PDA

View Full Version : vraagje pickup wisselen



YannickH
12 mei 2008, 19:21
ik heb 2 emg's81 in men ltd zitten en ik ga die in mijn jackson js 30rr laten steken.
weet iemand hoeveel dat gaat kosten ongeveer.
en als ik het misschien zelf kan,kan dan iemand het duidelijk uitleggen??

thx

~~alexi~~

hezz
12 mei 2008, 21:52
Aangezien je de pick-ups al hebt, zal het bij een gitaarboer niet zoveel kosten denk ik. Over schema's weet ik verder niets, maar zelf solderen is verder niet zo moeilijk.

ps: is dat gitaar die was gevallen? Ik dacht dat je die sowieso nog intact (qua onderdelen of wat dan ook, die scheur moet je wel laten repareren!) zou houden omdat het je aandenken aan je opa was?

YannickH
12 mei 2008, 21:58
ik hang men ltd aan de muur en de pickups komen gewoon in men jackson

no 1 hops
12 mei 2008, 22:11
wat het gaat kosten ligt eraan wat er moet gebeuren en wat je zelf doet.
breng je de gitaart waar ze inmoeten incl de al uitgebouwde pups, of moet dat ook nog.
tijd is money ookvoor een gitaar tech

KamikazaGuitar
12 mei 2008, 22:55
Als je het zelf wil doen:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w

Ooit es gevonden op dit forum.

YannickH
12 mei 2008, 23:04
Als je het zelf wil doen:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w

Ooit es gevonden op dit forum.

maar op men jackson heb ik 1volume knop,1switshen 1tone knop...

the_arod
12 mei 2008, 23:41
op de site van Seymour Duncan staan genoeg schema's. Even zelf zoeken

ben vanhoof
12 mei 2008, 23:46
Da's niet moeilijk om zelf te doen, je moet gewoon de kleuren van kabels wat onderscheiden en een beetje overweg kunnen met een soldeerbout. Als er een probleem zou zijn dan zal het de nieuwe kabel zijn die je moet steken tussen de plug en de min pool van je batterij...

Als je er echt niet uitgeraakt wil ik je altijd wel helpen, ik ben van't sluis in Mol.

Riky
12 mei 2008, 23:48
ik denk dat het net zoveel gaat kosten als de reparatie van de scheur in je ltd ;)

pannekoek
12 mei 2008, 23:50
Da's niet moeilijk om zelf te doen, je moet gewoon de kleuren van kabels wat onderscheiden en een beetje overweg kunnen met een soldeerbout. Als er een probleem zou zijn dan zal het de nieuwe kabel zijn die je moet steken tussen de plug en de min pool van je batterij...

Als je er echt niet uitgeraakt wil ik je altijd wel helpen, ik ben van't sluis in Mol.

en stel je koopt een setje emg 81/85 in de winkel en vervolgens vraag je of ze de pickups er meteen in kunnen zetten in je les paul omdat je geen ervaring heb met solderen, hoeveel vragen ze dan? :hippie:
*srry voor het kapen van dit topic*
gr, stephan

KoenB
12 mei 2008, 23:51
Is best gemakkelijk zelf te doen. Zoek het goede schema op op www.seymourduncan.nl . pak vervolgens een soldeerbout en werk netjes het schema af. Heb je geen soldeerbout dan hebben ze er op je school wel een, of even rondvragen. Je kunt ze sowieso kopen voor weinig geld.

pannekoek
12 mei 2008, 23:55
Is best gemakkelijk zelf te doen. Zoek het goede schema op op www.seymourduncan.nl . pak vervolgens een soldeerbout en werk netjes het schema af. Heb je geen soldeerbout dan hebben ze er op je school wel een, of even rondvragen. Je kunt ze sowieso kopen voor weinig geld.

ik heb nog nooit gesoldeerd en ik ben niet van plan het zelf te gaan doen, veel te bang dat ik me gitaar of pickups sloop, bovendien gebruik ik anders nooit een soldeerbout, dus er 1 kopen voor eenmalig gebruik is zonde :)

Orpheo
13 mei 2008, 08:42
ja, wow, 10 euro voor een soldeerbout... erin laten zetten kan oplopen tot soms 100E. het effe zelf doen is een klusje van lik m'n vestje. het is zo knullig om 't te laten doen, want je betaald je blauw voor iets dat je zelf kan. bij emg's moeten ook nog eens de pots vervangen worden, en dat gaat nog meer kosten. Reken maar op ongeveer 100E, dan valt 't allicht mee.

solderen zelf is heel erg eenvoudig. JE drukt de warme bout op het stukje metaal, soldeer er tegen aan drukken, klaar. het laten doen vind ik zo kansloos. een pup slopen? daar moet je echt heel erg veel voor doen hoor. en je gitaar slopen... alsof je je brug en actie en halspen verkloot met het vervangen van een pickup :seriousf:

no 1 hops
13 mei 2008, 09:09
nou orph, zo makkelijk is het nu ook weer niet.
er zijn er genoeg die verdwalen in schema's en solderen is iets wat je moet leren.
hoe vaak lezen we niet dat men iets heeft gesoldeert, er een fout in zit en later een foute soldering het probleem is of men heeft de potmeter verbakken.

maar als je van plan bent gitaar te blijven spelen is solderen leren iets wat je op de lange duur geld bespaard en vooral!!!! je hoeft niet te wachten op de gitaartech van de winkel.
en dan blijft het niet bij de gitaar.
even je eigen gitaarkabel maken, of er een nieuwe plug aan zetten tot je eigen nijboer real tubescreamer maken.
you never know where you end up to go

kassie
13 mei 2008, 09:31
er zit ook verschil in potmeters btw, bij sommige krengen wil de soldeer maar niet op hechten. Dan ben je irritant lang aan het prutsen en eindig je met een soldeerbrei in de pu cavity.

Ik zie vaak genoeg soldeerboutjes van 2.5 euro in de winkel liggen. Wegwerp dingen weliswaar, maar ze voldoen de truc.

Wel is het wijselijk om een passieve soldeerbout te nemen, en niet zo'n soldeerpistool met een accu erin. Dit ivm met het magnetische veld van het soldeerpistool dat je elementen zou kunnen demagnetiseren.

Verder dan dat voeren zulke soldeerklusjes mij altijd terug naar groep 6 van de basisschool waarin we techniek les hadden. altijd lekker stopcontactjes uit elkaar slopen en wat spulletjes solderen.

no 1 hops
13 mei 2008, 09:38
er zit ook verschil in potmeters btw, bij sommige krengen wil de soldeer maar niet op hechten. Dan ben je irritant lang aan het prutsen en eindig je met een soldeerbrei in de pu cavity.

Ik zie vaak genoeg soldeerboutjes van 2.5 euro in de winkel liggen. Wegwerp dingen weliswaar, maar ze voldoen de truc.


heb nu sinds kort een velleman soldeerstation, regelbaar , voor 15 euro.
tip op de potmeter, tellen tot tien, tin erbij tellen tot tien en schoon is uw soldeereilandje.

pol
13 mei 2008, 09:47
pots moet je bij emg's niet persé vervangen, dat die pots die er nu inzitten een hogere waarde hebben maakt niet zoveel uit, tenzij je graag met je volume speelt, maar mensen die op emg's spelen spelen toch metal, dus staan je pots toch meestal vol open, als dat zo is kan je ze net zo goed laten zitten.

wel de jackuitgang vervangen door een stereo examplaar (om de batterij mee uit te schakelen als er geen kabel ingeplugd is.

en de aarde draad van de brug moet ook weg bij emg's.

om soldeersel goed te laten hechten op de achterkant van pots, schuur ze eerst op met wat fijn schuurpapier, en gebruik een bout die heet genoeg word, 30 watt is niet genoeg vond ik, met een 60 watt bout ging dit al een stuk beter.

ben vanhoof
13 mei 2008, 12:46
Of gebruik gewoon soldeervet...

pol
13 mei 2008, 12:49
soldeervet is loodgietersmateriaal, da's niet voor electronica, slecht idee dus.
tast trouwens alles aan, en geleid ook nog, die rommel wil je niet in de controlcavity hebben, is vragen om problemen.

gewoon soldeersel voor electronica nemen met een harskern.

YannickH
13 mei 2008, 12:59
ik bel straks naar de lokale gitaarboer om te vragen hoeveel het me gaat kosten.

Orpheo
13 mei 2008, 13:48
pots moet je bij emg's niet persé vervangen, dat die pots die er nu inzitten een hogere waarde hebben maakt niet zoveel uit, tenzij je graag met je volume speelt, maar mensen die op emg's spelen spelen toch metal, dus staan je pots toch meestal vol open, als dat zo is kan je ze net zo goed laten zitten.

wel de jackuitgang vervangen door een stereo examplaar (om de batterij mee uit te schakelen als er geen kabel ingeplugd is.

en de aarde draad van de brug moet ook weg bij emg's.

om soldeersel goed te laten hechten op de achterkant van pots, schuur ze eerst op met wat fijn schuurpapier, en gebruik een bout die heet genoeg word, 30 watt is niet genoeg vond ik, met een 60 watt bout ging dit al een stuk beter.

werkt niet. je output moet je laag ohmig maken, anders werkt je signaal niet...


flauwekul-post nummer 2... hoeveel komt er nog?

pol
13 mei 2008, 13:59
flauwekul post ?

zoek zelf maar eerst op hoe een pot werkt voor je mij verwijt flauwekul te posten. Ik heb gewoon gelijk, niks aan te doen :)

die pot van 500k is een weerstand naar aarde, parallel met je signaal, leg me dan eens uit hoe een 500k pot niet gaat werken op een actieve pickup ? Heb het zelf al dikwijls genoeg zo gesoldeerd om even mee te testen.

wat je hier doet is een laagimpedant uitgangsignaal aansluiten op een hoogimpedante ingang, geen enkel probleem dus met signaalverlies, integendeel.

gitaaramps hebben toch ook geen aparte ingangen voor laagimpedante signalen.

Orpheo
13 mei 2008, 14:20
het werkt wel, maar je uitgangssignaal is niet meer laag impedant, en dat werkt niet goed met emg's. de sound word gewoon anders. waarom zou emg anders die pots erbij doen?

pol
13 mei 2008, 14:23
je uitgangssignaal blijft evengoed laagimpedant, heeft er niks mee te maken.

ze doen ze er enkel bij omdat het volumeverloop niet gelijkmatig gaat bij standaard pots, het gaat dan nogal snel bijna niks output naar alles voluit.

Use the high impedance (250K-500K) volume and tone controls. The problem is that the high impedance controls act more like a switch to the EMG's. The passive pickups, however, will work fine. If you have a guitar with two pickups and two volume pots, with a three-way switch, there is another alternative. Use the 25K pots for the EMG, and the 250K pots for the passive pickup. This way you can use one or the other with no adverse affects, but with the switch in the middle position the passive pickup will have reduced gain and response.

dit zeggen ze bij EMG zelf ook trouwens...