PDA

View Full Version : op het gehoor leren spelen??



frankiiee
14 mei 2008, 16:56
hallo,

Ik speel nu een dik jaar gitaar en kan al heel wat nummers gewoon naspelen als ik de tabs zie, maar ik zou mn gehoor nu graag wat trainen door een aantal dingetjes op het gehoor uit te vogelen over hoe je ze moet spelen.
Ik heb dat al geprobeerd maar vind dat enorm moeilijk. Hebben jullie tips voor mij over hoe je dat best benaderd

Nu denk ik in termen van hoger en lager. Bv D is hoger dan G, maar ik merk dat ik op deze manier niet echt verder kom, hebben jullie tips over hoe je best akkoorden omschrijft om ze zo beter te leren kennen. En hetzelfde voor gewoon noten? Heb ook al geprobeerd om via vrolijk en triestig te werken want ik heb ergens eens gelezen dat open majeur akkoorden bv vrolijker klinken dan open mineur akkoorden, is dit een betere benadering of??

Het is misschien wat raar uitgelegd dus hopelijk snappen jullie wat ik bedoel?

alvast bedankt

groet

Sterik
14 mei 2008, 17:12
alleseerst, zoek uit welke toonsoort het is, dit is heel erg makkelijk
speel gewoon wat willekeurige noten op je gitaar, en luister welke goed klinken, de noot waarbij het klinkt als "hier is het afgelopen", is vaak de toonsoort
mineur akkoorden zijn droevig, en majeur akkoorden vrolijk, het maakt niet uit of die open akkoorden zijn of niet
en gewoon veel oefenen, ik kon het eerst ook niet, en nu heb ik sommige nummers in 1 keer te pakken

frankiiee
14 mei 2008, 18:09
wat bedoel je dan met toonsoort, hoe kan dat me dan voort helpen?

CatchDude
14 mei 2008, 18:24
Ik denk dat Sterik bedoelt dat je uit moet zoeken in welke toonsoort het nummer staat. Met andere woorden, wat is de basistoon waar het nummer omheen gebrouwd is. Je kunt dit doen door naar de bassist te luisteren; De toon waar het nummer vaak mee begint, of waar een couplet mee begint en/of eindigt, dat is vaak de toonsoort.

Een voorbeeldje: "Blue's in A". Stel, er wordt een bluesnummertje gespeeld. Je kunt er haast standaard vanuit gaan dat het I-IV-V principe gehandhaaft wordt; I=de toonsoort, IV=de 4e toon van de schaal van de toonsoort en V=de 5e toon. Blues met de grondtoon A levert dus A-D-E. Stel, je haakt tijdens een jamsessie in bij een bluesnummer en je vindt de toonsoort (de A) door te luisteren, dan komt de rest 'vanzelf'.

Voor wat betreft op het gehoor spelen; ikzelf heb nooit muziek leren lezen. Tabs/chords gebruik ik heel soms, maar ik ben vaak te lui om dat op te zoeken of ik heb net geen internet bij de hand. Nummers speel ik dan ook nooit exact na, ik zorg dat ik de belangrijke dingen uit een nummer vindt (Dus zowieso de toonsoort, de akkoordenloopjes en bepaalde specifieke riedeltjes), en specifieke delen uit een solo welke dat nummer nou precies dat nummer maken. De rest "verzin" ik er zelf een beetje bij.

Bij jamsessies bv. is het ook handig als je op je gehoor een eind kunt komen. Het komt wel vaker voor dat ik in een nummer terecht kom welke ik nog nooit hebt gehoord. Even vogelen, toonsoort achterhalen en als je dan niet verder komt kan je altijd nog toonladdertjes spelen in de juiste toonsoort. ;)

Succes!

bassej
14 mei 2008, 19:06
Ik denk dat Sterik bedoelt dat je uit moet zoeken in welke toonsoort het nummer staat. Met andere woorden, wat is de basistoon waar het nummer omheen gebrouwd is. Je kunt dit doen door naar de bassist te luisteren; De toon waar het nummer vaak mee begint, of waar een couplet mee begint en/of eindigt, dat is vaak de toonsoort.

