PDA

View Full Version : Wat is het verschil?



Thomas-z
9 mei 2008, 08:24
Wat is het vershil tussen:

Epiphone SG-special Ebony en de Epiphone G-310 ebony

zien er het zelfde uit en ze zij ongeveer even duur
de Epiphone G-310 ebony is 5 euro duurder
:gitarist:

almarvk
9 mei 2008, 08:31
Epiphone G-310 ebony

- Pickups: 2 open coil humbuckers
- Hardware: Chrome
- Scale : 24.75"
- Nut width: 1.68"
- Neck: Bolt
- Neck mat: Mahogany
- Inlay: Dot
- Body mat: Alder
- Finish: Ebony


Epiphone SG-Special

# Pickups: 2 Epiphone Open-coil Humbuckers
# Hardware: Chrome
# Scale: 24.75 in.
# Nut Width: 1.68 in.
# Neck Joint: Bolt
# Neck Material: Maple
# Fingerboard: Rosewood/Dot
# Body Material: Lamimated Alder/Maple
# Finishes: Cherry, Ebony


Verschilt dus niet veel van elkaar. Gitaren in deze prijsklasse moet je vooral goed uittesten op afwerking, bespeelbaarheid etc.

Kim Wilson
9 mei 2008, 08:37
Houtsoorten zijn anders. De hals van de G310 is van mahonie, die van de Special is maple. Ook de body verschilt iets. Probeer ze eens naast elkaar, en kies die die jij het fijnst vindt spelen en het mooist vindt klinken.

Thomas-z
9 mei 2008, 08:45
Kan ze niet testen wat ik wil ze bij musicstore.de bestellen

of ik moet even naar een dichtsbijzijnde winkel gaan testen

ik wil graag het sterkste houd waar niet zo maar deuken in komen
maar het moet niet zo zwaar zijn als die van stagg

Kim Wilson
9 mei 2008, 08:51
Kan ze niet testen wat ik wil ze bij musicstore.de bestellen

of ik moet even naar een dichtsbijzijnde winkel gaan testen

ik wil graag het sterkste houd waar niet zo maar deuken in komen
maar het moet niet zo zwaar zijn als die van stagg
Dan wil ik je toch sterk adviseren om gewoon bij een zaak hier in Nederland te kopen. Je bent iets duurder uit misschien, maar uit je verhaal maak ik op dat je nog niet zo lang gitaar speelt, en er nog niet zoveel verstand van hebt. Dan is het zeker verstandig om je ook bij een muziekwinkel even te laten adviseren en daar je gitaar aan te schaffen, omdat je dan ook voor service weer terug kunt komen. Mocht er wat mee zijn (afstellen en zo), kan dat gelijk geregeld worden. Bij Musicstore werkt dat niet zo makkelijk, he?

En de houtsoort kies je op klank, niet op sterkte. Het is geen salontafel, waar je de keuze hebt tussen grenen en eiken, en dan de eiken tafel kiest omdat die sterker is. Het is een gitaar, waar de klank en bespeelbaarheid belangrijker zijn dan of er misschien wel een deukje inkomt.

Kakihara
9 mei 2008, 09:17
Dan wil ik je toch sterk adviseren om gewoon bij een zaak hier in Nederland te kopen. Je bent iets duurder uit misschien, maar uit je verhaal maak ik op dat je nog niet zo lang gitaar speelt, en er nog niet zoveel verstand van hebt. Dan is het zeker verstandig om je ook bij een muziekwinkel even te laten adviseren en daar je gitaar aan te schaffen, omdat je dan ook voor service weer terug kunt komen. Mocht er wat mee zijn (afstellen en zo), kan dat gelijk geregeld worden. Bij Musicstore werkt dat niet zo makkelijk, he?

En de houtsoort kies je op klank, niet op sterkte. Het is geen salontafel, waar je de keuze hebt tussen grenen en eiken, en dan de eiken tafel kiest omdat die sterker is. Het is een gitaar, waar de klank en bespeelbaarheid belangrijker zijn dan of er misschien wel een deukje inkomt.

Wat hij zegt! Je eerste gitaar zeker bij een plaatselijke winkel kopen. Maakt niet uit welk merk het is, maar je eerste gitaar blijft wel de belangrijkste. Zij zorgt er mee voor of je enthousiasme voor gitaarspelen wordt versterkt of - als je de verkeerde keuze maakt - verminderd. Het is dan ook leuk om naar een deftige winkel te gaan, waar ze een beetje kennis van zaken hebben en je met raad en daad kunnen bijstaan en waar ze wat service te bieden hebben.
Verder lijkt het me dat de SG Special een bijtender hoog zal hebben dan de G310 die dan weer een lekker strak laag heeft. Al zal het verschil in geluid niet al te groot zijn denk ik. Maar zoals gezegd: naar een winkel gaan en uitproberen !

Tubescreamer
9 mei 2008, 10:11
Check ook de eerste-gitaar-aanschaf-FAQ! http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302

Thomas-z
9 mei 2008, 14:01
Het is niet mn 1e gitaar: hier mij historie

Ik ging samen met een maat een gitaar en versterker kopen hij 1 en ik 1
toen was ik 13 hij 11
Ik kocht een richwood gitaar en een 1 of ander skraal versterkertje
na een jaar wouden we een bandje beginnen
dus toen kocht ik een bass omdat hij wat beter gitaar kan spelen dan mij
maar dat bandje is er nooit gekomen dus wil ik terug naar electrisch gitaar
dus...

alleen over gitaren heb ik niet zo veel verstand als ze er maar mooi uitzien en mooi en lekker spelen

Squier4ever
9 mei 2008, 14:17
dus ga je lekker testen in de winkel, laat je niet 1-2-3 iets aansmeren en koop geen stagg. ook niet bij musicstore bestellen, ga er dan op zijn minst heen.

Thomas-z
9 mei 2008, 14:37
er heen gaan doe ik niet
als ik het daar koop verwacht ik dat die goed is
als je een tijdje op een gitaartje spelt die je niet echt lekker vind spelen
wend van zelf wel

hezz
9 mei 2008, 14:38
ZELF TESTEN.

Niet om je te pesten hoor. Afgelopen week was er al een topic waarin naar voren kwam dat de jongen spijt had bij het kopen via een webshop (musicstore dus). Naar mijn mening hoor je alleen iets via een webshop te bestellen als je het ten eerste al eens in het echt geprobeerd hebt of zeer veel vertrouwen in het merk hebt.

Ik zou niet zomaar een gitaar bestellen op basis van een spec-sheet, het zou je zo €300 kunnen schelen. Alle gitaren vertonen op den duur wel iets van minpunten, dus het slimst zou zijn als je die van tevoren kunt ontdekken. Zo hebben SG's meestal wel wat dikkere nekken dan veel gitaren, misschien ligt deze jou helemaal niet fijn en kun je niet comfortabel spelen? Als je de betreffende gitaren in een winkel uit test weet je dat tenminste al.

Spitfire
9 mei 2008, 14:44
er heen gaan doe ik niet
als ik het daar koop verwacht ik dat die goed is
als je een tijdje op een gitaartje spelt die je niet echt lekker vind spelen
wend van zelf wel

Je spreekt jezelf nu dus gigantisch tegen, je zegt net:


alleen over gitaren heb ik niet zo veel verstand als ze er maar mooi uitzien en mooi en lekker spelen

Een gitaar die niet naar jou handen 'gevormd' is speelt gewoon niet lekker, je went er misschien wel aan, maar dan wen je aan een slecht spelende gitaar (poep eten went ook).

Gitaren zijn echt gebruiksvoorwerpen die je moet testen voordat je er een koopt, je trouwt ook niet een vrouw aan de hand van alleen de foto's die je op internet hebt gezien neem ik aan.

Damn, ik sta er echt elke keer weer van te kijken met wat voor bril-jan-te vergelijkingen ik op de proppen kom :chicken:

Thomas-z
9 mei 2008, 14:55
Das waar maar ben ook nog maar 16 kan niet auto rijden dus:P :metal:

hezz
9 mei 2008, 15:00
Maar iemand ouder dan jou vast wel. En dan is er nog het concept van openbaar vervoer, bussen en treinen. Kijk, je moet het zelf natuurlijk weten en we gaan jou niks forceren te doen maar als iedereen hier jou hetzelfde advies geeft (daar kwam je toch voor?) dan moet dat toch ook iets betekenen? En dit soort topics komen vaker langs hoor, dus het is vaker gezegd.

Waar woon jij dan? Misschien kent iemand van het forum wel een gitaarshop die niet zo ver weg ligt, dan is het alleen nog een kwestie van bellen of ze de gitaar in kwestie ook hebben.

Kwestie kwestie kwestie. Goh wat een woord. :chicken:

Kim Wilson
9 mei 2008, 15:04
er heen gaan doe ik niet
als ik het daar koop verwacht ik dat die goed is
als je een tijdje op een gitaartje spelt die je niet echt lekker vind spelen
wend van zelf wel
Nee, dat went dus niet. Je moet gewoon een fijne en goeie gitaar zoeken, en die vind je alleen maar door ze te testen, en niet te bestellen bij een Duitse online shop.

Maar goed, blijkbaar heb je je keus al gemaakt. Je zal het wel beter weten dan alle gitaristen die je hier hebben geadviseerd...

