PDA

View Full Version : CD bestanden



YB
14 mei 2008, 16:01
Welke audio formaat gebruiken profs om een cd te produceren dus met welk type bestand kan je er voor zorgen dat je cd het op zowel oude als nieuwe cd spelers het doet? met wav doen ze het soms niet.

minoin
14 mei 2008, 16:04
Welke audio formaat gebruiken profs om een cd te produceren dus met welk type bestand kan je er voor zorgen dat je cd het op zowel oude als nieuwe cd spelers het doet? met wav doen ze het soms niet.

Een gewoon brandprogramma zet je WAV/MP3 of wat dan ook in CDA (Compact Disc Audio). Dit op 44.1 kHz en 16 bit.
Dus gewoon NERO ofzo gebruiken om een Audio-cd te maken, simpeler kan ik het niet uitleggen.

bert k
14 mei 2008, 16:05
Op de cd staan bestanden die je computer ziet als .cda, dus CD-audio. Als dat met een goed brandprogramma gemaakt is voldoen ze aan de Red Book standaard, waarin de eisen voor cd beschreven staat. Nieuwere spelers kunnen ook soms cd-tekst weergeven, dat kan je brandprogramma ook schrijven.


Bronbestand moet (in windows) .wav zijn, 16 bits, samplerate 44.100 hertz. Sommige brandprogs kunnen dat zelf converteren, maar ik doe het meestal zelf in mijn audioprogramma. Ik neem dan op op 24 bits, 96.000 herts, en als laatste breng ik het terug naar cd standaard.

YB
14 mei 2008, 16:10
Bedankt dat wide ik weten.