PDA

View Full Version : rep. fretboard jarock



no 1 hops
12 mei 2008, 15:22
heb een leuke ibanez clone gekocht van het merk jarock.
had nogal wat fretboard slijtage.
in een andere topic hebben we het daarover al wat gehad maar nu ben ik dan toch los gegaan.
(moeilijkste is dat ik altijd met meerder mogelijkheden door een of ander over de streep met worden gehaald)

een tip van fred dons was de evt slijtage plekken op te vullen met dikke seconden lijm.
na eerst de toets te hebben afgenomen met wasbenzine heb ik die slijtage plekken dus daarmee opgevuld.
eerst even wat fotoos van de slijtage
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging1.jpg


http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging2.jpg


http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging3.jpg

no 1 hops
12 mei 2008, 15:24
had dus de hoop dat met deze reparatie en een fretlevel job de gitaar weer speel baar zou worden.
alles leek ook wel goed te gaan.
hier de lijm foto's.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/lijm1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/lijm2.jpg

st.robot
12 mei 2008, 15:26
vraagje

maken zulke "putten" in het fretboard je gitaar compleet onbespeelbaar of is dat gewoon erg klote om mee te spelen?

ik hoop trouwens dat het je lukt om het te levellen

Mr.Fingers
12 mei 2008, 15:27
Zulke slijtplekken heb ik nog nooit gezien :o

no 1 hops
12 mei 2008, 15:31
tijdens het wegsnijden en wegschrapen van de lijm kreeg ik steeds meer het idee dat de top van het fretboard aangetast was
kan ook smerigheid zijn geweest maar hij word steeds lichter van kleur .
ook liet de lijm soms los en haalde dunne velletjes weg.
dus toen de beslissing genomen om iedergeval de frets te verwijderen en de toets te schuren en nieuwe frets te plaatsen.

nu sta ik echter voor wat vragen.
1 is het verstandig om de toets weer af te nemen met wasbenzine, te laten drogen en dan met lijnolie te behandelen voor het schuren.

2 zou het mogelijk zijn om met een bovenfrees vanaf de nut, langzaam overdwars heen en weer te gaan om de top van die toets weg te frezen zodat de slijtage verdwijnt en ik toch de ronding van de toets behoud

uiteindelijk word hij afgewerkt met (lijnolie+) danisch oil

no 1 hops
12 mei 2008, 15:32
Zulke slijtplekken heb ik nog nooit gezien :odit is al de derde die ik tweedekans gekocht heb.
1 duurdere yamaha
1 duurdere cort
en deze goedkope jarock

pannekoek
12 mei 2008, 15:32
Zulke slijtplekken heb ik nog nooit gezien :o

veel benden zo te zien, t zijn typische plekken

rinaldo
12 mei 2008, 15:48
ik denk dat je het beste met een schuurblok met de juiste radius je fretbaord op nieuw kunt schuren, net zolang tot de groeven er uit zijn.

dit zal de toets wel wat dunner maken, maar dat is altijd beter dan die vervelende slijtplekken.

de toets met een bovenfrees bewerken lijkt me lastig, je moet wel een opstelling hebben die de radius van je toets volgt, en dan nog moet je hem naderhand schuren met een schuurblok.

Mattia
12 mei 2008, 17:05
Dat het hout lichter wordt bij schrapen is normaal. Wordt vanzelf wel weer donker.

no 1 hops
12 mei 2008, 17:16
Dat het hout lichter wordt bij schrapen is normaal. Wordt vanzelf wel weer donker.maar hoe zou jij die toets aanpakken?

G.G.
12 mei 2008, 17:19
maar hoe zou jij die toets aanpakken?

Hoe ik het in ieder geval zou doen:

Bij Guitarsupplies een radiusblokje kopen, frets eruit, nieuwe radius schuren totdat de schade verdwenen is. Met een juniorzaagblad fretsleufjes uitdiepen en opnieuw fretten.

