PDA

View Full Version : jazz/blues geluid



ngundo
12 mei 2008, 16:16
Bonjour,

ben laatst gestopt met een rock band omdat dat toch niet de muziek is die ik graag wil leren spelen. Jazz en Blues daarentegen wel zou ik me graag in willen verdiepen (aangezien vooral jazz een best moeilijke en interessante stijl is) momenteel heb ik een Fender Strat uit 86 met een singlecoil vervangen door een DiMarzio "humbucker" (een single coil die "hetzelfde"geluid zou moeten hebben als een hum).

Nou zit ik heel erg te twijfelen of dat ik een andere gitaar ga aanschaffen of mijn Stratocaster ga aanpassen om een wat warmer Blues/Jazz geluid te gaan krijgen. Wat denken jullie? Het moet toch wel een gitaar worden die Blues en Jazz zou kunnen spelen wel met een wat rauwer geluid.

groeten,

Sander

Squier4ever
12 mei 2008, 16:18
jazz en blues kan prima op een strat, maar vaak worden er toch dikkere (hollowbody) gitaren gebruikt voor de muziek die jij noemt. dan denk ik bijv. aan Gibson ES 335, Gibons ES175, Gibson ES 295 enz enz.

ngundo
12 mei 2008, 16:21
Ja klopt. Maar ik zou mijn Fender ook niet kwijt willen want hem aanpassen naar mijn eigen smaak spreekt me ook heel erg aan. En een Gibson is ook heel prijzig :)

Squier4ever
12 mei 2008, 16:23
probleem is dat die dikke jazz/blues sound juist komt doordat die gitaren uitgehold zijn, alsmede de gebruikte houtsoorten. wat voor versterker gebruik je btw, want ook daar kan het namelijk aan liggen.
een strat klinkt als de zwoele stem van een vrouw (vaak) en een gibson als een zware rokerige stem (meestal) IMO.

arjanb01
12 mei 2008, 16:24
Goedkoopste oplossing: vervang de elementen uit je strat. Texas specials erin, Fender HotRod of een Fender Blues Deluxe en een mena tone red snapper pedaaltje (robben ford, dumble-achtig geluid). En jazzen en bluesen maar !

Succes !

Eko
12 mei 2008, 17:07
Er zijn tal van manieren om je geluid te kleuren. Makkelijkste is je toonregeling gebruiken uiteraard. De toonregeling op je versterker doet uiteraard ook wonderen. Daarna kun je kijken naar elementen of zelfs een ander type snaren.
Robben Ford heb ik al eens jazz zien spelen op een tele, dus een andere gitaar hoeft niet altijd.

ngundo
12 mei 2008, 17:12
Ja ik zal eens kijken.

ik heb een heel goedkoop Fender Frontman 30w versterkertje en een ME-50 Boss pedaal. Ik zal wel eens kijken voor die elementen. Een andere gitaar zit er denk ik voor mij niet in aangezien mijn financiën (ach ja studenten he).

yalexw
12 mei 2008, 17:17
Zoals hierboven gezegd versterker maakt ook veel van je geluid. Als ik jou was zou ik eerst met je gitaar zoals hij nu is naar een gitaarwinkel gaan en lekker testen :hippie: .

ngundo
12 mei 2008, 17:25
Zoals hierboven gezegd versterker maakt ook veel van je geluid. Als ik jou was zou ik eerst met je gitaar zoals hij nu is naar een gitaarwinkel gaan en lekker testen :hippie: .

ja ik zal dat eens gaan doen ja goed idee. Ik zal ook eens kijken voor die texas specials. (zijn dat niet degene die SRV ook gebruikt?) Bedankt!

ngundo
12 mei 2008, 17:31
krijg je met die texas trouwens geen brom?

frekie
12 mei 2008, 19:48
Setje Van Zandt Blues op je strat zetten en een lekkere buizenbak kopen. En dan maar snaren buigen :B

Outrage
12 mei 2008, 19:50
Jazz: Volume terugdraaien, tone terug (naar eigen smaak), kies je element naar eigen smaak (halselement zou ik zo zeggen), je clean kanaal warm genoeg instellen. Maar eigenlijk zal je pas instant-jazz klinken als je in jazz gebruikte akkoorden en toonaarden gebruikt.

EuroCinema
12 mei 2008, 19:57
Je kunt jazz in theorie op elke gitaar spelen, maar in praktijk zie je toch voor 99% holle jazzbakken. Ik zou me daarover voorlopig geen zorgen maken. Luister eens naar Jeff Golub, die speelt vaak (smooth) jazz op een strat en heeft een hele mooie toon vind ik. Hou ´m wel op het halselement en lekker stevige snaren en plectra gebruiken!

