PDA

View Full Version : 110V -> 220V, ombouwen ? door wie ?



Justinschut
10 mei 2008, 14:06
Ik heb een Peavey 5150 top gekocht, maar het is er een die in Amerika is gebouwd, dus hij loopt op 110V inplaats van 220..

Nou heb ik al een beetje gezocht opt forum en weet dat je dus zoŽn kastje kan kopen (al weet ik nog niet waar, heb tot nu toe maar 1 site gevonden die die dingen hebben).. Maar ik vroeg me af of ik hem ook naar een ampbouwer oid zou kunnen brengen en dat hij gewoon de power supply er uit haalt en die vervangt door 1 van 220V, zodat ik hem hier gewoon in het stopcontact kan prikken..

Het zal vast kunnen, maar bij wie moet ik daar voor zijn ? (regio Leiden, of Zuid Holland iig bij voorkeur) en hoeveel zou zoiets kosten ?

Squier4ever
10 mei 2008, 14:13
mail eens naar bijv. Chris Winsemius, die hoewel hij het erg druk heeft geloof ik zich daar wel mee bezig houdt.

Baker
10 mei 2008, 14:33
Ongelofelijk dat je je daar niet eerst in verdiept alvorens je zo'n top koopt.

Tenzij je hem mega goedkoop hebt kunnen krijgen, een buitenkansje zeg maar, dan snap ik het. En anders vind ik het niet leep.

kirk19
10 mei 2008, 14:59
voor een goede trafo dok je al snel met installatie 300 euro, ik zou voor mercury magnetics gaan die klinken echt ongelooflijk goed

pimmetje
10 mei 2008, 14:59
In Den Haag kan je Adesign (www.adesign.eu) proberen... Regentesselaan, Den Haag.
Altijd eerst ff bellen bij Anton, want hij is vaak even weg, omdat hij ook aan verhuur e.d. doet.

Erik70
10 mei 2008, 15:13
tenzij ik me heel erg vergis (kan maar zo...) zijn veel trafo's geschikt/gemaakt voor verschillende spanningen. het ligt maar net hoe je hem aansluit welke spanning hij lekker vind.
Veel amps hebben ook een schakelaartje waarmee je de spanning kan aanpassen (marshall bijv.). Hierbij wordt door de schakelaar de verdraaien een andere aansluiting geselecteerd.
Ik denk dus dat het vrij eenvoudig (voor een techneut dan hè.) is om hem om te bouwen naar 220.

Justinschut
10 mei 2008, 16:26
mail eens naar bijv. Chris Winsemius, die hoewel hij het erg druk heeft geloof ik zich daar wel mee bezig houdt.

wie ? adres ?

Jellyfish00
10 mei 2008, 17:08
wie ? adres ?
Hij heeft het over een forumlid (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?userid=4728).

Justinschut
16 mei 2008, 03:08
Ok, bedankt :)

Zit wel een beetje ver weg geloof ik.. iemand anders nog een idee ?

AART
16 mei 2008, 10:57
Meestal is er bij moderne amps een nieuwe trafo voor nodig. Een trafo met 1 voltage aansluiting is goedkoper. Reken in dat geval zo'n 150 a 200 euro voor de trafo en nog de inbouwkosten.

Verhuistrafo ligt zo rond de 50-100 euro.

erwin_ve
16 mei 2008, 11:15
www.drtube.nl (http://www.drtube.nl)
http://www.marble-amps.com/
www.ernstamps.com/ (http://www.ernstamps.com/)
http://cmwamps.com/

Justinschut
16 mei 2008, 14:47
Ik ga denk ik toch maar voor zo'n verhuistrafo dan.. heb een quote gekregen voor 250 euro voor het in laten bouwen van een nieuwe.

Zo modern is hij niet, tenminste.. wel na '83, maar toch al weer wat jaartjes oud. Hoeveel watt moet ik hebben voor zo'n verhuistrafo ? Ik zou denken evenveel watt als de versterker is, maar iemand zei dat je bij een buizenversterker het dubbele wattage moet hebben kwa verhuistrafo ?

x.a.d
16 mei 2008, 18:02
Bedenk je wel dat een trafo ook bepalend is voor je sound.....
Zet er een mercury in en hij klinkt vaak nog beter.
Laat je goed informeren door de gene die 'm inbouwt

Justinschut
27 mei 2008, 15:52
De versterker is 120 Watt, maar achterop bij het snoer staat 400 Watt (wat hij dan dus echt opneemt maximaal neem ik aan)..

