PDA

View Full Version : Jazzmaster



joskedentweede
11 mei 2008, 18:48
Ik heb me de laatste tijd enorm laten boeien door de fender jazzmaster, u allen wel bekend, en zou me er graag eentje aanschaffen.

toch zit ik met een aantal vraagjes waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Zo is er bijvoorbeeld het probleem American-Japan. Ik heb niet veel geld en de Amerikaanse vind ik veel te duur, dus wordt het een Jap, maar hebben die nog steeds hetzelfde probleem met hun elementen?

Daarnaast is het probeem van de brug, die namelijk rammelt als je er te hard op speelt en dan allerlei klotezooi met zich meebrengt. Dus heb ik besloten om die te vervangen door een mustan-brug. Maar kan ik dat zelf doen of zou ik dat beter laten doen? Laat ik er meteen bijzeggen dat ik geen ervaring heb met het openvijzen van gitaren.

Dan is er nog het laatste probleem qua stijl, maar dit is misschien iets minder belangrijk. Ik speel in een rockgroep, stijl Jimi Hendrix, Led Zeppelin, AC-DC, SRV. Van rock tot hard rock laten we zeggen. Past deze prachtige gitaar hierin? Zo niet schaf ik ze mij waarschijnlijk toch nog aan, maar dan gewoon voor mezelf.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Jonathan

Mr.Fingers
11 mei 2008, 18:59
Mooie fascinatie (ik had ze zelf ook, en nu heb ik een mooie jap)

1) Ja, de japanse elementen zijn nog steeds "strat-vormig" ipv dikke jazzmaster-elementen zoals de vintage/AVRI. De klank is iets helderder, maar dit in combinatie met een buizenamp valt het effect wat weg, en krijg je nog steeds de dromerige, romige jazzmasterklank. Niets weerhoudt er u er een setje AVRI's, Seymour Duncan,... in te pleuren! Let wel op, de elementcovers passen NIET voor die elementen, dus dat wordt bijvijlen van die gaatjes, of nieuwe covers kopen (avri covers, dus van die licht-vergeelde). Echter, die AVRI-covers passen niet zonder vijlen door de slagplaat, dus moet je een klein richeltje van de slagplaat afvijlen.

2) Mustangbrug is "pop in & play". De bruggen van jaguar, jazzmaster & mustang steken nl niet vast in de body, maar staan gewoon in die gaten. Als je je snaren dus van je gitaar haalt, valt de brug er gewoon uit als je je gitaar ondersteboven houdt. Een mustangbrug steek je er gewoon in, legt de snaren erop, en spelen maar! (let wel: de radius (kromtestraal) van de mustangbrug is kleiner als die van de jazzmaster, met als gevolg dat de D&G snaar dichter bij de toets liggen als de E&e snaar. Je kan de zadeltjes van de mustangbrug enkel naar voor/achter schroeven voor intonatie, NIET naar boven/onder voor de actie. Je kan van Warmoth een compensatie-brug kopen, Een jazzmasterbrug, met mustang-zadeltjes, die je in hoogte kan instellen, kost iets van een 50$)

3) Rock kan deze gitaar zeker aan (kijk naar The Raveonettes, Dinosaur Jr, Sonic Youth, onze eigen Daan Stuyven,... allemaal jazzmasterspelers), Jimi heeft zelfs een Jazzmaster bespeeld.


P.S. Gewoon kopen, zijn geweldige gitaren! (bij Muziek&Visie in A'pen (stijfselrui) staat nog een sunburst jap dacht ik)

Dude
11 mei 2008, 20:01
mjah ik denk toch dat je van een koude kermis thuis gaat komen als ik je muzieksmaak zo lees. Ik heb hier een pracht van een 74'er jazzmaster in de koffer staan, mooiste gitaar die er is vind ik. Probleem is dat ik me nu zit te bedenken dat ik dr al in geen maanden meer op gespeeld heb, naar de band is die al in geen 2 jaar meegeweest denk ik.


Het kan ook gewoon aan mij liggen hoor...

Squier4ever
11 mei 2008, 20:04
ik bied 100 euries!

Mr.Fingers
11 mei 2008, 20:07
mjah ik denk toch dat je van een koude kermis thuis gaat komen als ik je muzieksmaak zo lees. Ik heb hier een pracht van een 74'er jazzmaster in de koffer staan, mooiste gitaar die er is vind ik. Probleem is dat ik me nu zit te bedenken dat ik dr al in geen maanden meer op gespeeld heb, naar de band is die al in geen 2 jaar meegeweest denk ik.


Het kan ook gewoon aan mij liggen hoor...

ruilen tegen mijn strat ;)

Dude
11 mei 2008, 20:09
Als ik ooit eens wat moois tegenkom vrees ik het ergste ja. Het is gewoon geen keiharde stevige strakke rock gitaar....

