PDA

View Full Version : Zoek een goede pre-amp!



Wouter01
15 mei 2008, 01:23
Hallo!

Ik heb een Kitty Hawk 2x60 eindversterker en een Marshal JCM 900 1960 speaker kast.

Ik heb al een beetje rondgekeken naar wat voorversterkers maar zou ook graag jullie mening willen horen! Ik was van plan veel verschillende soorten rock te spelen en misschien een klein beetje metal!

Hebben jullie nog suggesties?

Bij voorbaat dank!

caliban
15 mei 2008, 02:32
ENGL e530
Wat is je budget

Wouter01
15 mei 2008, 02:35
Mijn budget is niet extreem hoog, ongeveer tussen 400-600 euro..

jwst205
15 mei 2008, 09:49
Dat is niet veel voor een goede pre-amp vrees ik... Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je eisen zijn en wat je onder "goed" schaart.

Je zou evt. naar een tweedehands marshall jmp-1 kunnen kijken of een rocktron piranha, gainiac of vooduvalve. Met al deze pre-amps heb ik redelijk wat ervaring en zijn absoluut niet slecht voor het geld wat ze moeten opleveren.

Nocki
15 mei 2008, 09:49
spam spam spam spam.... :)

Carvin Qaud
Mesa Quad
beide erg fijne amps!

Wouter01
15 mei 2008, 12:20
Bedankt voor de reacties zo snel! :D

Ja het is idd niet super veel maar het is ook pas m'n eerste rack dus ik hoef ook niet meteen al 3000 euro aan apparatuur ofzo :P!

Maar bedankt iig ik zal eens wat rondkijken!

edit: Zijn al die versterkers met alle midi pedalen te gebruiken? Of moet je dan een specifiek pedaal per versterker hebben?

jwst205
15 mei 2008, 13:25
Bedankt voor de reacties zo snel! :D

Ja het is idd niet super veel maar het is ook pas m'n eerste rack dus ik hoef ook niet meteen al 3000 euro aan apparatuur ofzo :P!

Maar bedankt iig ik zal eens wat rondkijken!

edit: Zijn al die versterkers met alle midi pedalen te gebruiken? Of moet je dan een specifiek pedaal per versterker hebben?

Alle rocktron pre-amps zijn midi controllable. Het grote voordeel van bv de vooduvalve is dat er een prima fx processor bij zit en een zeer goede noisegate (hush systeem). De JMP-1 is ook midi controllable.

Die Carvin van Nocki is ook een prima apparaat (denk wel de beste van al het bovengenoemde, maar niet midi controllable).

caliban
15 mei 2008, 14:37
ENGL e530 zit ook zeker in je budget, is wel niet midi, maar klinkt heel goed.

Kaboemba
15 mei 2008, 17:41
Voor dat geld zou ik de quad van Nocki zekker is proberen, zeker gezien je muziek stijlen.
Overigens om het makkelijker te maken:
Ada mp1
Hughes and kettner Access

Beide met midi en vooral de access vind ik een erg goiede preamp, zeker veel beter dan een rocktron, ada of jmp1.
Althans da's mijn mening.
Een jmp1 klinkt marshall, niet meer niet minder en ada gaat ook in die richting maar is al wel wat veelzijdiger in z'n geluid.
Mijn ervaring met rocktron, ik heb er denk ik al 10 of meer gehad. Leuke combi van preamp en multi fx maar de preamp klinkt toch digitaler dan veel andere.

Chiel
15 mei 2008, 20:18
Zou zelf voor de ENGL e530 gaan.

caliban
15 mei 2008, 21:43
Je zegt vele soorten van rock en een beetje metal, zeg eens wat bands, als er echte typische marshallmannen tussenzitten is een JMP1 misschien wel beter, maar anders (ja al voor de derde keer) de e530.

Kaboemba
15 mei 2008, 21:54
Ik zou nooit voor de E530 gaan, al was het maar om caliban te sarren :sssh:

Een engl klinkt ook zo engl.

paulusdeBKB
15 mei 2008, 23:50
Engls zijn voor bengls.

