PDA

View Full Version : Nieuwe vesterker



Ronald_
11 mei 2008, 18:18
Ik speel nu ongeveer een jaar gitaar en ben in het bezit van een Roland Cube 30 en een Squier strat.

Nu begint mijn spel al ergens op te lijken en maak goede vordering dus leek het me tijd voor een upgrade. De spullen waar ik nu op speel vind ik niks, zodra het wat harder gaat vallen alle details in het geluid weg. Ik ben dus aan het zoeken naar nieuwe spullen.

De gitaar staat eigenlijk al vast, dit gaat een fender strat worden. Deze past goed bij de muziekstijl waar ik van hou. (classic rock & blues) Veelal Dire straits, Clapton, Deep Purple, Hendrix, Pink Floyd, etc etc.

De versterker vind ik een lastig punt. Ik ben weg van het geluid van clapton (vooral zijn blues nummers). Nu is het zo dat ik een ietwat kleiner budget heb dan deze man en zoek dus eigenlijk iets tot ong. 500 euro. Nu hoeft het niet dit geluid te zijn. Het gaat me er meer om, zeker omdat ik nog beginner ben, dat de vesterker nog genoeg ruimte over laat voor verdere orientatie. M.a.w. een goede veelzijdige versterker lijkt me geen slechte keus.

Ik merk zelf dat ik veel op clean speel en lichte overdrive ook vaak gebruik, de rest van de standjes op de cube gebruik ik NOOIT. Effecten zijn leuk, maar volgens mij kan ik hier beter pedalen voor gebruiken. Ik speel absoluut geen metal of iets in die richting! Dus hierin hoeft de versterker niet uit te blinken. Ik wil graag iets in de richting van 50 Watt. Nu lees ik ook vanalles over buizenversterkers e.d. maar hier heb ik geen verstand van. Het gebeuren moet uiteindelijk boven de drums uit kunnen komen, daar ik graag eens een potje pingel onder begeleiding van enig tromgeroffel.:B Optredens zijn voor mij nog toekomstmuziek. Let wel, ik speel vaak thuis en daar hoeft het geheel niet te hard, maar een goed geluid op standje 1 is wel een pré.

Ik heb dus werkelijk geen idee waar ik ergens moet zoeken. Ik heb verder geen directe kennissen waar ik me eens goed kan orienteren dus zodoende mijn vraag hier; Wie weet, op basis van bovengenoemde, de juiste versterker voor mij?

Squier4ever
11 mei 2008, 18:39
sorry maar dit topic is een gevalletje zoekfunctie gebruiken. tot ziens!

hendrix_appendix
11 mei 2008, 20:55
En een kwestie van versterker goed spellen.

The red Strat.
11 mei 2008, 21:01
vox ad50vt, mét een NOS buisje in de power amp. (en als je nog wat geld over hebt, mss een nieuwe speaker; warehousespeakers bv)

Mufftin
11 mei 2008, 21:30
London city Hornet :satisfie: :P

Ronald_
12 mei 2008, 13:40
Ik dacht dat ik al goed gezocht had van tevoren. Maar inderdaad, er zijn al letterlijk dezelfde topics gestart hier. Dus van mij mag deze op slot. Ik kom er wel uit.

Mijn excuses!

humbucker
12 mei 2008, 13:56
succes met de zoektocht! En laten weten wat je uiteindelijk gekocht hebt hé ;)

VanBiLL.com
12 mei 2008, 18:18
...met foto's... (anders gaat weer iedereen streigeren...) :sneaky:

Danielovich
12 mei 2008, 18:28
ik vind toch dat hij zijn vraag goed geformuleerd heeft. Clapton gebruike bij veel nummers een klein 5 watt fender versterkertje zoals bij layla. Een fender champion lijkt me daarom wel wat voor je. een klein buizen versterkertje met het ''echte'' geluid.

RobertoL
13 mei 2008, 09:55
Ik zou zeggen: een uit de Marshall MG series. Speelt zowel lekker als hij hard en als hij zacht staat(ik heb zelf de MG30DFX). Goede overdrive en lekker clean geluid

WillemdaGuide
13 mei 2008, 12:21
Marshall MG?!?!
als ik TS zo lees denk ik meer aan een kleine buizenamp, peavy classic 30 ofzo, misschien een Fender Blues jr of Laney VC-30......

Ronald_
15 mei 2008, 11:21
Na enkele dagen de zoekfunctie veelvuldig gebruikt te hebben ben ik ietwat wijzer geworden. Er zijn enkeleversterkers waar mijn oog op valt n.a.v. posts op dit forum.

De peavey valveking 112, vox ac15, fender blues junior, fender super champ xd, fender hot rod deluxe en orange tiny terror

Volgens mij heb ik baat bij een buizenversterker, daar ik vaak toch op laag volume speel en dan ook een lekker geluid verwacht. Als ik me niet vergis is de valveking geen buizenversterker en valt deze af. Toch wordt er positief over gesproken.

[correctie]
De valveking blijkt wel een buizenversterker te zijn.
Is 50watt dan niet een beetje veel? is deze geschikt voor hetgeen ik ermee wil spelen. De prijs is zeer gunstig. Is deze gezien de prijs-kwaliteit verhouding de moeite? Of kan ik gewoon beter voor de vox ac15 gaan en dan maar wat meer kwijt zijn. Let wel, ik vind het om grote bedragen gaan.

De vox ac15 lijkt me erg goed, er wordt hier vol lof over gesproken. Ik zelf zie tot dusver deze versterker erg zitten. Naar hetgeen ik lees lijkt me de sound ook geweldig.

De fender blues jr. zou een optie kunnen zijn, maar hoor er toch wat minder positieve opmerkingen over. Hij zou te eenzijdig zijn en niet met pedaaltjes overweg kunnen.

Van Fender super champ xd heb ik nog geen duidelijk beeld kunnen krijgen. In veel topics over nieuwe versterkers wordt hij vaak genoemd zonder verder duidelijke motivatie. Wel een relatief goedkope versterker, dus zeker het overwegen waard.

Zo ook de fender hot rod deluxe en de tiny terror. De tiny terror klinkt me ook wat meer alsof deze gemaakt is voor het ruige werk. Maar de naamt zegt niet altijd alles.

Zou iemand me kunnen verrijken met wat meer informatie over bovenstaande. Wellicht heb ik een verkeerd beeld van bepaalde versterkers.
Zoals ik al zei, ik ben een beginneling met nog maar 1 jaar ervaring. Dus een veelzijdige versterker is een pré daar ik mezelf natuurlijk nog moet orienteren.

Mijn budget is om en nabij de 500 euro. Maar dat ligt puur aan de bang-for-buck verhouding. Mocht er voor 700 of 800 euro iets te vinden zijn dat gewoon 5x beter is dan hetgeen rond de 600 euro, neem ik deze graag me in mijn overweging. Minder uitgeven is natuurlijk altijd beter.

Rormo
15 mei 2008, 11:28
De Valveking is wel degelijk 100% buizen! En erg veel bang for bucks.


Je zou ook kunnen kijken naar een Peavey classic 30. IS geloof ik 700 euro, maar wel erg goed. 2e hands zou je ook nog kunnen zoeken naar een Marshall JTM 30/60, maar deze vind ik wat minder geschikt voor wat jij beschrijft dan een aantal van de andere amps die zijn genoemd in dit topic.



Enne....Marshall MG................................ WTF!? Nee serieus, WTF? Roberto, als dat je amp is en je bent er zo tevreden mee is dat hardstikke leuk, maar ga eens naar de winkel en test een paar van de hier genoemde versterkers. Die vagen die MG volledig weg.

