PDA

View Full Version : beginnen met tape effects



Liquid_Metal
14 mei 2008, 22:33
Hi,

Sinds een aantal maanden ben ik met mijn band met totaal nieuwe dingen bezig. We maakten vroeger nogal cliché-rock, maar hebben een lead-gitarist-ruil gedaan en zijn nu bezig met progressieve metal. Het is nog niet superhard, dus het blijft een beetje een mix van hardrock en metal.
Nu hebben we (ik) het radicale idee opgevat om tape effects te gaan gebruiken. Correct me if I'm wrong, maar ik bedoel hiermee effecten die je bij een opname in de song plakt als aalerlaatste. Dit houdt dan in bv oceaangolven, schreeuwende meeuwen, een ijscoman, een nieuwsfragment, een politiesirene, etc. Bekend met het gebruik van dit soort effecten is natuurlijk Pink Floyd. Klopt het dat dit tape effects worden genoemd?

Ik ben volkomen nieuw met dit fenomeen en heb al enigszins rondgekeken, maar zijn er tips hoe hier mee te beginnen? En hoe kun je live gebruik maken van tape fx?

BasHermus
15 mei 2008, 10:21
Volgens mij zijn samples daarvoor het meest geschikt (onder "tape effect" zou ik een tape-echo verstaan).
Dus is het handigere als je een sampler zoekt...

Daarvoor zijn een heleboel verschillende apparaten verkrijgbaar, die je op een heleboel verschillende manieren kan aansturen.
Welke je uiteindelijk kiest hangt er dan vooral van af hoe je de samples wilt triggeren (via midi, via een knop op de vloer, via een drum-pad....?????).

Wicked Willy
15 mei 2008, 10:35
Roland heeft hele praktische samplers voor niet al te veel geld. Wij maken er in mijn band ook gebruik van. Wij gebruiken een oudere sampler.....maar een nieuwere is bijvoorbeeld de Roland SP 404.

vinni
15 mei 2008, 14:26
De Digitech Jamman is een pedaal waarin je heelveel geluiden, loops en fragmenten kunt opslaan.

Ik zou niet echt met echte tapes op het podium willen staan.

Groet,
Vinni

Mitch
15 mei 2008, 15:22
Dat heet tegenwoordig sampler inderdaad ;)
Als je echt het nodige kwijt wil is de Boss RC20XL een uitstekend en makkelijk te bedienen apparaat, we gebruiken 'm zelf ook al tijden met onze band voor sounds en loops.

dml
15 mei 2008, 15:32
MD-recorder met afstandsbediening en natuurlijk een MD-tje met alle geluiden erop. Werkt ook prima.

JvD.
15 mei 2008, 16:18
laptop -> sample afspeel programma -> samples -> PA installatie

kaar is kees?

drudoc
15 mei 2008, 16:22
zijn daar nog speciale programma's voor dan? of bedoel je gewoon simpel weg windows media player ofzo ?

JvD.
15 mei 2008, 18:15
absoluut, je hebt programmas met sequencers. maar in je loops kunt maken van verschillende geluiden.

drudoc
15 mei 2008, 22:35
wat gaaf! aan welke software moet ik dan denken?

Joey Handsome
15 mei 2008, 22:37
MD-recorder met afstandsbediening en natuurlijk een MD-tje met alle geluiden erop. Werkt ook prima.

Op de TOC fouten na dan en het overslaan als je een beetje db's door de tent jaagt.

JvD.
15 mei 2008, 22:41
wat gaaf! aan welke software moet ik dan denken?
ik gebruik zelf FL Studio. maar er zijn er duizende.
misschien is het een tip om eens te googlen op dat soort programmas. en dan in youtube tutorials te kijken, dan krijg je een beeld van of het programma handig werkt.
het recording onderdeel van dit forum is ook een goede info bron.

Bram+
15 mei 2008, 22:46
laptop -> sample afspeel programma -> samples -> PA installatie

kaar is kees?
Simpele oplossing, maar een sampler lijkt me nog het meest hufter proof. Wel even investeren inderdaad.

Liquid_Metal
27 mei 2008, 23:27
denk je dat Cubase ook geschikt is om samples mee af te spelen? Cubase heb ik en gebruik ik om op te nemen. Ik weet dat je ook audiofragmenten kan inladen. Is dit live bruikbaar?

Joey Handsome
28 mei 2008, 10:04
Zou je live niet beter Ableton kunnen gebruiken?

Swan
28 mei 2008, 10:08
Ableton Live is speciaal hiervoor ontworpen en werkt perfect; iets van een usb ding om de sampels te triggeren is wel aan te raden...