PDA

View Full Version : Gitaarband vliegt er steeds af



rudolfb
12 mei 2008, 20:17
Heuj,

mijn gitaar band vliegt er telkens af, bijvoorbeld als ik gebukt sta ofzo. Dat is heel irritant, want moet dus steeds hand op de gitaar houden voor de zekerheid.
Gitaar is al paar keer op de grond geflikkerd, 1 keer voor een optreden waardoor hij het hele optrede vals was...

Zijn er ook systemen waardoor dat niet kan, graag de goedkoopste en makkelijkste ;)

Alvast bedankt :jam:

Bram+
12 mei 2008, 20:19
Goedkoopste: Twee rode rubbertjes van de Grolschbeugelflesdop over de knoppen heen.

Jellyfish00
12 mei 2008, 20:22
En voor echte veiligheid straplocks (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0013620-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

Vonk
12 mei 2008, 20:31
Betaal nou gewoon een tientje voor straplocks. Waarom zou je eikelen met beugelrubbers...?

Jellyfish00
12 mei 2008, 21:00
Beugelrubbers werken niet geweldig hoor, mijn strap op mn strat is een keer losgeschoten (met rubbers!) en gitaar op de grond, stuk uit de lak, gezeur. Wat is een tientje nou, tegenover de bescherming van je mooie gitaartje?

wiegersma
12 mei 2008, 21:13
Er bestaan schijfjes die je dicht kunt draaien om de draagknop. Werkt heel goed. Kost bijna geen drol, maar zijn wel heel handig.
Maar ik weet niet hoe ze heten.

wiegersma
12 mei 2008, 21:17
http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/t_dunlop%207007.png

en

http://www.guitar.co.uk/documents/994/994-large.jpg


van dunlop dus

Rinze
12 mei 2008, 21:27
Ik heb hele goeie ervaringen met Grolschrubbers, ging altijd goed. Je kunt straplocks kopen, persoonlijk vind ik dat kut vanwege het gedoe met vastmaken. Je kunt ook iets grotere knoppen kopen dan die er standaard op zitten, gaat ook goed. Het is dan natuurlijk wel van belang dat je gitaarband niet te soepele openingen heeft voor de knoppen.

Mr.Fingers
12 mei 2008, 21:34
koop toch gewoon straplocks, je hebt er van Boston voor 8€/setje, en dat is die kleine investering echt wel waard hoor!

josszee
12 mei 2008, 22:01
Met tape gaat het ook en dat is pas echt rock 'n roll (heb je een tele want dan is het pas echt echt rock 'n roll) :hippie: :soul: :hippie:

Rinze
12 mei 2008, 22:17
Vroeger had ik inderdaad tape op mijn Fendertje, maar als je dat er na een aantal jaren weer afhaalt zit er wel vieze smurrie op de gitaar :nervous:

Liquid_Metal
12 mei 2008, 22:54
ik gebruik al jaaren Grolschrubbers en nooit iets mee fout gegaan. en ik speel metal-solo's....

Synx
12 mei 2008, 23:03
ik gebruik al jaaren Grolschrubbers en nooit iets mee fout gegaan. en ik speel metal-solo's....

en dat wilt wat zeggen !

Rinze
12 mei 2008, 23:06
ik gebruik al jaaren Grolschrubbers en nooit iets mee fout gegaan. en ik speel metal-solo's....

Is er dus toch iets mee mis gegaan :seriousf:

Bl44t44p
12 mei 2008, 23:10
+10 met die straplocks. Ik heb het ook een tijdje met die Grolsch dingen gedaan, maar toen ik mijn gitaar op één haar na had gered van een tweede neckcrack heb ik gewoon eens geïnvesteerd in straplocks (van Schaller). 14 euro ofzo, eenmalige investering en je gitaar is 100% veilig voor alle capriolen op het podium.

Rinze
12 mei 2008, 23:13
+10 met die straplocks. Ik heb het ook een tijdje met die Grolsch dingen gedaan, maar toen ik mijn gitaar op één haar na had gered van een tweede neckcrack heb ik gewoon eens geïnvesteerd in straplocks (van Schaller). 14 euro ofzo, eenmalige investering en je gitaar is 100% veilig voor alle capriolen op het podium.