barno
12 mei 2008, 21:03
luister ook naar duke robillard, hele straffe bluesgitarist die ook goed jazz speelt. Hij speelt op dikke bakken maar evengoed jump swing and jazz op strats en tele's en zelfs V's ... hij was het die mij (hier komt de dooddoener, let op...) ooit zei toen ik hem vroeg waarom hij swing speelde op een flying V: "it's all in the fingers" ... :)

hezz
12 mei 2008, 21:45
Wat flatwound snaren erop zetten kan ook een wat warmere ronde sound geven, is wel even wennen aan de dikte (de meeste mensen gebruiken .12, maar er zijn ook lichtere diktes). De snaren gaan voor mijn gevoel ook lekker lang mee en worden heerlijk speelbaar naarmate ze iets ouder worden. Ik gebruik nu .12 flats op m'n Artcore (heel andere soort gitaar natuurlijk) en ze is perfect te gebruiken voor zowel rock, blues en jazz. Was nog aan het denken om naar .10/.11 flats opzoek te gaan voor m'n stratje...

ngundo
13 mei 2008, 07:06
Wat flatwound snaren erop zetten kan ook een wat warmere ronde sound geven, is wel even wennen aan de dikte (de meeste mensen gebruiken .12, maar er zijn ook lichtere diktes). De snaren gaan voor mijn gevoel ook lekker lang mee en worden heerlijk speelbaar naarmate ze iets ouder worden. Ik gebruik nu .12 flats op m'n Artcore (heel andere soort gitaar natuurlijk) en ze is perfect te gebruiken voor zowel rock, blues en jazz. Was nog aan het denken om naar .10/.11 flats opzoek te gaan voor m'n stratje...

ik dacht juist dat je voor Blues/Jazz de wat dunnere snaren erop moest hebben? Heb momenteel .10 erop zitten dus zal wel wennen zijn en wou binnenkort er de SuperSlinky erop zetten.

dunnoaname
13 mei 2008, 08:34
Voor jazz is het absoluut gebruikelijk om dikke snaren erop te hebben,en wel flatwounds. Ik adviseer de thomastik infeld jazz swing snaren, heerlijke dikke toon. Voor blues worden vaak wat dikkere roundwounds gebruikt. SRV had dikke staalkabels van snaren. Dikkere snaren = iets meer output en voller geluid.

Ten tweede is voor jazz een versterker mit minimaal een 12 inch speaker wel een stuk fijner. Geeft wederom een groter en voller geluid. Er zijn jazzlui die zweren bij transistorversterkers (bijvoorbeeld de Roland JC120) maar persoonlijk vind ik niks boven een dikke fender of andere buizenamp gaan.

Verder is het gebruik van de juiste akkoorden en ladders essentieel om 'jazzy' te klinken. Ik speel soms ook beatlesliedjes op mijn jazzgitaar, dan klinkt het ook niet jazzy.

Verder, dikke plectra en strakke, regelmatige, aanslag techniek. Minder vibrato gebruiken dan je in rock gewend bent.

Laat je vooral niet door je gear weerhouden van het spelen van jazz of blues! Als je nu niet de financiele middelen hebt moet je roeien met de riemen die je hebt. Ook op je huidige set kan je jazz spelen!

ngundo
13 mei 2008, 09:45
Nee dat zeker niet ik speel tot mn vingers bloeden! alhoewel als ik de tijd heb. Ik heb nog niet echt proper les materiaal gevonden. Voor Jazz/Blues maar ik zal iig gaan kijken voor die snaren. Zijn er ook bepaalde merken waar ik voor moet gaan zoeken? Al reuze bedankt iig! :gitarist:

dunnoaname
13 mei 2008, 10:09
Bij de meeste muziekwinkels kan je alleen d'addario flatwounds krijgen. Daar ben ik niet zo kapot van, ik heb liever Thomatik Infeld, die kan je bestellen op www.lordofthestrings.com (http://www.lordofthestrings.com) .

hezz
13 mei 2008, 11:12
Yep, ik zweer ook bij Thomastiks.

ngundo
13 mei 2008, 11:36
ja maar als ik die van Tomastiks bekijk krijg ik deze beschrijving

Nickel flat wound, Mellow timbre, powerful, designed especially for semi acoustic and acoustic jazz guitars.

maar ik heb een strat dus geen acoustische of semiacoutsische. Is dat een probleem?

hezz
13 mei 2008, 11:43
In principe niet, het is gewoon het de USP van die snaren. Puur marketing lijkt me.

ngundo
13 mei 2008, 12:36
In principe niet, het is gewoon het de USP van die snaren. Puur marketing lijkt me.

ok cool. Weet niet wat USP betekent maar maakt niet uit :) ik ga het gewoon proberen :)

hezz
13 mei 2008, 13:36
ik maakte ook een zinsfout. Met USP bedoelde ik btw Unique Selling Point, oftewel iets wat je met je doelgroep zou willen communiceren. :)

EuroCinema
13 mei 2008, 15:31
+1 voor die Thomastik Infeld Swings .11 vind ik precies goed.
Kwa instructiemateriaal: zoek eens online naar Chris Standring's e-cursus Play What You Hear, zit veel aardigs in.

ngundo
13 mei 2008, 16:10
+1 voor die Thomastik Infeld Swings .11 vind ik precies goed.
Kwa instructiemateriaal: zoek eens online naar Chris Standring's e-cursus Play What You Hear, zit veel aardigs in.

ik zal het eens checken bedankt voor de tip :gitarist: