PDA

View Full Version : Paar vraagjes over strathals



jimihattricks
9 mei 2008, 23:22
Ik heb een tweetal vragen over de installatie van een allparts strathals, omdat ik voor het eerst zelf een assemblage van begin tot eind aan het doen ben..

allereerst
1) welke diameter boorkop gebruiken jullie voor het voorboren van de pocketholes? ik heb alleen 3,5mm en 5,0mm waarbij de eerste te klein lijkt en de laatste te groot.. de schroef zelf is incl. schroefdraad zo'n 4,8mm volgens mij..

2) wat gebruiken jullie voor het olieen van een rosewood toets? citroenolie staat mij bij, maar ik heb laatst gehoord dat het nieuwe produkt van dunlop juist slecht zou uitpakken op je toets

prs
9 mei 2008, 23:39
Ik heb een tweetal vragen over de installatie van een allparts strathals, omdat ik voor het eerst zelf een assemblage van begin tot eind aan het doen ben..

allereerst
1) welke diameter boorkop gebruiken jullie voor het voorboren van de pocketholes? ik heb alleen 3,5mm en 5,0mm waarbij de eerste te klein lijkt en de laatste te groot.. de schroef zelf is incl. schroefdraad zo'n 4,8mm volgens mij..

2) wat gebruiken jullie voor het olieen van een rosewood toets? citroenolie staat mij bij, maar ik heb laatst gehoord dat het nieuwe produkt van dunlop juist slecht zou uitpakken op je toets

1) Probeer eerst even in een oud stukje hout voor te boren en dan kijken bij welke mm de schroef het beste past. Ik smeer de schroef trouwens altijd in met wat groene zeep.

2) Ik gebruik daarvoor lijnzaadolie (lijnolie).

Van Dattum
9 mei 2008, 23:57
4 mm voor de gaten in de body en 3,5 voor de hals. De schroeven een beetje invetten om te voorkomen dat je ze afbreekt.

Voor de toets gebruik ik de toetsolie die ze bij Rockinger verkopen, maar citroenolie (lemon oil) is gebruikelijk.

no 1 hops
10 mei 2008, 10:10
gebruikte altijd lemonoil van kyser.
maar krijg het idee dat de toets toch teveel opdroogt.
heb een stukje hout van marantie met gekookte lijnolie gedaan en dat lijkt heel 'voedend' te zijn.
toch staat bij het merk rustins dat dit lijnzaad wel vuil aantrekt en vasthoud.
dus heb nu danish oil besteld en ben benieuwt wat dat voor effect geeft.

wat betreft het voorboren.
als je de metalen kern opmeet van de schroef, dus zonder de 'draad' dan is dat je maat.
een beetje zeep op de schroef maakt het indraaien ook wat makkelijker, alleen weet ik niet of dit wel goed is voor het hout (gevaar voor rotting)

jimihattricks
12 mei 2008, 15:12
ok bedankt voor de tips!