Behalve wanneer je samen met je gitaar valt.

Vonk
12 mei 2008, 23:42
ik gebruik al jaaren Grolschrubbers en nooit iets mee fout gegaan. en ik speel metal-solo's....

Kun je het verband tussen metalsolo's en Grolschrubbers uitleggen?

Ik heb straplocks meteen geinstalleerd op mijn Jackson. Persoonlijk gebruik ik het liefst de schroeven die er al inzitten zodat de bevestiging optimaal is, dus geen te grote of te kleine nieuwe schroeven. Probleem was dat de Jacksonschroefkoppen iets te breed waren voor de straplock. Geen probleem want ik gebruikte gewoon een draaiende slijpsteen om de koppen iets minder breed te maken, en het past nu perfect.

Dus er is geen reden om Grolschrubbers te gebruiken.

TimmU
12 mei 2008, 23:55
Strap Locks .

Slotje:D

pannekoek
13 mei 2008, 00:06
[img]http://www.guitar.co.uk/documents/994/994-large.jpg


van dunlop dus

die locks heb ik ook een x gratis meegekregen bij nlmuziek en ik heb m op me gibson lp studio zitten (alleen aan de rechterkant hoor) niet aan de linker kant want daar krijg ik m er niet op. werkt wel maar ziet er niet uit en is niet heel stevig.

op me epiphone les paul custom zakk wylde heb ik schaller strap locks zitten:

http://www.guitarpartsresource.com/sbh2.jpg werkt perfect! ziet er mooi uit en is echt makkelijk te gebruiken!

Mattia
13 mei 2008, 07:19
Dunlop of Schaller straploks. Zelf heb ik liefst de Dunlops, maar Schaller units zijn wat makkelijker als je meerdere gitaren hebt, en maar 1 of 2 straps - extra buttons zijn voor een prikkie bij de meeste parts stores (zeker weten rockinger, ik vermoed ook Tonefactory) te vinden.

Thomas-z
13 mei 2008, 09:18
ik had dat ook een x toen ik net mijn gitaar een weekje had er zat gelijk al een deukje in vet kut hij donderde keihard op de grond toen ik hem woui laten zien aan wat lui

De Beer
13 mei 2008, 11:23
die locks heb ik ook een x gratis meegekregen bij nlmuziek en ik heb m op me gibson lp studio zitten (alleen aan de rechterkant hoor) niet aan de linker kant want daar krijg ik m er niet op. werkt wel maar ziet er niet uit en is niet heel stevig.Toch vreemd dat de mijne er al zeker 15 jaar aan vast hangt. Links en rechts, en stevig....en zwart dus je ziet het niet....raar verhaal! :seriousf:

zoon van Piet
13 mei 2008, 12:40
Toen de eerste straplocks op de markt kwamen -halverwege de 80's- be ik meteen overgegaan op die dingen. Maar na jaren locks ben ik overgestapt op Grolsch. Want die locks zijn niet altijd probleemloos: ze slijtten de pin op de body gewoon uit -echt waar!- en hun gerammel was te horen op mn amp. Met Grolsch had ik nooit problemen: goed bier en mn gitaar bleef hangen zonder bijgeluiden..

MAAR..

ik weet dat ik een ouwe zak ben, zelf vintage. Maar de Grolschdopjes van de laatste jaren zijn niet meer dezelfde als die van daarvoor!!! Ze zijn dikker en van ander spul. Die nieuwe hebben de neiging om van je gitaar te springen, met alle gevaren van dien. De oude Grolschjes gaven dat probleem niet. Ik spaar vintage Grolsch-rubbertjes!!

Vroeger was alles beter!

Pedulla
13 mei 2008, 12:55
Dus toch straplocks gaan gebruiken lijkt mij.

Heb er nooit problemen mee dat ze rammelen.

Als de erbij geleverde schroeven kleiner zijn dan degene die nu in je gitaar / bas zitten even het gat opvullen met tandenstokers / satéhpennen en dan die straplock schroeven erin draaien. Dat blijft echt wel zitten.

Plakband / Grolschbeugels en gewoon je instrument op de grond laten flikkeren dat is pas Rock & Roll. (helaas, ik vind mijn instrumenten daar iets te duur voor...)

zoon van Piet
13 mei 2008, 13:08
Nee, straps geven bij mij een hoop bijgeluiden.. ik speel dan ook bloedhard.

en het waren niet de schroeven ( waarmee ik ook veel problemen had, trouwens), maar de draagbandknoppen zelf die gewoon wegsleten tijdens jarenlang intensief podiumgebruik. Bovendien gaan die sluitmoeren op de locks weleens aan de wandel, ze draaien zichzelf los. resultaat: gitaar tegen de grond.

Met de vintage-Grolschdopjes die ik nu alweer 15 jaar gebruik is nog nooit een gitaar tegen de vlakte gegaan. Mijn ervaring is dus precies andersom dan jouw bewering...

maar die nieuwe doppen sucken, die zijn wel gevaarlijk.. tijd voor Grolsch om de ouwe te RI-en...

Wiellem
13 mei 2008, 15:26
Ik vind het vervelend dat een gitaar met straplocks en de band niet goed in de kofefr past, nu moet ik het steeds losmaken en dan slijt alles eerder en vergete ik mun band soms.

universe777
13 mei 2008, 17:16
Nee, straps geven bij mij een hoop bijgeluiden.. ik speel dan ook bloedhard.

en het waren niet de schroeven ( waarmee ik ook veel problemen had, trouwens), maar de draagbandknoppen zelf die gewoon wegsleten tijdens jarenlang intensief podiumgebruik. Bovendien gaan die sluitmoeren op de locks weleens aan de wandel, ze draaien zichzelf los. resultaat: gitaar tegen de grond.
...

Had ik met die schallers ook..... Die hoefijzertjes veroorzaken groeven in de knoppen. en dat hoor je. Heel hinderlijk tijdens opnames.
ik heb nu overall dunlops op.
Behalve op twee bassen, daar heb ik die plastic draaidingen. Heb ik nu al een paar jaar en heb er net een tour van 4 weken zonder probleem mee gespeeld. Super goedkoop, geen mods aan je gitaar. Perfecte butget oplossing.

pannekoek
13 mei 2008, 17:37
Had ik met die schallers ook..... Die hoefijzertjes veroorzaken groeven in de knoppen. en dat hoor je. Heel hinderlijk tijdens opnames.
ik heb nu overall dunlops op.
Behalve op twee bassen, daar heb ik die plastic draaidingen. Heb ik nu al een paar jaar en heb er net een tour van 4 weken zonder probleem mee gespeeld. Super goedkoop, geen mods aan je gitaar. Perfecte butget oplossing.

die schallers die ik op me epi lp custom zw heb zijn wel een stuk mooier! past goed bij het gouden hardware! die plastic dingetjes heb ik op me gibson lp en die werken net zo goed maar helaas vind ik ze wat minder mooi en past ie niet aan de linker kant van me gitaar.

ik gebruik zo een levi's leren/suede strap op me gibson die is wat dikker dan een standaard strap

universe777
13 mei 2008, 17:56
ik heb nu overall dunlops op.
Behalve op twee bassen, daar heb ik die plastic draaidingen

Ik vind de dunlops (de straplocks niet de plastic dingen) mooier dan de schallers.
Klik systeem, dus geen boutjes die los kunnen. Geen frictie van hangen in een hoefijzer, En geen balletje wat uitsteekt. Ook wel fijn als je strap aan de achterkant zit, dan drukt hij niet zo in je donder. Ook als flushmount verkrijgbaar helemaal mooi.

universe777
13 mei 2008, 17:58
ik gebruik zo een levi's leren/suede strap op me gibson die is wat dikker dan een standaard strap
heb ik er een stuk of 12 van. Geen probleem met welk systeem ook.
Wellicht de grote van de strapknoppen op jouw LP.

