PDA

View Full Version : Linkshandig nr rechts ombouwen



bouf
14 mei 2008, 17:58
Hallo,

is het mogelijk om mijn linkse washburn D10 om te bouwen tot een rechtse?

http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/d10s-24cdd675128f4352e8361307c6383ca2.jpg

Gaat dit problemen of kwaliteitsverschil opleveren??

Mattijs
14 mei 2008, 18:39
als je de snaren er correct terug opzet niet maar zorg wel dat je je pickguard ook omkeert :satisfie:

Enra
14 mei 2008, 18:47
Nee, de snaarcompensatie is precies verkeerd om dan. Dat geeft intonatieproblemen.

Verder is de bebalking in de klankast - die niet symetrisch is - dan verkeerd.

De keerzijde is dat vele artiesten in het verleden met hetzelfde probleem zaten en van alles probeerden. Dus wat let je om te kijken wat het voor jou doet?

bouf
14 mei 2008, 18:57
Maar de bebalking is toch wel symetrisch? Nee?

--=HANS=--
14 mei 2008, 19:28
Ik kan er niet in kijken maar normaal gesproken is je bracing niet symetrisch en wat Enra al opmerkte, je intonatie klopt niet meer.
Gewoon op zoek gaan naar een linkshandige gitaar zou ik zeggen, er is volop te vinden. Er is op dit forum trouwens al vrij veel geschreven over linkshandige gitaren dus even de zoekfunctie gebruiken !

bouf
14 mei 2008, 19:45
Dat zou ik ook doen:)

Maar een kennis, die rechts is, zou mijn linkse willen overhouden dus vandaar mijn vraag

Woml
14 mei 2008, 20:01
Dan zul je idd op z'n minst het brugzadel er uit moeten halen, die gleuf opvullen, en een nieuwe gleuf frezen die de andere kant op schuin staat.
Maar da's niet direct iets wat je zelf zomaar even doet. Ik heb het laatst wel gedaan, maar ik was er niet aan begonnen (niet eens op gekomen dat het zou kunnen) als ik niet een cursus "afstellen en kleine reparaties" had gevolgd...

Mattia
14 mei 2008, 20:10
Het gaat denk ik zo m.n. om de intonatie; die saddle slot moet gevuld worden en andersom weer gefreesd worden.

Ik geloof niet in een 'treble' en 'bas' kant van het klankblad, dus waar die snaren nou ankeren maakt niet zo gek veel uit. Als je een snaar plukt, dan trillt alles toch? Maakt het dan nog enorm veel uit of een 5 cm naar links of naar rechts is (voor hoge E vs. lage E snaar)? En het zou me verbazen als de fabrieken echt hun binnenbebalking omdraaien/spiegelen voor lefty models.

northernlake
14 mei 2008, 21:01
Ik geloof niet in een 'treble' en 'bas' kant van het klankblad, dus waar die snaren nou ankeren maakt niet zo gek veel uit.

Dana Bourgeois (toch niet de minste) maakt zijn bracing wel gebaseerd op dat idee. Ik vind het wel interessant. Ben benieuwd wat er in een live test aan verschillen te horen zijn.

Mattia
14 mei 2008, 21:10
Dana Bourgeois (toch niet de minste) maakt zijn bracing wel gebaseerd op dat idee. Ik vind het wel interessant. Ben benieuwd wat er in een live test aan verschillen te horen zijn.

Maar je moet je altijd afvragen of het logisch is; als je meer bassen wil, bewerk je zeker NIET alleen maar de 'bas zijde' van je klankblad; je maakt het rondom wat losser, aan de randen van de lower bout. En/of je scalloped. Als je Dana bent, scallop je een kant wel en een kant niet, en ja, dan krijg je misschien een kant die meer bas toevoegd, maar de vraag is dan of het uitmaakt waar je de snaar dan bevestigd: net links of net rechts van de middenlijn. Volgens mij maakt DAT dus niks uit.

Om een ander voorbeeld te noemen: Jean Larrivee en menige leerling van hem bouwen gitaren met symmetrische bracings. Ook niet de minste, zo'n Linda Manzer.

bouf
19 mei 2008, 18:22
:) Dus... gewoon de snaren omdraaien werkt dus niet

Woml
20 mei 2008, 06:34
Nee, inderdaad. Dat van die bracing, daarvan zou je klank wat kunnen veranderen, als je er al iets van merkt, maar daar valt waarschijnlijk wel mee te leven. Maar als je de brug niet omkeert, wordt hij hopeloos vals.

EDIT: Oja! En ook nog een nieuwe topkam, want de lage E-snaar past niet in het gleufje voor de hoge, en de hoge gaat zwabberen in die dikke geul voor de lage.
En als je het netjes wilt doen, ook een pickguard op de andere kant. (Was een van de eerste suggesties, die mag je denk ik best serieuzer nemen dan hij bedoeld was) En stipjes op de andere zijkant van de hals!

snaarplukker
20 mei 2008, 15:16
:) Dus... gewoon de snaren omdraaien werkt dus niet
Nee, gitaar omdraaien en upstrokes oefenen. Accoorden in spiegelbeeld aanleren.:)

Cees

beruk
21 mei 2008, 11:28
Of aan mij verkopen :hippie: en een rechtshandige aanschaffen.