PDA

View Full Version : GFS: power rails, of alnico?



KoenB
11 mei 2008, 23:46
Ik zit er aan te denken om de HBs van mijn samick avion te vervangen http://www.gregbennettguitars.com/av3.html
opzich prima gitaar en de pickups zijn ook niet slecht, alleen de brugpup gaat erg snel feedbacken. Eigenlijk wil ik ook wel wat meer output. Nu zit ik op de GFS site te kijken maar ik ben een beetje een leek in pickupland. Wat is nou beter op een LP style gitaar, Power Railtje erop of mss maar een Alnico (en kan iemand mij mss het verschil uitleggen). Oja, er zijn ook nog GFS chrunch, om het nog lastiger te maken.
Voordat iemand er naar gaat vragen: ik speel veel ska en punk, en af en toe een lickje metal.

(ja, dit heb ik al als reactie in een ander topic in een ander forum gepost, maar daar wordt niet gereageerd)

Mattia
12 mei 2008, 08:48
AlNiCo is een type batterij, en bepaald voor een deel het geluid; alle 'vintage' pickups zijn Alnico ipv ceramisch, en grof gezegd klinkt alnico meestal gewoon beter; warmer, ronder, etc. Voor high output maakt het echter minder uit.

Ik zou in ieder geval of een power rail of een hot/overwound pickup uitzoeken als je richting metal wil gaan. Voor een stevige rock zou ik zeggen: Alnico overwound of hot.

Rinze
12 mei 2008, 10:15
Het gaat om types magneten, natuurlijk (niet om batterijen). Alnico magneten klinken clean over het algemeen beter dan keramische. Een alnico magneet kleurt het geluid, een keramische niet, heb ik begrepen. Hoewel niet iedereen het hierover eens is. Voor metal worden keramische magneten veel gebruikt, omdat ze heel strak (kunnen) klinken. Speel je wat gematigder en bluesachtiger dan kom je waarschijnlijk verder met een element met alnico magneet. Kijk eens bij Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com/) op de site, daar wordt uitleg gegeven. Bij Bill Lawrence (http://www.billlawrence.com/) wordt weer een hele andere uitleg gegeven, maar wie zegt ook dat het simpel en eenduidig is? :satisfie:

Het verdere ontwerp van het element maakt ook uit trouwens, het gaat niet alleen om het type magneet.

arcane
12 mei 2008, 10:54
Ik heb zelf de powerrails in mijn J&D les paul. Heel veel output, klinkt heel strak, uitermate geschikt voor metal, waar ik hem ook voor gebruik. Met anico heb ik geen ervaring.

KoenB
12 mei 2008, 11:14
Alles gelezen en ook op SD site gezocht, het worden wss Alnico's. Ik heb nog een andere gitaar waar ik meestal de metalriffjes op speel, dus dan kan deze meer richting de rock/ska ;) Bedankt allemaal !

Fuhgawz
12 mei 2008, 11:51
Ik denk dat die PowerRails iets te 'metal' zijn, die dingen hebben een enorme. Een crunchy Paf werkt altijd wel goed in een LP stijl gitaar.

Mattia
12 mei 2008, 16:53
Uh, ja, magneet. Schreef ik echt batterij? Ik heb duidelijk teveel zon op m'n harsens gehad...

KoenB
13 mei 2008, 12:48
Je schreef echt batterij :p eerlijk waar. Ik moest al een beetje grinniken ;)

oknarb180
13 mei 2008, 22:53
Hey KoenB,

Ik heb in m'n toppicje: van RG naar JEM de oude pickups vervangen door GFS Power rails in de brug en neck alleen ik weet nog niet hoe dit klinkt. Maar ben wel vreselijk nieuwschierig hoe dit gaat klinken! Ik vind het wel gaaf, die rails i.p.v. die puntjes, daarom heb ik ze eigenlijk gekocht, het is een gok!

Mijn collega heeft de GFS Crunchy Rails in z'n BC Rich gezet en vind 'm nu erg vet klinken en is er erg tevreden over, alleen ik heb 'm niet zelf gehoord, dus kan het geluid niet voor je omschrijven.

vr.gr.

Branko

KoenB
14 mei 2008, 12:00
Hey KoenB,

Ik heb in m'n toppicje: van RG naar JEM de oude pickups vervangen door GFS Power rails in de brug en neck alleen ik weet nog niet hoe dit klinkt. Maar ben wel vreselijk nieuwschierig hoe dit gaat klinken! Ik vind het wel gaaf, die rails i.p.v. die puntjes, daarom heb ik ze eigenlijk gekocht, het is een gok!

Mijn collega heeft de GFS Crunchy Rails in z'n BC Rich gezet en vind 'm nu erg vet klinken en is er erg tevreden over, alleen ik heb 'm niet zelf gehoord, dus kan het geluid niet voor je omschrijven.

vr.gr.

Branko

Ik ben dus ook bezig met mijn 1e zelfbouwgitaar (binnenkort post ik foto's!) en ik heb dus precies hetzelfde: 2 zwarte powerrails gekocht met zon gave streep. Ik weet ook nog niet hoe ze klinken, t zal niet tegenvallen denk ik. Als die sound me bevalt neem ik mss voor mn samickje ook powerrails, anders probeer ik gewoon alnico ;)