Squier4ever
11 mei 2008, 20:13
dat is ook z'n charme....

Mitch
11 mei 2008, 20:20
Als ik ooit eens wat moois tegenkom vrees ik het ergste ja. Het is gewoon geen keiharde stevige strakke rock gitaar....
Ik had ook altijd zoiets van: wauw, heerlijke body, maar hij zou eigenlijk van mahonie moeten zijn, iets pittigere elementen, andere kop... o wacht :satisfie:

Mr.Fingers
11 mei 2008, 20:37
Ik had ook altijd zoiets van: wauw, heerlijke body, maar hij zou eigenlijk van mahonie moeten zijn, iets pittigere elementen, andere kop... o wacht :satisfie:

Firebird? :seriousf:

Ik heb serieus niet te klagen van m'n Jazzmaster. Het speelt vlot, ziet er apart uit, en er is toch niemand anders die erop wil spelen...

drap
11 mei 2008, 20:46
Als ik ooit eens wat moois tegenkom vrees ik het ergste ja. Het is gewoon geen keiharde stevige strakke rock gitaar....

Er is hoop. (http://nl.youtube.com/watch?v=QQnes8cvFkc)

The red Strat.
11 mei 2008, 20:51
Firebird? :seriousf:

Ik heb serieus niet te klagen van m'n Jazzmaster. Het speelt vlot, ziet er apart uit, en er is toch niemand anders die erop wil spelen...
hoezo ?

+ wat tekens.

Mr.Fingers
11 mei 2008, 21:33
hoezo ?

+ wat tekens.

M'n gitaarspelende vriendenkring zweert bij oftewel strats, oftewel Les Pauls, en ze zijn niet echt happig op "die omgesmolten Fender met die dikke elementen & veels te veel knopjes" ;)

The red Strat.
11 mei 2008, 22:03
:seriousf:

eigelijk heeft een JM maar 1 knopje meer dan een LP...

Lexvandoef
11 mei 2008, 22:12
Firebird? :seriousf:

Zijn custom De Gier? :satisfie:

Edit: @ts, als jij de klank van een jazzmaster wil moet je der gewoon eentje kopen ;) Ik heb vorig Incubus live gezien, toen speelde mike nog met zijn jazzmasters over een een ac30 en een jmp, dat klonk echt stevig zat.

joskedentweede
12 mei 2008, 11:48
ik heb een jmp, dus het zou best moeten lukken
daarnaast ben ik in de groep bekend als degene met de verassende geluiden, dus ik denk dat ik nog wat ga doorsparen en me dan een wondermooie jazzmaster ga aanschaffen :D

Bedankt Fingers, en de rest uiteraard ook ;)

Dweezman
12 mei 2008, 13:32
ga gewoon voor een vroege Jap, meteen bridge en pup-upgrade.

Mr.Fingers
12 mei 2008, 13:34
ga gewoon voor een vroege Jap, meteen bridge en pup-upgrade.

Zijn spijtiggenoeg niet erg frequent te vinden

@Joske: mocht je ooit eens willen testen, stuur dan maar een PM ;) (je woont toch maar 10km verder)

Squier4ever
12 mei 2008, 13:45
feedback eindhoven heeft een rooie hangen

Wabbie
12 mei 2008, 15:48
Je kunt ook nog even wachten en een mexicaanse jazzmaster kopen. Die worden als het goed is dit jaar uitgedracht. Kan maar eens op www.offsetguitars.com (http://www.offsetguitars.com)
De MiM jazzmasters zijn "verbeterd" tov de AVRI en de CiJ in die zin dat de tailpiece dichter bij de brug staat, waardoor je dus waarschijnlijk geen mustangbrug of buzzstop op hoeft te zetten.

Voor de rest is het totale onzin dat je met een jazzmaster geen rock kunt spelen, ik speel namelijk al ruim 3 jaar in een behoorlijke harde rockband met een jazzmaster. En die heb ik pas in de loop van de tijd geupgrade naar SD pickups en een mustang brug. Kijk maar eens op onze myspace : Thocke (http://www.myspace.com/thocke)
Alle gitaarpartijen zijn ingespeeld met een CiJ jazzmaster met SD 1/4pounder pickups. Het eerste nummer is opgenomen over een Powertone 2. het tweede nummer met zo' n behringer PoD kloon :S ( toen had ik nog geen koch namelijk). Binnenkort komen er hopelijk nog 2 nummers online trouwens.