Manuvdv
13 mei 2008, 19:19
Nu even de nub uithangen, maarre.. Hoe werken zo'n straplocks?

universe777
13 mei 2008, 19:36
Aan je band zit het ene gedeelte van de lock, aan je gitaar het andere. Het gedeelte wat aan je band zit bevestig je aan het gedeelte op je gitaar. Per systeem verschilt hoe. Resultaat is een band die niet los komt onverwachts.

Schaller:
http://schaller-guitarparts.de/hp31383/Security-Lock.htm?ITServ=CY2501b32aX119e3252dbdX1b27

Dunlop (diverse):
http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/accessories&cat=13

en zo zijn er nog zat merken.

YannickH
13 mei 2008, 22:17
ik heb gewoon straplocks van dunlop eropzitten(precies van die grote knoppen:p)maar op men gibson wil ik toch mooie schaller strap locks:p

Mattia
13 mei 2008, 23:29
ik heb gewoon straplocks van dunlop eropzitten(precies van die grote knoppen:p)maar op men gibson wil ik toch mooie schaller strap locks:p

De Dunlop straploks (original button) zijn stukken eleganter dan die van Schaller. Idem de lockmechaniek voor op de strap.

Saf
14 mei 2008, 00:01
ik vind die straplocks zo stervens lelijk op een gitaar.

Ik heb dan toch nog een beetje de punkinstelling. Ik moet sowieso bijna alle straps verlengen met een stuk touw, of twee gitaarbanden aan elkaar maken.
Vast zetten doe ik meestal met tape. In ieder geval altijd aan het eind waar het stuk touw aan de strap geknoopt zit.
Mijn viool bas daar hang de strap met tie-rips aan draagkoppen vast. Onmogelijk dat, dat nog los gaat.
Heb ook twee straps waar het uiteinde van plastic is en die moet je met redelijk geweld om je button heen trekken, die gaan ook bijna niet los. En zolang je niet 100x die strap er van af klikt en er weer opzet lodderd hij nagenoeg niet uit.

Bijna elke bas die regelmatig mee gaat naar optredens heeft zijn eigen strap, allemaal op een even "kunstzinnige cq amateuristische" op de goede lengte gemaakt en de meeste al tijden vastgetaped aan die bas.

Mattia
14 mei 2008, 07:01
ik vind die straplocks zo stervens lelijk op een gitaar. [...snip...]
Mijn viool bas daar hang de strap met tie-rips aan draagkoppen vast. Onmogelijk dat, dat nog los gaat. [...] "kunstzinnige cq amateuristische" op de goede lengte gemaakt en de meeste al tijden vastgetaped aan die bas.

tja, jouw definitie van 'lelijk' en die van mij verschillen wel heel duidelijk ;)

En ik zou zeggen: je shopped bij de verkeerde winkels als je straps met stukjes touw zit te verlengen. Genoeg plekken die lange straps hebben cq op bestelling maken. Maarja, dat zal wel weer niet stoken met het Punk Principe...

Saf
14 mei 2008, 07:33
Nee Mattia, het is eigenlijk meer zo dat ik nooi straps koop, ik veramel, handel eenbeetje in gitaren en krijg vaak als ik een gitaar koop er een strap bij, die verkoop ik dan niet mee. Waardoor ik redelijk wat straps heb. Vind het zonde geld om er een te kopen als ik er thuis zo'n 10 a 15 heb liggen.

Heb er ooit eentje laten maken bij een meubelstoffeerderij die is dacht ik 1,90 tegenwoordig heb ik hem iets hoger hangen en ik dacht inderdaad dat ze nu ook makkelijker verkrijgbaar straps van 1,80 hebben.

Ik vind het uitstekende van straplocks niet mooi, maar inderdaad eigenlijk zijn die stroken plakband ook niet echt mooi. Op mijn mainbas kan ik ze ook niet meer zetten, omdat ik daar ooit toen ik nog jong was de strapbutton in heb vast gelijmd die krijg ik er niet meer uit.

Ik zou eigenlijk best wat meer geld kunnen besteden aan dit soort zaken. Koop een gitaar en al het andere kabbels, straps, tassen, koffers en stemapperaten komt uit de dingen die ik elke keer bij een gitaar erbij krijg. Meestal zijn die ook niet van de beste kwaliteit of al oud maar zoek ik het niet er geld aan uit te geven voor ze nieuw te kopen.