G.G.
15 mei 2008, 12:39
De gitaar staat eigenlijk al vast, dit gaat een fender strat worden. Deze past goed bij de muziekstijl waar ik van hou. (classic rock & blues) Veelal Dire straits, Clapton, Deep Purple, Hendrix, Pink Floyd, etc etc.

......

Ik merk zelf dat ik veel op clean speel en lichte overdrive ook vaak gebruik,

......

Let wel, ik speel vaak thuis en daar hoeft het geheel niet te hard, maar een goed geluid op standje 1 is wel een pré.


Ik zeg maar 1 ding: Madamp A15MKII (past precies in je budget van €500)

Rormo
15 mei 2008, 13:44
[correctie]
De valveking blijkt wel een buizenversterker te zijn.
Is 50watt dan niet een beetje veel? is deze geschikt voor hetgeen ik ermee wil spelen. De prijs is zeer gunstig. Is deze gezien de prijs-kwaliteit verhouding de moeite? Of kan ik gewoon beter voor de vox ac15 gaan en dan maar wat meer kwijt zijn. Let wel, ik vind het om grote bedragen gaan.


Laat ik het zo zeggen: Ik speel Stones, Bryan Adams, Bon Jovi, Aerosmith, Clapton etc, redelijk hetzelfde genre als jij dus en ik heb een Valveking voor in de oefenruimte (thuis heb ik een Marshall DSL). Ik heb de 212 versie van de Valveking, deze zou ik voor thuis niet kopen omdat hij toch wel te hard gaat. De 112 heb ik niet getest, maar deze is iig geschikter voor thuis dan de 212. Ik denk dat het wel kan (weet niet in wat voor huis je woont, hoe moeilijk je buren/medebewoners zijn). Ik zou hem zeker testen en dan zelf beoordelen. Het is iig een goede amp (voor dat geld).

Ronald_
15 mei 2008, 14:54
Laat ik het zo zeggen: Ik speel Stones, Bryan Adams, Bon Jovi, Aerosmith, Clapton etc, redelijk hetzelfde genre als jij dus en ik heb een Valveking voor in de oefenruimte (thuis heb ik een Marshall DSL). Ik heb de 212 versie van de Valveking, deze zou ik voor thuis niet kopen omdat hij toch wel te hard gaat. De 112 heb ik niet getest, maar deze is iig geschikter voor thuis dan de 212. Ik denk dat het wel kan (weet niet in wat voor huis je woont, hoe moeilijk je buren/medebewoners zijn). Ik zou hem zeker testen en dan zelf beoordelen. Het is iig een goede amp (voor dat geld).

We wonen vrijstaand op een industrieterrein met als buren een fitnesscentrum en cnc frees en slijp fabriek. Niemand die daar wakker ligt van wat herrie. Zelf hebben we een grote opslagplaats waar ik naar toe kan verhuizen als het herrie moet maken. Ik speel nu voornamelijk op mijn kamer met een cube15. Puur om het feit dat internet makkelijk is om akkoorden op te zoeken en leuke tabs.

Is de valveking head los kopen een optie en er nog een mooie (2e handse) cab onder zetten geen leuke optie? Of kan ik beter gewoon voor een 112 gaan?

Op zich zie ik de vox ac15 ook erg zitten. Wordt dus gewoon een keer testen neem ik aan.

Marc Oblivian
15 mei 2008, 16:55
Lekker hoor: een eigen oefenruimte.
Volgens mij is die Valveking ook als head te krijgen.
Zou er een 2x12 onder gooien. Een 4x12 heb je vooralsnog niet echt nodig lijkt mij.

Daafmarshall
15 mei 2008, 17:42
Jah ik zeg ook Marshall MG50DFX
heb hem zelf ook en is prima versterker met mooie clean en lekker rauwe marshall overdrive.

