PDA

View Full Version : Niet al te grote handen.



tisse
14 mei 2008, 15:36
Dag,

Ik ben spijtig genoeg in het bezit van een combinatie van kleine en linkshandige handen.
Het linkshandige heb ik opgelost door een linkshandige gitaar.
Het kleine probeer ik op te lossen door wat oefeningen te doen zodat ik mijn handen en vingers zo lenig mogelijk krijg. Nu zou ik graag mijn duim ook bij mijn gitaarspel betrekken(rechterhand, voor rechtshandige gitaristen hun linkerduim :)) Maar ik vind niet direct goede oefeningen. Kan iemand me daar bij helpen?

Alvast bedankt,
Pieter

bassej
14 mei 2008, 19:07
barre akkoorden, of voor jou barre akkoordjes

Pais
14 mei 2008, 20:57
Laat kleine handen geen probleem voor je zijn. Dit zijn de handen waarmee je zult moeten dealen ;) Oefeningen om je handen te leren gebruiken zijn voor iedere gitarist een must, welke maat je ook hebt.
Misschien kun je er een klein beetje rekening mee houden met de gitaar keuze, maar ikzelf speel met mijn kleine worstevingers op gitaar met de klassieke afmetingen (52 mm bij het kammetje) en dat gaat ook prima.


Er zijn wel wat stretchoefeningen die ik gebruik.
Deze bijvoorbeeld.

E--
A--
D--4-------5-------5-------5-------5-------6-------
G----3-------3-------4-------4-------4-------4-----
B------2-------2-------2-------3-------3-------3---
e--------1-------1-------1-------1-------2-------2- etc etc

En na een tijdje weer terug:

D--10------10------10--------
G----9-------9-------9-------
B------8-------8-------7-----
e--------7-------6-------6---

EuroCinema
15 mei 2008, 09:31
Ik zou zeggen: gebruik stretchoefeningen voorzichtig. Heel wat van die jaren 80 metalfanaten hebben blessures opgelopen met die extreme stretches. En wat die duim betreft: ik kan het wel en het kan soms makkelijk zijn, maar erg veel stelt het ook weer niet voor en een conventionele houding met de duim achter de hals heeft ook veel voordelen. Ik zou me er niet op blindstaren en gewoon uitgaan van je eigen mogelijkheden.

eddyvanbuiten
30 mei 2008, 13:14
barre akkoorden, of voor jou barre akkoordjes

:seriousf:

m@rijn
2 juni 2008, 21:33
ik heb ook kleine 'handjes'. Op mijn LP heb ik wat meer moeite om alle akkoorden goed te spelen dan op mijn strat. Stratje heeft een dunnere hals en speelt voor mij beter, al liggen de frets dan weer wat verder. Hangt af van wat je zelf het liefste wil denk ik.