Een voorbeeldje: "Blue's in A". Stel, er wordt een bluesnummertje gespeeld. Je kunt er haast standaard vanuit gaan dat het I-IV-V principe gehandhaaft wordt; I=de toonsoort, IV=de 4e toon van de schaal van de toonsoort en V=de 5e toon. Blues met de grondtoon A levert dus A-D-E. Stel, je haakt tijdens een jamsessie in bij een bluesnummer en je vindt de toonsoort (de A) door te luisteren, dan komt de rest 'vanzelf'.

Voor wat betreft op het gehoor spelen; ikzelf heb nooit muziek leren lezen. Tabs/chords gebruik ik heel soms, maar ik ben vaak te lui om dat op te zoeken of ik heb net geen internet bij de hand. Nummers speel ik dan ook nooit exact na, ik zorg dat ik de belangrijke dingen uit een nummer vindt (Dus zowieso de toonsoort, de akkoordenloopjes en bepaalde specifieke riedeltjes), en specifieke delen uit een solo welke dat nummer nou precies dat nummer maken. De rest "verzin" ik er zelf een beetje bij.

Bij jamsessies bv. is het ook handig als je op je gehoor een eind kunt komen. Het komt wel vaker voor dat ik in een nummer terecht kom welke ik nog nooit hebt gehoord. Even vogelen, toonsoort achterhalen en als je dan niet verder komt kan je altijd nog toonladdertjes spelen in de juiste toonsoort. ;)

Succes!

maar jij speelty waarschijnlkijk al wat langer:D dit lijkt me ook mooi om te kunnen maar is toch idd nog wel moeilijk:D

Maethor
14 mei 2008, 19:08
Als je hierop wil oefenen zou ik earmaster als programma aanraden, hierbij leer je akkoorden en noten onderscheiden en benoemen in een grote reeks oefeningen. Je begint met oefeningen op hoger lager en intervillen, geleidelijk bouw je op naar het precies benoemen van noten, intervallen en akkoorden.

bassej
14 mei 2008, 19:14
Als je hierop wil oefenen zou ik earmaster als programma aanraden, hierbij leer je akkoorden en noten onderscheiden en benoemen in een grote reeks oefeningen. Je begint met oefeningen op hoger lager en intervillen, geleidelijk bouw je op naar het precies benoemen van noten, intervallen en akkoorden.

jahh die heb ik ook gehad( proefversie) , maar de akkoorden bleven bij mij drieklanken en dan als apregio gespeeld:S jahh ik kon ook direkt met jazz progressie beginnen maar das dan egt onmogelijk....

frankiiee
14 mei 2008, 19:41
en mag ik dan eens terug komen op mijn vraag over met welke termen jullie akkoorden omschrijven, om het voor mij wat makkelijker te maken. Of is het een verkeerde benadering om ze in een soort volgorde te willen zetten?

CatchDude
14 mei 2008, 21:34
maar jij speelty waarschijnlkijk al wat langer:D dit lijkt me ook mooi om te kunnen maar is toch idd nog wel moeilijk:D

Valt best mee hoor, 'n jaartje of 5 a 6 ongeveer...


en mag ik dan eens terug komen op mijn vraag over met welke termen jullie akkoorden omschrijven, om het voor mij wat makkelijker te maken. Of is het een verkeerde benadering om ze in een soort volgorde te willen zetten?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "akkoorden omschrijven", of met "in een volgorde zetten". De volgorde is gewoon, als het ware, CDEFGABC->etc.