Mattia
12 mei 2008, 18:06
Als je het echt goed wil doen....wat GG zegt. Ik ben meestal geneigd om het te laten, tenzij het me bij het spelen stoort. Anders is er op FRETS.com (altijd checken als je iets wil repareren!) een tutorial om dit soort 'fixes' te maken:

http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Frets/FBoardDivot/fboardivot.html

Frank Ford is the repair Master.

no 1 hops
12 mei 2008, 18:53
Als je het echt goed wil doen....wat GG zegt. Ik ben meestal geneigd om het te laten, tenzij het me bij het spelen stoort. Anders is er op FRETS.com (altijd checken als je iets wil repareren!) een tutorial om dit soort 'fixes' te maken:

http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Frets/FBoardDivot/fboardivot.html

Frank Ford is the repair Master.@ G.G en mattia
bedankt voor de extra info en link.

ik twijfel ook nog. misschien dat als de frets eraf zijn en ik eerst kijk hoe het schuren gaat er misschien niet eens veel aan hoef te doen.
de diepste gleuven zit nu wel dicht, als het maar blijft zitten.
het is moeilijk in te schatten of het hout wel of niet slecht is

barno
12 mei 2008, 19:02
heb er geen ervaring mee maar ik zou het niet doen met een bovenfrees: zoals gezegd: een blik spinazie eten en dan met radiusblok erop los. weet wel niet of er dan genoeg overblijft om fretsleufjes te verdiepen.

edit, oops, zie dat je die info al had gekregen.

oknarb180
13 mei 2008, 23:10
Hey,

Grappig gezicht die toets, dit heb ik noog nooit eerder gezien!
Ik ben dol op scalloped fretboards, maar ik heb ze nog niet door het spelen weten te maken! Heb je last van deze plekken tijdens het spelen, misschien omdat ze zo locaal zijn?

Ik zou net als G.G. al aangaf de toets eerst schuren en de fretslots dieper zagen en opnieuw fretten. Alleen moet je er denk ik wel op letten dat je niet zo diep moet dat je door je bijna de volledige dikte van je fretboard heen zou moeten zagen, dan kom je misschien wel erg dich bij de truss-rod. Bekijk even oom hoeveel diete het ongeveer gaat voordat je zoiets gaat doen!

Mocht dit nou niet het gewenste resultaat geven, dan kun je misschien overwegen de toets er af te stomen, en er een kant en klare nieuwe op te plakken. Ik weet het, het is makkelijk praten van me en ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik dat zelf ook nog nooit heb gedaan. Maar het kan, en het lijkt me persoonlijk wel een uitdaging om eens een keer te doen.

Misschien heb je wat aan m'n toppicje van de refret die ik heb gedaan. Was toevallig een scalloped neck.

vr.gr.

Branko

Saf
14 mei 2008, 00:05
ik heb hem al ooit eens gepost in ander topic aangaande fretslijtage. Maar wil hem jullie niet onthouden.

http://i224.photobucket.com/albums/dd144/snarenkunst/fretboard.jpg

Op de foto is lijkt het zelfs iets minder als in het echt. Gaten waren opgevuld met een soort van klei, de diepste zijn een mm of 5 a 6 diep.

no 1 hops
14 mei 2008, 07:59
@oknarb
zoals al eerder gezegt heb ik dit al vaker gezien en als je een gitaar zou hebben met slijtage zoals saf die laat zien dan is dat evt een goede reden om er werkelijk een scalloped fretboard van te maken.
heb wel wat vaker een refret gedaan toch is het niet iets wat mij erg aanlokt.
dus wacht op het 'go' moment.
heb nog jumbo fret liggen op rol dus dat is geen probleem.
alleen mis ik nog een radius blok, heb even gekeken op de site van charlotte, want die had er zelf een gemaakt maar daarvoor heb je denk ik een speciale frees nodig.
ergens in mijn gedachten is er ook nog iemand geweest die iets van plastig gebogen had om een tafel die de juiste radius had.

no 1 hops
14 mei 2008, 17:31
de kast is door de muur, de kogel door de kerk en de bijl gevallen.
frets eruit, no way back now.
wat opviel.
ondanks voorsnijden (ga altijd met een afbreekmes onder de fret langs tussen fretboard en fret zodat evt smerigheid of andere zaken die kunnen plakken het board niet teveel doen chippen.)
was er duidelijk meer chipping dan ik gewend was.

heb er verder weinig meer aan gedaan dan met dunne secondenlijm de chipranden insmeren en aandrukken, echte stukjes die weg zijn met seconden gel opvullen.

bedoeling is dat hij weer goed speelbaar word, mag best te zien zijn dat hij gebruikt is want blijkbaar was hij toch dermate goed dat de slijtageplekken er niet voor niks zaten.

laat dit alles een aantal dagen goed uitharden.

wat mij zelf wel opviel was dat die secondenlijm best wel een irritant geurtje verspreiden, vooral die vloeibare.
foto volgt nog.

no 1 hops
14 mei 2008, 17:36
nog even over de afwerking later.
heb even op een proefstukje maranti volgende test gedaan.
1 gedeelte met gekookte lijnolie.
2 gedeelte met eerst lijnolie en dan danish oil
3 een stukje alleen danish

wat opvalt al je de zijkant van het latje ziet is dat de lijnolie veel dieper doordringt dan de danish.
danish voelt lekkerder aan (is dus nog niet verder geschuurd of zo en kan dus waarschijnlijk nog gladder).

vraag mij af of voor behoud de eerst lijnzaadolie en dan danish de beste methode is

barno
14 mei 2008, 18:00
zo'n radiusblok heb ook es zelf proberen te maken maar heb er wijselijk toch maar eentje gekocht daarna. Dit bepaalt heel de feel en bespeelbaarheid van de gitaar dus daar zou ik niet op besparen (tenzij je zelf een goeie kan maken).

no 1 hops
14 mei 2008, 21:20
zo'n radiusblok heb ook es zelf proberen te maken maar heb er wijselijk toch maar eentje gekocht daarna. Dit bepaalt heel de feel en bespeelbaarheid van de gitaar dus daar zou ik niet op besparen (tenzij je zelf een goeie kan maken).dat zelf maken lijkt mij ook niet echt alles, hoewel ik wel een leuke manier heb gevonden.
http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm

bijkoop twijfel ik nog of ik 9,5 fender 10. prs of 12 gibson moet pakken

no 1 hops
21 mei 2008, 12:53
zo is het fretboard er nu aan toe.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/lijm3.jpg
toch maar geen radius block zelf gemaakt en twee gekocht.
1 x 9,5 en 1 x 12.
zijn nog onbehandeld en ga ze behandelen met lijnzaad en daarna danish oil voordat ik met schuren begin.

Hedge
21 mei 2008, 13:21
Wat betreft het radius blok dat op Buildyourguitar staat (http://www.buildyourguitar.com/reso...ps/radblock.htm), ik heb deze gemaakt en ben erg enthousiast. Probleem is wel dat het moeilijk is om exact te zeggen wat de radius is, maar heb even zitten prutsen tot de "feel" van het fretboard goed was.

Hedge

snaarplukker
21 mei 2008, 14:32
zijn nog onbehandeld en ga ze behandelen met lijnzaad en daarna danish oil voordat ik met schuren begin.
Olie en schuursel maken een mooie pasta dat lekker op je schuurpapier blijft plakken. Dus zorg dat je voldoende schuurpapier hebt of schuren voordat je het met olie gaat afwerken.

Cees

no 1 hops
21 mei 2008, 16:08
op zich klopt het dat olie en schuursel niet echt samen gaan.
maar danish hard aardig uit en dat heb ik liever dan dat door dampigheid de boel weg raakt door houtrot.

no 1 hops
10 juni 2008, 12:30
we zijn weer wat stapjes verder.
na het ontvangen van een radius blok eerst de gitaar maar even goed ingepakt en daarna met grof schuurpapier (60 en 150)alle secondenlijm eraf en een goed eind van de toets weggehaald om die holten kwijt te raken
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/ingepaktengeschuurd.jpg

daarna met 240 en 400 nageschuurd.
ik weet niet of dat meerderen opvalt maar als je dat rosewood of wat het ook is schuurt ruik ik wel een aparte geur van dat hout.

na het schuren de toets in gekookte lijnolie gezet, flink laten indrinken en daarna de restanten eraf halen.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/geschuurdenlijnolie.jpg
waarom de lijnolie.
strak nadat de frets erin zijn gehamerd moet de toets afgeplakt worden en dan beschermd de lijnolie tegen de evt lijm van het schilderstape.
afwreking word later met danish oil.

ik weet niet of er nog belangstelling is voor het verdere fretwerk.
zo ja dan post ik daarvan ook de voortgang

pueblo
10 juni 2008, 13:14
ziet er goed uit, mooi gedaan!

G.G.
10 juni 2008, 16:10
Ziet er heel erg strak uit. Complimenten!!!

rinaldo
10 juni 2008, 20:40
we want more, we want more :rockon: :rockon:

no 1 hops
10 juni 2008, 21:16
we want more, we want more :rockon: :rockon:okay, okay.
er komt dan more.
heb vandaag de frets erin getimmerd en merkte dat op sommige plaatsen de frets niet echt vastzaten.
1 van de trucjes is dan als de frets nog wat te lang zijn op de uiteinden een tik te geven zodat je een iets neerwaartse bocht krijgt.
daarbij heb ik aan beide zijden secondenlijm onder de frets laten lopen en daarna de gitaar omgedraait en op de toest gelegt zodat de lijm richting frets loopt.
dit moet een tijdje uitharden
fotoos volgen

no 1 hops
15 juni 2008, 19:05
de uiteinden van de frets even kortgeknipt en daarna de toets afgeplakt.
en wat ik hoopte lukte.
door de lijnolie plakt de schilderstape haast niet op de toets.
op de foto zie je de toets en de hamer die ik voor het intikken van de frets gebruik.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/gefret.jpg

een tip.
ik gebruik nu al een tijdje fretwire van boston (bas vd broek)
en ik moet zeggen bevalt prima.
5 meter op een rol voor een euro of 15
eerst gebruikte ik de brede jumbo, nu een iets smallere

no 1 hops
26 augustus 2008, 20:33
toch maar weer eens een update.
blijf een gelijmde hals situatie met een refret lastig vinden.
op zich is de refret goed gelukt alleen de uiteinden zijn nogal verschillend mar iedergeval niet scherp.

snaren zitten erop en speelt lekker.
tegenslag was de plastic topkam die gedeeltelijk gebroken was en nu met nieuwe frets te laag.
daar heb ik echter wat op gevonden.
met superlijm de topkambreuk gelijmd en hem direct op een ijsco stokje geplakt.
daarna net zo lang dat stukje hout dunner schuren tot hij de juiste hoogte was.
werkt perfect.

de electronica, zoals schakelaar en potmeters schoongemaakt en de boel weer aangesloten.
en ik moet zeggen die goto pafs zijn echt niet verkeerd.
het fretboard moet nog behandeld worden met danish en dan is tie klaar.
een oudje met normale gebruikssporen en nu weer goed fretboard en frets.
foto volgt binnenkort

no 1 hops
20 november 2008, 12:30
uiteindelijk dan toch zover gekomen dat hij klaar is op intoneren na.
ben er zo wel tevreden mee

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/klaar.jpg

gengar
20 november 2008, 23:10
Goed gedaan. Vind het er mooi uitzien.
Nogmaals voor de radiusblok opmerkingen: Ik heb een massieve blok aluminium laten radius-en, 12 en 10 mm. 40 euro en beslist de meest degelijke radiusblok ooit. Misschien is het zelfs nog fijner om de blok aan 4 kanten te laten doen, 4 verschillende radii erin.

no 1 hops
21 november 2008, 06:30
Goed gedaan. Vind het er mooi uitzien.
Nogmaals voor de radiusblok opmerkingen: Ik heb een massieve blok aluminium laten radius-en, 12 en 10 mm. 40 euro en beslist de meest degelijke radiusblok ooit. Misschien is het zelfs nog fijner om de blok aan 4 kanten te laten doen, 4 verschillende radii erin.

dat alu idee is goed, alleen om een met 4 zijden te maken lijkt mij nogal een groot ding te worden en het grote risico dat je tijdens het schuren vergist in welke radius je gebruikt.

gengar
21 november 2008, 10:10
Wordt inderdaad een groot ding. Het is dan ook zeer geschikt om tijdens het bouwen te gebruiken, waarbij je het radiusblok neerlegt/vastzet en de toets beweegt om te schuren. Jezelf vergissen daar kun je niet tegenop ontwerpen, je kunt ook de verkeerde blok uit de kast pakken dus daar zie ik geen probleem..
NOTHING IS FOOLPROOF, WE CAN ALLWAYS FIND A BETTER FOOL.