PDA

View Full Version : emg 81:palm mute



Me_bigboy
9 mei 2008, 20:46
Hallo,

Ik heb een maverick chaos 1 met een emg81 in de brug en ook een squier maar die heeft een sd '59.

Raar maar waar, bij de squier klinken de palmmutes veel vetter en meer 'chugga chugga'(raar uit te leggen), ook overstuurd deze veel meer dan de Maverick(ook met nieuwe batterij).
Met de gain en pre-amp volume volledig open klinken de palm mutes bij de maverick nog altijd veel te clean met een randje dan het zou moeten zijn.

Ze hebben beiden dezelfde snaren(ook de diktes).

Dit lijkt me toch niet normaal? Het zou toch net omgekeerd moeten zijn?

Gothra
9 mei 2008, 21:42
batterij vervangen?

Riky
9 mei 2008, 21:50
batterij vervangen?

ik heb geen ervaring met emg's maar er staat toch duidelijk dat de TS het probleem ook heeft als hij er nieuwe battarijen in doet...

R.J
9 mei 2008, 21:51
batterij vervangen?
Dat heeft 'ie volgens mij al geprobeerd...


@ Bigboy: wat is verder je gear? probeer met je tone te spelen? "scoop" instellingen (high+low ver open, mid dicht/ bijna dicht) ?

Gothra
9 mei 2008, 21:51
ik heb geen ervaring met emg's maar er staat toch duidelijk dat de TS het probleem ook heeft als hij er nieuwe battarijen in doet...

Oops niet goed gelezen dus^^

orreltak
9 mei 2008, 22:23
sorry ff fout gepost.

orreltak
9 mei 2008, 22:32
kijk eens of het drie-pinsstekkertje niet verkeerdom aan het element zit.
zo niet...die 81 staat wel bekent dat ie ietswat steriel klinkt.scheller.
maar het is moeilijk om voor te stellen in wat voor mate hij te kort komt in gain/volume.
is het echt kutjepikandijvie of scheelthet maar ietswat?

Me_bigboy
10 mei 2008, 08:04
kijk eens of het drie-pinsstekkertje niet verkeerdom aan het element zit.
zo niet...die 81 staat wel bekent dat ie ietswat steriel klinkt.scheller.
maar het is moeilijk om voor te stellen in wat voor mate hij te kort komt in gain/volume.
is het echt kutjepikandijvie of scheelthet maar ietswat?

Zoals jij het zo mooi omschrijft: kutjepikandijvie
Verdere gear: Randall rh50T(buizen dus) met fame 2*V30 en een wah(helpt niet door deze ervantussen te halen).
Batterij is al paar keer vervangen.

Instellingen van amp: Bass op 9u, mids op 10u, treble voluit. Maar als ik deze instellingen verander gebeurd er nagenoeg niks hoor.

Dat van die 3pins aansluiting ga ik eens proberen.

Misschien ook nuttig om te weten, vroeger speelde ik met een transistor combootje en een line6 ubermetal pedaal. Met de Maverick moest ik dan de gain altijd bijdraaien om ongeveer hetzelfde geluid te hebben...Lijkt me niet logisch toch?

Dark_Tranquillity
10 mei 2008, 14:47
EMG 85 kopen.

Me_bigboy
10 mei 2008, 17:27
EMG 85 kopen.

Sorry, maar probeer serieus te antwoorden, niet van koop dit of dat.
Je weet zelf ook wel dat een emg deftig moet klinken, mijn emg 60 heeft er ook last van(in de zelfde gitaar)

In de gitaarwinkel zeiden ze: dat is mss enkel bij de combinatie van jouw specifieke amp en die emg's.

Ik heb een Gibson BFG getest...manman wat een lekkere gitaar is me dat!! Ik weet al waarvoor ik nu zal sparen;)

Tapirdier
10 mei 2008, 18:46
Probeer eens de pickup dichter bij de snaren omhoog te draien.

Dark_Tranquillity
11 mei 2008, 12:06
Sorry, maar probeer serieus te antwoorden, niet van koop dit of dat.
Je weet zelf ook wel dat een emg deftig moet klinken, mijn emg 60 heeft er ook last van(in de zelfde gitaar)

In de gitaarwinkel zeiden ze: dat is mss enkel bij de combinatie van jouw specifieke amp en die emg's.

Ik heb een Gibson BFG getest...manman wat een lekkere gitaar is me dat!! Ik weet al waarvoor ik nu zal sparen;)

Dit was een serieus antwoord. Sinds ik alleen nog met mn 85 speel kan ik concluderen dat een 81 in de brug vrij waardeloos is.

Orpheo
11 mei 2008, 12:31
een '59er heeft veel meer mids dan de emg81. meer 'punch' en 'chugga chugga'zit 'm vooral in mids. gooi de mids er eens vol in, bass er iets meer in, treble lager. dat zou moeten helpen. de 81 heeft trouwens niet zo bijzonder veel output hoor. mensen denken dat wel, maar 't valt reuze mee. hij is alleen verdomd stil (en steriel).


als je al nieuwe pups gaat kopen, raad ik de seymour duncan blackout (metal) aan, of de kent armstrong motherbucker, bareknuckle warpig/painkiller/cold sweat,maar eigenlijk alles behalve de emg's. maar goed, dat is mijn keuze dan weer :) en de BFG is bijna niet meer te krijgen trouwens, omdat ķe uit de collectie is bij gibson. wat je nu ziet, zijn restanten van vorig jaar, en op=op, net als de gibson sg faded special.

drap
11 mei 2008, 12:33
De SG special faded is niet uit de handel. Staat gewoon weer op de site van Gibson. Stond er inderdaad even niet op.

Orpheo
11 mei 2008, 12:48
@drap: je hebt gelijk. er staat op de pagina inderdaad 'special faded available in blablabla'. er is alleen geen eigen pagina meer van :P nou ja, komt mooi uit :) lekker goedkope, en geweldige sg dus. stom als die uit de handel gehaad zou worden (net als, imho, de faded Vee, faded standard LP en bfg).

Robin.ke
11 mei 2008, 17:49
een '59er heeft veel meer mids dan de emg81. meer 'punch' en 'chugga chugga'zit 'm vooral in mids. gooi de mids er eens vol in, bass er iets meer in, treble lager.
In mijn beleving zit de "chugga chugga" juist in de laagste regionen (zelfs tot onder de 50 Hz. Dat voel je door je hele lijf.
Je moet hiervoor echt wel veel gain gebruiken. Het lijkt erop alsof je EMG gewoon niet voldoende gain produceert. Misschien defect ? Iemand met een scoop, zou dat voor je kunnen uitvissen.

Orpheo
11 mei 2008, 21:57
In mijn beleving zit de "chugga chugga" juist in de laagste regionen (zelfs tot onder de 50 Hz. Dat voel je door je hele lijf.
Je moet hiervoor echt wel veel gain gebruiken. Het lijkt erop alsof je EMG gewoon niet voldoende gain produceert. Misschien defect ? Iemand met een scoop, zou dat voor je kunnen uitvissen.

lijkt zo, maar dat moet vooral komen uit de mid-regionen, en de bass moet je strakker maken. veel (agressieve) mids en een strak laag. goeie (waxpotted) pafs zijn hier toch echt grandioos voor...

Me_bigboy
12 mei 2008, 03:27
tevergeefs, hoeveel ik ook aan men knoppen draai(amp en gitaar). Er komt bijna niks van verandering in..

pyaemia
12 mei 2008, 07:37
Hallo,

Ik heb een maverick chaos 1 met een emg81 in de brug en ook een squier maar die heeft een sd '59.

Raar maar waar, bij de squier klinken de palmmutes veel vetter en meer 'chugga chugga'(raar uit te leggen), ook overstuurd deze veel meer dan de Maverick(ook met nieuwe batterij).
Met de gain en pre-amp volume volledig open klinken de palm mutes bij de maverick nog altijd veel te clean met een randje dan het zou moeten zijn.

Ze hebben beiden dezelfde snaren(ook de diktes).

Dit lijkt me toch niet normaal? Het zou toch net omgekeerd moeten zijn?

Dit lijkt me inderdaad niet normaal. Ik heb gitaren met emg 81 en SD custom (SH5). Die SH5 hoort een hogere output te hebben dan een SD 59, tenminste volgens SD zelf. Mijn EMG gitaren klinken meer "chugga" dan de SH5.

Ik zou alles eens (laten) nalopen. Potmeters, contactjes, alles. Ik heb zelf eens een slechte potmeter gehad, het geluid was bagger. Na vervanging klonk deze weer helder, fris en krachtig.

Check het, succes!

Steven Otto
12 mei 2008, 10:37
Toen ik net mijn versterker had (5150) deed ik mijn Jackson in de High-Gain input en toen kreeg ik ook geen strak geluid. Toen deed ik mijn Ibanez erin(waarvan de pickups een lagere output hebben) en ik toen kreeg ik een veel strakker geluid. Dit was redelijk frustrerend en vergelijkbaar met dit. Dat ik hem in de High-Gain deed leek voor mij logisch, want ik wil metal spelen en voor metal heb je nou eenmaal een bak gain nodig. Ik heb wat met m'n pedaaltje gekloot en kreeg alsnog niet de strakheid die ik zocht, totdat ik hem in de Low-Gain deed. Enorme "chugga chugga" met mijn Jackson (EMG 85 in de brug!). Ik denk dat lagere output van mijn Ibanez beter past bij de extra High-gain en de hogere output van de pu bij Low-gain doen. Misschien heb jij ook zo'n optie?

Jeffrey
12 mei 2008, 13:43
Iemand hierboven had het over je pickup dichter op de snaren te zetten. Heb je dat al geprobeert? Zou kunnen dat 'ie te ver van de snaren af staat.

Me_bigboy
12 mei 2008, 23:41
De pickup staat op nog geen 2 mm van mijn snaren.
Ookal plug ik de gitaar in de low-input, toch blijft het geluid hetzelde, bij de low input heb ik gewoon NOG minder gain/strakheid.

Riky
12 mei 2008, 23:50
jezus wat een raar verhaal dit... lijkt wel alsof die pickups gewoon niet deugen...

Me_bigboy
13 mei 2008, 14:59
jezus wat een raar verhaal dit... lijkt wel alsof die pickups gewoon niet deugen...

lijkt er inderdaad op...

Of zou het misschien die specifieke combinatie emg/randall rh50t zijn? Dat vertelden ze me toch in keymusic

nevyn292
13 mei 2008, 15:04
De pickup staat op nog geen 2 mm van mijn snaren.
Ookal plug ik de gitaar in de low-input, toch blijft het geluid hetzelde, bij de low input heb ik gewoon NOG minder gain/strakheid.

heb je geen stringpull dan? zo dicht hoeft hij er nou ook weer niet op te staan...

wel inderdaad heel erg vaag...

Orpheo
13 mei 2008, 15:08
heb je geen stringpull dan? zo dicht hoeft hij er nou ook weer niet op te staan...

wel inderdaad heel erg vaag...
stringpull met die minimagneet van een emg? vast niet. ik zou 'm desondanks toch wat lager gooien

pol
13 mei 2008, 15:32
ligt aan de combinatie waarschijnlijk, emg 81's werken niet evengoed bij alle gitaren/versterkers, en ze zijn ook niet echt bassig.

Misery Signals
13 mei 2008, 15:59
Ik heb gitaren met EMG 81's en gitaren met Duncan JB's erin.

EMG gitaren geven pakken meer gain maar klinken inderdaad wel sterieler met minder bass... Houdt de boel strakker bij snel afdempen...

MS

Me_bigboy
15 mei 2008, 15:37
het rare is dat ik het gevoel heb dat ik veel gain tekort kom. Met open akkoorden heb ik dat gevoel niet.

SquierLolz
15 mei 2008, 18:12
Is het een vaste staat versterker? Omdat actieve elementen erg selcht klinken met ss versterkers je squier klinkt beter omdat die pups passief zijn ;)

Koop een goede buizen versterker en het probleem is weg

Me_bigboy
15 mei 2008, 18:18
Is het een vaste staat versterker? Omdat actieve elementen erg selcht klinken met ss versterkers je squier klinkt beter omdat die pups passief zijn ;)

Koop een goede buizen versterker en het probleem is weg


Ik had men versterker hier al gepost... het is een Randall rh50 T(ube)
dus wel een buizenversterker

GeofJackon
15 mei 2008, 18:24
vreemd verhaal. Ik heb gewone(passieve) SD pickups en een ss versterker en k heb gain in overvloed. Misschien zit er ergens een slecht contact zoals hierboven al stond. Of misschien is het gewoon een maandagochtend pickup

pol
15 mei 2008, 18:26
heeft er geen bal mee te maken, emg's klinken gewoon wat minder vuil dan een passieve, is volkomen normaal.