PDA

View Full Version : ratelende G-snaar



fretboardtoash
14 mei 2008, 16:42
dag mensen, ik zit met een vaag probleem wat betreft m'n gitaar.
De G-snaar ontstemt vaker en sneller dan de andere en hij geeft ook een vreemde (lichte) triller/ratel erbij als ik hem bespeel met vingers op de frets.
Dit is ongeacht welke positie en ik erger me er mateloos aan, m'n leraar kon het niet vinden en ik heb geen flauw idee.
Suggesties iemand? Alvast bedankt.

Mattijs
14 mei 2008, 18:44
misschien een snaar van mindere kwaliteit die tegen een fret trilt of die niet vast in de topkam zit maar kan ook dat een stukje van de snaar tegen je body zit en meetrilt

Woml
14 mei 2008, 20:05
Als het op elke positie is, dan zou ik zeggen dat je het bij de brug moet zoeken. Als je een snaar indrukt, heb je niet veel meer met de topkam te maken, en als hij bij elke positie, dus bij elke toon trilt, dan is het ook niet een dingetje dat los zit en alleen bij een bepaalde frequentie gaat resoneren.
Of inderdaad, dat de snaar als je hem indrukt, ergens tegenaan loopt.

dadgad
14 mei 2008, 20:36
Hallo,

Je zegt het niet, maar ik neem voor het gemak even aan
dat je het over een staalsnarige (western) gitaar hebt ?

Heb je al geprobeerd de snaar te vervangen ? Een
omwonden snaar kan, als je er te lang op speelt - of
gewoon een slechte snaar treft - beschadigd raken, en dat
kan allerlei bijgeluiden opleveren. Een beschadigde of
losse wikkeling kan inderdaad gaan rammelen !

Als je de snaar al eens vervangen hebt, heb je meteen de
2e mogelijkheid aangepakt, nl. dat het kogeltje aan het
eind van de snaar niet goed tegen het pinnetje
aangetrokken is. Bij de meeste snaarmerken zit het
kogeltje een beetje los in het lusje maar dat kan geen
kwaad omdat het toch klemgetrokken wordt tegen de
combinatie van de brugplaat (versteviging aan onderzijde
van brug) en het pennetje. Dit gaat mis als of het pennetje
te dik is, of de winding net boven het lusje/kogeltje te
dik is. Dan wordt de snaar al tegen die dikkere winding
klem gezet - en onvoldoende aangetrokken. Dan kan het
kogeltje gaan rammelen.

Er zijn nog andere mogelijke oorzaken, maar ik wil je niet
nodeloos ongerust maken. "First things first", ga die snaar
vervangen !

Greetz,

Han.

Pais
14 mei 2008, 20:44
Mocht het een nylonsnarige gitaar betreffen - bekend probleem! De G snaar is altijd een ellende met nylon snaren.

fretboardtoash
15 mei 2008, 00:07
het is een Azahar nylonsnaar, het geluid komt ook inderdaad bij de brug vandaan was ik vergeten te zeggen. Hij moet toch een keer afgesteld worden maar dan moet ik 'm missen en da's moeilijk:( heb ook geen andere acoustische gitaren allen een vooraad electrische en dat gaat niet samen met waar ik nu mee bezig ben. Pais enig idee hoe het op te lossen? als het probleem bekend is dan moet er toch inmiddels een oplossing zijn lijkt me?

bedankt, mensen

Pais
15 mei 2008, 11:09
Een solide nylon G snaar is eigenlijk te dik. Hij klinkt ook veel stoffiger dan de B en de E snaar, vooral in de goedkope snarensetjes. Er zijn ook setjes met een omwonden Gsnaar (van horen zeggen) maar die zijn helemaal niet populair en ik heb ze nog nooit gehad.
D'addario heeft een G snaar ontwikkeld die wat feller klinkt en dunner aanvoelt, maar deze heeft dan ook weer een stoever oppervlak wat ikzelf soms storend vind. Deze G snaar is te vinden in de 'composite' setjes

Ik weet niet waar het getril vandaan komt. Heb je niet een stukje losse snaar na de knoop op de brug die tegen het bovenblad trilt?
Het beste kun je de losse eindjes snaar na de brug kort afknippen of onder de lus voor de volgende snaar steken om te voorkomen dat ze het bovenblad raken.

fretboardtoash
15 mei 2008, 17:00
dacht m'n leraar ook maar bleek het niet te zijn, ik laat 'm wel een keer afstellen.

bedankt

Pais
15 mei 2008, 19:44
Oke ben benieuwd wat eruit komt. Wellicht zit er wat los vanbinnen. Als je zeker weet dat het bij de brug vandaan komt, heeft afstellen weinig zin lijkt me.

Tho
15 mei 2008, 23:16
Mocht het een nylonsnarige gitaar betreffen - bekend probleem! De G snaar is altijd een ellende met nylon snaren.