Kijk, zoals ik het heb aangeleerd (en dat is niet zoals je het op een muziekschool zou leren of zo. Ik deed maar wat...) is als volgt:

Ik begon met de volgende 'open' majeur akkoorden te oefenen: C, A, G, E en D. Toen ik deze onder de knie had, ging ik dezelfde akkoorden, maar dan in mineur oefenen.

Toen ik deze ook onder de knie had, was mij duidelijk dat ik nog een heleboel zaken mistte; Een nummer meespelen waar een B in zat leek onmogelijk. Dit had als resultaat dat ik Barre akkoorden ging oefenen. Dit wil zeggen dat je met je wijsvinger alle snaren indrukt en met je overige vingers een akkoord maakt. Dit houdt in dat je bv. een A akkoord greepje 2 frets hoger kan pakken waardoor je een B speelt. (Even googlen levert vast een duidelijkere uitleg). Nu kon ik alle reguliere mineur en majeur akkoorden spelen! Dit houdt in dat ik in feite alle nummers kan 'meespelen' (Dus niet naspelen).

Het voordeel van meespelen is dat je bepaalde akkoordenschema's (dus de manier waarop akkoorden, en welke akkoorden, elkaar opvolgen in een nummer.) leert herkennen. Doe je dit lang genoeg, dan kan je onbekende nummers als het ware meespelen zonder dat je ze eerst hoeft te horen; bepaalde akkoordenschema's voelen dan haast natuurlijk.

Maar goed; De mineur en majeur akkoorden waren nu bekend bij mij. Maar toch leek er nog zoveel te bestaan. En dat klopt; even googlen naar gitaar-akkoorden levert een haast ontelbare hoeveelheid mogelijkheden op, met de meest moeilijke namen en vreemde nummers er bij. Vraag me niet naar de theorie achter die namen en nummers, ik zou het bij god niet weten. ;) Maar toch wilde ik verder. Toen begon het grote proberen: Ik had een normaal akkoord, maar wat nu als ik vingers ga verplaatsen. Klinkt het vals als ik mijn pink op een bepaalde positie toevoeg, of is het mooi? Dat soort dingen. Daar ben ik avonden lang mee aan de slag gegaan, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Avonden lang zat ik gewoon van akkoord naar akkoord te gaan, en elke keer probeerde ik weer andere vingerzettingen uit.

Het leuke daarvan is, is dat je soms een akkoord tegenkomt en je denkt "Hey! Da's het begin van dat en dat nummer!". En da's het begin van op je gehoor spelen denk ik. Het grote nadeel is dat als ik in de oefenruimte sta, of ik jam, en iemand komt aan met 'speel daar een een A7majeur5' (of zoiets, weet ik veel...;)), ik hem hooguit vragend aan kan kijken. Als hij zegt "speel eens dit", en hij speelt het voor, dan heb ik hem aardig wat sneller. Of je 'voelt' gewoon dat je een bepaalde vingerzetting moet doen in het nummer dat je aan het spelen bent.

In mijn geval ken ik dus alle normale mineur en majeur akkoorden daadwerkelijk bij naam (en kan ik ze 'blind vinden ondertussen). De overige 'speciale' akkoorden (die met de exclusieve namen) ken ik door de klank, je moet me niet vragen hoe ze heten. Ik pas ze dan ook puur op gevoel toe.

Anyway, lang verhaal kort: Gewoon veel oefenen. En meespelen met muziek! Daar leer je de akkoorden en hun schema's het snelst door. Door daar ervaring mee op te doen, leer je ook hun onderlinge relatie in nummers snel op gehoor te herkennen en 'voelen'.

edit: Ohja, en toonladders oefenen kan ook geen kwaad. Als je een aantal leuke toonladders weet, kan je de posities van je vingers uit zo'n toonladder gebruiken in je akkoorden van diezelfde toon. Dit levert je leuk probeermateriaal...

