PDA

View Full Version : Dynamische overdrive gezocht...



pjotr
10 mei 2008, 21:03
Ik ben op zoek naar een goede, dynamische overdrive. Eentje die genoeg pit heeft voor lead en goed reageert op je volumepot. Eigenlijk zoek ik dus een pedaal waar alles in zit.
Ik heb al een beetje gezocht hier op het forum en ik zie een aantal pedalen genoemd worden:

-OCD (zat ik zelf ook al aan te denken)
-Hotcake

Op MP staat nu een LovePedal COT50 te koop, past die bij de 2 bovenstaande pedalen in het rijtje? Zijn er nog meer goede suggesties?

Rude Perception
10 mei 2008, 21:27
Boss Dynadrive?

pjotr
10 mei 2008, 22:34
Boss pedaaltjes vind ik vaak een beetje te vlak, maar deze ken ik nog niet.

R.J
10 mei 2008, 22:52
Moet zeggen dat ik de dyna drive een van de weinige boss drivers/gains vind die ik niet vierkant het raam uit zou keilen...

Daarnaast moet je eens kijken naar een "tube zone", vind ik een erg goed pedaal.

vinni
11 mei 2008, 00:04
Ik heb de OCD en de Hotcake gehad.

Vergeet de Hotcake.....

De OCD is veel dynamischer en trnasparanter.....je blijft het geluid van je gitaar herkennen.

Groet,
Vinni

Dirk_Hendrik
11 mei 2008, 10:03
Dynamisch? Bixonic Expandora. De enige die ik weet die je dynamiek overeind houdt (en dus niet compressed).

morroow
11 mei 2008, 10:19
Fulltone OCD!!

Als ik de switch op "hp" heb staan en de drive iets over de helft dan geeft dat pedaal bij harde aanslag een flinke distortion... las ik m snaren streel en heel voorzichtig tokkel dan klinkt ie gewoon bijna helemaal clean!

Zo dynamisch als een auto met een automatische versnellingsbak dus ;)

Ibanez666
11 mei 2008, 10:41
Dynamisch? Bixonic Expandora. De enige die ik weet die je dynamiek overeind houdt (en dus niet compressed).

Ik ken dit merk niet, maar heb hun site ff gecheckt, maar die sound samples zijn nou niet dat ik zeg, wat lekker..misschien is het pedaa wel dynamisch, maar qua sound vind ik het niks. Misschien doen de samples het pedaal geen goed recht, you tell me

pjotr
11 mei 2008, 13:16
De site van Bixonic praat over een distortion pedaal, samples klinken ook zo (al zijn samples niet altijd betrouwbaar). Ik vraag me af of je met het terug draaien van je volumepot op je gitaar hier een (redelijk) clean soundje uit krijgt.

dunnoaname
11 mei 2008, 14:05
Vind de soundsamples ook beetje matig. Heb het pedaal nog nooit in het echt gehoord.

En natuurlijk moet bij deze vraag De Blackstar HT dist genoemd worden! Kan met de gainknop van clean boost naar vette distortion, dus je overdrive geluidje moet er wel uit te halen zijn.

pjotr
12 mei 2008, 18:15
Volgens mij heb ik iemand hier getipt over die COT50, in 1 keer is de advertentie van MP afgehaald...

strat58
12 mei 2008, 20:52
Volgens mij heb ik iemand hier getipt over die COT50, in 1 keer is de advertentie van MP afgehaald...

Hoi ja die is volgens mij verkocht, maar sorry voor 150 euro (dat was zijn laagste prijs) vind ik het te veel geld. Heb in Belgie een COT50 clone laten maken voor 80 euro en die klinkt precies het zelfde. Trouwens ik heb de Expandora en die klnkt inderdaad erg dynamisch en strak, geweldige keuzes dmv de 3 mini swithches, je kunt hem op erg mooi stacken met ander pedalen.
Peace Strat58

jorrit
15 mei 2008, 14:22
beste overdrive / dist. die ik tot nu toe gehoord heb is de Emma ReezaFRATzitz. van overdrive tot vette dist. en erg dynamisch. staat ook wel wat over geschreven hier op t forum, zeker de moeite van het testen waard.

pjotr
15 mei 2008, 14:44
Distortion is niet echt wat ik zoek, het pedaal moet echter wel genoeg gain in huis hebben voor (classic) rock.
Reageert die Blues Pro ook een beetje op het terug draaien van je volumepot op de gitaar, dat ie wat cleaner wordt?

jorrit
16 mei 2008, 12:39
Pjotr.. ga hm nou maar gewoon testen, ding is super veelzijdig. zit lekkere overdrive in maar ook goede dist. voor classic rock. en je gaat geen puur overdrive pedaal vinden dat stand alone genoeg gain heeft voor clasic rock.

ook zou je dat visual sound pedaal kunnen proberen ben ff de naam kwijt.

almarvk
16 mei 2008, 13:44
Jekyll & Hyde bedoel je?

Ik heb 'm gehad en vond 'm niet echt super dynamisch. Leuk ding, maar het was net te weinig voor mij.

Mitch
16 mei 2008, 15:39
De blues Pro is niet zo dynamisch als de OCD. Ook niet op 18V. Geloof me, ik heb ze allebei en ik heb ze allebei op zowel 9 als 18V gebruikt. Ik heb als één van de weinige pedalen nog geen ervaring met de Expandora, maar de OCD is tot nu toe absoluut het meest transparante én dynamische overdrive pedaal dat ik ken. De ReezaFratzitz klinkt goed, lekker stevig, maar drukt wel zijn eigne stempel op je sound en prikt niet zo super door de mix.
Hoe je een Jekyll and Hyde dynamisch kan noemen is mij een raadsel...

pjotr
16 mei 2008, 15:40
Oke, oke. Ik zal eens kijken of ik die reetzafrietz hier in de buurt ergens kan vinden om te proberen.

Mitch
16 mei 2008, 16:18
Je komt niet graag door de mix? :D

Wicked Willy
16 mei 2008, 16:22
Box of Rock van Zvex.......de boost is een echte meerwaarde wat mij betreft. Maar de OCD is ook een erg goede kandidaat!

ewout
16 mei 2008, 17:18
de OCD is tot nu toe absoluut het meest transparante én dynamische overdrive pedaal dat ik ken.

interessant... Ik heb ooit een OCD getest, v1, maar kan me er eerlijk gezegd weinig van herinneren, afgezien van dat het een zeer ok pedaal is. Ik heb de Timmy gekocht voor dynamiek en transparantie en die ken jij wel, toch? Vind jij de OCD een fijner pedaal?

pjotr
16 mei 2008, 17:42
Je was iets eerder met je reply. Ik zal vandaag of morgen eens naar de winkel gaan en het een en ander uittesten.

Pepe
17 mei 2008, 00:39
Er zijn een hele hoop pedalen die goed klinken, kwestie van smaak. Om de mate van overdrive en volume te regelen vanaf je gitaar, dat is een ander verhaal.
De meeste pedalen hebben een uitgangsvolume knop, dat schiet niet op.
De grap is om de dynamiek voor je vervorming te vergroten, maw, je moet een booster voor je overdrive zetten. Vol volume stel je dan af op het sologeluid, als je je gitaarvolume dichtdraait neemt niet alleen het volume af maar ook de mate van vervorming. Eigenlijk zoals een treblebooster werkt maar hier neemt de booster de functie van de eerste preamp buis over.

Dit soort dingen lees je nooit ergens, ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zo werken.

Luke-wannabe
17 mei 2008, 01:51
Er zijn een hele hoop pedalen die goed klinken, kwestie van smaak. Om de mate van overdrive en volume te regelen vanaf je gitaar, dat is een ander verhaal.
De meeste pedalen hebben een uitgangsvolume knop, dat schiet niet op.
De grap is om de dynamiek voor je vervorming te vergroten, maw, je moet een booster voor je overdrive zetten. Vol volume stel je dan af op het sologeluid, als je je gitaarvolume dichtdraait neemt niet alleen het volume af maar ook de mate van vervorming. Eigenlijk zoals een treblebooster werkt maar hier neemt de booster de functie van de eerste preamp buis over.

