PDA

View Full Version : GFS: power rails, of alnico?



KoenB
11 mei 2008, 23:46
Ik zit er aan te denken om de HBs van mijn samick avion te vervangen http://www.gregbennettguitars.com/av3.html
opzich prima gitaar en de pickups zijn ook niet slecht, alleen de brugpup gaat erg snel feedbacken. Eigenlijk wil ik ook wel wat meer output. Nu zit ik op de GFS site te kijken maar ik ben een beetje een leek in pickupland. Wat is nou beter op een LP style gitaar, Power Railtje erop of mss maar een Alnico (en kan iemand mij mss het verschil uitleggen). Oja, er zijn ook nog GFS chrunch, om het nog lastiger te maken.
Voordat iemand er naar gaat vragen: ik speel veel ska en punk, en af en toe een lickje metal.

(ja, dit heb ik al als reactie in een ander topic in een ander forum gepost, maar daar wordt niet gereageerd)

Mattia
12 mei 2008, 08:48
AlNiCo is een type batterij, en bepaald voor een deel het geluid; alle 'vintage' pickups zijn Alnico ipv ceramisch, en grof gezegd klinkt alnico meestal gewoon beter; warmer, ronder, etc. Voor high output maakt het echter minder uit.

Ik zou in ieder geval of een power rail of een hot/overwound pickup uitzoeken als je richting metal wil gaan. Voor een stevige rock zou ik zeggen: Alnico overwound of hot.

Rinze
12 mei 2008, 10:15
Het gaat om types magneten, natuurlijk (niet om batterijen). Alnico magneten klinken clean over het algemeen beter dan keramische. Een alnico magneet kleurt het geluid, een keramische niet, heb ik begrepen. Hoewel niet iedereen het hierover eens is. Voor metal worden keramische magneten veel gebruikt, omdat ze heel strak (kunnen) klinken. Speel je wat gematigder en bluesachtiger dan kom je waarschijnlijk verder met een element met alnico magneet. Kijk eens bij Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com/) op de site, daar wordt uitleg gegeven. Bij Bill Lawrence (http://www.billlawrence.com/) wordt weer een hele andere uitleg gegeven, maar wie zegt ook dat het simpel en eenduidig is? :satisfie: