PDA

View Full Version : Speciaal hout in Zuid-Limburg



ponq
15 mei 2008, 09:21
Voor mijn diy multi-fx project (zie sig) ben ik op zoek naar een fijnhouthandel in de omgeving van Maastricht.

Het gaat mij specifiek om 'mooi'/'bijzonder' hout (bubinga bijv). Looks matter, toon-eigenschappen zijn niet relevant.

Is er iemand mij op weg kan helpen? Met de info die ik heb zou ik naar A'dam, Arnhem of Grun moeten gaan.

Javaca
15 mei 2008, 09:40
In Kortrijk heb je ook nog Lagae.

ponq
15 mei 2008, 09:45
thnx, maar dat is voor mij verder weg dan Arnhem, bijna gelijk aan de afstand Maastricht-A'dam.

Ik zou natuurlijk een zaterdagochtend naar Arnhem kunnen gaan. Is op zich wel te doen, maar dichterbij zou prettiger zijn.

ernieman
15 mei 2008, 17:38
wat zoek je precies? Een top? Hoe dik? Welke afmetingen?

ponq
15 mei 2008, 17:58
specifiek zoek ik hout met een mooie tekening, wat vrij donker is of goed donker gelakt kan worden. Dit hout zal de behuizing worden voor ~15 diy-fx.

Maten zijn ong 55x30cm. Dikte is idealiter max 5mm. Maar er moet nog voldoende stevigheid in het hout zitten om de footswitches (en het gebruik daarvan) te kunnen verdragen. Een intern geraamte zorgt voor extra steun.

Dikker hout kan, gevolg is dat ik de plekken voor de potmeters uit moet gaan frezen. De potmeters hebben nl maar een schroefdraad van ~5 mm.

Heb je mss een tip?

bart_g
15 mei 2008, 18:17
ff licht offtopic:

Waarom maak je de behuizing niet van een goedkopere (en mogelijk lichtere) houtsoort? Je kunt hem dan afwerken met een willekeurige fineersoort. Op E-bay kun je volgens mij fineer krijgen waar de plaklaag al op zit.

Volgens mij ben je in zo'n geval altijd voordeliger uit dan wanneer je een houtsoort neemt met een mooie tekening.

Zjef
15 mei 2008, 18:43
In Kortrijk heb je ook nog Lagae.

Even off-topic vraagje:
Wordt daar nog toonhout verkocht? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit daar niet meer verkrijgbaar was.

ponq
15 mei 2008, 19:51
ff licht offtopic:

Waarom maak je de behuizing niet van een goedkopere (en mogelijk lichtere) houtsoort? Je kunt hem dan afwerken met een willekeurige fineersoort. Op E-bay kun je volgens mij fineer krijgen waar de plaklaag al op zit.

Volgens mij ben je in zo'n geval altijd voordeliger uit dan wanneer je een houtsoort neemt met een mooie tekening.

Wat mij betreft volledig on-topic ;)

Bedankt voor de suggestie. Heb je nog een specifieke seller op Ebay waar je ervaring mee hebt?

Fineer heb ik overwogen, maar juist het aanbrengen leek nogal een kunst te zijn. Als t een kwestie is van strak 'plakken' (als een sticker) dan is dat natuurlijk zeker een optie.

Ik ben nu bezig met een behuizing van oud triplex oid. Een proefbehuizing. Als dat fineer niet al te duur is kan ik de proefbehuizing als test gebruiken om te kijken hoe het fineer houdt.

bart_g
15 mei 2008, 20:29
Wat mij betreft volledig on-topic ;)

Bedankt voor de suggestie. Heb je nog een specifieke seller op Ebay waar je ervaring mee hebt?

Fineer heb ik overwogen, maar juist het aanbrengen leek nogal een kunst te zijn. Als t een kwestie is van strak 'plakken' (als een sticker) dan is dat natuurlijk zeker een optie.

Ik ben nu bezig met een behuizing van oud triplex oid. Een proefbehuizing. Als dat fineer niet al te duur is kan ik de proefbehuizing als test gebruiken om te kijken hoe het fineer houdt.

Ik heb zelf geen ervaring met fineer via e-bay kopen, maar ik heb hier op gitaarnet wel eens een seller langs zien komen. Die had iig veel verschillende soorten fineer.

Fineer aanbrengen is zeker niet makkelijk, maar het is ook niet zo dat het niet te doen is. Zorg gewoon voor een goede vlakke ondergrond en werk rustig en dan is het best te doen.

Op het www.zelfbouwaudio.nl forum zijn er wel topics te vinden over het aanbrengen van fineer.

pueblo
15 mei 2008, 20:39
niekb heeft onlangs fineer via ebay gekocht (mahoniefineer)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108252

Mattia
15 mei 2008, 23:15
http://www.marquetry.co.uk heeft ook 'constructional veneer', rond de mm, wat veel makkelijker te verlijmen en verwerken is zonder gebruik van vacuum en allerlei foefjes.

Verder, ik kan je wellicht gewoon aan een strookje bubinga oid helpen, als het niet enorme haast heeft. Heb redelijk wat liggen (ook andere houtsoorten), en ik wil zwz oefenen met het gebruik van het komt-binnenkort-aan nieuw resaw zaagblad...

vosarnout
16 mei 2008, 10:07
Bij de fijnhouthandels kun je ook gefineerde multiplex of mdf platen krijgen. Varierend in dikte van ca 4mm tot 18mm. Hoef je dus niet zelf te fineren.
Overigens is dat voor vlake delen op zich prima te doen. Op de website van de arnhemse fijnhouthandel kun je een fineerhandleiding vinden. Ik heb zelf de methode met de strijkijzer gebruikt, en dit werkt prima.

Maar goed, wellicht is voor een eerste start reeds gefineerd multiplex een mooie optie. Je bent dan wel aan de wat meer "standaard" houtsoorten geboden, eiken, teak, noten, essen, etc

ponq
16 mei 2008, 13:12
Super bedankt voor de input! Het lijkt me nu toch zeker de moeite waard om het eens te proberen met fineer.

@Mattia, bedankt voor je aanbod! Mocht je wat hebben liggen, dan hoor ik t wel.

Kakihara
17 mei 2008, 08:16
Deze winkel (http://www.cras.be/pdf/hout&schaafwerk.pdf) in Hasselt (Belgisch Limburg - er schijnt ook een Hasselt in Nederland te zijn) heeft ook aardig wat 'exotisch' hout. Is qua afstand mss nog te doen ?

barno
17 mei 2008, 11:52
Deze winkel (http://www.cras.be/pdf/hout&schaafwerk.pdf) in Hasselt (Belgisch Limburg - er schijnt ook een Hasselt in Nederland te zijn) heeft ook aardig wat 'exotisch' hout. Is qua afstand mss nog te doen ?

niet doen, ben er es geweest, verkopen alleen in het (heel)groot.

ponq
17 mei 2008, 22:22
Ok, thnx voor de tip en waarschuwing ;)

Ik ben nu bezig met een proefbehuizing. Als die af is wil ik gaan experimenteren met fineer.

ernieman
18 mei 2008, 08:08
In Genk (ook belgisch Limburg) heb ik een paar jaar terug bij "Genk Hout" (oid) ook eens een plank hout gekocht. Die hadden toen ook wel aardig wat houtsoorten. Fineer heb ik nog genoeg liggen in groote vellen. Ik zal anders wel weer wat meebrengen naar de DGBM.
(Ja ook voor jou Rinaldo ;) nu nog opsturen lijkt me ook onzinnig en dan kan ik je meteen wat grootere stukken meegeven die anders toch alleen maar zouden breken in de post.)

Btw, ik heb zelf al eens een omkasting gemaakt voor een laptop. MDF en daar een mooie laag zebranofineer op. Ging eigenlijk heel goed. Gewoon met witte houtlijm gelijmd, maar je moet wel zorgen dat je het goed kunt klemmen. Misschien is epoxy (?) lijm iets, zo van die gele gelachtige lijm die je uit een potje moet spatelen en dan even laten drogen voordat je hem lijmt.

Mattia
18 mei 2008, 09:13
Voor stevigheid zou ik zelf denk ik geneigd zijn om modelbouwtriplex te kopen (dun spul, veeeeel laagjes), en dat fineren.

Coppens
18 mei 2008, 10:44
Zelf fineren kan, maar vereist wel enige handigheid.

Zorg steeds voor een zo haaks mogelijke snede. Wanneer dit niet het geval is ga je spleten en kieren krijgen waar twee banen fineer tegen mekaar komen.

Probeer om steeds in de langsrichting van het fineer te zagen. Uitgerafelde zaagranden zijn wel op te vullen, maar het is geen pretje om dat deftig te doen.

Gebruik voor het verlijmen een goede contactlijm. Smeer de te verlijmen delen in, wacht tot ze droog zijn en leg ze op elkaar. Opgelet, want contactlijm heeft als nadeel dat je maar één keer kan proberen. Vast is vast. Ook steeds nakloppen met een rubberen hamer.

Wij (ben zelf interieurbouwer) gebruiken heel veel gefineerde MDF. Verkrijgbaar in diverse diktes en houtsoorten. Werkt héél makkelijk.