Rormo
15 mei 2008, 18:04
omg we worden overspoeld met fanboys. :p

Die valveking is er ook als head ja, maar dan is hij wel 100W ipv 50 en hij is wat duurder (omdat er een cabinet bij gekocht moet worden). Bij onze oosterburen (thomann.de) verkopen ze mooie 2x12 cabinetten met V30 speakers voor 200 euro. Dat zou een goede optie zijn. Maar ga eerst eens lekker testen welke sound je het lekkerst vindt.

DJ_HOEK
15 mei 2008, 18:10
tja dat is volgens mij op dit moment wel DE combinatie voor goed geluid voor weinig geld: een valveking head met een HB v212 cab met v30's... (al helemaal als je ergens een valveking-top 2e hands scoort, dan heb je voor ±550 euro een hele vette stack!)

sowieso veeel beter dan een Marshall MG! (schaam je.....)

Squier4ever
15 mei 2008, 18:19
Jah ik zeg ook Marshall MG50DFX
heb hem zelf ook en is prima versterker met mooie clean en lekker rauwe marshall overdrive.

jezus gast, je raad niemand een Marshall MG aan. die klinkt echt niet vet. kun je veel beter een valvestate halen. maar ook dat zou ik de TS niet aanraden hiero.

Ronald_
15 mei 2008, 19:44
Gaat die valveking 100w niet wat hard? Op dit forum lees ik allerlei geluiden dat een 15watt buizen amp al snoeihard gaat....

Squier4ever
15 mei 2008, 19:51
ja snoeihard wel, maar kan vast ook zachtjes als je maar subtiel met je volume bent.

Ronald_
15 mei 2008, 19:54
Wat is trouwens een valveking royal 8? Is dat weer iets anders?

[edit]
Ik ben er al achter. Lijkt me niets.

Ik ga binnenkort denk ik toch de valveking testen icm met een v30 cab. En deze vergelijken met een vox ac15

Ronald_
16 mei 2008, 17:52
Is het eigenlijk wel zo dat een valveking de juiste sound voor mijn doeleinden heeft? Classic rock / blues. Of kan ik dan beter naar iets anders kijken?
Binnenkort wil ik gaan vergelijken dus niet geheel onbelangrijk om dit te weten lijkt me. Ik zoek namelijk geen metal bak.

Rormo
16 mei 2008, 18:25
die valveking kan eigenlijk alles. Van clean tot metal. Kwestie dus van goed instellen. Enige is dat hij niet een echte crunch optie heeft. Maar met wat tweaken of eventueel een pedaaltje (SD1 of Tubescreamer) lukt dat zeker wel.

Ronald_
16 mei 2008, 20:44
omg we worden overspoeld met fanboys. :p

Die valveking is er ook als head ja, maar dan is hij wel 100W ipv 50 en hij is wat duurder (omdat er een cabinet bij gekocht moet worden). Bij onze oosterburen (thomann.de) verkopen ze mooie 2x12 cabinetten met V30 speakers voor 200 euro. Dat zou een goede optie zijn. Maar ga eerst eens lekker testen welke sound je het lekkerst vindt.

Ik ben de valveking head eens gaan testen. En ja, dit klinkt inderdaad heel goed. Hij is heel divers. Ik ben er eigenlijk zeker van dattie het gaat worden. Ook op wat lager volume vind ik hem goed klinken :cooler:

Maar dan nog een losse cab, ik zie inderdaad degene staan die jij bedoeld maar die komt pas over een maand binnen. En ik ben erg ongeduldig. :D

Gaat het puur om die v30 die erin zitten? of maakt het merk ook nog uit? Zijn er nog betaalbare alternatieven?

Deze kwam ik ook nog tegen met de v30 speakers:
http://www.thomann.de/nl/framus_fr212_cb.htm

DJ_HOEK
16 mei 2008, 23:09
Ik ben de valveking head eens gaan testen. En ja, dit klinkt inderdaad heel goed. Hij is heel divers. Ik ben er eigenlijk zeker van dattie het gaat worden. Ook op wat lager volume vind ik hem goed klinken :cooler:

Maar dan nog een losse cab, ik zie inderdaad degene staan die jij bedoeld maar die komt pas over een maand binnen. En ik ben erg ongeduldig. :D

Gaat het puur om die v30 die erin zitten? of maakt het merk ook nog uit? Zijn er nog betaalbare alternatieven?

