PDA

View Full Version : Amp-simulator (totdat ik er eentje koop)



Onkelpazuzu
11 mei 2008, 09:44
Ik heb een Fulltone OCD bij elkaar gespaard (hoera) en vind dat die over mijn kleine transistor-oefenversterkertje al heel lekker klinkt. Nu heb ik toevallig van een collega zijn oude Zoom multi-effectenbak geleend, en ik merk dat de amp-simulator daarin mijn OCD nòg mooier laat klinken (niet geheel onverwacht natuurlijk). Dit sterkt me in de gedachte dat ik moet sparen voor een goede (buizen)versterker. Dat werd toch eens tijd! Maar tot die tijd wil ik natuurlijk wel een zo goed mogelijk geluid. Dus: is het een slim idee om, tot ik mijn nieuwe versterker bij elkaar gespaard heb (dat kan helaas wel even duren; sparen gaat niet zo heel snel bij mij), een niet te dure amp-simulator aan te schaffen om een net wat lekkerder geluid te krijgen? Zo ja, wat raden jullie aan?

The_Darkness
11 mei 2008, 09:52
Ik denk dat tegen de tijd dat je een modeller bij elkaar hebt gespaard je beter nog heel even door kan sparen en een tweedehands buizen versterker kan kopen. Want met een modeller zit je snel aan de 300-400 euro terwijl je voor 500-600 euro mooie tweedehands buizenversterker kan kopen.

peter_heijnen
11 mei 2008, 11:57
Probeer meteen een tweedehands zoom, digitech, of beter nog een pod op de kop te tikken. Door de ampsimulaties in die apparaten goed te leren kennen weet je straks al veel beter welke buizenamp je uberhaupt wilt en tot die tijd speel je met je ocd prinsheerlijk over je eigen hifi.

paulusdeBKB
11 mei 2008, 13:01
Wat Peter zegt. En een modeler is tweedehands helemaal niet zo duur. Je kunt kijken naar de geijkte modelers van Line6, Boss en Vox maar ook de Yamaha DG-Stomp, de Zoom G2.1, G7.1 en G9.2tt, en diverse Digitech kastjes zijn prima modelers.

Onkelpazuzu
11 mei 2008, 13:29
Ik zat me zelf af te vragen of de Boss FDR-1 een goede optie zou zijn; en dan de OCD ervóór zetten om ze samen lekker te laten oversturen à la een buizenamp.

ChazyChaz
12 mei 2008, 01:08
Ik denk dat tegen de tijd dat je een modeller bij elkaar hebt gespaard je beter nog heel even door kan sparen en een tweedehands buizen versterker kan kopen. Want met een modeller zit je snel aan de 300-400 euro terwijl je voor 500-600 euro mooie tweedehands buizenversterker kan kopen.

+1!!
geld is altijd een probleem natuurlijk maar ik heb zoiets van "cut out de middleman"(of in dit geval amp)!
het lijkt mij een onnodige tussenstop zo'n modeler. ;)

greetz!

Onkelpazuzu
12 mei 2008, 10:40
Aan de andere kant: als ik nu een relatief goedkope modeler aanschaf, kan ik die in combinatie met mijn kleine oefenversterkertje blijven gebruiken op plekken waar ik mijn (nog aan te schaffen) grotere versterker niet heb staan of naartoe wil slepen. Dus dan heb ik al meteen een setup voor thuis en in een oefenruimte oid. Maar inderdaad, het lijkt me niet handig om nu honderden euro's uit te geven aan een zeer tijdelijk iets.

Maar bv. die Boss FDR-1, of misschien zelfs die Behringer V-tone? Niet dat ik daarvan ook maar bij benadering de kwaliteit verwacht die een goede versterker levert, maar ik verwacht zelf dat het tòch een flinke verbetering is t.o.v. mijn huidige kleine versterkertje. En die prijzen liggen toch een stuk lager dan die van een versterker, zelfs een tweedehands versterker.

Of klets ik nu onzin?

paulusdeBKB
12 mei 2008, 11:22
Nee, je kletst geen onzin. Doorsparen is alleen een zinnige optie als je enige zekerheid weet hoe lang het nog duurt voordat je wél genoeg geld hebt voor je favoriete amp.


De crux in bovenstaande zinnetje is 'favoriete amp'. Zolang je nog niet weet wat je wilt hebben, kun je er ook niet voor sparen omdat je niet weet hoe veel geld je tekort komt. En dus wordt je op een dag wakker met GAS (Gear Acquisition Syndrome) en dan sla je je spaarvarken stuk voor de amp die je min of meer toevallig op die dag het vetste vindt klinken. Op zich prima, vooral voor de detailhandel natuurlijk...

Dus ik vind jouw idee om een tussenstap in modeling te maken, helemaal zo slecht niet.

Onkelpazuzu
12 mei 2008, 14:18
Hmm, ik zie op Marktplaats een Behringer V-amp aangeboden staan. Ja goed, het is een Behringer, maar het ding biedt wel een redelijke verscheidenheid aan 'amps'. Misschien interessant voor mij, voor 5 tientjes? Of heeft iemand er al slechte ervaringen mee? :-)

paulusdeBKB
12 mei 2008, 14:30
V-amp kan ook prima, heb ik ook gehad en dat ding is zijn geld meer dan waard!

TimmU
12 mei 2008, 14:55
Ik zat me zelf af te vragen of de Boss FDR-1 een goede optie zou zijn; en dan de OCD ervóór zetten om ze samen lekker te laten oversturen à la een buizenamp.
Let wel! Een moddeler boosten geeft niet hetzelfde resultaat als een buizenamp boosten. Uit mijn ervaring , merk ik dat als je een moddeler boost dat je niet echt een lekker geluid krijgt. Rommeliger!

Onkelpazuzu
12 mei 2008, 15:27
Ja, op zich merk ik dat nu ook al met dat Zoom-ding. Maar het klinkt toch al een stuk beter (warmer vooral) dan als ik alleen mijn eigen versterkertje gebruik. Dus met een bijna-helemaal-cleane modeler die ik dan overstuur met mijn OCD (die zelf ook al een fijne oversturing aan het geluid meegeeft) kom ik dan al een stuk verder. Maar inderdaad, de buizenversterker blijft belangrijk om voor te sparen. :-)

WillemdaGuide
13 mei 2008, 11:44
zag op MP ook een amp-factory van Boss, geloof iets van 120 euro, wellciht is dat wat voor je?

The red Strat.
13 mei 2008, 18:12
waarom niet gewoon dit kopen ipv een modeler;
http://www.thomann.de/it/blackheart_killer_ant_head_bh1h.htm

voor 120 euro heb je haast nog die boss fender modeler pedaal niet, maar heb je aan de andere kant wel een echte buizenamp die dus ook zal reageren zoals het moet met een OCD ervoor.

Onkelpazuzu
14 mei 2008, 19:44
Goede tips weer, ik ga erachteraan!