PDA

View Full Version : Marshall JCM 900 combo



Wildchild
11 mei 2008, 18:06
Ik heb een JCM 900 Combo 50 High gain Dual Reverb combo.
Maar hij klinkt nogal schel (vooral de overdrive) en er is me aangeraden de speakers af te koppelen en een andere cab op aan te sluiten. Dit zou al heel wat verschil moeten geven.

Kan iemand me zeggen welke cad het beste zou zijn? En wat kost zoiets?
Een "V30" werd me ook al aangeraden.
Wat is dat juist? En wat kost het zoal?

Jimwoud
11 mei 2008, 19:25
Ik heb de 100 watt versie eventjes gehad. De JCM900 serie staat er bekent om nogal schel te klinken. De combo heeft dit nog meer en er kan ook nog eens weinig bas ingedraaid worden.

Een 2x12 of 4x12 cab eronder zal dit zeker verbeteren. Maar of het genoeg voor je is weet ik niet, het ligt dus ook voor een groot deel aan de versterker.

Squier4ever
11 mei 2008, 19:30
ik was nooit echt te spreken over die 900's. laatst was ik echter bij een concert en die kerel gebruikte er een icm een Les Paul, echt een lekkere vette sound had die kerel. moet eerlijk zeggen dat ik mijn oordoppen in had, dus dat schelle heb ik niet/minder gehoord, maar dat is zoals gezegd een gevolg van oordoppen.

Dude
11 mei 2008, 20:08
gebruik je een stratje op het brugelement ? Ik was met mn stratje nooit zo te spreken over dat ding (had precies dezelfde) maar met een les paul was het waanzinnig. Later een seymourduncan elementje in het stratje en toen was het weer feest !

heb hem weggedaan, nog steeds spijt van, super handzaam en lekker klinkende bak !

knepman
11 mei 2008, 20:35
Ik heb precies dezelfde combo en ik zit met hetzelfde probleem... Ik heb hem nu zo afgesteld dat ie op het nek-element van mijn gitaar erg lekker klinkt, zowel clean als distorted en als ik dan mijn brug-element gebruik is het één schele bedoening...

Nu moet ik zeggen dat ik het ook geen geweldige versterker vind... en dat er binnenkort wel een vervanger aan komt ;P

Sarco
11 mei 2008, 21:56
Die dual reverbs klinken best wel goed met een goeie 4x12 eronder en een mahonie gitaar met humbuckers.

Mijn instellingen voor hardrock/metal
gain: 14
treble: 0 à 1
middle: 8 à 9
bass: 7 à 8
presence: 8

En dan heb je toch een redelijk dik geluid, maar je moet je volumeknop een beetje opendraaien natuurlijk. Trouwens als ik er thuis in m'n eentje op speel ben ik eigenlijk ook nooit echt tevreden, maar in een bandsituatie doet hij het echt wel goed. Strak en komt goed door de mix.

M'n SL-X geniet natuurlijk wel m'n voorkeur qua tone en punch maar een een dual reverb vind ik zeker geen slechte amp hoor, blijkbaar kunnen er veel mensen hem gewoon niet instellen. Zal ook wel veel te maken hebben met je gitaar en speelstijl.

Wildchild
11 mei 2008, 22:50
gebruik je een stratje op het brugelement ? Ik was met mn stratje nooit zo te spreken over dat ding (had precies dezelfde) maar met een les paul was het waanzinnig. Later een seymourduncan elementje in het stratje en toen was het weer feest !

heb hem weggedaan, nog steeds spijt van, super handzaam en lekker klinkende bak !

Ik heb een EPI LP custom met een SD Hotrodded set erin

Ik vraag me nu af wat ik het beste doe? Zo'n cab eronder (maar wat kost zoiets nu eigelijk)? of hem gewoon verkopen en voor een JVM gaan ? :)

Sarco
12 mei 2008, 00:02
Niet moeilijk, koop eerst een fijne closed back cab (2x12 of 4x12) en zet die onder je JCM 900. Geloof me, dat zal al een gigantisch verschil maken. Als het je daarna nog altijd niet bevalt kan je een JVM head kopen.

Misschien zoeken naar een cab met greenbacks? Ik zou niet direct V30's kiezen voor onder een dual reverb, die zijn erg middy en niet zo uitgesproken in het laag en dat zijn net ook de karakteristieken van de dual reverb die je tracht te compenseren dmv speakerkeuze. De celestion G12K-100 is eventueel ook een optie, heeft normaal veel low end.

Dude
12 mei 2008, 09:39
hmm aan je gitaar zal het niet liggen in ieder geval. Kan het zijn dat de buisjes gewoon op zijn ??

greenbacks en 900 waren voor mij geen ideale combinatie. Plus als je nu een 2x12 kast met greenbacks koopt met het idee dat je dr later een jvm op kan gooien... 2x25 watt is niet handig op een 100 watt jvm.

een beetje marshall 1936 (2x12) heb je voor tussen de 250 en 350 euro. Een 4x12 zal voor 350 tot 550 gaan.

Scheelt je wel wat kosten tov gelijk die amp de deur uit en wat nieuws kopen !!

E-J
12 mei 2008, 12:19
Gewoon de overdrive op het cleane kanaal gebruiken en die boosten met b.v. een Tubescreamer. Hoezo schel!

:)

Wildchild
17 mei 2008, 11:35
Zo'n 4x12 vind ik gewoon VEELS te groot.

Nu is de vraag nog welke 2x12?
Een marshall 1936 of een Orange 2x12 of nog een andere?
Iemand nog suggesties?

x.a.d
17 mei 2008, 22:14
Zoals al eerder gezegt werd. Deze amps zijn vrij schel. Ik heb zelf de head. Nieuwe buizen er in gezet en een 412 er onder maar toch is de balans wat gek. Er zijn ook heel veel modificaties voor deze amp om hem meer bas te geven.

Als je een 212 wil, pak dan met deze amp iets met tone...Geen marshall. De orange is goed, verder Bogner is wel goed voor deze amp denk ik. Maar als je echt van een metal sound houd ( neem ik aan als je je Wildchild noemt ) Waarom koop je dan niet een Engl sovereign combo ofzo...

Wildchild
17 mei 2008, 23:07
Zoals al eerder gezegt werd. Deze amps zijn vrij schel. Ik heb zelf de head. Nieuwe buizen er in gezet en een 412 er onder maar toch is de balans wat gek. Er zijn ook heel veel modificaties voor deze amp om hem meer bas te geven.

Als je een 212 wil, pak dan met deze amp iets met tone...Geen marshall. De orange is goed, verder Bogner is wel goed voor deze amp denk ik. Maar als je echt van een metal sound houd ( neem ik aan als je je Wildchild noemt ) Waarom koop je dan niet een Engl sovereign combo ofzo...

Omdat ik ook blues-rock speel ;)

x.a.d
17 mei 2008, 23:15
Omdat ik ook blues-rock speel ;)
HAHA Das een goede reden ;) ik had effe een linkje gelegt dat niet klopte. Sorry !

Dan vervalt mijn Engl advies....Het 212 advies blijft staan. Maar ik ken je probleem hoor. Maar ik moet wel zeggen dat ik mijn 900 met een goede cab in de mix wel redelijk o.k vind. Dus mss toch een goede cab.

Is je combo open of dicht van achter??

Wildchild
17 mei 2008, 23:55
HAHA Das een goede reden ;) ik had effe een linkje gelegt dat niet klopte. Sorry !

Dan vervalt mijn Engl advies....Het 212 advies blijft staan. Maar ik ken je probleem hoor. Maar ik moet wel zeggen dat ik mijn 900 met een goede cab in de mix wel redelijk o.k vind. Dus mss toch een goede cab.

Is je combo open of dicht van achter??

hij is open :)

kassie
18 mei 2008, 11:58
gelukkig gaat mijn 900 vandaag de deur uit. Thank God!!!


Nee, alle gekheid op een stokje. Opzich een redelijke amp, ik moest er wel pedaaltjes voor gooien voor een redelijke overdrive. Ik speel ook blues rock. Het cleane kanaal kan van zichzelf wel een mooie overdrive produceren, maar dan moet je de gainA helemaal openschroeven en de volume op minimaal 3 kwart. Dan klinkt hij erg lekker over een 4x12 kast. Maar ook erg hard. Als je hem op 25 watt modus zet dan klinkt hij niet zo vol en wordt er ook minder buizenoverdrive getrokken. Het distortion kanaal kon ik tot op de dag van vandaag nog niet veel mee. Dat is totaal niet mijn sound helaas.

x.a.d
18 mei 2008, 20:29
hij is open :)

Als je em van achter dicht maakt heb je meer druk inje laag...En dus wat meer laag...kun je ook proberen.