PDA

View Full Version : Gibson voor half-beginner



IIoWoII
13 mei 2008, 21:44
Ik ben dus een iemand die nog niet goed is met gitaar spelen, ik zit nu met een goedkoop gitaartje die uit een set kwam met een amp.
aangezien dat de prijzen van de Gibsons steeds goedkoper worden, dacht ik eraan om 1 te kopen.
Aan de prijs zal het niet liggen...

Nu weet ik niet of ik een SG of Les paul ( trouwens, spreek je het nouw uit als "lu paul( niet luu maar lu ) " of "les paul"zoals mijn vriend zei :S)

Ik speel vanalles spelen, van classic rock tot echte metal ( wat ik dus NOG niet kan)
ik dacht eraan om een marshall amp met 30watt en FX's te kopen.

Wat is dus beter voor mij, een Les paul, of een SG?

kenx
13 mei 2008, 21:46
ik denk dat een le(s) paul (uitspraak lê) toch de geschikte is van beiden.

Aangezien een SG meer voor hard-rock is en dergelijke...

en de LP is veelzijdiger


grtz

vragen?--> PM

correctie: ê bedoelde ik dus

Bram+
13 mei 2008, 21:47
ik denk dat een le(s) paul (uitspraak lé) toch de geschikte is van beiden.

Aangezien een SG meer voor hard-rock is en dergelijke...

grtz

vragen?--> PM
Het is Lès Paul.

Is een Amerikaanse gitarist.

Frenk95
13 mei 2008, 21:56
Klopt. En ik zou trouwens voor een LP gaan, kan je veel meer stijlen mee!

Wiellem
13 mei 2008, 21:57
Welke vind je zelf het mooist? kun je ook naar kijken

Welke vind je het fijnste vasthouden/spelen? want dta moet je ook gewoon ff proberen



PErsoonlijk ben ik meer een LP fan vanwege geluid, look en speelbaarheid dus als ik het voor je mocht zeggen een LP.

Nico2
13 mei 2008, 22:03
Ik ben het eens met iedereen boven me, een les paul is veelzijdiger en beter geschikt voor jou genres

Manuvdv
13 mei 2008, 22:07
Les Paul is inderdaad geschikter, al kan het met een SG natuurlijk ook. Je amp gaat het verschil maken, daar ik zowel een LP als een SG vrij geschikt vindt voor wat jij voor ogen hebt :).

Beide uitproberen dus, en nemen wat jij wil!

YannickH
13 mei 2008, 22:19
les paul zeker!!ik ben al niet kapot van het geluid van een sg en het uiterlijk vind ik ook niet super..
dat zou ik toch nemen he:p

drap
13 mei 2008, 22:29
Aangezien een SG meer voor hard-rock is en dergelijke...

en de LP is veelzijdiger

Ik leer steeds weer bij. Dit forum blijft ook verbazen bij tijd en wijle.

Heb je dit jezelf nu wijs gemaakt, of is het echte know-how?

Tho
13 mei 2008, 22:36
Als ik de Topicstarter was zou ik voor een Les Paul gaan, omdat die vetter (letterlijk) en zwaarder klinkt. Er zijn veel metalgitaristen die op LP's spelen, en ik geef ze geen ongelijk.


Heb zelf ook een poos metal gespeeld op een LP met EMG's er in trouwens

Agent_Smith
13 mei 2008, 22:36
Een Les Paul is gewoon sex!

Tho
13 mei 2008, 22:37
Dan heb jij een hele kleine piemel

LP_CL
13 mei 2008, 23:05
Zelf gaan uittesten natuurlijk. Maar weet dat de gemiddelde les paul toch wel aardig wat meer kost dan de gemiddelde SG.

Spitfire
13 mei 2008, 23:21
Wat staat pagina 1 van dit topic toch vol met een gigantische hoop bullshit...

Tho
13 mei 2008, 23:23
Wat staat pagina 1 van dit topic toch vol met een gigantische hoop bullshit...

Nee jij draagt iets bij.