Djeezes wat ben ik flauw!!! :eek:

Wouter01
16 mei 2008, 00:01
Nouja de metal is meer een beetje voor mezelf en misschien wat side-projects.. :D

Ik speel voornamelijk rock covers zoals Queen, Metallica, Kaiser Chiefs, Lenny Kravitz etc!

Bij voorbaad dank!

caliban
16 mei 2008, 02:03
Queen en Lenny Kravitz is eerder een britse gitaar sound, dus misschien niet zo ENGL achtig, metallica daarentegen is heel erg doenbaar met ENGL. En sorry, maar Kaiser Chiefs valt bij mij niet onder cathegorie muziek, zelfs lawaai is een veel te mooie berschrijving.

Jimwoud
16 mei 2008, 09:13
Queen en Lenny Kravitz is eerder een britse gitaar sound, dus misschien niet zo ENGL achtig, metallica daarentegen is heel erg doenbaar met ENGL. En sorry, maar Kaiser Chiefs valt bij mij niet onder cathegorie muziek, zelfs lawaai is een veel te mooie berschrijving.
Ik weet het niet hoor, maar die eerste cd die is echt super chatchy, misschien houd je er niet van, maar het is echt wel ok.

caliban
16 mei 2008, 14:27
Over hun sound gesproken, de meeste van die britse rotbands hebben meestal een vreselijk dunne sound, kan ik ook met mijn eerste solidstate oefenampje.
Het zou een leuk offtopic zijn: welke britse-hype-band haat je het hardste.

paulusdeBKB
16 mei 2008, 15:01
Simpel: de Rolling Stones, op de voet gevolgd door Oasis, de Beatles, the Kinks etc. etc. :D

NOT! Britpop is koning!

Wouter01
16 mei 2008, 20:08
hehe, nouja het zijn maar wat bands.. Ik hoef niet zo'n dun geluid.. Speel tenslotte ook op les pauls! Maar voor de wat stevigere rock nummers? Die marshall jmp 1 of die rocktron pirania leken me wel aardig gepast!

paulusdeBKB
16 mei 2008, 21:03
Wel apart dat Britse bands worden geassocieerd met een dunne sounds, terwijl Britse versterkers 'vet' klinken. Orange, Vox, Marshall...

caliban
17 mei 2008, 12:21
Die dunne sound vind ik eigen aan de huidige generatie britse bands. Bands als radiohead en oasis is een ander paar mouwen. Ten eerste fatsoenlijke muziek, en een degelijke sound.
Het is ook die sound dat ik normaal mij bij amps als marshall inbeeld. De meeste van die rotbandjes spelen dacht ik ook over fender versterkers (en nee fender is zeker niet altijd slecht).
Terug ontopic, met die rocktron dingen heb ik geen ervaring, maar uit een JMP-1 kan je een dikke rocksound halen, en ook wel metal. Denk er wel aan, indien je erop staat een buizenamp te willen, de jmp-1 niet helemaal buizen is.
Wat voor iets is die quad die nocki verkoopt eigenlijk, een soort van mesa quad clone of niet.

Nocki
17 mei 2008, 12:26
Die dunne sound vind ik eigen aan de huidige generatie britse bands. Bands als radiohead en oasis is een ander paar mouwen. Ten eerste fatsoenlijke muziek, en een degelijke sound.
Het is ook die sound dat ik normaal mij bij amps als marshall inbeeld. De meeste van die rotbandjes spelen dacht ik ook over fender versterkers (en nee fender is zeker niet altijd slecht).
Terug ontopic, met die rocktron dingen heb ik geen ervaring, maar uit een JMP-1 kan je een dikke rocksound halen, en ook wel metal. Denk er wel aan, indien je erop staat een buizenamp te willen, de jmp-1 niet helemaal buizen is.
Wat voor iets is die quad die nocki verkoopt eigenlijk, een soort van mesa quad clone of niet.


De carvin quad klinkt wat meer amerikaans....
Het is geen Mesa Quad clone ondanks dat hij ook quad heet. De amp is al verkocht maar kan m zeker aanraden! fantastische amp. Hij klinkt naar mijn mening beter dan de quad en is ook erg gevoelig met afstellen... De mesa quad heeft gedeelde eq en de carvin maar op kanaal 2 en 3...