PDA

View Full Version : Advies voor amp nodig



The Dynamite
14 mei 2008, 21:24
Ik speel nu een aantal jaar electrisch gitaar, maar heb nog een rotte brakke line 6 spider 2 30 watt en ben op zoek naar iets fatsoenlijks.
Ik wil het liefst een top met kabinet, hoewel buizen me nog wat te duur is, zoek ik een normale top met kabinet, waar later een buize op kan staan.

Ik speel punk, hardcore, metal, screamo achtige muziek, dus bietje fors maar niet overdreven ofzo. Ik neem aan dat marshall een goed idee is, hoewel ik de prijzen over t algemeen wat duur vind. Zelfde met engl. Line 6 lijkt me vrij goedkoop(150watt van spider 3 is een 350 euro ofzoiets) maar ik heb dus totaal geen idee wat het beste bij die sound past.

Bands als voorbeeld zijn underoath, finch, he is legend, anti flag, billy talent, the blackout, silverstein, red jumpsuit apparatus, etc

Als iemand me kan helpen, het zou fijn zijn!

Geoffrey
14 mei 2008, 21:26
Peavey Valveking..?
Kan je 2de hands zeker een koopje doen.. En is zo zeker al niet al te duur.

DJ_HOEK
14 mei 2008, 23:41
Line 6 lijkt me vrij goedkoop (150watt van spider 3 is een 350 euro ofzoiets) maar ik heb dus totaal geen idee wat het beste bij die sound past.

van een spider II naar een spider III schiet je niet veel mee op... enkel meer watt dan je nodig zult hebben (neem ik aan?). ik heb zelf ook een line6-versterkertje staan met het idee van : je kunt lekker makkelijk en snel bekende rock-sounds krijgen, voor weinig geld. Echter, op een gegeven moment wil je meer (veel meer) dan dat.

ik heb op die spiderIII-stacks gespeeld en tja... hetzelfde geval als mijn 15watt-versie: alleen, je raad het al, grootser, harder etc. je blijft echter nog in datzelfde geluid zitten, met te weinig mogelijkheden om je eigen sound te maken en je hebt niet de volheid en dynamiek van een buizenversterker.

de meeste gitaristen stappen daarom na een tijd over op buizenversterkers. nu zijn die over het algemeen een stuk duurder dan transistorversterkers, maar dat heeft dus ook een reden. Maargoed, een tweedehands buizencombo van een merk als laney of peavey (valveking schijnt heel goed te zijn!) heb je al voor een paar honderd euro.

Wat ook belangrijk is, wil je ermee optreden/repeteren? of alleen thuis spelen? dan is 15 watt aan buizen namelijk al meeeer dan genoeg.

The Dynamite
14 mei 2008, 23:53
Ik wil ermee optreden ja, dat is vooral de reden dat ik een nieuwe versterker wil, anders had ik me gewoon een pod xt live of zoiets gekocht, dat ik meer effecten kreeg, want mijn 30 watt blaast al hard genoeg.

En je zei dat een combo misschien een goed idee is. Mijn idee was een top met kabinet te kopen, zonder buizen, waar ik nu nog mee vooruit kan en dat ik later het topje zou kunne vervangen door een buizen top, dat ik de kabinet in ieder geval al heb en al een flinke kast heb om te blazen.

Het budget mag ook wel tot de 1200 euro ofzo in totaal oplopen, en als het t ook wel waard is nog iets hoger(liever niet natuurlijk)
Ik zoek het liefste iets leuks rond de 800 euro ofzo, een bundle van musicstore ofzo dacht ik zo, maar ik heb geen idee wat de juiste merken zijn voor de muziek stijl, dat is mijn grootste probleem

DJ_HOEK
15 mei 2008, 09:27
Ik wil ermee optreden ja, dat is vooral de reden dat ik een nieuwe versterker wil, anders had ik me gewoon een pod xt live of zoiets gekocht, dat ik meer effecten kreeg, want mijn 30 watt blaast al hard genoeg.

En je zei dat een combo misschien een goed idee is. Mijn idee was een top met kabinet te kopen, zonder buizen, waar ik nu nog mee vooruit kan en dat ik later het topje zou kunne vervangen door een buizen top, dat ik de kabinet in ieder geval al heb en al een flinke kast heb om te blazen.