Geef dan zelf een beetje advies

drap
13 mei 2008, 23:39
Beste advies? Gaandeweg er achter komen wat je voorkeur is en dat gaat je niet lukken op een forum. Ik ben nog steeds blij dat er geen gitaarfora bestonden toen ik ooit een begin maakte. Hell, toen ik net begon was ik niet eens bezig met wat nu voor mij de ideale gitaar zou zijn, ik wilde alleen spelen. Wat van nut moet het ook hebben als er 10 Les Paul roepen en 3 SG, of andersom van mijn part?

Tho
13 mei 2008, 23:43
Beste advies? Gaandeweg er achter komen wat je voorkeur is en dat gaat je niet lukken op een forum. Ik ben nog steeds blij dat er geen gitaarfora bestonden toen ik ooit een begin maakte. Hell, toen ik net begon was ik niet eens bezig met wat nu voor mij de ideale gitaar zou zijn, ik wilde alleen spelen. Wat van nut moet het ook hebben als er 10 Les Paul roepen en 3 SG, of andersom van mijn part?

Nou, hij wordt toch een beetje een bepaalde richting in gewezen. Hij wil er gewoon zeker van zijn dat hij na zijn aankoop geen spijt krijgt. Het ligt natuurlijk ook heel erg aan de vraagstelling, dat is waar.

drap
13 mei 2008, 23:46
Ja maar Tho, HIJ moet er toch uiteindelijk tevreden mee zijn en daar kom je volgens mij maar op één manier achter lijkt me en dat is niet door 10 tegen 1 stemmen op in dit geval de Les Paul lijkt me. Wie weet is een Ibanez het wel helemaal voor die jongen, maar daar gaat ie echt alleen maar achter komen als ie punt één naar een winkel gaat en punt twee gaat dat gaandeweg, als je langer speelt.

Tho
13 mei 2008, 23:48
Ik leg me er bij neer, je hebt helemaal gelijk. Ik zie hier ook wel weer een SG vs LP fight van komen :D

bass blom
13 mei 2008, 23:57
een lè paul, OMGWTF? :seriousf:

Dirkdewaard
14 mei 2008, 00:04
Probeer inderdaad gewoon, een SG is misschien wel lelijk, maar erg licht. Lekker als je een paar uur gaat oefenen. Dat is mijn ervaring.
Kijk een snaar een faded LP of SG, goede prijs en een goede gitaar. Succes!

Tho
14 mei 2008, 00:06
Probeer inderdaad gewoon, een SG is misschien wel lelijk, maar erg licht. Lekker als je een paar uur gaat oefenen. Dat is mijn ervaring.
Kijk een snaar een faded LP of SG, goede prijs en een goede gitaar. Succes!

Als je je testament nog niet had opgemaakt zou ik dat nu snel gaan doen.. vrees voor de gevolgen van deze uitspraak!! :nervous:

pannekoek
14 mei 2008, 00:09
Als ik de Topicstarter was zou ik voor een Les Paul gaan, omdat die vetter (letterlijk) en zwaarder klinkt. Er zijn veel metalgitaristen die op LP's spelen, en ik geef ze geen ongelijk.


Heb zelf ook een poos metal gespeeld op een LP met EMG's er in trouwens
ik speel ook in een metal band, metallica, iron maiden, dream theater, arch enemy achtig en ik speel op 2 les pauls:

gibson les paul studio
epiphone les paul custom zakk wylde(met emg's)

Dirkdewaard
14 mei 2008, 00:18
Als je je testament nog niet had opgemaakt zou ik dat nu snel gaan doen.. vrees voor de gevolgen van deze uitspraak!! :nervous:

hehe ik heb zelf ook 2 sg's, goede gitaren maar helaas niet mooi.

(kijk eens naar een LP, veel mooier dan dat gaat het toch niet worden?)

hezz
14 mei 2008, 00:29
Waaat? SG's zijn helemaal niet lelijk! Prachtig juist, een heerlijke embodiment van rock'n'roll.

Orpheo
14 mei 2008, 00:37
een lè paul, OMGWTF? :seriousf:

nja, meer op z'n frans. fonetisch: lè pøl.nja, eigenlijk dat dakje (accent circonflexe) maar die krijg ik niet voor elkaar op mn mac :P

grayfink
14 mei 2008, 00:49
ik denk dat een le(s) paul (uitspraak lè) toch de geschikte is van beiden.

Aangezien een SG meer voor hard-rock is en dergelijke...

en de LP is veelzijdiger


grtz

vragen?--> PM

correctie: è bedoelde ik dus .
http://www.tbd.com/image/2360.jpg

MarkS
14 mei 2008, 07:02
nja, meer op z'n frans. fonetisch: lè pøl.nja, eigenlijk dat dakje (accent circonflexe) maar die krijg ik niet voor elkaar op mn mac :P

Lèttôrtekenpalet gebruiken.

pol
14 mei 2008, 07:52
qua veelzijdigheid zijn al die modellen +- hetzelfde, 2 humbuckers waar je tussen kan switchen, duh...

explorer ook niet vergeten, klinkt dikker als een SG en daardoor wat geschikter voor metal vind ik.

een SG snijdt dan weer wat feller.

Baker
14 mei 2008, 08:09
Het is een cliché maar TS zal ze gewoon beide moeten testen.
En vooral niet bang zijn af te wijken van de standaard. Het feit dat je een LP vaker ziet wil niet zeggen dat ie daarmee persé veelzijdiger of beter is.

Ik heb zelf een Les Paul. Toen ik hem ooit kocht twijfelde ik ook tussen een LP en een SG. Toch voor de LP gekozen, en heel stiekem heb ik daar af en toe nog spijt van.

De SG speelt erg makkeijk, ziet er supergaaf uit, is prima geschikt voor metal, en is gewoon de ultieme rockgitaar!

En pagina 1 staat inderdaad vol met dikke bulshit.

Rinze
14 mei 2008, 08:26
Ik dacht dat het hele forum volstond met bullshit...

Na, even serieus: proberen en kijken. Mooi is relatief, ik vind beide modellen mooi. De veelzijdigheid is bij beide groot, in de zin dat een goeie gitarist er echt heel veel verschillende geluiden uit kan krijgen.

Les Paul zelf vindt de SG een lelijk ding trouwens :satisfie:

Kim Wilson
14 mei 2008, 08:29
Les Paul is zelf lelijk!! :stop:

Baker
14 mei 2008, 08:34
Ik dacht dat het hele forum volstond met bullshit...

Nee ok maar soms wordt je er wel verdrietig van hoe er soms zomaar iets geroepen wordt.

Jay75
14 mei 2008, 11:42
Ik heb beide ( gehad ) echte Gibsons, SG heb ik nog, maar mijn nieuwe liefde is toch wel de ES-335, die is nog veel veelzijdiger! Heb er nu een paar hehe.

Als je voor een echte vette Gibson wil moet je die eens overwegen. Ik ben er helemaal weg van. Verder vind ik SG mooier hehe

almarvk
14 mei 2008, 11:43
Eindelijk een semi-beginner die wel een goede gitaar wil aanschaffen. Hulde!

Dark_Tranquillity
14 mei 2008, 14:47
Eindelijk een semi-beginner die wel een goede gitaar wil aanschaffen. Hulde!

(Psst: Jackson USA Custom als eerste axe ;))

Les Paul! Angus Young was z'n loser, die moet je niet nadoen.





Zo, en nu sparen voor een SG Faded :D

IIoWoII
14 mei 2008, 17:54
Keb ook mooie jacksons gezien... Die met reversed headstocks :).
Ook esp's

jammer genoeg is er geen winkel dichtbij die gibsons heeft :( ( ik woon in Arnhem)
Er is wel een 2de hands ( schade op de achterkant door riem, krassen )
Epiphone Les Paul Blackbeauty ( denk ik tenminste ) voor €300.
Ik vond hem wel lekker spelen, veel beter als wat ik nu heb.

Wat wordt er over die Epi BB gezegt, of beter nog, ervaringen?

IIoWoII
14 mei 2008, 20:20
Niemand :(?