Tubescreamer
9 mei 2008, 15:08
Het is niet mn 1e gitaar: hier mij historie

Okee, okee, misschien had ik het één-van-je-eerste-gitaren-FAQ moeten noemen :D maar gezien je ervaring kan het geen kwaad om daar ook effe doorheen te scrollen, als ik zo vrij mag zijn.
En, zoals net gezegd, er zijn meerdere topics die over hetzelfde gaan, zoek ze eens op!
En idd: je hoeft toch niet perse auto te rijden om langs een muziekzaak te gaan? Neem lekker de bus, je bent 16 en geen 8. En dan nog, rondhangen in een muziekzaak is leuk. Toen ik 16 was en net speelde deed ik niet anders.
Gewoon lekker veel gitaren uitproberen, leer je alleen maar meer van en met een beetje geluk heb je een relaxte muziekzaak met werknemers die je overal mee willen helpen. En dat gegeven krijg je sowieso niet bij webshops! :satisfie:

Tubescreamer
9 mei 2008, 15:10
Gitaren zijn echt gebruiksvoorwerpen die je moet testen voordat je er een koopt, je trouwt ook niet een vrouw aan de hand van alleen de foto's die je op internet hebt gezien neem ik aan.

Damn, ik sta er echt elke keer weer van te kijken met wat voor bril-jan-te vergelijkingen ik op de proppen kom :chicken:
Dude, echt wel! Je kent die Russische internetbruidjes toch wel neem ik aan? :D

Jellyfish00
9 mei 2008, 15:13
En je moet echt een gitaar kiezen die bij jóu past, en niet om de prijs o.i.d.. Ik heb liever een kwalitatief mindere gitaar waar ik heerlijk op kan spelen dan een duur ding dat helemaal niet bij mij past.

Thomas-z
9 mei 2008, 15:26
past wel bij me

beetjj grunge/hard rock

almarvk
9 mei 2008, 15:40
Een muziekstijl zegt niet zoveel over de bespeelbaarheid, kwaliteit en afwerking van een gitaar.

Ga gewoon 's naar de winkel bij je in de buurt, laat je goed voorlichten en speel op zoveel mogelijk gitaren. En wees vooral niet eigenwijs....

DeiDRagonas
9 mei 2008, 16:13
Joh, laat die gast toch...

Thomas.. Ga lekker een gitaartje bestellen joh. Zien we je over een paar maandjes weer met het verhaal dat we toch gelijk hadden. Er is dan vast wel iemand die voor een heeeeel zacht prijsje die gitaar weer van je wil overnemen. No problem dus.. Gewoon lekker blind bestellen!






(hoe ist mogelijk he??)


Grt Roy!!

Spitfire
9 mei 2008, 16:44
past wel bij me

beetjj grunge/hard rock

Tering wat ben jij ongelooflijk eigenwijs (en vooral dom bezig).

Tubescreamer
9 mei 2008, 17:14
Tering wat ben jij ongelooflijk eigenwijs (en vooral dom bezig).
Dude, laat 'm lekker hij is zestien....dat het nou lijkt alsof -ie geen advies opvolgt....heb ik binnen een week nou al drie topics over meegemaakt....ik ga niet lopen ruziën. Gewoon effe kijken wat hij verder nog te zeggen heeft....

Bram+
9 mei 2008, 17:25
er heen gaan doe ik niet
als ik het daar koop verwacht ik dat die goed is
als je een tijdje op een gitaartje spelt die je niet echt lekker vind spelen
wend van zelf wel
Je komt over als een 'kritische consument' die na zijn richwoodje een keer een 'goede' gitaar wil kopen maar dan kom je met twee redelijk boute opties. Ik zeg: doorsparen en voorlopig nog even op die richwood blijven spelen (ik neem aan dat je die nog hebt). Die doen dikwijls niet onder voor die epiphones die je noemt.

almarvk
9 mei 2008, 17:30
En daarnaast is een goede versterker zeer belangrijk!

hezz
9 mei 2008, 17:48
past wel bij me

beetjj grunge/hard rock

Qua looks misschien maar we proberen je de hele tijd al te zeggen, het gaat er om dat het bespelen van de gitaar bij je past.