Succes!

frankiiee
14 mei 2008, 21:53
bedankt voor de uitleg, hier kan ik al een stukje mee vooruit. Ik zal eens wat toonladders leren, en wat liedjes zoeken met simpele akkoorden en blijven proberen uitvogelen, het zal dan ooit wel lukken.

Wat ik eigenlijk bedoel met akkoorden omschrijven is omschrijven wat een G tot een G maakt. vergelijking, bv een appel is rond, groen, geel, rood, zoet, fris, ...
Op dezelfde manier akkoorden omschrijven. Dus bv. een Am is ietsje triestig, ...
Eigenlijk is mijn vraag dus welke eigenschappen jullie aan akkoorden toekennen om ze te kunnen herkennen.

Maar ik denk dat ik uit de voorgaande antwoorden mag concluderen dat ik dat niet zo moet aanpakken, maar gewoon nog veel moet oefenen.

CatchDude
14 mei 2008, 22:35
Oh! Nu snap ik wat je bedoelt!

Ja, dat vind ik moeilijk, wat maakt een G een G. Het makkelijke antwoord is 'de frequentie', maar dat telt natuurlijk niet.

Ik heb wel vaker mensen gehoord over de karakteristieken van een toon, maar ik ben daar zelf niet zo mee bezig. Daarnaast, mijn gitaar staat een halve toon lager gestemt, dus als ik een A greepje speel, hoor je een G#. (Dit heb ik gedaan omdat ik ook zanger ben, en dit beter aansluit bij mijn stem.)

Ik ben van mening dat je een toon zelf een bepaalde karakteristiek geeft, door hem als mineur of majeur aan te slaan, of een aparte vingerzetting te geven. Ook de hardheid van de slag, de volume, de hoeveelheid snaren die je aanslaat, het dempen van een of alle snaren (muting), het tempo waarmee je over de snaren gaat, in wat voor akkoordenschema je speelt, etc. In andere woorden: Het ligt niet aan de toon/het akkoord, het ligt er aan hoe je hem speelt! Het zit 'm puur in de vingers dus (En in de polsen...) Ten minste, da's mijn mening.

-=JEROEN=-
15 mei 2008, 00:35
Lees mijn lessen en je begrijpt al snel wat een G een G maakt.

Als je er dan nog niet uitkomt, hoor ik graag waarom niet.

Om een nummer op gehoor uit te zoeken heb je een aantal attributen nodig:

- goede oren
- gelijk gestemde gitaar
- kennis

Je oren kan je op allerlei manieren trainen. Met earmaster of eartrainer (http://www.musictheory.net/trainers/html/id92_en.html) (een echte aanrader), maar ook door kinderliedjes e.d. op gehoor uit te zoeken. Speel maar eens vader jakob of een sinterklaasliedje. Je kent de melodie wel, maar hoe speel je het?!?!? Door dit te oefenen leer je intervallen herkennen, wat van essentieel belang is bij akkoord herkenning, wat de volgende stap is: hoe klinkt een majeur akkoord, of mineur, en hoe anders klinkt een 7, m7 of maj7 akkoord. Ik luister vaak naar 2 dingen: de bas en de leidtoon (toon die het meest opvalt aan het akkoord). En dan weet ik meestal wel welk akkoord het is.

Maar als jouw gitaar niet hetzelfde gestemd staat als het nummer wat je probeert uit te zoeken, dan zoek je je soms een bult, maar komt er maar niet uit. Om je gitaar hetzelfde te stemmen is het handig om te luisteren naar open-snaren in het nummer (als ze een A akkoord spelen, hoor je vaak duidelijk de open A en e snaar).

En tenslotte helpt kennis ook wel een stuk. Ik hoef vaak maar 1 of 2 akkoorden te herkennen en dan weet ik de rest van het nummer ook wel, omdat er een bepaalde logica achter de akkoorden zit. Welke akkoorden passen bij elkaar? Ook kennis van akkoord soorten (maj, min, 7, m7, maj7, sus2, sus4, add9, enz) helpt enorm. Bestudeer dit, neem er de tijd voor, soms duurt het jaren voor het kwartje valt, maar als het eenmaal valt gaat er een wereld voor je open.

drap
15 mei 2008, 01:42
En tenslotte helpt kennis ook wel een stuk. Ik hoef vaak maar 1 of 2 akkoorden te herkennen en dan weet ik de rest van het nummer ook wel, omdat er een bepaalde logica achter de akkoorden zit. Welke akkoorden passen bij elkaar? Ook kennis van akkoord soorten (maj, min, 7, m7, maj7, sus2, sus4, add9, enz) helpt enorm. Bestudeer dit, neem er de tijd voor, soms duurt het jaren voor het kwartje valt, maar als het eenmaal valt gaat er een wereld voor je open.

Mwah, al dit lukt me toch zonder dat ik weet wat ik speel. Dat is ook gewoon te leren zonder al die theoretische kennis. Ik zou wel andere voordelen van een dergelijke kennis kunnen noemen, maar om een nummer qua accoorden uit te vogelen heb je wat mij betreft alleen maar goeie oren nodig, tot op zekere hoogte in ieder geval.

Sterik
15 mei 2008, 01:45
als je wilt weten hoe de dingen in elkaar zitten, even snel:

standaard akkoorden, dus de mineur en majeur akkoorden, bestaan uit drie noten
dit zijn nummers 1, 3 en 5
dus, stel je hebt CDEFGABC, is het dus C, E, en G (tel maar na)
dit is een C akkoord, je begint namelijk op de C
is dit dan mineur of majeur?
je kan dit weten door te kijken naar nummer 1 en 3, dus C en E
bij een majeur akkoord zitten er 4 frets tussen (tel maar na)
pak maar eens een C akkoord, en tel hoeveel noten (= frets) er tussen de C en de E zitten
kijk dan maar eens naar een A-mineur, x02210, dit is een droevig akkoord
hetzelfde verhaal, het akkoord bestaat weet uit de 1, 3 en 5, met als 1 dus de A, dus de noten A C en E
kijk maar hoeveel stappen (=frets) er tussen de A en de C zitten, dit zijn er 3
pak nu maar eens een A majeur, x02220, zie je wat het verschil is? er is maar 1 noot verschil, dat is dus die 3, nu zitten er 4 stappen tussen de 1 en de 3, er is immers 1 noot 1 fret verplaatst!
de rest van de noten blijven hetzelfde hetzelfde
de 3 in een mineur heet dus een kleine terts, en in majeur akkoord een grote terts (groot = meer stappen)
de naam terts betekent dus gewoon hoeveel stappen er tussen 2 noten inzitten

overweldigend hè, ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk heb weten uit te leggen
ik snapte het zelf eerst ook nooit, hoevaak mn leraar het ook uitlegde, en opeens viel het kwartje, en snapte ik het
je hoeft trouwens niet jaren te spelen om iets op het gehoor uit te kunnen zoeken, je moet het gewoon oefenen
op den duur zul je ook steeds meer patronen herkennen, dat zijn echt van die dingen die anderen je wel kunnen uitleggen, maar die je pas snapt als je het zelf inziet
succes ermee :B

CatchDude
15 mei 2008, 07:40
Ik luister vaak naar 2 dingen: de bas en de leidtoon (toon die het meest opvalt aan het akkoord). En dan weet ik meestal wel welk akkoord het is.

Dit is precies waar het om draait! Ik weet dan echter niet exact welk akkoord het is (de toonsoort wel natuurlijk), maar wel hoe ik hem moet spelen. ;)

-=JEROEN=-
15 mei 2008, 08:29
Hoe beter je alle 3 de attributen beheerst, hoe makkelijker het uitzoeken van nummers wordt. Uiteraard is het zo dat als één er van heel goed ontwikkelt, dat de ander dan minder belangrijk wordt. Maar helemaal onbelangrijk worden ze nooit. Je hoeft niet per see te weten hoe het akkoord heet, en waarom, maar wel hoe het klinkt. Je moet het kunnen herkennen.

Iemand heeft ooit eens wat akkoorden opgenomen en wij moesten dan raden welke akkoorden we hoorde. Dat was voor de meeste toch een stuk lastiger dan we dachten. Voor mij ook, heb nogal moeite met min en m7 te onderscheiden.

Wil je een nummer echt exact leren na spelen dan komt er zelfs nog een 4e factor bij: Beheers je dezelfde techniek als de uitvoerende artiest. Een nummer van Steve Vai speel je niet zo maar ff na, hoe goed je gehoor enzo ook is.

EuroCinema
15 mei 2008, 09:25
Ik zou nog willen toevoegen dat je de meeste schema's niet moet benaderen als een reeks op zichzelf staande akkoorden. Een schema is een spel van spanning en rust, en elk akkoord heeft daarin zijn rol. Probeer dus te luisteren wat er gebeurt als het akkoord wisselt: komt het nummer helemaal tot rust, of wordt de spanning groter? Om een voorbeeld te geven: het intro van Wonderwall van Oasis. Akkoorden zijn zoiets als F#m7, A, Esus4, Bsus4. Je kunt makkelijk horen dat die Bsus4 een grote spanning heeft, hij "wil" naar de F#m7 oplossen. Die F#m7 daarentegen, kun je makkelijk vier keer zo lang aanhouden, het is een rustpunt in het nummer. Ander voorbeeld: een bluesschema in C met C, F en G.
C-> rust, lijkt nergens heen te willen
F-> iets meer spanning. redelijk stabiel, maar wil wel terug naar de C.
C-> weer rust
G->grote spanning, wil heel graag naar de C (al dan niet via de F)
Dit zijn maar wat voorbeelden, maar als je de dit soort dingen gaat herkennen, kun je een schema als geheel gaan begrijpen en wordt het makkelijker om de individuele akkoorden te vinden.

-=JEROEN=-
15 mei 2008, 09:55
^
^
^

Nog een voorbeeld over hoe nuttig kennis kan zijn http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Voidhead
15 mei 2008, 10:25
Mijn 'tactiek' om een stuk muziek uit te schrijven of na te spelen is als volgt: Zoek de grondtoon, zing deze, neem hem in ieder geval in je op. Vervolgens kun je alle noten die je hoort relateren tot deze grondtoon. Je hoort dat een bepaalde noot de 4 is uit de toonladder, of de 6e noot etc. etc. Dit geldt ook voor de akkoorden waaruit het nummer bestaat.
Als je dit goed traint dan wordt het eenvoudig om (pop)nummers uit te zoeken, ik ben er nu ruim een jaar mee bezig en kan vrijwel alle popnummers die ik hoor op de radio uitschrijven zonder mn gitaar aan te raken. (let wel: in toonsoort X) Dit door gewoon elke dag 10 minuten gehoortraining te doen (intervallen, zingen, akkoorden benoemen etc.) en jezelf af en toe afvragen als je iets hoort op de radio: wat is dit? Op een gegeven moment opent de muziek zich echt voor je.
Als het stuk ineens een rare modulatie doet wordt het stukken lastiger, dan moet je je 'grondtoon' ook verplaatsten. Dat is echter zeker bij popmuziek nauwelijks het geval. (halfje hoger voor het laatste chorus misschien :D )

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat ik denk dat veel mensen de verkeerde manier gebruiken om dingen uit te vogelen. Ze gaan de intervallen tussen de noten apart na, terwijl je alles juist moet horen in relatie tot de grondtoon, dit gaat vele malen sneller en heeft ook veel meer betekenis. Ze noemen het Functional Ear Training, of Contextual Ear Training dacht ik. Googlen levert vast wat resultaten op.