YannickH
15 mei 2008, 19:40
De Dunlop straploks (original button) zijn stukken eleganter dan die van Schaller. Idem de lockmechaniek voor op de strap.

zijn die schallers slechter dan die van dunlop?
want die van dunlop zien er echt niet uit..

Mattia
15 mei 2008, 20:01
zijn die schallers slechter dan die van dunlop?
want die van dunlop zien er echt niet uit..

Hoezo, ziet er niet uit? Het deel op de strap zelf is onopvallender, en je hebt keuze uit drie soorten buttons. De dual design (ook te gebruiken met gewon strap) is niet moeders mooiste, nee, maar ook niet spuuglelijk. En flushmount en traditional zijn gewoon erg elegant, IMO. Eentje zelfs onzichtbaar, maar dan moet je je gitaar wel even ombouwen, ja.

Ik vind de Dunlops minder rammelig (minder bewegende onderdelen), zitten simpeler stevig vast, makkelijker inklikken, 180 grade draaibaar...perfect spul. Vind de Schallers niet erg, heb ze wel eens gebruikt op gitaren van anderen, maar voor m'n eigen gitaren ga ik toch liever voor Dunlop.

ChazyChaz
15 mei 2008, 20:41
nou... ik ga alsnog gewoon voor de grolschrubbers!!
het zit namelijk zo; iedereen die ik ken met straplocks op z'n gitaar, zowel bass als "gewone", heeft het minimaal 1 keer meegemaakt dat die straplock er met schroef en al gewoon zomaar uitflikkerde!
echt letterlijk iedereen die die dingen heeft, en ik ken toch wel zo'n 4/5 mensen die ze hebben.
dit zijn mensen die verschillende merken hebben en bij andere winkels ze er op hebben laten zetten.
waarschijnlijk is dit een grote uitzondering... maar ik vetrouw ze gewoon echt niet meer en ik raad ze iedereen af!

Mattia
15 mei 2008, 23:12
nou... ik ga alsnog gewoon voor de grolschrubbers!!
het zit namelijk zo; iedereen die ik ken met straplocks op z'n gitaar, zowel bass als "gewone", heeft het minimaal 1 keer meegemaakt dat die straplock er met schroef en al gewoon zomaar uitflikkerde!
echt letterlijk iedereen die die dingen heeft, en ik ken toch wel zo'n 4/5 mensen die ze hebben.
dit zijn mensen die verschillende merken hebben en bij andere winkels ze er op hebben laten zetten.
waarschijnlijk is dit een grote uitzondering... maar ik vetrouw ze gewoon echt niet meer en ik raad ze iedereen af!

Dus je raad ze af zonder er zelf ervaring mee te hebben gehad en iedereen (n = 5) die jij met die dingen kent heeft er problemen mee? Als tegenvoorbeeld: ik heb er nooit problemen mee gehad, en ik heb nog nooit iemand gehad die er problemen mee heeft gehad.

Als ze zo eruit vliegen, dan zijn ze verkeerd geinstalleerd. Punt. Er zit niet meer kracht op dan bij een 'gewone' strap button, en het is zeker aan te raden om de ORIGINELE schroef, niet de meegeleverde schroef, te gebruiken. Die past namelijk goed in dat gat. Of je moet weer vullen, opnieuw boren, etc. Ik installeer ze altijd als 'OEM' equipment, ik dacht dat de meeste Fenders tegenwordig Schaller-compatible buttons hebben, dus daar hoef je ook niks aan te veranderen.

Verder, hoeveel mensen ken je bij wie de strap er gewoon af is gevallen? Meer dan zat, vermoed ik...

Android Soul
24 mei 2008, 08:53
Dimarzio Straplocks voor mij beste wat er is, nog nooit problemen mee gehad, En als ze los schieten komt dat omdat ze of niet goed vast gezet zijn, of je gaat als een 10.000 bc wilde caveman er mee om lol wat ik bijna heb meegemaakt met Malmsteen, zat zijn gitaar vast in zijn haar haha, nou als een wilde ging ie te keer. Maar bleef wel vat zitten.

:dance: