PDA

View Full Version : Ervaring warmte in Ceriatone DC-30



wrc_46
11 mei 2008, 16:44
Een paar weken terug heb ik een Ceriatone DC-30 ineen gesoldeerd. Hij doet het heel goed, hij produceert het geluid dat ik in gedachten had. Nu wordt de amp op zich alleen heel erg warm na een paar uur draaien(ongeveer 2 uur). Het frontpaneel is ook zeer warm en het rode indicatie-lampje is gloeiend heet. Nu dacht ik eerst aan een mis-match met de speakers. Maar heb 2 speakers in parallel van 16 ohm wat 8 ohm geeft, in de bedrading vind ik (volges mij) geen fouten. Heb met Nik gemaild en volgens hem wordt de DC-30 gewoon zeer warm zoals het origineel. Nu was ik gisteren weer aan het spelen maar toch maak ik me ergens zorgen.De buizen zijn het warmste waardoor op een gegeven moment ook de transfo's zeer warm gaan aanvoelen. Zelfs de bevestigingsbouten zijn gloeiend heet.

Hebben andere DC-30 spelers hier ook ervaring mee?

Tristan
11 mei 2008, 17:05
Die dingen worden heel erg warm, dat klopt wel, er zit ook een vreemd maar lekker luchtje aan... :D

morroow
11 mei 2008, 19:14
volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor.. die van mij wordt ook behoorlijk warm!
zorg wel dat je genoeg afstand van de muur houdt zodat het wel goed kan luchten en zn warmte kwijt kan! eventueel een ventilatortje erop richten als je het niet vertrouwd...
maar het is een class A amp en lopen gewoon heel warm!

Squier4ever
11 mei 2008, 19:16
je kunt ook een pc koeler erin bouwen, met zo'n fan. als je nog stroom over hebt iig.

wrc_46
11 mei 2008, 19:34
ja dat dacht ik ook al te doen, of dit eventueel via een externe voeding doen. Alvast bedankt voor de comments.

guitarnijboer
12 mei 2008, 08:24
Warmte ontwikkeling is idd normaal. e.e.a. hangt ook af van hoe warm je de amp hebt gebaist. Hogere baisstroom betekend meer warmteontwikkeling. Wat nog wel een idee is, en ik vaak anders zie, is om messing (niet magnetische) bouten / metaalschroeven door het blikpakket van de trafo's te doen. Vaak zie ik toch dat er gewoon gegalvaniseerde stalen schroeven gebruikt worden. Ook de prestaties van je OT verbeteren als je messing gebruikt i.p.v. magnetiseerbaar staal.

edit: dit wil natuurlijk niet zeggen dat je versterker helemaal niet meer warm wordt, dat zou ook niet geod zijn. Het gebruiken van een ventilator zou je kunnen afkijken van Mesa/Boogie. Koop wel een hele stille...

wrc_46
12 mei 2008, 14:06
De de amp zelf werkt met het cathode biasprincipe, dus gebeurd de bias automatisch.

De tip van de bouten zal ik zeker uitproberen.