Mr.Fingers
12 mei 2008, 15:49
http://www.offsetguitars.com/forums/index.php?topic=11678.0

hier de link van het exacte 2008MIM offset guitars ;)

Jay75
7 oktober 2008, 20:19
Mooie fascinatie (ik had ze zelf ook, en nu heb ik een mooie jap)

1) Ja, de japanse elementen zijn nog steeds "strat-vormig" ipv dikke jazzmaster-elementen zoals de vintage/AVRI. De klank is iets helderder, maar dit in combinatie met een buizenamp valt het effect wat weg, en krijg je nog steeds de dromerige, romige jazzmasterklank. Niets weerhoudt er u er een setje AVRI's, Seymour Duncan,... in te pleuren! Let wel op, de elementcovers passen NIET voor die elementen, dus dat wordt bijvijlen van die gaatjes, of nieuwe covers kopen (avri covers, dus van die licht-vergeelde). Echter, die AVRI-covers passen niet zonder vijlen door de slagplaat, dus moet je een klein richeltje van de slagplaat afvijlen.

2) Mustangbrug is "pop in & play". De bruggen van jaguar, jazzmaster & mustang steken nl niet vast in de body, maar staan gewoon in die gaten. Als je je snaren dus van je gitaar haalt, valt de brug er gewoon uit als je je gitaar ondersteboven houdt. Een mustangbrug steek je er gewoon in, legt de snaren erop, en spelen maar! (let wel: de radius (kromtestraal) van de mustangbrug is kleiner als die van de jazzmaster, met als gevolg dat de D&G snaar dichter bij de toets liggen als de E&e snaar. Je kan de zadeltjes van de mustangbrug enkel naar voor/achter schroeven voor intonatie, NIET naar boven/onder voor de actie. Je kan van Warmoth een compensatie-brug kopen, Een jazzmasterbrug, met mustang-zadeltjes, die je in hoogte kan instellen, kost iets van een 50$)

3) Rock kan deze gitaar zeker aan (kijk naar The Raveonettes, Dinosaur Jr, Sonic Youth, onze eigen Daan Stuyven,... allemaal jazzmasterspelers), Jimi heeft zelfs een Jazzmaster bespeeld.


P.S. Gewoon kopen, zijn geweldige gitaren! (bij Muziek&Visie in A'pen (stijfselrui) staat nog een sunburst jap dacht ik)


bedoel je deze aangepaste brug?
http://www.warmoth.com/hardware/bridges/bridges.cfm?fuseaction=mustang_modified

Of een andere, ik heb nu een jazzmaster AVRI ( hell yeah! ) maar wordt inderdaad ook gek van die rammelende brug.

Mr.Fingers
7 oktober 2008, 20:36
bedoel je deze aangepaste brug?
http://www.warmoth.com/hardware/bridges/bridges.cfm?fuseaction=mustang_modified

Of een andere, ik heb nu een jazzmaster AVRI ( hell yeah! ) maar wordt inderdaad ook gek van die rammelende brug.

Dat is inderdaad die brug.

Wat je ook kan doen is de schroefjes van de zadeltjes eventjes in een pritt-stick (zo'n lijmstick) duwen, hierdoor kunnen ze niet meer uit de zadeltjes trillen. Mocht het nu echt belachelijk hard zoemen, kan je misschien opteren om de neck te shimmen (een stukje hout in de neckpocket leggen, waardoor de hals wat verder naar "achter" staat, waardoor je de brug hoger kan zetten, en de snaardruk op de brug dus hoger wordt. Ik heb dat gedaan, en nu is m'n brug muisstil (ik speel wel met 0.012 flatwounds).

En hoe bevalt "het witte monster" je?

Jay75
7 oktober 2008, 20:41
Ja heb m gisteren binnen gekregen!

Moet wel afgesteld worden, beetje lastig bij deze gitaar vind ik, staan er ergens tips voor een jazzmaster?

Mijn Vox is stuk helaas, dus moest m net even op de JCM800 aan de tand voelen, niet echt een supercombi vindt ik, kan wel, maar niet mijn soundje.


Dus morgen even die Vox proberen te fixen of eens rondkijken voor een leuke fender versterker!

Mr.Fingers
7 oktober 2008, 20:54
Brug FAQ (http://www.offsetguitars.com/forums/index.php/topic,3911.0.html)

Electronica FAQ (http://www.offsetguitars.com/forums/index.php/topic,4133.0.html)

Mocht je niet zo ver wonen, mocht je altijd langskomen. Afstellen van de Jazzmaster of Jaguar is inderdaad een hels karwei, maar eens dit gebeurd is, blijft die wel afgesteld, en zijn het echt goede instrumenten!

FruscianteFan
7 oktober 2008, 22:16
Dat van dat verschil in radius is onzin. De Jaguar, Jazzmaster en Mustang hebben dezelfde radius. Het werd in ieder geval een tijdje terug ook beweerd dat de Jaguar een plattere toets had, maar ik heb inmiddels een capo voor 7.25" en mustangzadels, en ze zijn allebei precies goed. Grooveyard21 heeft ook zonder problemen mustangzadels.

Als je overigens de brug goed afgesteld krijgt en er dan geen last meer van hebt, is er natuurlijk geen reden om een mustangbrug te installeren.