PDA

View Full Version : Orange tiny terror tweaken



gtrsnr
13 mei 2008, 20:48
Beste mensen,

Ik had een vraagje over de orange tiny terror. Sinds een tijdje ben ik daar trotse eigenaar van (incl. bijbehorend kabinet)! Helaas merk ik dat ik iets mis.
Deze versterker is vooral sterk in oversturing, maar in het cleane mis ik iets van een sprankelende toon. Ik speel erop met een fender telecaster (highway1 tex). Ik zou graag een wat meer fender bassman geluid willen. Hoe kan ik dit het beste doen (buizen vervangen; equalizer aanpassen etc.)? Een bassman kopen is geen optie, omdat ik deze set lekker compact vind en geen zin heb in extra ziektekosten voor mn rug.

Groeten,

Jelle

Mr.Fingers
13 mei 2008, 21:11
Als je een bassman geluid wilt, zal er niets anders opzitten dan een bassman te kopen ;)

Je kan eens proberen andere buizen erin te zetten (ik weet niet hoeveel, en welke erin zitten, maar in een fender zijn het 3 12a7 en 2 6L6 lampen dacht ik)

BasHermus
14 mei 2008, 10:00
Ik ga er even van uit dat je met "bijbehorend kabinet" een Orange 1x12 cabinet bedoeld (anders moet je zeggen welke wel).

Dan kun je 2 dingen doen (maar ik ga eerst verteeln wat niet kan).
Omdat de TT EL84 buizen heeft, zul je het daar mee moeten doen. Je kunt wel met verschillende merken rommelen, maar het zal altijd het EL84 geluid blijven (dus meer AC30 dan Bassman).
Wel kun je de preamp buizen vervangen. Bijvoorbeeld 12at7 of 12ay7 ipv 12ax7. Dan verlies je iets aan volume, maar je krijgt er extra headroom voor terug.

Het meest effectief is waarschijnlijk experimenteren met de speaker (is gelukkig in de meeste winkels ook het makkelijkste)
Zo'n Orange cab heeft een V30 speaker, die vooral geschuikt is voor rock, metal en punk. Niet echt een subtiel, sprankelend ding.
Als je meer een fender klank wilt zou je eerder een 10" Jensen kunnen uit proberen. Of de Speaker in je cab vervangen door een Celsestion Blue (dan krijg je echt een veeeeel sprankelender geluid).
Helaas is die Celestion erg aan de prijs.
Maar het beste is gewoon uitproberen bij een aantal winkels.

Jimwoud
14 mei 2008, 10:51
Kan hij niet gemod worden naar 2x 6v6?

BasHermus
14 mei 2008, 11:29
Dat zou me echt verbazen...

Een EL84 en een 6V6 lijken echt totaal niet op elkaar (waarschijnlijk is de mod duurder dan de Tiny Terror).

gtrsnr
14 mei 2008, 20:13
bedankt voor de feedback!

helaas heb ik er al de standaard set bij van met de V30 speaker.
ik zou die 12AT7 buizen wel eens willen proberen, hoe werkt dat precies? (ook met monteren enzo...)

groeten

Squier4ever
14 mei 2008, 20:43
bedankt voor de feedback!

helaas heb ik er al de standaard set bij van met de V30 speaker.
ik zou die 12AT7 buizen wel eens willen proberen, hoe werkt dat precies? (ook met monteren enzo...)

groeten

OMGROFLMAO sorry maar je hebt duidelijk de verkeerde versterker gekocht als je dit geluid wilt. daar zullen 12AT7's niks aan doen. monteren is een makkie, trek ff hard aan de kleine buisjes in je amp en duw die andere erin, klaar is kees.

gtrsnr
14 mei 2008, 23:07
ok, en welk merk buizen raad je aan? (valt te proberen niet?) en moet ik ze allebei vervangen? (hoorde dat je alleen de v1 ofzoiets hoefde te vervangen)

ik snap dat het grappig is. maar eigenlijk wel een te dure grap om een nieuwe versterker te kopen.
besides, hoe vet is het om een topje te hebben met de afmetingen van een tiny terror met een dijk van een fendergeluid?!

ik hoorde ergens ook dat een equalizer zou kunnen helpen. hoe staan jullie hier tegenover?

gtrsnr
15 mei 2008, 12:06
weet iemand hoe het zit met het vervangen van die buizen?

verder iemand nog ideëen?

Jimwoud
15 mei 2008, 12:38
weet iemand hoe het zit met het vervangen van die buizen?

verder iemand nog ideëen?
Een dijk van een fender geluid ga je er no way uitkrijgen, daar is de voicing en het circuit gewoon niet op gemaakt. Buizen zullen qua toon en versterking iets verschillen, maar de verschillen zijn minimaal en veranderen niet het hele karakter van de amp.

De kleine voorversterker buizen kun je er zo uittrekken en vervangen, kind kan de was doen.

Kim Wilson
15 mei 2008, 13:41
...
besides, hoe vet is het om een topje te hebben met de afmetingen van een tiny terror met een dijk van een fendergeluid?!

...
Volgens mij heeft Mitch een CMW Champ topje, 12 watt en een dijk van een sound. En ongeveer zo groot als een TT.

Ik heb die TT ook al eens getest, en ik denk dat je er nooit een Fender geluid uit gaat halen. Die twee liggen veel te ver uit elkaar. Een Fender klinkt rond, sprankelend en warm, een Tiny Terror klinkt fel en agressief. Daar helpt geen voorbuisje aan.