PDA

View Full Version : vraag over mensuur



no 1 hops
14 mei 2008, 08:13
heb een aria spaanse gitaar.
speelt heerlijk.
nu was ik laatst eens wat aan het meten en kwam tot een gekke ontdekking
twaalfde fret 32.4 cm zadel 64 cm vanaf de topkam

een strat copie 32.3 a 4 zadel 65cm waar waar de zadels ongeveer staan na intoneren.

is er een reden voor dat verschil?
hebben we het hier toch over gitaren met de zelfde mensuren?

Rinze
14 mei 2008, 08:23
Snaardikte en -stijfheid speelt ook mee volgens mij, als ik van .010 naar .011 ga moeten de zadeltjes naar achteren (geloof ik, of was het nou naar voren?).

Minda
14 mei 2008, 12:35
Inderdaad, snaardikte is zeker van invloed; kijk maar eens naar het midden van de snaar (de hartlijn) t.o.v. radius van de zadels van de brug. Met een dikkere snaar ligt die er gewoon verder boven.

Daarnaast is je spanning en snaartype heel belangrijk, in combinatie met je snaarhoogte t.o.v. het fretboard (de actie). Een nylon / darm snaar verandert nauwelijks van toon als je hem opdrukt, een stalen snaar heel veel. Tijdens het indrukken van de snaar op een fret (zeg; de 12de) heeft dus bij een nylon snaar weinig gevolgen behalve dan het inkorten van het deel dat je aanslaat, ook al is de actie misschien niet zo laag; bij een electrische gitaar is de verhoging van de spanning door het indrukken van de snaar wel een invloed op de snaarspanning, en dus op de toonhoogte.

Bij bijvoorbeeld een strat wordt de snaar ook nog extra ingekort als je hem op de 12e fret indrukt, doordat je een groter deel van de radius van het brugzadel zal gaan raken. En daarbij geldt weer dat het effect groter wordt bji dikkere snaren.

Ik speel al jaren op 013 setjes, ik stel gitaren voor klanten (010 of 009 setjes) dus vaak anders af. Niet bewust, hoor, ik vertrouw op het stemapparaat en mijn oren, maar de brugzadeltjes staan wel anders.

bassej
14 mei 2008, 19:18
12e fret moet toch altijd int midden liggen??

ernieman
14 mei 2008, 19:44
Nope. 12e fret is op midden van mensuur. Mensuur is niet gelijk aan snaarlengte. Snaarlengte is mensuur + compensatie.

RoelTM
14 mei 2008, 20:37
owww... nu snap ik dat helle ittion... intione... initioneergedoe... (brugzadels afstellen)
ik dacht dat als de 12e fret in t midden zit moet het toch goed zijn, en waarom staat elk zadeltje weer anders...

zo leer je nog es wat :satisfie: zo laat op de woensdag