PDA

View Full Version : LP Classic VS LP Standard



SGbanez
12 mei 2008, 20:10
Fellows,

In de aankomende kerstvakantie ga ik m'n oom en tante in Amerika bezoeken. Ik denk er serieus over om daar een nieuwe Gibson lp aan te schaffen, omdat ze daar nou eenmaal minder kosten. Ik heb me eindelijk eens een beetje goed verdiept in de Les Pauls(ik heb zelf een Gibson SG), en ik zag dat er een aanzienlijk prijsverschil is tussen een LP standard en Classic. Ik vroeg me dus af waardoor dat komt.
Ik heb even naar de specs gekeken, en volgens mij zijn de belangrijkste verschillen de pickups en de top... maar geeft dat zo'n prijsverschil?
En is het enige verschil tussen Classics en Classic Antique nou de pickups? De prijs ervan verschilt ook niet zo veel...

Het is misschien nog een beetje voorbarig om hier nu al over te gaan zitten zeiken, maar dan kan ik vast gaan sparen he :satisfie:

Bij voorbaat dank :hippie:

new deep
12 mei 2008, 21:39
Hier staat ook wel wat nuttige info voor je;

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57205

LP_CL
12 mei 2008, 22:03
Classics zijn van hetzelfde afwerkingsniveau dan standards. Enkel de flametop, inlays en de pickups zijn anders. Vermits standards het populairste model is, zijn ze heel wat meer overprijsd dan classics. Zo kan gibson meer winst maken.
Met afwerking moet je niet inzitten hoor: de classic wordt aan net dezelfde controle onderworpen als de standard. Dus op dat vlak zitten er net evenveel rotte appels tussen de std als in de classic serie.

SGbanez
12 mei 2008, 22:19
Aha, en wat is dan het verschil tussen de classic en de classic Antique? Behalve de pickups en de finishes dan?

Dank :)

LP_CL
12 mei 2008, 22:23
Dat weet ik niet. Zo te zien buiten deze 2 dingen eigenlijk niets, maar ik heb nog nooit een antique bespeeld. Dus ik kan er ook weinig over zeggen.

new deep
12 mei 2008, 22:32
Aha, en wat is dan het verschil tussen de classic en de classic Antique? Behalve de pickups en de finishes dan?

Dank :)

Antique heeft ondermeer "resonantieruimtes", geen '1960' op de pick guard en voorts geen groene inlays.

Orpheo
13 mei 2008, 08:17
Antique heeft ondermeer "resonantieruimtes", geen '1960' op de pick guard en voorts geen groene inlays.

alle gibson les pauls, non-customshop, hebben die ruimtes. ook standards, en ook de classic custom

pol
13 mei 2008, 13:19
er is nog een verschil tussen de gaten en de resonantieruimtes.

de gitaren met resonantieruimtes zijn nog een stuk lichter dan die met gewoon de gaten, is nog meer weggefreest daar.

http://i46.photobucket.com/albums/f121/1957gold/weightreliefholes.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f121/1957gold/Chamber_BFG_2007.jpg

Orpheo
13 mei 2008, 13:47
en dat met die gaten is er niet meer. het is alleen maar met die grote ruimtes...

SGbanez
13 mei 2008, 22:55
Ok, als ik het dus goed begrijp is een Standard wat luxer, maar wel meer overpriced, en een Classic iets simpeler? (en dan is er natuurlijk nog het verschil in geluid door pickups)

LP_CL
13 mei 2008, 23:01
Niet echt luxueuzer en simpeler hoor. Gewoon anders. Jij moet weten wat jij liever hebt. Het verschil is enkel dit:
- plaintop vs flametop
- gele vs witte inlays
- dunne '60 neck vs dikke '50 neck (voor de meeste stds dan toch)
- Hot ceramic pups vs moderate output alnico pups.

Thats it. Voor de rest: zelfde gieter.

Toaster
13 mei 2008, 23:24
en voor een paar 100 euro heb je ook dezelfde pick ups ( moet je zelf kopen)

pol
14 mei 2008, 07:47
de pickups van de classic zijn ook prima dingen.

LP_CL
14 mei 2008, 09:08
de pickups van de classic zijn ook prima dingen.
+1, ik heb ze zelfs stukken liever dan de burstbuckers.

SGbanez
14 mei 2008, 19:59
Mwah de pickups maken me niet zo gek veel uit, want ik zou er waarschijnlijk meteen Seymour Duncan Alnico II's inproppen... voor het GNR geluid. Die pickups zullen prima klinken, maar Alnico II's van SD zijn zo bruut gewoon :satisfie:

pol
14 mei 2008, 20:09
bwa, ik heb ook es een Alnico II pro gehad, vond het niet zo speciaal, lage output, nogal dof.

Squier4ever
14 mei 2008, 20:14
SD pearly gates + LP = heaven! echt geweldige combi vind ik dat!

Highway49
25 juni 2008, 14:05
Ik krijg het idee dat ik veel informatie die ik hier meekrijg niet als advies mee moet nemen bij het aanschaffen van mn LP....weet er iemand een website waarop duidelijk de verschillen staan tussen de Classic en de Standard? Ik begrijp dat veel dingen ook persoonlijke voorkeuren hebben, maar er moeten haast ook wel wat feitjes zijn toch?

Qua pickups maakt het me niet heel veel uit wat erin zit, zit er sterk aan te denken om ook de Seymour Duncan Alnico II Pro erin te laten zetten...

Zou heel blij zijn met (vooral juiste) info over de verschillen tussen de classic en de standard!

pol
25 juni 2008, 14:17
De verschillen zijn hier al duidelijk aangegeven.

Ze zijn hetzelfde, op kleur v/d inlays, pickups na + dat de classic altijd de dunnere '60 neck heeft.

Anders mail je toch even naar Gibson, dadelijk antwoord, maar al die info staat ook gewoon op de Gibson site.

Als ik jou was ging ik op zoek naar een iets oudere classic, toen ze nog niet Chambered waren, maar alleen de weight relief holes hadden, maar dat is persoonlijke smaak.

Rutger
25 juni 2008, 14:19
en dat met die gaten is er niet meer. het is alleen maar met die grote ruimtes...
Dus je kunt nu elke LP gewoon semi-akoestisch maken door er een f-hole in te (laten) frezen...

Cool :cooler:

Orpheo
25 juni 2008, 14:21
Ik krijg het idee dat ik veel informatie die ik hier meekrijg niet als advies mee moet nemen bij het aanschaffen van mn LP....weet er iemand een website waarop duidelijk de verschillen staan tussen de Classic en de Standard? Ik begrijp dat veel dingen ook persoonlijke voorkeuren hebben, maar er moeten haast ook wel wat feitjes zijn toch?

Qua pickups maakt het me niet heel veel uit wat erin zit, zit er sterk aan te denken om ook de Seymour Duncan Alnico II Pro erin te laten zetten...

Zou heel blij zijn met (vooral juiste) info over de verschillen tussen de classic en de standard!

dude, lezen is een kunst. LP_CL heeft het tot 2 keer toe perfect beschreven. LEZEN DUS!!!!!!

Highway49
25 juni 2008, 15:11
Sorry inderdaad overheen gelezen, was in de war met het andere topic, dat ik na de eerste anderhalve pagina had afgesloten omdat het bijna alleen over het parelmoer leek te gaan. Zal in de toekomst verder doorlezen, excuses....



Als ik jou was ging ik op zoek naar een iets oudere classic, toen ze nog niet Chambered waren, maar alleen de weight relief holes hadden, maar dat is persoonlijke smaak.

Classic is voor mij denk ik geen optie. Ben pas wezen testen en krijg het idee dat ik de 50' neck prettiger vind liggen, begrijp hier dat de classic eigenlijk altijd de 1960 neck heeft. Ben pas 1x wezen testen, wie weet verander ik nog van mening.

Orpheo
25 juni 2008, 15:15
Sorry inderdaad overheen gelezen, was in de war met het andere topic, dat ik na de eerste anderhalve pagina had afgesloten omdat het bijna alleen over het parelmoer leek te gaan. Zal in de toekomst verder doorlezen, excuses....



Classic is voor mij denk ik geen optie. Ben pas wezen testen en krijg het idee dat ik de 50' neck prettiger vind liggen, begrijp hier dat de classic eigenlijk altijd de 1960 neck heeft. Ben pas 1x wezen testen, wie weet verander ik nog van mening.

dat verhaal van chambered vs weight relief holes geld ook voor standards en studios trouwens.

pol
25 juni 2008, 15:24
Je hebt nu wel nog de les Paul Standard Traditional, die heeft nog de weight relieve holes.

rest van de nieuwe Standards, Studio's en Classics : allemaal chambered