Dit soort dingen lees je nooit ergens, ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zo werken.
Heey Pepe, jij hebt toch zo'n chandler tubedriver heh? Kun je daar eens een filmpje of soundclipje van maken? Want volgens mij is dat echt hét pedaal voor mij. Heb je daar de mogelijkheid toe?

Pepe
17 mei 2008, 10:26
Heey Pepe, jij hebt toch zo'n chandler tubedriver heh? Kun je daar eens een filmpje of soundclipje van maken? Want volgens mij is dat echt hét pedaal voor mij. Heb je daar de mogelijkheid toe?


Nee, zit nog in de pen. Om een virtuele applicatie te maken waarbij je alle amps, gitaren en effect combinaties kan maken om te horen hoe dat klinkt maar zover is het nog niet. Het verbaast me trouwens dat zoiets er nog niet is.
De Chandler is met kop en schouders favoriet maar dat schreeuw ik niet te vaak aangezien die zo lastig te krijgen is, dat schiet niet op voor de poster.
Ik heb de hyped blackstar ook even uitgeprobeerd, die klinkt moderner, wat penetranter/korreliger en meer metal. De chandler is tuned voor een bluesy sound, meer Gilmour, ZZtop en Hendrix, Snowy White, dat werk.
Daar moet je van houden natuurlijk, gezien de adviezen hier gaat de smaak meer de moderner kant op.
Ik heb een hoop dingen hier, een oude ts9, Matchles hotbox, tube kings, big bens... allemaal goed in wat ze doen.
De OCD is niet slecht maar niet mijn ding, ik heb ook nog ergens een Xotic slingeren die ongeveer hetzelfde doet maar dan beter imo maar tis persoonlijk allemaal.

Luke-wannabe
17 mei 2008, 10:41
Nee, zit nog in de pen. Om een virtuele applicatie te maken waarbij je alle amps, gitaren en effect combinaties kan maken om te horen hoe dat klinkt maar zover is het nog niet. Het verbaast me trouwens dat zoiets er nog niet is.
Balen.. Thnx anyway.

dunnoaname
17 mei 2008, 10:55
Ik heb de hyped blackstar ook even uitgeprobeerd, die klinkt moderner, wat penetranter/korreliger en meer metal. De chandler is tuned voor een bluesy sound, meer Gilmour, ZZtop en Hendrix, Snowy White, dat werk.
Daar moet je van houden natuurlijk, gezien de adviezen hier gaat de smaak meer de moderner kant op.

Welke blackstar heb je geprobeerd dan? Ik heb de HT Dist (zonder X) en die is wel wat moderner te voicen, maar gaat toch echt meer de rock/fusion kant op dan dat ie voor metal geschikt is. Ik gebruik hem voor een soort John Scofield achtig geluid meestal, bepaald geen metal dus.

jorrit
17 mei 2008, 11:33
Jekyll & Hyde bedoel je?

Ik heb 'm gehad en vond 'm niet echt super dynamisch. Leuk ding, maar het was net te weinig voor mij.

Uhm... denk dat ik veelzijdig en dynamisch ff door elkaar heb gehaald... Jekyll & Hyde is iid geen dynamisch pedaal...

Ocd gaat hem stand alone geen classic rock dist. geven imho.. wel een erg tof pedaal

Mitch
17 mei 2008, 12:54
@ewout: het genoegen van Timmy heb ik nog niet mogen smaken. We spreken wel eens af als onze nieuwe ruimte af is ;)
@jorrit: een OCD haalt classic rock (medium gain) met gemak hoor.

jorrit
19 mei 2008, 13:28
@ mich, ok weer wat geleerd, heb hm een hele tijd geleden eens getest, kon me niet herinneren dat ie zo ver nog ging..

pjotr
28 mei 2008, 18:33
Het is dus de OCD geworden. Bedankt voor alle adviezen. Slotje...

Mitch
28 mei 2008, 20:28
niks slotje, je hebt niks stouts gedaan! Je bent juist heel braaf door een OCD te kopen ;)