pannekoek
9 mei 2008, 17:52
Okee, okee, misschien had ik het één-van-je-eerste-gitaren-FAQ moeten noemen :D maar gezien je ervaring kan het geen kwaad om daar ook effe doorheen te scrollen, als ik zo vrij mag zijn.
En, zoals net gezegd, er zijn meerdere topics die over hetzelfde gaan, zoek ze eens op!
En idd: je hoeft toch niet perse auto te rijden om langs een muziekzaak te gaan? Neem lekker de bus, je bent 16 en geen 8. En dan nog, rondhangen in een muziekzaak is leuk. Toen ik 16 was en net speelde deed ik niet anders.
Gewoon lekker veel gitaren uitproberen, leer je alleen maar meer van en met een beetje geluk heb je een relaxte muziekzaak met werknemers die je overal mee willen helpen. En dat gegeven krijg je sowieso niet bij webshops! :satisfie:


ik vind testen in een muziekzaak heerlijk en ik vind het echt niet erg om een paar tientjes meer neer te leggen dan bijvoorbeeld thoman of musicstore, je krijgt goede service, het is gewoon zowieso leuk om op nieuwe gitaren te spelen, en als er iets mis mee is stap ik de bus in en nemen ze zonder gezeur de gitaar in om aan mijn wensen te voldoen.

Tubescreamer
9 mei 2008, 17:55
ik vind testen in een muziekzaak heerlijk en ik vind het echt niet erg om een paar tientjes meer neer te leggen dan bijvoorbeeld thoman of musicstore, je krijgt goede service, het is gewoon zowieso leuk om op nieuwe gitaren te spelen, en als er iets mis mee is stap ik de bus in en nemen ze zonder gezeur de gitaar in om aan mijn wensen te voldoen.
Wat ik je brom pannekoek!

Thomas-z
9 mei 2008, 17:56
Ik heb die richwood allang niet meer
speel nu op een stagg bass en een stagg electrische gitaar

zal binnenkort even naar de heins in sneek
of miss naar groove factory in drachten

en dan effe testen
en dan kopen bij de musicfactory
daar is het goedkoper

of ik ga effe handelen:P
bij een winkel

Tubescreamer
9 mei 2008, 18:03
Ik heb die richwood allang niet meer
speel nu op een stagg bass en een stagg electrische gitaar

zal binnenkort even naar de heins in sneek
of miss naar groove factory in drachten

en dan effe testen
en dan kopen bij de musicfactory
daar is het goedkoper

of ik ga effe handelen:P
bij een winkel
Wat bedoel je met handelen? Toch niet jatten hoop ik :D dat noemt men proletarisch winkelen, trouwens.

pannekoek
9 mei 2008, 18:03
Ik heb die richwood allang niet meer
speel nu op een stagg bass en een stagg electrische gitaar

zal binnenkort even naar de heins in sneek
of miss naar groove factory in drachten

en dan effe testen
en dan kopen bij de musicfactory
daar is het goedkoper

of ik ga effe handelen:P
bij een winkel


testen in een winkel en dan kopen in een internet shop is belachelijk en dat moet je niet doen!

eerst bekras je de gitaren en je maakt misbruik van hun gastvrijheid en service, en vervolgens koop je niks bij ze, dat is echt een naaistreek van je als je dat flikt. wees dan meteen zo eigenwijs en idioot en koop dan in een internet shop zodat je niet weet wat je in je handen hebt.

:sneaky:

Bram+
9 mei 2008, 18:05
Blijft lood om oud ijzer, die Stagg en die Epiphones, maar het is jouw geld.

Tubescreamer
9 mei 2008, 18:06
testen in een winkel en dan kopen in een internet shop is belachelijk en dat moet je niet doen!

eerst bekras je de gitaren en je maakt misbruik van hun gastvrijheid en service, en vervolgens koop je niks bij ze, dat is echt een naaistreek van je als je dat flikt. wees dan meteen zo eigenwijs en idioot en koop dan in een internet shop zodat je niet weet wat je in je handen hebt.

:sneaky:
Bovendien bestel je dan nooit de specifieke gitaar die jij zelf in handen hebt gehad. Gitaren zijn geen iPods zeg maar, zelfde model wil niet perse zeggen dat ze allemaal precies hetzelfde voelen/klinken. Je zal maar net de rotte appel toegestuurd krijgen. En dat voorkom je door een gitaar eerst uit te proberen, en dan ook voor DIE gitaar te gaan als hij bevalt.

*EDIT* toch veel succes thomas, en doe jezelf een lol en lees die aanschaf-FAQ even. Staan bijeengeraapte tips op van iedereen hier & elders. Doe er je voordeel mee.
Ik ga nu op het terras bier drinken en naar lekkere wijven kijken. Prettige wedstrijd :satisfie: .

G.G.
9 mei 2008, 18:12
en dan effe testen
en dan kopen bij de musicfactory
daar is het goedkoper


En iedereen maar klagen dat de lokale muziekhandels naar de klote gaan en verdwijnen. Zo gaan ze dus kapot.

Of via internet bestellen, of in de winkel kopen, niet allebij uitbuiten!

almarvk
9 mei 2008, 18:28
Prima, het is duidelijk zo.

Thomas; lees de FAQ door en gebruik het ook.

Deze gaat dicht. Vragen? -> PM!