Het budget mag ook wel tot de 1200 euro ofzo in totaal oplopen, en als het t ook wel waard is nog iets hoger(liever niet natuurlijk)
Ik zoek het liefste iets leuks rond de 800 euro ofzo, een bundle van musicstore ofzo dacht ik zo, maar ik heb geen idee wat de juiste merken zijn voor de muziek stijl, dat is mijn grootste probleem

ok... maar wat ik dus niet snap, je wil later een buizentop erop zetten omdat je denkt dat dat nu nog te duur is. maar met jouw budget kun je makkelijk nu al een goede top met cab vinden! dus waarom zou je wachten?

tja het is natuurlijk je eigen keus maar als ik jouw was zou ik het tweedehands zoeken, dan heb je vaak hoogwaardiger spul voor hetzelfde geld. bovendien, als je een prijsvast merk hebt zul je dan weinig verlies lijden als je hem later weer doorverkoopt. (misschien maak je zelf winst als het mee zit!:P)

als ik jouw was zou ik gitaarmarkt en marktplaats etc in de gaten houden, en flink afdingen. op die manier bespaar je jezelf een hoop geld en heb je meer;)

qua merken zou ik het zoeken bij high-gain versterkers als Engl (fireball kun je al rond 700 2ehands vinden), Laney (heel onderschat merk, dus je krijgt meer voor hetzelfde geld, in vergelijking met merken als marshall), Mesa Boogie (zeg je high-gain dan zeg je mesa, maargoed gaat iets boven je budget denk ik), Koch (powertone 2ehands vind je vanaf 800), Peavey zoals ik al zei: valveking 2ehands voor 350, cabinet erbij en je bent dik onder de 800 al klaar!... en zo zijn er nog meer, je kunt natuurlijk altijd een boost gebruiken als je bijvoorbeeld een iets minder high-gain versterker hebt.

EDIT: als je toch eerst een transistortop wil, zou ik het bijvoorbeeld zoeken bij randall. die zijn wel geschikt voor jouw stijlen.

Renin
15 mei 2008, 09:48
Ik zeg: jcm900 slx met een 1960 eronder en je bent snel klaar voor een mmoie bak herrie! Dat moet wel lukken onder de 1000 euro (2e hands).

De top kun je later wel weer vervangen voor iets beters.

koentjo
15 mei 2008, 10:26
Ik heb zelf 2 weken geleden op zon spider III 120 gespeeld, om te testen, maar ik vond het eigenlijk maar niks. veel te, hmm steriel? Even nagedacht (want hij was wel lekker goedkoop) toen marshalltje getest, was meteen een stuk beter, en voelde vertrouwd aan.

nu ben ik ook niet iemand die veel met de gain vol open speelt, wat erg goed gaat op zon spider III. ik heb liever een lekkere clean.

nu is het wel zo dat je volgens mij echt tij in die spiders moet steken, dat je dan een lekkere sound kan krijgen.

ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje op zoek was naar een modeling amp.
Een bevrijding dat ik daar vanaf gestapt ben.

weer terug on topic.

hoeveel geld wil je eraan uitgeven?

renier
15 mei 2008, 10:43
beetje vreemd ja. met een budget van 1200 pop ga je toch geen transistor spullen kopen??

ik zou voor een JCM 900 gaan. voor jou stijl perfect geschikt, en goed betaalbaar omdat ze niet al te geliefd zijn op de 2ehands markt. (met name vanwege het punkerige, agressieve karakter) mijns inziens zijn ze perfect geschikt als working mans Engl.

zoiets: jcm 900 op MP (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?q=jcm+900&g=0&postcode=6243AR&distance=&search=Zoek&HP_source=Search_MainFrame&HP_target=keyword)

Jimwoud
15 mei 2008, 12:03
beetje vreemd ja. met een budget van 1200 pop ga je toch geen transistor spullen kopen??

ik zou voor een JCM 900 gaan. voor jou stijl perfect geschikt, en goed betaalbaar omdat ze niet al te geliefd zijn op de 2ehands markt. (met name vanwege het punkerige, agressieve karakter) mijns inziens zijn ze perfect geschikt als working mans Engl.

zoiets: jcm 900 op MP (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?q=jcm+900&g=0&postcode=6243AR&distance=&search=Zoek&HP_source=Search_MainFrame&HP_target=keyword)
Met een budget van 1200 euro ga je ook geen JCM900 kopen, zijn veel meer leukere veelzijdigere versterkers voor dat bedrag te koop. Valveking ofzo. Of een fireball van Engl.

Geoffrey
18 mei 2008, 18:37
Je hebt zeker een Velveking head met bijpassend cabinet onder de 1200 euro..

x.a.d
18 mei 2008, 20:32
Hoeveel kanalen gebruik je??

caliban
19 mei 2008, 00:23
Een tweedehandse Peavey XXX met een niet te dure cabinet, heb je 3 kanalen, en binnen je budget, en zeker gepast voor de stijl die je wil spelen.

RonaldVersluis
20 mei 2008, 19:47
Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe versterker en ben aanbeland bij een laney VH100r, kost tweede hans onder de 1000euro met cab en is super veelzijdig, zou ik eerder doen dan een marshall of valveking kopen(is dan wel weer stukke leuker dan een line6)