PDA

View Full Version : Vraag schema buizenversterker



Megadeth_
12 mei 2008, 09:32
Hallo,

ondertussen heb ik m'n p1 extreme volledig gesoldeerd en hij doet het voortreffelijk. Zoals ik al in m'n vorige topic heb aangegeven moet ik echter de werking + berekening van dit schema in m'n verslag stoppen. Vermits we géén buizentheorie zien, moet ik het dus stellen met de informatie die ik op het net vind. De basis heb ik al mee, toch zijn er nog enkele dingen die ik niet begrijp in het schema.

http://img291.imageshack.us/img291/7613/schemadsdfsqdfsyt3.gif

M'n eerste vraag gaat over het rode blok.

In de basisschema's met elektronenbuizen wordt de anode op een hoge DC-spanning geplaatst, om de elektronen aan te trekken. Nu begrijp ik niet waarom de anode(V1B) en kathode(V1A) met elkaar verbonden zijn, wetende dat de kathode normaal via R//C gerefereerd staat naar massa én het te versterken signaal op het rooster aangesloten wordt.

M'n tweede vraag betreft het groene blok. Het gaat 'm om die equalizer die ik niet begrijp en waarom het signaal afgetakt wordt van de Treble-potentiometer.


Bij voorbaat dank!

SimonS
12 mei 2008, 11:10
rood: zie www.valvewizard.co.uk (http://www.valvewizard.co.uk) , doorklikken naar 'cascode'
groen: zie http://ax84.com/media/ax84_m35.pdf , pagina 6-8.

guitarnijboer
12 mei 2008, 11:22
In het rode blok wordt een conventionele kathode basis versterker schakeling gecombineerd met een rooster basis schakeling. Het effect hiervan is dat deze gecombineerde versterkertrap een veel hogere versterkingsfactor heeft. Om te begrijpen wat er gebeurt moet je eerst begrijpen dat een buis niet de aangelegde spanning op het rooster versterkt, maar het verschil in spanning tussen het rooster en de kathode. Bij de conventionele kathode basis schakeling (onderste triode) wordt het signaal op het rooster aangelegd. Bij de rooster basis schakeling wordt het signaal op de kathode aangelegd terwijl het rooster aan een constante spanning zit.

Let op dat het hier om signaalspanning gaat en niet om de gelijkstroom instellingen, die vergeten we even omdat de gelijkstroomcomponent toch constant is.

Als je nu een signaalspanning (wisselspanning) aansluit op het rooster van de onderste triode zal het rooster bij de positieve helft van de sinus meer positief worden dan de kathode. De kathode zit voor wisselspanning aan de massa (1uF condensator) waardoor de aangelegde spanning op het rooster ook meteen de spanning is die versterkt wordt.

Door de positievere spanning op het rooster gaat de buis meer geleiden waardoor de spanning op de anode lager wordt. De anode zit weer aan de kathode van de bovenste triode dus: de spanning op de kathode van de bovenste triode wordt ook lager. Bij de bovenste triode zit het rooster voor wisselspanning aan de massa. (1uF condensator) Dit betekend dat het rooster potentiaal voor wisselspanning onveranderd blijft. Omdat de roosterspanning niet veranderd en de kathodespanning van de bovenste buis lager wordt, wordt het rooster t.o.v. de kathode meer positief. De bovenste buis gaat dus ook meer in geleiding. Beide buizen werken dus samen en zorgen ervoor dat de verterkingsfactor flink hoger ligt dan wanneer je 1 triode gebruikt.

De toename in stroomsterkte door de 2 buizen die in serie staan wordt vertaald in een spanning over de 47K anodeweerstand. deze zal omlaag gaan. Want meer stroom door de weerstand betekent immers meer spanning over de weerstand. het is dus een inverterende versterkertrap.

Megadeth_
12 mei 2008, 16:42
Dank u voor de duidelijk uitleg. Ook het groene blok is nu volkomen duidelijk. Bedankt!

Negative K3 fan
12 mei 2008, 20:59
hey richard, nog een paar vragen. Hoeveel spanning zou er dan doorgaans staan op de eerste anode/tweede kathode en lekt deze spanning niet op een of andere manier via die 1 meg weerstand? En waarom zit die 1 meg weerstand ook via het rooster en die condensator aan de massa en niet rechtstreeks? Zorgt dit niet voor een soort van tegenkoppeling?


Nog een tip voor de topicstarter, als mogelijke verbetering zou je die 75 ohm vermogensweerstand in de voeding kunnen vervangen door een choke.

Megadeth_
13 mei 2008, 00:40
hey richard, nog een paar vragen. Hoeveel spanning zou er dan doorgaans staan op de eerste anode/tweede kathode en lekt deze spanning niet op een of andere manier via die 1 meg weerstand? En waarom zit die 1 meg weerstand ook via het rooster en die condensator aan de massa en niet rechtstreeks? Zorgt dit niet voor een soort van tegenkoppeling?


Nog een tip voor de topicstarter, als mogelijke verbetering zou je die 75 ohm vermogensweerstand in de voeding kunnen vervangen door een choke.

1/3 van de totale spanning (250V) wordt hiervoor doorgaans genomen.( zie citaat van de site)



Choosing component values is an equally simple affair: The quiescent anode voltage of the lower triode (Va1) is not critical, and is usually made to be in the region of 70V to 100V, or about one third of the HT voltage..

Voor de rest kan ik je niet helpen, ik zie ook een tegenkoppeling via massa, maar hij keert via 2x 1M ohm weerstanden terug naar de ingang. 'k Vermoed dat 'ie verwaarloosbaar is. En kan er naast zitten, maar zou de tegenkoppeling (en op dat punt meekoppeling) dan niet op de uitgang van de laatste buis (6L6) moeten zitten?

En bedoel je met een choke een regelbare weerstand? (ken die term niet)

guitarnijboer
13 mei 2008, 01:17
hey richard, nog een paar vragen. Hoeveel spanning zou er dan doorgaans staan op de eerste anode/tweede kathode en lekt deze spanning niet op een of andere manier via die 1 meg weerstand? En waarom zit die 1 meg weerstand ook via het rooster en die condensator aan de massa en niet rechtstreeks? Zorgt dit niet voor een soort van tegenkoppeling?


Nog een tip voor de topicstarter, als mogelijke verbetering zou je die 75 ohm vermogensweerstand in de voeding kunnen vervangen door een choke.

De 1 M weerstand bij de tweede triode zorgt niet voor tegenkoppeling. Dit kan niet want het rooster is immers ontkoppeld voor wisselspanning door de 1uF ontkoppelcondensator naar massa. De 1M weerstand is alleen voor de gelijkstroominstelling en zit aan de kathode en niet aan de massa omdat het rooster op massa potentiaal veel te negatief zou zijn t.o.v. de kathode. Denk maar aan de longtail fasedraaier, daar hang je de roosterweerstanden ook niet aan de massa maar op de aansluiting van de kathodeweerstand en de tail. De kathode zit daar ook ver boven massa potentiaal en met de roosters aan de massa zou ook die schakeling niet werken.

birt
13 mei 2008, 09:05
En bedoel je met een choke een regelbare weerstand? (ken die term niet)

smoorspoel

Negative K3 fan
13 mei 2008, 10:21
ok ik snap hem Richard. Heeft er iemand ervaring met de klank van cascaded triodes??

Megadeth_
13 mei 2008, 11:06
Heb ik het correct, als ik zeg, dat het versterkerte signaal gesuperponeerd zit op een DC spanning van 80V (op de anode van de onderste buis) en dat deze via de 1M Ohm, doorgekoppeld wordt naar het rooster, vervolgens de AC kortgesloten is naar massa, en dat je op je rooster uiteindelijk enkel je 80V DC spanning zit?

guitarnijboer
14 mei 2008, 21:39
Heb ik het correct, als ik zeg, dat het versterkerte signaal gesuperponeerd zit op een DC spanning van 80V (op de anode van de onderste buis)

Ja, dat klopt. Vrijwel altijd zit na een buis of transistor de signaalspanning gesuperponeerd op een gelijkspanning. Over het algemeen dienen afzonderlijke versterkertrappen dus ook gekoppeld te worden met een condensator omdat je vaak de gelijkspanning niet op de ingang van de volgende trap wilt. Hierop zijn uitzonderingen natuurlijk zoals hier en bij andere gelijkstroomgekoppelde trappen.



en dat deze via de 1M Ohm, doorgekoppeld wordt naar het rooster,
vervolgens de AC kortgesloten is naar massa, en dat je op je rooster uiteindelijk enkel je 80V DC spanning zit?

Tsja, zo zou je het kunnen zeggen. Kijk de 1M weerstand is bedoeld om de buis voor gelijkstroom in te stellen. Verder niets. Zou je het rooster niet ontkoppelen dan zorgt de weerstand er natuurlijk voor dat er ook een signaalspanning op het rooster komt te staan. Op het rooster wil hier geen signaalspanning want dat heb je geen verschilspanning meer tussen de kathode en het rooster en die verschilspanning is juist hetgeen door een buis wordt versterkt.

Megadeth_
18 mei 2008, 14:38
Hallo, nog een vraag over het 'distortion-gedeelte'. Ik weet inmiddels hoe je distortion zou kunnen opwekken (met secundaire emissie), echter begrijp ik niet waarom je daarvoor 2 triode-schakelingen nodig hebt.

http://img240.imageshack.us/img240/9697/schema82929vu6.gif

Negative K3 fan
18 mei 2008, 16:46
distortion en secundaire emissie??

Distortion wordt gewoon veroorzaakt door het oversturen van buizen versterkings trappen. Dus in principe niks anders dan een te hoog ingangssignaal op het rooster zetten waardoor het signaal die trap verzadigt. Daarom heb je dus ook wat meer versterkingstrappen nodig.

Megadeth_
18 mei 2008, 18:03
distortion en secundaire emissie??

Distortion wordt gewoon veroorzaakt door het oversturen van buizen versterkings trappen. Dus in principe niks anders dan een te hoog ingangssignaal op het rooster zetten waardoor het signaal die trap verzadigt. Daarom heb je dus ook wat meer versterkingstrappen nodig.

'k Had het even mis op, dit is wss een fenomeen(een van de effecten is vervorming) die zoiezo optreedt en niet waarmee er distorion opgewekt wordt.

De 2e trap is dus voor extra distortion, maar waarom regelt die dubbele gainpotentiometer dan ook die 1ste trap?

Megadeth_
19 mei 2008, 11:41
Ik vermoed dat die dubbele potentiometer ook de grote van de roosterspannig regelt op de 1ste versterkertrap, omdat de versterker anders niet meer clean te regelen valt. En logaritmisch is, om het signaal zo ver mogelijk regelbaar te maken in het cleane en het distortion gebied.

Negative K3 fan
20 mei 2008, 13:34
die tweede gain potmeter is redelijk uniek in de ontwerpen op ax84.com Blijkbaar hebben mensen daar goede ervaringen mee. Het is ook mogelijk om in plaats van een dubbele potmeter twee afzonderlijke te gebruiken om meer in te kunnen stellen.

De meeste versterkers hebben maar een enkele 1 meg log potmeter als gain knop.

Kijk eens naar schema's van andere versterkers, echte high gain amps gebruiken wel tot 6 gain stages achter elkaar. Tussen die stages door wordt er ook een boel signaal weggegooid en is dus bedoeld om de klank te shapen.