Deze kwam ik ook nog tegen met de v30 speakers:
http://www.thomann.de/nl/framus_fr212_cb.htm

tja dat kan ook. ik dacht eerst ook van: dat kan nooit goed spul zijn. maar dat is het dus wel, alleen de bouw is natuurlijk behoorlijk goedkoop. (zie je vanzelf als je hem openmaakt, zijn ook zat foto's van hier op dit forum). tja die goedkope prijs moet hem ergens in zitten natuurlijk!
maar als jij hem gewoon in je oefenruimte of thuis hebt staan en er niet mee gaat smijten heb je opzich nergens last van schijnt het.

tja of je koopt een mesa cab met dezelfde speakers, maar dan een betere bouw, voor 500 meer ofzo..... :chicken: maar goed ik zou het er zelf niet voor over hebben.

pannekoek
16 mei 2008, 23:19
Ik zou zeggen: een uit de Marshall MG series. Speelt zowel lekker als hij hard en als hij zacht staat(ik heb zelf de MG30DFX). Goede overdrive en lekker clean geluid

how about....... no

de mg series is echt troep, hij heeft nu al een roland cube30 en die is al beter dan de mg series....

srry als dit al een x gepost is door een ander forumlid maar ik moest het gewoon even kwijt :)

Ronald_
17 mei 2008, 12:42
tja dat kan ook. ik dacht eerst ook van: dat kan nooit goed spul zijn. maar dat is het dus wel, alleen de bouw is natuurlijk behoorlijk goedkoop. (zie je vanzelf als je hem openmaakt, zijn ook zat foto's van hier op dit forum). tja die goedkope prijs moet hem ergens in zitten natuurlijk!
maar als jij hem gewoon in je oefenruimte of thuis hebt staan en er niet mee gaat smijten heb je opzich nergens last van schijnt het.

tja of je koopt een mesa cab met dezelfde speakers, maar dan een betere bouw, voor 500 meer ofzo..... :chicken: maar goed ik zou het er zelf niet voor over hebben.

Tjah, als het puur de bouw is... Ik ben zelf erg handig en was toch al van plan het ding te gaan verbouwen. Dus ga ik inderdaad gewoon voor een goedkopere!

En een of andere Marshall bak is natuurlijk geen optie? Niet dat het me uit maakt, ik vindt dat logo gewoon cool :cooler: staan.

DJ_HOEK
17 mei 2008, 12:45
En een of andere Marshall bak is natuurlijk geen optie? Niet dat het me uit maakt, ik vindt dat logo gewoon cool :cooler: staan.

als je een beetje zoekt, kun je ook gewoon een marshall logootje ergens fixen:P beetje afgezaagd vind ik zelf maar als je het niet kan laten... ist wel leuk 8-)

en eh als je zelf een beetje handig bent, en hem misschien wat op wil knappen (zo'n goedkope cab bedoel ik dan), kun je net zo goed de harley benton nemen. scheelt je 100 euro.

Ronald_
17 mei 2008, 12:54
als je een beetje zoekt, kun je ook gewoon een marshall logootje ergens fixen:P beetje afgezaagd vind ik zelf maar als je het niet kan laten... ist wel leuk 8-)

en eh als je zelf een beetje handig bent, en hem misschien wat op wil knappen (zo'n goedkope cab bedoel ik dan), kun je net zo goed de harley benton nemen. scheelt je 100 euro.

dat klopt inderdaad, maar bij thomann.de hebben ze dat ding niet op voorraad. Vandaar.
Zijn er nog suggesties bij welke webwinkel ik het beste kan winkelen. Ik zoek een goede service en wil daar wel iets meer voor betalen.