Maar ik heb bij een winkel die omvormers verkoopt gevraagd en zij zeggen dat ik het beste de 800 Watt omvormer kan nemen (ze hebben 500 Watt of 800 Watt). Je zou denken dat 500 wel genoeg is voor een 120 watt versterker die maximaal 400 watt uit de muur haalt ?

Deze winkel heeft nix met gitaren of versterkers te maken, alleen omvormers.. heb ik nou echt 800 watt nodig of willen ze me gewoon een duurder model verkopen ?

pol
28 mei 2008, 13:30
Bedenk je wel dat een trafo ook bepalend is voor je sound.....
Zet er een mercury in en hij klinkt vaak nog beter.
Laat je goed informeren door de gene die 'm inbouwt

jongens toch, het gaat om de powertransfo, niet de uitgangstransfo he, daar maakt het niet zo uit welk merk je derin stopt, zolang het vermogen wat die kan leveren en de spanningen maar goed zijn is dat ok.

Ik zou de zwaardere omvormer nemen, wat reserve is toch beter, gaat dat ding ook niet zo heet lopen.

Squier4ever
28 mei 2008, 13:39
jongens toch, het gaat om de powertransfo, niet de uitgangstransfo he, daar maakt het niet zo uit welk merk je derin stopt, zolang het vermogen wat die kan leveren en de spanningen maar goed zijn is dat ok.

Ik zou de zwaardere omvormer nemen, wat reserve is toch beter, gaat dat ding ook niet zo heet lopen.

ook powertrafo's schijnen significant in sound te verschillen.

pol
28 mei 2008, 13:46
hoezo dan ?

enige wat die transfo doet is de 240 die van het stopcontact komt omzetten naar geschikte voltages voor de buisjes, als de spanning hetzelfde blijft veranderd er niks aan het geluid.

Chris Winsemius
28 mei 2008, 13:50
jongens toch, het gaat om de powertransfo, niet de uitgangstransfo he, daar maakt het niet zo uit welk merk je derin stopt, zolang het vermogen wat die kan leveren en de spanningen maar goed zijn is dat ok.

Verschil in OT, PT en/of choke is absoluut hoor- en voelbaar (ook bij PTs van verschillende merken met dezelfde specs, zelfde fysieke formaat en dezelfde spanningen, gewoon proberen* :))... het ene gitaar-element van 7k6 met AIIs klinkt bijvoorbeeld ook anders dan 'n gitaarelement v/e andere fabrikant met precies dezelfde specs. Qua kosten is zo'n MM niet goedkoop, zeker in verhouding tot de prijs van bepaalde, goedkopere amps.

* note-seperation, feel, strakheid in het laag, klank/vermogen na 'n tijd hard spelen


Ik zou de zwaardere omvormer nemen, wat reserve is toch beter, gaat dat ding ook niet zo heet lopen.

Omvormer is praktisch altijd de meest betaalbare oplossing, zwaarder/overbemeten zou ik ook doen.

Chris Winsemius
28 mei 2008, 13:56
hoezo dan ?

enige wat die transfo doet is de 240 die van het stopcontact komt omzetten naar geschikte voltages voor de buisjes, als de spanning hetzelfde blijft veranderd er niks aan het geluid.

Naast spanning/stroom heb je ook te maken met inwendige impedantie en bepaalde capaciteiten/zelf-inducties, dmv. je gitaarsignaal stuur je met je amp de stroom-afname uit het lichtnet, tussen je gitaar, de buizen, het circuit, de OT en het lichtnet zit de PT.... Technisch gezien dus eigenlijk ook in de signaalweg net als de rest v/d voeding.

Justinschut
28 mei 2008, 18:08
wat technisch allemaal :P

Ja, ik ga toch maar voor de omvormer.. Wel raar dat 500 niet genoeg zou zijn als er 400 achterop staat. Een ander punt is dat die van 500 een geaarde stekker heeft, en die van 800 is een ander model, met meerdere ingangen ofzo, maar geen geaarde stekker..