PDA

View Full Version : Martin DM: ben ik gek?



hanzeman
10 mei 2008, 17:37
Vandaag wat gitaren geprobeerd: ik zoek een beetje een all-round western van 800/900 max.

Ik merkte tot mijn schrik dat ik steeds weer de Martin DM terugpakte. Gitaar is erg basic, geen spoortje abalone te bekennen, zij- en achterkanten gelamineerd mahonie, top massief spruce.

De verkoper zei dat er voor dat geld betere en mooiere giteren zijn - ik weet het. Toch is er iets... ben ik verblind door het merk? De heerlijke geur van het hout dat er uit de gitaar kwam? ik weet het niet. iemand moet me tegenhouden, anders zit ik hier over een paar dagen met een Martin DM!

Danielovich
10 mei 2008, 17:55
je bent niet gek, ik was laats ook op zoek naar een gitaar en heb van alles geprobeerd denk aan gibsons prs etc, maar ik kwam ook steeds terrug bij de veel goedkopere usa tele.

charles
10 mei 2008, 18:26
Helemaal niet gek! Ik speel er zeven jaar met plezier op mijn Martin DM, het heeft een geweldig warm, vol en diep geluid. Hij ziet er inderdaad heel "sober" uit, maar dat heeft zeker ook zijn charmes, vind ik. Het is wel een beetje oppassen met vlekken (van zweet, bijvoorbeeld). Ik vind het niet erg, maar mijn gitaar zag er vrij snel al een beetje "bespeeld" uit (hier en daar wat vlekken op de achterkant).

En ja, die geur is heel lekker - elke keer ik mijn koffer open doe, ruik ik het weer (doet me altijd denken aan de dag toen ik die gitaar kocht).

Er zijn natuurlijk een heleboel goede dread's in die prijsklasse, maar ik vind mijn Martin heel erg leuk. Al is 'ie niet helemaal massief, krijg je veel klank voor je geld (en niks klinkt beter dan een Martin, vind ik...)

Rinze
10 mei 2008, 18:27
Boeit toch niet wat een verkoper zegt, jij pikt die gitaar er steeds weer uit, da's veel belangrijker.

hanzeman
10 mei 2008, 20:12
Maar ik lees steeds vaker: koop geen Martin, maar Seagull, S&P, Ayers, Crafter enz.... is beter qua prijs/kwaliteitverhouding. Heb alleen geen tijd/zin om al die andere gitaren te gaan proberen, bovendien hoor ik na vier gitaren door de bomen het bos niet meer zeg maar, dus ben ik geneigd die DM we te kopen, maar ben ik bang dat ik daar spijt van krijg.

Die Crafters of seagulls, zijn die bv niet een veel betere deal? Ik vond ze (met name de Crafters) qua klank niet spectaculair, maar veel mensen zweren erbij.

Rinze
10 mei 2008, 20:33
Maar jij gaat erop spelen en er naar luisteren. Niet die andere mensen.

Mattia
10 mei 2008, 20:41
Anderen hebben misschien betere prijs/kwaliteit verhoudingen, maar het komt op de individuele gitaar aan: welke vind jij het beste klinken en spelen? En vind jij die gitaar die prijs waard?

Soms zijn merk gitaren gewoon die meerprijs waard, vooral als je iets met dat merk hebt.

RAW
10 mei 2008, 21:56
Spijt krijgen van het kopen van een Martin gitaar??? dacht het niet dus!!!
Ook al zijn de Martins stevig geprijsd, je hebt altijd een kwalitatief goede gitaar in handen. Je geeft zelf al aan dat je steeds teruggrijpt naar die Martin...hou 'm gewoon eens wat langer vast, wat mij betreft voorgoed ;)

dadgad
10 mei 2008, 22:21
Hallo Hanzeman,

Nee, waarschijnlijk ben je niet gek. Maar pas wel op dat je
geen appels met peren gaat vergelijken !

Ik weet niet wat je verder voor gitaren in handen gehad
hebt, maar een gitaar met een massief bovenblad haal je
wat geluid betreft snel tussen de rest uit. Dus vergelijk wel
met andere gitaren die ook (minstens) een massief
bovenblad hebben.

Wat wel een factor kan zijn is dat de US$ op dit moment
erg weinig waard is. Sommige muziekwinkels hebben nog
oude voorraad hangen - voor de prijs waarvoor ze een paar
jaar geleden ingekocht hebben. Maar winkels die recent
ingekocht hebben kunnen Amerikaanse gitaren voor
scherpe prijzen aanbieden - dus het (prijs)verschil met de
gitaren uit het Verre Oosten is kleiner dan ooit.

Dit gezegd hebbende, toch nog een tip: aangezien je een
D model zoekt, en blijkbaar het Martin geluid, kijk eens
naar de Aria AD-28N of AD-35N. Die worden op het
moment voor prijsjes onder de 300 Euro aangeboden,
hebben een massief bovenblad en de "look & feel" van de
echte Martins - maar een geluid dat veel Martins achter
zich laat :rockon:

Greetz,

Han.

hanzeman
11 mei 2008, 12:01
En heeft iemand een 'gouden tip' voor een voordelige DM?



Hallo Hanzeman,

Wat wel een factor kan zijn is dat de US$ op dit moment
erg weinig waard is. Sommige muziekwinkels hebben nog
oude voorraad hangen - voor de prijs waarvoor ze een paar
jaar geleden ingekocht hebben. Maar winkels die recent
ingekocht hebben kunnen Amerikaanse gitaren voor
scherpe prijzen aanbieden -

Han.

blindfaith85
11 mei 2008, 12:38
Hanze man, bij welke winkel zijden ze dat? heb laatst ook DM gespeelt was ook absoluut geen verkeerde gitaar

hanzeman
11 mei 2008, 13:14
Gitaren die in het V. oosten (China) worden gemaakt daar zit natuurlijk minder arbeidskosten in. lijft er meer geld over voor hout en afwerking. Voor 900 euro koop je ook een geheel massieve Chinees met abalone inleg, gouden harware enz enz. aar steekt de gelamineerde DM qua afweking wat magertjes bij af...

paulusdeBKB
11 mei 2008, 13:24
Ik heb zelf een Seagull en dat is een zeer goede gitaar, maar prijs/kwaliteitverhouding zegt ook niet alles. Het instrument moet bij je passen en als die Martin DM het 'em doet voor jou, dan zou ik hem maar snel gaan halen! Het zou zo maar eens aan dit ene exemplaar kunnen liggen ...

sanderz
11 mei 2008, 14:25
Hanzeman,

Ik heb een Martin 000M, zelfde als een DM, maar dan anders. (Road Series, andere vorm)

Krijg je geen spijt van. Kijk eens bij Musicstore.de (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000qs3Gq39p?Ca talogVideo=&ProductUUID=uwHVqHzm2SYAAAEXLCxgyFio&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList)

Maar als je eens in de buurt bent van the String (http://www.thestring.com/) moet je echt eens kijken naar de Aria gitaren van het type Martin. Ze schijnen bijzonder goed te klinken, namelijk als een Martin ;)


Die Crafters of seagulls, zijn die bv niet een veel betere deal? Ik vond ze (met name de Crafters) qua klank niet spectaculair, maar veel mensen zweren erbij.
Deal?!

Ga je mond spoelen! (grapje, geen paniek)

Gitaren zijn geen 'deals' maar een verlengstuk van jezelf, een prothese voor dat deel dat je mist om jezelf te uiten, anderen te plezieren of een combinatie van beiden.

En ehm... misschien vind een verkoper wel dat een Crafter net zo goed of beter is, maar dat is dan waarschijnlijk omdat er meer marge op zit. Bovendien verkoop je makkelijker 10 gitaren van 300,00 dan 1 gitaar van 3000,00.

charles
11 mei 2008, 14:50
Tussen de 800 en 900 vind ik zelf niet gek voor een DM.

Zoals een aantal mensen hebben gezegd, geluid is heel erg subjectief. Seagulls, Ayers, Simon & Patrick, enz. zijn ook allemaal leuke gitaren met hun eigen geluid. De ene is niet "beter" dan de andere, de ene heeft gewoon een geluid die je meer aanspreekt. Prijs/kwaliteit verhouding wordt dan ook meer subjectief. Ik vind de DM wel het geld waard.

Die chinese imports zijn ook leuke gitaren, ik heb zelf niet lang geleden een Blueridge 73 gekocht (kleinere gitaar voor fingerstyle). Voor je budget, zou je een massieve dread van Blueridge kunnen kopen (een 160, bijvoorbeeld), met veel versieringen uiteraard. Maar als je aan het spelen bent, zie het zelf niet eens... Er wordt gezegd dat ze het "Martin geluid" erg goed benaderen, maar ook dat moet je natuurlijk voor je zelf beslissen. Maar ik heb ook geen spijt van mijn Blueridge.

Koop de gitaar die je het mooist vindt klinken en lekkerst vind spelen.

LaurentB
11 mei 2008, 18:28
Ik heb zelf een Seagull en dat is een zeer goede gitaar, maar prijs/kwaliteitverhouding zegt ook niet alles. Het instrument moet bij je passen en als die Martin DM het 'em doet voor jou, dan zou ik hem maar snel gaan halen! Het zou zo maar eens aan dit ene exemplaar kunnen liggen ...

+ vette 1!

Het kan alle kanten op. Ik heb ook gitaren van 1000 euro in mijn handen gehad die het aflegden tegen die van 500. Maar exemplaren kunnen zo verschillen van elkaar.
Als dit jouw gitaar is dan is dat zo, ongeacht welk verhaal over welk merk dan ook.

northernlake
11 mei 2008, 20:36
Hanzeman: ik heb wellicht iets voor je. Geen DM, wel Martin, volledig massief, en in die prijsklasse. PM me maar bij interesse.

hanzeman
17 mei 2008, 18:00
Heb nu ook een d15 gespeeld, die is ook erg fijn.

Nu twijfel ik tussen een DM en een D15.

Allebei heel andere gitaren, allebei voelen en klinken ze als 'mijn' gitaar.

sanderz
17 mei 2008, 18:49
Hallo daar?!

Weet je zeker dat het HanzeMAN is?

Niet per ongeluk HanzeVROUW?!

:satisfie:

Moeilijk he? Kiezen. Zie het maar als voorspel, maar dan zonder verplichtingen ;)

hanzeman
17 mei 2008, 20:02
Aahrgh, Sanderz, nee het is weldegelijk HanzeMAN, maar hetzelfde wat jij zegt, zegt mevrouw Hanzeman dus ook tegen mij. Die wordt helemaal gestoord dat ik nu al weken twijfel over welke gitaar ik moet kopen. Uren achter de computer speuren op Harmony Cebtral, dagen langs verschillende gitaarboeren... Zij zegt: koop nou gewoon zo'n &#&$# ding, maar inderdaad, ik twijdel als een wijf. Zucht.





Hallo daar?!

Weet je zeker dat het HanzeMAN is?

Niet per ongeluk HanzeVROUW?!

:satisfie:

Moeilijk he? Kiezen. Zie het maar als voorspel, maar dan zonder verplichtingen ;)

sanderz
17 mei 2008, 20:20
Aan de D15 is een heel topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107723) gewijd.

Op basis van wat DADGAD in reactie #5 schrijft zou ik kiezen voor een DM en niét de D15.

Je vrouw moet je in sommige gevallen gewoon gehoorzamen. Dit is duidelijk één van die uitzonderlijke gevallen ;)

Waarom? Je had al weken kunnen spelen op je DM! En spijt had je niet gehad. Maar moeilijk blijft het.

Misschien dat je over een tijdje nóg een gitaar bij elkaar gespaard hebt en dan doe je het twijfelen lekker dán ;)

Sterkte! (ook voor je vrouw overigens)

charles
17 mei 2008, 21:06
Als ik het me kon permiteren en ik het mooi vond klinken, zou ik waarschijnlijk voor de D-15 gaan. Ander soort hout, maar volledig massief. Hoeft niet per sé beter te klinken, natuurlijk (erg subjectief) maar Martin heeft wel ervaring met het bouwen van gitaren. Al vind ik mijn DM erg mooi klinken (warm, diep, vult de kamer met geluid - ik heb de neiging om er langzamer op te spelen, gewoon om van zijn geluid nog meer te genieten), kan ik me voorstellen dat je twijflet over de D-15.

Je moet waarschijnlijk gewoon meer opletten met hoe en waar je 'm gaat opgergen. De luchtvochtgheid gaat meer een rol spelen. Maar dat is geen onoverkomelijk probleem.

Het is inderdaad niet makkelijk om een guitar te kiezen, je mag er zolang over doen als je wilt! Als het goed is, speel je er jaren lang met plezier op.