PDA

View Full Version : Gitaar opnemen mbv. pc



robson
10 mei 2008, 15:11
Hallo,

Ik ben op zoek naar hardware of software (pc) waarmee het volgende
mogelijk is:

- zelf op eenvoudige wijze gelaagde zelf gespeelde gitaar loops opnemen
waaroverheen geimproviseerd kan worden op elec. gitaar
- mogelijkheid minimaal een eenvoudige bas- en drumpartij hieraan toe te
voegen ter begeleiding mbv. de software (ik speel zelf geen bas/drum)
- combinatie met boss gt-3 effectpaneel moet mogelijk zijn
- indien het om software gaat: eenvoudig te bedienen en gitaar moet hierop
aan te sluiten zijn (geen MIDI). Daarnaast moet deze software zo veel
mogelijk hoge kwaliteit effecten bevatten, hiermee uitbreidbaar zijn en
moet op eenvoudige wijze bv. een akkoordenschema kunnen worden ingevoerd
- aansluiten van een expresiepedaal tbv. bv. volume en wahwah moet
mogelijk zijn
- indien het om software gaat: liefst een pakket met een actieve fanbase
waardoor bekende songs te downloaden zijn. Ik gebruik nu Guitar Pro maar
de geluidskwaiteit (kwaliteit van de sounds van de instrumenten) is
erbarmelijk (lijkt niet of nauwelijks op echte instrumenten)

Het volgende product lijkt hier goed toe in staat:

Line 6 Toneport UX 1. Met daarbij ook los van de eigen virtuele versterkers en effecten ook Ableton opname software bij waarmee ook te loopen is. Ik vraag me echter af of deze hardware gitaarkoppeling specifiek het gebruik van deze software vereist of dat deze bv. ook te gebruiken is icm. Propellerhead Reason oid.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? En zo ja, wat wordt er zoal gebruikt om bovenstaande te realiseren?

Groet,

Robin Voogt

Gothra
10 mei 2008, 15:48
Koop de Toneport UX1 van line6, heb ik ook, geweldig geluid. voor drumloops kan je monkeyloops gebruiken

toneport: http://line6.com/toneportux1/
Drumloops: http://www.betamonkeymusic.com/

En een opgenomen nummer met toneport en monkeyloops:
http://www.youtube.com/watch?v=1wSjrjWkdFg

Kakihara
10 mei 2008, 15:51
Miischien best eens in Recording kijken, een eindje naar beneden. Het lijkt me dat ze je daar het meest van al kunnen verder helpen

Megadeth_
10 mei 2008, 16:20
Koop de Toneport UX1 van line6, heb ik ook, geweldig geluid. voor drumloops kan je monkeyloops gebruiken

toneport: http://line6.com/toneportux1/
Drumloops: http://www.betamonkeymusic.com/

En een opgenomen nummer met toneport en monkeyloops:
http://www.youtube.com/watch?v=1wSjrjWkdFg

Dikke +1, zeer goed geluid voor weinig geld. Ik zie geen probleem om op te nemen met Propellerhead Reason, enkel de juiste input selecteren in het programma zelf.

robson
10 mei 2008, 20:42
Mensen bedankt voor de response zover 8-)

almarvk
11 mei 2008, 11:21
Deze gaat naar Recording.

Badmuts
11 mei 2008, 13:17
Dikke +1, zeer goed geluid voor weinig geld. Ik zie geen probleem om op te nemen met Propellerhead Reason, enkel de juiste input selecteren in het programma zelf.

Huh? Kun je in Reason tegenwoordig ook audio tracks opnemen dan? Dat vond ik altijd hét gebrek van reason.. Perfect voor midi, maar audio-tracks konden niet?
Welke versie en instrument gebruik je dan?

Wat ik tot nu toe doe is Reason als input in Ableton-Live en dan voor gitaar een audio tracks met guitarrig/amplitube plugin als vst..

chubbyfan
11 mei 2008, 13:42
Huh? Kun je in Reason tegenwoordig ook audio tracks opnemen dan? Dat vond ik altijd hét gebrek van reason.. Perfect voor midi, maar audio-tracks konden niet?
Welke versie en instrument gebruik je dan?

Wat ik tot nu toe doe is Reason als input in Ableton-Live en dan voor gitaar een audio tracks met guitarrig/amplitube plugin als vst..
nee dat kun je niet,je kunt geen audio opnemen in reason ,je kunt hem wel als vst gebruiken in je sequencer dus het is ook niet nodig

Badmuts
11 mei 2008, 14:10
nee dat kun je niet,je kunt geen audio opnemen in reason ,je kunt hem wel als vst gebruiken in je sequencer dus het is ook niet nodig

Ah ok.. Verkeer gelezen dus.. Reason nog steeds geen audio-track support :( Maare.. Reason als vst? Alleen rewire toch?

Megadeth_
11 mei 2008, 15:17
Huh? Kun je in Reason tegenwoordig ook audio tracks opnemen dan? Dat vond ik altijd hét gebrek van reason.. Perfect voor midi, maar audio-tracks konden niet?
Welke versie en instrument gebruik je dan?