EDIT: sluit ook aan bij wat Eurocinema zegt, elke noot (en akkoord) heeft zijn eigen functie/spanning en dat kun je leren herkennen.

frankiiee
15 mei 2008, 11:13
Die theoriebladzijden van jeroen over akkoorden en toonladders had ik hier wel al eens gelezen over kleine terts en grote terts enzo, en theoretisch snap ik dat allemaal wel. Maar om dat om te zetten naar mijn gehoor en gitaar, daar heb ik het toch wel wat moeilijker mee.

Ik heb ondertussen eens die eartrainer geprobeerd, heb het eerst geprobeerd met alle soorten akkoorden aan en toen haalde ik nul procent :) , mooie score. Daarna heb ik het eens geprobeerd met alleen mineur en majeur aan en toen haalde ik 50, maar er zaten heel wat gokjes bij. Ik heb dus nog heel wat werk voor de boeg, ik zal proberen elke dag hier wat op te oefenen en stilletjes aan meer soorten akkoorden er bij te brengen en dan ook telkens de theorie erbij te leren en dan zou ik toch al een stuk verder moeten raken denk ik.

bedankt voor de snelle reacties

nog een kleine vraag, mss ietsje offtopic, ik zou graag wat toonladders leren om te integreren in mijn spel en ondertussen ook wat te leren improviseren. Als ik een gewone A speel, mag ik daar dan noten uit de A majeur toonladder doorspelen? En bij een Am noten uit de Amineur toonladder of klopt dat niet.

EDIT: ik hoor het bv ook niet vaak als mijn gitaar vals staat, alleen als het echt duidelijk is. Kan ik dat leren of is dat vergeefs. Ik denk dat dat ook een beetje door mezelf komt omdat ik mijn gitaar niet vaak stem en ik dus gewoon vals speel. hebben jullie dat ook gehad in het begin? Ik hoor het dus wel als ie echt vals staat maar als hij maar een klein beetje vals staat niet echt. Dat doet me een beetje denken dat ik daar geen talent voor heb? klopt dat of komt dat bij meer mensen voor?

EDIT2: hebben akkoorden altijd dezelfde functie, of heeft elk akkoord zijn functie binnen een toonladder. Bv bouwt de C altijd rust in of niet?

sorry voor al mijn vragen.

EuroCinema
15 mei 2008, 13:24
EDIT2: hebben akkoorden altijd dezelfde functie, of heeft elk akkoord zijn functie binnen een toonladder.


Dat laatste. Als je die blues die ik als voorbeeld gaf twee vakjes hoger speelt, gaat precies hetzelfde verhaal op voor D, G en A.

G.G.
15 mei 2008, 14:53
Frankiiee, dit is een leuke om zelf de functie van tonen binnen een akkoord of reeks te ontdekken:


http://www.jamcenter.com/jammachinec.html

en dan kies je toonsoort C, ballad.

ga maar eens klooien met de ladder van C majeur. Je hoort snel genoeg wat wel en wat niet op welke plek hoort, waar spanning zit en waar de oplossing.

CatchDude
15 mei 2008, 15:54
Ik zou nog willen toevoegen dat je blablabla...

( http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1666119&postcount=17 )

Dit is echt zo ontzettend precies wat ik wilde vertellen, waar ik 3 posts voor nodig had maar wat ik uiteindelijk toch niet goed online kon krijgen!

+1 :)

bassej
15 mei 2008, 16:17
5 tot 6 jaartjes is toch veel, ik speel net een jaar..... jij kan waarschijnlijk dingen van jimi hendrix en santana makkelijk helemaal spelen, ik heb altijd nog irri stukken eaar k niet uit kom.

mar het komt er dus op neer dat je gewoon wat uit moet proberen wat de toonsoort is en dan de proogressie erbij zoeken( zo heet dat toch) en daarbij heb je ok spiekbriefjes omdat er bij bij bijv. bleus wat standaard progressies zijn??

frankiiee
15 mei 2008, 18:43
Frankiiee, dit is een leuke om zelf de functie van tonen binnen een akkoord of reeks te ontdekken:


http://www.jamcenter.com/jammachinec.html

en dan kies je toonsoort C, ballad.

ga maar eens klooien met de ladder van C majeur. Je hoort snel genoeg wat wel en wat niet op welke plek hoort, waar spanning zit en waar de oplossing.