Ik heb het altijd met m'n elektrische gitaren.. altijd weer die G

Don Capo
16 mei 2008, 09:13
D'addario heeft een G snaar ontwikkeld die wat feller klinkt en dunner aanvoelt, maar deze heeft dan ook weer een stoever oppervlak wat ikzelf soms storend vind. Deze G snaar is te vinden in de 'composite' setjes


Vreselijke snaar. Die G snaar van D'addario. Heb hem een aantal maal moeten kopen omdat er geen andere snarensetjes meer waren. Buiten het feit dat die setjes duurder zijn speelt het wat mij betreft erg vervelend. veel bijtonen die je niet wilt horen op je gitaar. Volkomen mislukking wat mij betreft.

Pais
16 mei 2008, 11:52
Volkomen mislukking wat mij betreft.
Erg populair zijn ze wel. Ik vind hem wel prettig. Hij is wat feller en bombastischer dan de gebruikelijke g-snaar en voelt heel soepel aan.

Waarom heb je hem erop gezet dan? Deze setjes hebben twee G-snaren waardoor je zelf altijd nog kan kiezen voor de gebruikelijke clear-nylon g-snaar.

RAW
18 mei 2008, 11:12
Ik speel al meer dan tien jaar op een handgebouwde D.Janssen gitaar.
Op aanraden van Dirk zelf ben ik vrijwel meteen begonnen met d'addario snaren waarvan de G-snaar omwonden is.
Nooit enig probleem ondervonden met deze snaren, de klank is helder en zuiver (zonder rare bijklanken). Ik denk dus niet dat je zondermeer kan stellen dat de omwonden G-snaar een mislukking is.
Wat ik wél weet is dat deze snaar met name rond de twaalfde fret veel zuiverder qua toon is dan de gladde nylon G-snaar.....

--=HANS=--
18 mei 2008, 12:15
Ik heb op mijn klassieke gitaar voor het eerst een setje snaren van een of ander Frans merk waarvan ik de naam niet meer kan terug vinden. M`n gitaarboer raadde ze aan. Waren iets van € 14,00 dus niet erg goedkoop maar ze spelen super!
De onomwonden snaren zijn soort van gematteerd en voelen heel anders dan "gewone" gladde nylonsnaren. Ook met de G-snaar geen enkel probleem. Zijn overigens ook wel high tension snaren, net als de d`adario snaren die er normaal op zaten.

Pais
18 mei 2008, 22:02
Ik speel al meer dan tien jaar op een handgebouwde D.Janssen gitaar.
Op aanraden van Dirk zelf ben ik vrijwel meteen begonnen met d'addario snaren waarvan de G-snaar omwonden is.
Nooit enig probleem ondervonden met deze snaren, de klank is helder en zuiver (zonder rare bijklanken). Ik denk dus niet dat je zondermeer kan stellen dat de omwonden G-snaar een mislukking is.
Wat ik wél weet is dat deze snaar met name rond de twaalfde fret veel zuiverder qua toon is dan de gladde nylon G-snaar.....

Ik denk dat Don en ik het over een andere snaar hebben. D'addario levert in de Pro Arte Composite setjes twee G snaren. 1 gewone nylon snaar, en de andere is van een composiet polymeer met een bruin kleurtje. Beide zijn gewoon niet omwonden.

snaarplukker
19 mei 2008, 00:42
De G-snaar ontstemt vaker en sneller dan de andere en hij geeft ook een vreemde (lichte) triller/ratel erbij als ik hem bespeel met vingers op de frets.
Misschien de tunermechanisme kapot.

Cees

fretboardtoash
19 mei 2008, 13:43
@raw, zijn die snaren ook in high tension verkrijgbaar? vind ik namelijk wel zo prettig.

@cees, heb er een tijd geleden nieuwe op gezet en geluid komt bij de brug vandaan niet bij te kop.

chefdaniel
19 mei 2008, 13:58
als het een soort buzz achtig geluid is waar je het over hebt, zou ik het inderdaad ook bij het brugzadel zoeken. als dit bovenop helemaal vlak is kan dit - en zeker in combinatie met een te flauwe hoek van de snaar vanaf het zadel naar het bevestigingspunt op de brug - zo'n soort geluid opleveren. het zadel hoort vanaf de zijkant gezien een soort omgekeerde V vorm te hebben of in elk geval zodanig afgerond te zijn dat de snaar een zo klein mogelijk oppervlak raakt. als je een beetje handig bent kun je dit zelf met vijl en schuurpapier makkelijk aanpassen.

sanderz
19 mei 2008, 15:14
Voor de statistieken:

Ik heb eens een ratelend geluid in mijn, toen pas nieuwe, Martin gehad.

Het euvel bleek de moer te zijn die het stemmechaniek (in dit geval van de lage E) aan de voorkant van de kop vastklemt.

Deze zat los en produceerde een vervelend geluid, een soort rammel. Ik kon hem zelf gewoon aandraaien, probleem opgelost.