Wat ik tot nu toe doe is Reason als input in Ableton-Live en dan voor gitaar een audio tracks met guitarrig/amplitube plugin als vst..

'k Heb het niet opgezocht, maar ging er van uit dat Propellerhead ook een record programma is.

Badmuts
11 mei 2008, 16:06
'k Heb het niet opgezocht, maar ging er van uit dat Propellerhead ook een record programma is.
Ehhh.. Alles behalve dat vrees ik :)

http://www.propellerheads.se/products/reason/

chubbyfan
11 mei 2008, 16:49
Ah ok.. Verkeer gelezen dus.. Reason nog steeds geen audio-track support :( Maare.. Reason als vst? Alleen rewire toch?
ja klopt ,als rewire,je moet een spoor toewijzen aan reason

Jason34
13 mei 2008, 16:46
Ik heb ook een Toneport UX1, erg fijn apparaatje met mooie geluidskwaliteit. Ik gebruik alleen de software die er bij zit nauwelijks. Ik gebruik Cubase SX met guitar rig, waves GTR of Amplitube plugins. Als je daar nog een paar vst fx`s bij gooit (bijv long verbs) weet je niet wat je hoort!

robson
13 mei 2008, 20:25
Ik heb ook een Toneport UX1, erg fijn apparaatje met mooie geluidskwaliteit. Ik gebruik alleen de software die er bij zit nauwelijks. Ik gebruik Cubase SX met guitar rig, waves GTR of Amplitube plugins. Als je daar nog een paar vst fx`s bij gooit (bijv long verbs) weet je niet wat je hoort!

Ik heb iig. een goed gevoel gekregen bij de toneport. Dat dat sowieso geen weggegooid geld is. Kan altijd starten met de software die erbij zit en mocht ik verder willen kan ik over op complexere software met meer mogelijkheden (tenminste dat begrijp ik uit de reacties tot nu toe :) ).

Maar met vst, guitar rig, waves gtr, amplitude plugins raak je me kwijt...zijn dat allemaal plugins voor cubase? Of add-on effectbanken? Kun je ook expressiepedalen koppelen zijn met de toneport (tbv. wah, whammy, etc.)?

Hoe zit het eigenlijk met de effecten die bij de standaard (en overige) software zitten? Is de kwaliteit goed? Zijn ze uitbreidbaar?

Stel dat ik een nummer wil opnemen: goed geluid, strakke drums etc. basspartij, keyboard en gitaar. Moet ik deze dan allemaal inspelen? Of bestaat er ook software waar ik een akkoordenschema invoer en kan kiezen uit een standaard bank met ritmes en de software verder alles regelt zodat ik enkel de gitaarpartij in hoef te spelen?

bass blom
13 mei 2008, 20:44
Moet ik deze dan allemaal inspelen? Of bestaat er ook software waar ik een akkoordenschema invoer en kan kiezen uit een standaard bank met ritmes en de software verder alles regelt zodat ik enkel de gitaarpartij in hoef te spelen?

geez, zou er ook software bestaan die zelf de liedjes voor je componeert?
dan hoef je helemaal nix meer te doen.

OMG

WTF

:chicken:

robson
13 mei 2008, 22:45
geez, zou er ook software bestaan die zelf de liedjes voor je componeert?
dan hoef je helemaal nix meer te doen.

OMG

WTF

:chicken:

Kijk es aan gepromoveerd tot handtekening nog wel :cooler:

Waar het mij om gaat: er hoeven geen wereldhits uit te rollen, gewoon standaard sounds waar je vervolgens lekker op kunt jammen. Feit is dat ik al die instrumenten niet heb en in software als cubase verzuip. Komt dus eigenlijk neer op iets als Guitar Pro maar dan met betere sounds. Dus zo vreemd lijkt m'n vraag mij niet...

chubbyfan
13 mei 2008, 23:23
Ik heb iig. een goed gevoel gekregen bij de toneport. Dat dat sowieso geen weggegooid geld is. Kan altijd starten met de software die erbij zit en mocht ik verder willen kan ik over op complexere software met meer mogelijkheden (tenminste dat begrijp ik uit de reacties tot nu toe :) ).

Maar met vst, guitar rig, waves gtr, amplitude plugins raak je me kwijt...zijn dat allemaal plugins voor cubase? Of add-on effectbanken? Kun je ook expressiepedalen koppelen zijn met de toneport (tbv. wah, whammy, etc.)?

Hoe zit het eigenlijk met de effecten die bij de standaard (en overige) software zitten? Is de kwaliteit goed? Zijn ze uitbreidbaar?

Stel dat ik een nummer wil opnemen: goed geluid, strakke drums etc. basspartij, keyboard en gitaar. Moet ik deze dan allemaal inspelen? Of bestaat er ook software waar ik een akkoordenschema invoer en kan kiezen uit een standaard bank met ritmes en de software verder alles regelt zodat ik enkel de gitaarpartij in hoef te spelen?
ja natuurlijk heb je standaard drumloopjes enzo,die je vervolgens aan elkaar plakt,Maar je wil het later toch net ff iets anders hebben als je iets verder bent,standaard loopjes zijn daarom gewoon kut,het beste is om gewoon keyboard te leren spelen en om je eigen drums te maken,bij de ux 2 kun je volgens mij een wah gebruiken,bij de ux 1 niet

bert k
13 mei 2008, 23:40
Je had vroeger Band in a Box, die deed dat precies. Bestaat dat nog?