Klopt het dat de ladder C majeur uit alle hele tonen a b c d e f g bestaat. Ik gebruik deze ladder om hier over iets te proberen.

|------------------------------5-7-8--|
|------------------------5-6-8--------|
|--------------------5-7--------------|
|--------------5-7-9------------------|
|--------5-7-8------------------------|
|--5-7-8------------------------------|

ik weet weer wat gedaan,
merci

Il_Falco
15 mei 2008, 18:58
is het niet logischer als je begint met c?
dus c d e f g a b c?

zo heb ik het altijd geleerd. maarjah, in de muziekles op school dan toch.

frankiiee
15 mei 2008, 19:02
bedoel je dan de manier waarop ik het geschreven heb, ja dat is idd wel logischer want de C is de grondtoon waarschijnlijk.

klopt het dat de c-noot hier de rustgever is, want zo ervaar ik het, dat de c voor een soort einde zorgt, of is dat maar een idee?

G.G.
15 mei 2008, 19:04
Frankiiee, kijk hier eens:


http://www.jamcenter.com/scales.php

Sterik
15 mei 2008, 20:21
bedoel je dan de manier waarop ik het geschreven heb, ja dat is idd wel logischer want de C is de grondtoon waarschijnlijk.

klopt het dat de c-noot hier de rustgever is, want zo ervaar ik het, dat de c voor een soort einde zorgt, of is dat maar een idee?

jep, dat klopt
speel op de piano maar eens de witte toetsen, je zult horen dat het op de C is "afgelopen"
als je een nummer hoort, probeer de toon te neurien waarop dat nummer "afgelopen" zou kunnen zijn, dat is de toonsoort (waar ik het eerder ook al had)
dan hoef je alleen maar die toon op te zoeken, en kan je automatisch ook weten welke akkoorden daar bij horen

o, en de ladder die je hiervoor uitschreef, is de a-mineur pentatonisch, daar zitten ook alle tonen van C in, maar je begint gewoon op de A
dit klinkt dus niet perse droevig of blij, dat hangt ervan af welk akkoord je eronder speelt
als je er een Am over speelt klinkt het droevig, en als je er een C over speelt, klinkt het blij

-=JEROEN=-
15 mei 2008, 21:48
Voor welke ladder dan ook, adviseer ik om em op minstens 3 verschillende posities te leren spelen. Dus C majeur in positie 0, 5 en 10 bijvoorbeeld.

Toffe site trouwens dat JamCenter. JamStudio is ook wel geinig.

G.G.
16 mei 2008, 08:58
Voor welke ladder dan ook, adviseer ik om em op minstens 3 verschillende posities te leren spelen. Dus C majeur in positie 0, 5 en 10 bijvoorbeeld.

Toffe site trouwens dat JamCenter. JamStudio is ook wel geinig.

www.jamstudio.com (http://www.jamstudio.com/) kende ik nog niet. Leuke site, maar hij lijkt wat iritant te haperen.

frankiiee
20 mei 2008, 20:09
wat heeft dit met op gehoor leren spelen te maken????

hendrix2
20 mei 2008, 22:17
Is een SPAMbot, is al gebanned, maar de mod van dit forumonderdeel moet dit bericht maar even verwijderen.

G.G.
21 mei 2008, 07:48
Is een SPAMbot, is al gebanned, maar de mod van dit forumonderdeel moet dit bericht maar even verwijderen.

doe ik bij deze.