Rormo
17 mei 2008, 13:29
Framus en Harley Benton schijnen beiden goede budget cabs te zijn. Het gaat inderdaad vooral om de speakers. Met echte Celestion V30's kun je eigenlijk niet verkeerd gaan.

Ik vin Thomann als webwinkel gewoon geweldig. Altijd correct en snel (bij mij iig). Maar Musik produktiv hoor ik ook veel goede verhalen over. Musicstore.de schijnt toch wat minder te zijn, daar lees ik hier toch regelmatig klachten over mbt gebrekkige service en slechte bereikbaarheid.

DJ_HOEK
17 mei 2008, 14:30
heb zelf nooit iets via een van deze winkels besteld. Maar een maat van me heeft tot 3 keer toe een beschadigde SG geleverd gekregen, bij musicstore.de ... thomann lijkt me een hele goede service hebben, anders koop je toch gewoon die framus? volgens mij ga je het niet gauw ergens goedkoper vinden dan dit? of je wacht een maand tot de HB cabs er weer zijn.

Ronald_
17 mei 2008, 16:39
Zo,

De valveking is gereserveerd bij de muziekboer en ga ik volgende week ophalen.
De Framus cabinet is besteld bij thomann! Zodra ik het spul in huis heb ga ik wat foto's online zetten. Bedankt voor alle hulp!

DJ_HOEK
18 mei 2008, 12:57
Zo,

De valveking is gereserveerd bij de muziekboer en ga ik volgende week ophalen.
De Framus cabinet is besteld bij thomann! Zodra ik het spul in huis heb ga ik wat foto's online zetten. Bedankt voor alle hulp!

netjessss... ben wel benieuwd naar hoe de vk je bevalt:)

Ronald_
24 mei 2008, 15:15
Zo. De cabinet is binnen! Mooi ding, ziet er van buiten netjes afgewerkt uit.
Ik heb alleen nog geen tijd gevonden om de valveking op te halen. Dus dat gaat volgende week gebeuren.

http://img370.imageshack.us/img370/9910/76678727pp4.th.jpg (http://img370.imageshack.us/my.php?image=76678727pp4.jpg)

Wel raar trouwens, ik heb bij thomann.de meerdere dingen besteld. Nu staat er op de site dat alles dinsdag is verzonden. Maar ik heb gisteren maar 2 van de 3 pakketten binnen gehad via ups.
Waar kan dit aan liggen? Het viel mij wel op dat op de buitenkant van het pakket goed te zien is wat erin zit. Ik vertrouw de mensen van grote transportbedrijven niet zo. En daar dit ongeleverde pakket vrij prijzig was...
Hopelijk komen ze het maandag brengen, dus ik wacht nog even af.

Mr.Fingers
24 mei 2008, 15:25
Zo. De cabinet is binnen! Mooi ding, ziet er van buiten netjes afgewerkt uit.
Ik heb alleen nog geen tijd gevonden om de valveking op te halen. Dus dat gaat volgende week gebeuren.

http://img370.imageshack.us/img370/9910/76678727pp4.th.jpg (http://img370.imageshack.us/my.php?image=76678727pp4.jpg)

Wel raar trouwens, ik heb bij thomann.de meerdere dingen besteld. Nu staat er op de site dat alles dinsdag is verzonden. Maar ik heb gisteren maar 2 van de 3 pakketten binnen gehad via ups.
Waar kan dit aan liggen? Het viel mij wel op dat op de buitenkant van het pakket goed te zien is wat erin zit. Ik vertrouw de mensen van grote transportbedrijven niet zo. En daar dit ongeleverde pakket vrij prijzig was...
Hopelijk komen ze het maandag brengen, dus ik wacht nog even af.

Mooie cab!

Heb ik ook al gehad hoor, vaak is dit een kwestie van "stouw-probleem". Misschien geraakte jouw pakket (het is een versterker, dus dat is een redelijk grote doos) niet meer in het busje, en dan versturen ze dit gewoon een dag later.