Kon je geen hits mee scoren, maar wel effe lekker snel een ideetje mee vastleggen.

[edit] Asjeblieft (http://www.band-in-a-box.com/nl/)!

kevaho
13 mei 2008, 23:55
Je had vroeger Band in a Box, die deed dat precies. Bestaat dat nog?

Kon je geen hits mee scoren, maar wel effe lekker snel een ideetje mee vastleggen.

[edit] Asjeblieft (http://www.band-in-a-box.com/nl/)!

Band in a box bestaat zeker nog... En dat is inderdaad precies hetgene wat TS nodig heeft. Dit programma is ondertussen al aan de versie "Band in a box 2008pro. Op de volgende link vin je een demo van het programma:
http://64.40.99.154/demos/demo_nl.php

Gebruik het ooit als ik een avondje alleen maar ideën wil opnemen, erg handig daarvoor...


MOD: De link is geen warez link of iets soortgelijks, maar enkel een demofilm van "Band in a box"

Jason34
14 mei 2008, 10:38
Ik heb iig. een goed gevoel gekregen bij de toneport. Dat dat sowieso geen weggegooid geld is. Kan altijd starten met de software die erbij zit en mocht ik verder willen kan ik over op complexere software met meer mogelijkheden (tenminste dat begrijp ik uit de reacties tot nu toe :) ).

Maar met vst, guitar rig, waves gtr, amplitude plugins raak je me kwijt...zijn dat allemaal plugins voor cubase? Of add-on effectbanken? Kun je ook expressiepedalen koppelen zijn met de toneport (tbv. wah, whammy, etc.)?

Hoe zit het eigenlijk met de effecten die bij de standaard (en overige) software zitten? Is de kwaliteit goed? Zijn ze uitbreidbaar?

Stel dat ik een nummer wil opnemen: goed geluid, strakke drums etc. basspartij, keyboard en gitaar. Moet ik deze dan allemaal inspelen? Of bestaat er ook software waar ik een akkoordenschema invoer en kan kiezen uit een standaard bank met ritmes en de software verder alles regelt zodat ik enkel de gitaarpartij in hoef te spelen?

Verwacht niet veel van de software die bij de Toneport zit. aangezien deze niet volledig is. Als je Line 6 Gearbox als plugin wilt gebruiken dan moet je weer in je buidel tasten. Vandaar dat ik programma`s als guitar rig, waves gtr of amplitube noem als vervanging voor de software van de Toneport. En overigens effectpedalen genoeg te vinden op het internet.

linuxmusician
17 mei 2008, 17:15
Op linux heb je ook volop mogelijkheden, bekijk eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=109003

bass blom
17 mei 2008, 17:36
de linuxman heeft jehovatrekjes..
waar is dat voor nodig?
als jij blij bent met linux, ok, maar moet dat overal verkondigt worden?
waarom?

linuxmusician
17 mei 2008, 17:47
als jij blij bent met linux, ok, maar moet dat overal verkondigt worden?
waarom?

Het is gewoon een hele goede tip waar de topic poster zeker wat aan kan hebben. Veel van wat hij vraagt is goed te doen met bijv. ardour... En ik geef net als anderen advies voor software waar ik goede ervaringen mee heb...

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jij hier nou op moet reageren... Ik ga toch ook niet bij elke post van jou commentaar zitten leveren...
En houd je ook de 'Marshall- , de 'line6-' en de 'guitar Rig-mannen' in de gaten of alleen de linuxmannen?

het regent zeker buiten...

bass blom
17 mei 2008, 17:57
nee dat doe ik niet.
mensen die hier binnenkomen en mensen naar nun www of forums proberen te trekken zit ik wel op de huid als het ff kan :D

bert k
17 mei 2008, 22:24
Dat noemen ze crossposten en dat is knap irritant. Open met plezier een topic over Linux, maar hou het daarbij.

robson
18 mei 2008, 11:37
Mensen, bedankt voor de reacties zover. Ik was er eigenlijk al over uit om voor de toneport ux2 te gaan tot ik een review van de Digitech RP 350 las. Dit is een multi-effect unit die ook mbv. usb aangesloten kan worden op de pc. Daarnaast ben ik van plan een digitech whammy 4 aan te schaffen en de RP 350 blijkt ook een whammy effect te bevatten.

Maw. zo op het eerste gezicht lijkt de RP 350 een mooie alles in één oplossing! Zijn er mensen die ervaring hebben met de RP 350? Is de whammy kwalitatief gelijk aan een whammy 4? Wat is de kwaliteit van de overige effecten (wah, distortion, reverb, etc.)?

Of kan ik toch beter gaan voor de toneport + whammy 4 apart en deze koppelen met mijn huidige boss gt-3?