PDA

View Full Version : Capo



J-sus Rulez
10 mei 2008, 19:00
Ik heb een capo voor mijn spaanse gitaar (van shubb) maar mag ik deze nu ook gebruiken voor mijn elektrische? ik kan hem zo aanschroeven dat hij past maar ben niet zeker dat dit goed is voor de nek enso...?

J-sus

M@rtijn
10 mei 2008, 19:23
Mij lijkt het geen probleem maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Zolang je hem in ieder geval niet te strak zet kan het naar mijn weten geen kwaad.

Spitfire
10 mei 2008, 21:55
Kan geen kwaad, maar omdat de toets van een elektrische gitaar licht gebold is (in tegenstelling tot de platte toets van een klassieke gitaar) zullen de snaren in het midden harder ingedrukt worden dan de snaren aan de rand, waardoor die in het midden dus te hoog gaan klinken. Is best op te lossen door even te stemmen, maar het lijkt me niet helemaal lekker werken.

eddyvanbuiten
15 mei 2008, 14:34
Kan geen kwaad, maar omdat de toets van een elektrische gitaar licht gebold is (in tegenstelling tot de platte toets van een klassieke gitaar) zullen de snaren in het midden harder ingedrukt worden dan de snaren aan de rand, waardoor die in het midden dus te hoog gaan klinken. Is best op te lossen door even te stemmen, maar het lijkt me niet helemaal lekker werken.

je hebt speciale capo's voor zowel elektrisch als accoustisch, waarbij dit probleem wordt opgelost door een hele zacht oppervlak, waardoor de druk dus op elke snaar gelijk is. ik gebruik m in ieder geval zowel elektrisch als accoustisch, en dit bevalt prima.

gitaarvrouwtje
15 mei 2008, 14:51
ik gebruik voor mijn spaanse en mijn western twee verschillende capo s, dat werkt toch beter omdat de halsjes nogal verschillen