,36EUR
2 x MKT 0,15uF 0,36EUR
6 x MKT 0,1uF 0,72EUR
2 x MKT 0,68uF 0,44EUR
5 x MKT 0,47uF 0,90EUR
3 x MKT 47nF 0,36EUR
3 x MKT 10nF 0,36EUR
6 x LED 3mm blauw 3,00EUR

Ik ben daar wel ff zoet mee denkik ;) Zoals je ziet heb ik een paar dingen dubbel besteld, zoals de IC, de schakelaar en het voetje, puur om te kijken welke het beste is. Die paar centen maken dan natuurlijk niet uit. Ook heb ik van alle condensatoren 1 extra besteld.

Dank u voor de info! :rockon:

jan jansen
15 mei 2008, 22:02
[QUOTE=HaroldAling]Will do...

Mag ik stellen dat 'metal film' condensatoren minder ruisen dan de standaard condensatoren?

QUOTE]

Volgens mij haal je hier de weerstanden en condensatoren door elkaar...En inderdaad een metaalfilm weerstand geeft minder ruis dan bv een koolfilmweerstand,ook wijkt ie quo waarde wat minder af.

:rockon: :rockon:

jj

HaroldA
15 mei 2008, 22:06
Volgens mij haal je hier de weerstanden en condensatoren door elkaar...
Mijn kennis reikt nog niet eens ver genoeg om dingen door elkaar te halen :sssh:
Maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben... :cooler:

ponq
15 mei 2008, 22:07
Ah ja, Jan heeft gelijk.


En, mag ik je aanraden om extra onderdelen te bestellen? Ipv 1 weerstand van x Ohm, koop er 2 of 3. T kost geen drol en je zult net zien dat je dat goedkope onderdeel kapot soldeert/verkeerd afknipt etc.

HaroldA
15 mei 2008, 22:18
En, mag ik je aanraden om extra onderdelen te bestellen?

Ook heb ik van alle condensatoren 1 extra besteld.
Ik kwam er net te laat achter dat ik dat ook voor de weerstanden moest doen ;)

Ach, ik zal toch wel wat vergeten zijn of toch nog mods voor de PH-2 vinden ofzo... Ook staat er in de mod voor de CE-3: "Replace all .47 uF, and 1uF electrolytic caps with their film capacitor equivalents.", maar daar heb ik geen schema van...

Oftewel: ik ben toch nog niet klaar :rockon:

ponq
15 mei 2008, 22:21
Hehe, ok. Je zou ook Gert Jan van Newtone ff kunnen mailen. Zn service is prima.

HaroldA
15 mei 2008, 22:42
Hehe, ok. Je zou ook Gert Jan van Newtone ff kunnen mailen. Zn service is prima.
Ik laat het er nu ff zo, er zitten maar 2 weerstanden en 2 diodes bij die ik niet extra besteld heb. Ik neem ze wel mee in de 2e bestelling indien nodig...

David1223
16 mei 2008, 14:52
Ik zou ook een kijkje nemen op Www.musikding.de

Erg goedkoop en weinig verzendkosten.

Ik heb zelf eigenlijk ook een beetje het zelfde probleem als de topicstarter want als ik op internet mods voor mijn big muff zoek dan krijg ik dingen als

-Replace 3.9n with a 22n cap
-Replace 22k with a 25k potmeter (wired as a variable resistor) with a 1k resistor wired in series. :???:

ponq
16 mei 2008, 14:56
Wat snap je daar precies niet aan?

-De 3.9nF condensator moet je vervangen door eentje van 22nF
- Vervang de 22k weerstand door een potmeter van 25k. Deze potmeter bedraad je als variabele weerstand (dus pootje 1 en 2 verbind je aan elkaar. 1 en 3 zijn dan de nieuwe pootjes van de variabele weerstand). Vervolgens zet je een 1k weerstand in serie met de potmeter.

David1223
16 mei 2008, 15:41
Oke maar als je 3.9nf ziet staan, hoe kan je dan weten dat het een condensator moet zijn?
En er zijn ook nog duizend verschillende versies condensatoren, hoe moet ik dan weten welke ik moet hebben?

HaroldA
16 mei 2008, 15:45
Oke maar als je 3.9nf ziet staan, hoe kan je dan weten dat het een condensator moet zijn?


-Replace 3.9n with a 22n cap
cap = capacitor = condensator

nF, uF, pF slaan allemaal op condensatoren

Ohm, kOhm, mOhm slaan allemaal op weerstanden.


En er zijn ook nog duizend verschillende versies condensatoren, hoe moet ik dan weten welke ik moet hebben?

Zie de eerste reactie op mijn vraag...

ponq
16 mei 2008, 15:47
Dat leer je herkennen en tis makkelijker dan je denkt.

Simpel gezegd zijn er 2 soorten condensatoren:
1) met polaritiet (+ en -), dit zijn meestal elco's
2) zonder polariteit

De waarde wordt meestal uitgedrukt in uF, nF of pF.

Als je die 2 dingen onthoudt kun je de meeste gitaar-fx wel maken ;)

David1223
16 mei 2008, 16:05
Ok en wat is het nut van die polariteit dan?

ponq
16 mei 2008, 16:06
dat is een typische wiki + google vraag.

succes!

David1223
16 mei 2008, 19:20
Ok, dan heb ik nog een vraag.
er staat:

Replace R2 with a 22k to 25k potmeter (wired as a variable resistor) with a 1k resistor wired in series.

Maar hoe kan je nou een resistor voor een potmeter vervangen, dat is toch niet logisch? en wat bedoelen ze dan met "wired in series"?

SimonS
16 mei 2008, 19:40
Wat snap je daar precies niet aan?

-De 3.9nF condensator moet je vervangen door eentje van 22nF
- Vervang de 22k weerstand door een potmeter van 25k. Deze potmeter bedraad je als variabele weerstand (dus pootje 1 en 2 verbind je aan elkaar. 1 en 3 zijn dan de nieuwe pootjes van de variabele weerstand). Vervolgens zet je een 1k weerstand in serie met de potmeter.
hier is je antwoord.

"wired in series" = serieel (dus na elkaar)

David1223
16 mei 2008, 20:08
En hoe kan je zien welke kant van een resistor of diode waar moet?

Dirk_Hendrik
17 mei 2008, 11:21
Ok en wat is het nut van die polariteit dan?

Heeftr niets te maken met nut. Die polariteit is omdat de spanning op het ding ook de isolerende laag in de condensator in stand houdt.

David1223
17 mei 2008, 14:11
Ok maar dan snap ik nog niet waar die potmeter voor is.
en waar moet je dat onderdeel dan in serie schakelen? moet je dan twee extra gaatjes maken ofzo?

HaroldA
17 mei 2008, 14:20
Hoppa
Bestelling is binnen! Die lui zijn echt snel!

Vanavond optreden (zie sig) dus morgen aan de slag ;)

ponq
17 mei 2008, 15:19
2 x succes dan!
en 2x veel plezier :D

MattellicA
17 mei 2008, 15:29
Ok maar dan snap ik nog niet waar die potmeter voor is.
en waar moet je dat onderdeel dan in serie schakelen? moet je dan twee extra gaatjes maken ofzo?

Een potmeter is een variabele weerstand: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

HaroldA
23 mei 2008, 15:48
Ik ben al lekker op gang en heb al een hoop goeds kunnen doen voor mijn OD-1, CS-2, CE-3 en GE-7, maar...

Ik heb er mooie blauwe LEDjes (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=38_39&products_id=685) opgezet...

Mijn god, wat geven die dingen een hoop licht!!! :stop:

Met 2 pedaaltjes op de grond kun je al niet meer naar beneden kijken omdat je dan volledig verblind wordt... Grrr...

Kent er iemand een 3mm blauwe LED die nog wel om aan te zien is? Anders gaan de originele slappe rode weer terug...

ponq
23 mei 2008, 15:57
Experimenteer met een extra weerstand van zo'n 4k7-10k voor de LED. Dat zal m wel wat temmen ;)

SimonS
23 mei 2008, 15:58
je kunt ook de voorschakelweerstand verhogen...

*edit: tegelijk ;)

HaroldA
23 mei 2008, 17:32
Experimenteer met een extra weerstand van zo'n 4k7-10k voor de LED. Dat zal m wel wat temmen ;)
Dus of 4k7 of 10k? Of een waarde daar ergens tussenin?

Ik heb geen weerstanden liggen, dus ik moet ze gaan bestellen (heb nog 1 bestelling open staan)

ponq
23 mei 2008, 17:56
Eén van deze: 4k7, 5k6, 6k8, 8k2, 10k. Maar omdat ik niet weet hoe de schakeling die je gebruikt precies loopt, zou ik ook bijv 1k weerstanden halen.

Eigenlijk zou ik gewoon een setje weerstanden van 10 Ohm tot 10M in huis halen ;)

HaroldA
24 mei 2008, 14:01
Eén van deze: 4k7, 5k6, 6k8, 8k2, 10k. Maar omdat ik niet weet hoe de schakeling die je gebruikt precies loopt, zou ik ook bijv 1k weerstanden halen.

Eigenlijk zou ik gewoon een setje weerstanden van 10 Ohm tot 10M in huis halen ;)
Zodra mijn modjes gedaan zijn op m'n pedalen, zal ik voorlopig geen weerstanden en/of condensatoren nodig hebben... Ik ben ook niet van plan om zelf pedaaltjes te gaan maken.

Ik heb nu mijn CE-3, OD-1, GE-7 en CS-2 onder handen genomen. De 'oude' pedaaltjes hebben allemaal een veel te felle LED, maar de GE-7 is niet te fel... Op de planning staan nog de CE-2 en de ODB-3.

Een assorti weerstanden (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=85&products_id=509) blijft dus voor 99% wegstoffen...

De 'schakelingen' van de pedaaltjes met de te felle LEDs lijken mij dan redelijk gelijk.

Wat nou als ik voor alle oude Boss pedaaltjes een 5k1 en een 8k2 koop en dan nog per pedaaltje een 1k erbij om op 5k1, 6k1, 8k2 of 9k2 uit te komen?

ponq
24 mei 2008, 15:16
Ok, kan ik me voorstellen.

Ik zou dan voor elk pedaal een 4k7 en een 6k8 halen. Dan komt t wel goed.

Ik gebruik zelf bij de blauwe LEDs een 4k7 voorschakelweerstand. Is nog redelijk fel, maar niet oogverblindend.