PDA

View Full Version : effectenapperaten = funest voor je sound?



Ibanez RuleZ
19 februari 2003, 12:02
Ok, knuppel in het randapperatuurforumhoenderhok :grin:

wat mij altijd verbaasd is de hoeveelheid aan effectenshit die een hoop mensen lijken te hebben, al dat geneuzel over pedaaltjes etc. Ik geloof dat ik wat achter loop, maar ik heb echt helemaal niets, behalve een wah, maar die staat onder een stevige laag stof. Ik vind dat mijn geluid er zwaar negatief door wordt beinvloed, ook al staan ze niet aan. Het enige wat wel aanstaat is de reverb op mijn amp (zit een grote reverbtank in, die goed klinkt) Iemand met gelijke ervaring?

Harrald

Nielsje
19 februari 2003, 12:13
hm.. soms
ik ben van mening dat effecten je geluid nadelig kan beinvloeden, als deze niet goed zijn afgesteld, of geen goede bypass hebben.
kijk een standaard wah is bypass niet te harden.. het zelfde geldt eigenlijk ook voor boss pedalen, dod, en waarschijnlijk heeft de nieuwe digitech serie ook zo'n waardeloos iets. deze worden uitgevoerd met een gebufferde bypass, en als je er 1tje gebruikt, merk je de bypass niet zo, maar gooi er maar es 5 achter elkaar, en daar gaat je geluid.
maar ik vind eigenlijk dat een booster/lichte overdrive heel fijn klinkt op een buizenbak.. je moet nooit het uiterste van een pedaal erin gooien, vin dik niet mooi, gewoon een beetje effect, dan heb je ook effect aan je geluid, en niet dat je een compleet ander geluid krijgt..

iemand anders?

sash
19 februari 2003, 12:31
Dat is ook de reden dat ik alleen true-bypass pedalen gebruik, ik heb nu 4 pedalen in m'n line up en binnenkort komt er een 5e bij en daar kunnen geen toonzuigers tussen zitten, zeker niet als je met een vrij cleane sound speelt. Verder hou ik niet van die rare synthesizer effecten en dingen zoals harmonizers etc. Het enige wat ik gebruik is wah, overdrive, fuzz, univibe en binnenkort octavia.
Effecten die je gitaar als iets anders laten klinken vind ik ook nogal onzin, bijvoorbeeld zo'n acoustic simulator. Als ik een akoestische sound wil pak ik gewoon een akoestische gitaar en ga niet lopen priegelen met een of ander pedaal waarvan ik bij voorbaat al weet dat het niet gaat klinken.

Oh ja, wat sommige mensen niet schijnen te snappen is dat effecten moeten samenwerken met je gitaar en versterker. De meesten denken dat een fuzz een fuzz is en dat het overal op klinkt, maar dat is dus zeker niet zo. Pedaalkeuze is net zo belangrijk, zo niet belangrijker (als je er veel mee werkt) als versterker en gitaarkeuze. Het kan dus ook vrij lang duren voordat je het juiste pedaal gevonden hebt, voor de specifieke sound die je wilt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2003-02-19 12:35 ]</font>

moretel
19 februari 2003, 12:38
Ik denk niet dat effect apparaten funest zijn voor je sound, ook niet degene die je toon opvreten want uiteindelijk zijn het je eigen oren die beoordelen of het lekker klinkt.
Soms is een kaal versterker geluid lekker maar zodra je gaat rocken moet er toch een randje aan toch, de een houd van die ouderwetse franje gordijntjes en de ander van strakke gordijnen.

Ik lees weinig interviews van topartiesten die niet met effecten spelen.

Wat funest voor je sound is is het alsmaar krampachtig zoeken naar het geluid van je gitaar voorbeelden.

Mithrandir
19 februari 2003, 12:49
Pedalen zijn niet per definitie funest voor het geluid, als je ze maar goed gebruikt weet te gebruiken. Ik vind juist dat ze meewerken om je geluid een bepaalde kleur te geven, meer dan alleen het droge geluid van een versterker.

Kwalitieit van de pedalen is daarbij idd van belang natuurlijk, als ze een hoop ruis veroorzaken, ongewild een randje aan je geluid geven, of signaal wegslurpen dan is dat zeker funest voor je sound.

Dirk_Hendrik
19 februari 2003, 20:15
Op zich ben ik het eens met de stelling dat effectpedalen zo min mogelijk de integriteit van je signaal moeten aantasten. Dat is, in het geval van bypass. True Bypas opties zijn hier dus de oplossing voor.

Wat betreft het ingeschakeld effect ligt het voor mij iets moeilijker. Van een Scheurpedaal zal het me worst zijn of er toevallig wat hoog wegvalt. De scheur is zo heftig dat ik niet kan horen of er misschien een hertzje meer if minder in zit.
In het geval van een delay moet het ding cleane delays geven. Geen signaalaantasting dus AUB.

Gebaseert op bovenstaand zou ik dus zeggen dat ik een chorus wil laten chorussen en verder niet. Ik heb 2 digitale chorussen die dat perfect voor me doen. Chorus zonder fratsen. Uiteindelijk pak ik echter altijd weer een analoge. Niet zozeer omdat ik het choruseffect beter vind maar omdat analoge chorussen (althans de 4 die ik heb) allemaal op een soortgelijke manier een ruig randje aan mijn geluid geven wat het geheel een suk beter doet klinken. Wat ik wil is dus afhankelijk van het soort effect.

Als je signaalintegriteits discussies wilt volgen kan een HiFi forum (www.hifi.nl bijvoorbeeld) interessant zijn. Daar wordt doorgezanikt tot over de klank van condensatoren en weerstenden. Ik heb me er destijds een tijdje mee bezig gehouden maar vond het uiteindelijk hoogstvermoeiend. HiFi-ofielen zijn nog stijfkoppiger dan gitaristen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-02-19 20:16 ]</font>

BLOK182
19 februari 2003, 20:18
Op 2003-02-19 12:31, schreef sash:
Het kan dus ook vrij lang duren voordat je het juiste pedaal gevonden hebt, voor de specifieke sound die je wilt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2003-02-19 12:35 ]</font>

Daar weet jij alles van he :wink:

EdJ
19 februari 2003, 20:40
Ik zou de Hifiņfielen maar lekker laten fielen want wat daar af en toe voor volslagen idiote ideen worden gespuit(ja,ik hoor echt verschil als ik m`n speakerkabel met tape omwikkel etc.)
Da`s werkelijk niet goed voor de gezondheid en nog veel slechter voor het gezinsbudget.

basswasp
19 februari 2003, 21:23
'k heb een gitaar-flanger die 't complete bass-geluid vernielt als ie op bypass staat, daarintegen heb ik ook een overdrive die het geluid alleen maar beter doet klinken als ie op bypass staat :smile:

moretel
19 februari 2003, 22:42
't blijft allemaal elektrisch, of die vervorming nu uit een tubescreamer komt of via een foute bypass, mijn moeder vindt het in beide gevallen niet aan te horen :smile:

sash
19 februari 2003, 22:43
Op 2003-02-19 20:18, schreef BLOK182:


Op 2003-02-19 12:31, schreef sash:
Het kan dus ook vrij lang duren voordat je het juiste pedaal gevonden hebt, voor de specifieke sound die je wilt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2003-02-19 12:35 ]</font>

Daar weet jij alles van he :wink:


Ach ja je moet toch wat he :smile:

EdJ
19 februari 2003, 23:35
Ach ja.Eerst denk je;als ik dat heb dan....
En dan heb je `t dan denk je hoeveel zou ģe nog opbrengen.Het eind van het liedje is dat je gewoon weer staat te spelen met gitaar en versterker.Het is dat het zo leuk is om te maken en al die dure dingen voor een habbekrats te hebben:)Als het puntje bij`t paaltje komt zijn het gelukkig altijd nog talent en vingers die het doen.Zijn niet te koop en ontwikkellen zich pas na zo`n jaar of tien.Helaas helaas.

aadplagiaat
19 februari 2003, 23:38
Op 2003-02-19 23:35, schreef EdJ:
Ach ja.Eerst denk je;als ik dat heb dan....
En dan heb je `t dan denk je hoeveel zou ģe nog opbrengen.Het eind van het liedje is dat je gewoon weer staat te spelen met gitaar en versterker.Het is dat het zo leuk is om te maken en al die dure dingen voor een habbekrats te hebben:)Als het puntje bij`t paaltje komt zijn het gelukkig altijd nog talent en vingers die het doen.Zijn niet te koop en ontwikkellen zich pas na zo`n jaar of tien.Helaas helaas.


Ben ik het helemaal mee eens, maar toch kan het helpen in het ontwikkelen van je techniek, omdat je speelplezier toeneemt als je een (redelijk) goed geluid hebt. Toch? :smile:

EdJ
20 februari 2003, 04:39
Ben ik met je eens.
alleen vind je ook niet dat het net zoiets is als zwemmen met met van die zwemvliezen aan je voeten?Ik bedoel dat je jezelf niet in de maling moet nemen;zo goed speel je niet(zo snel zwem je niet)je verdoezelt alleen een hoop.??

alhambra
20 februari 2003, 08:39
Ja en ???????????????/

Mithrandir
20 februari 2003, 09:16
inderdaad, ja en ???

Effecten zijn bedoelt om je geluid te veranderen, om je creativiteit te stimuleren en je gitaarspel interessanter te maken (smaak gebonden uiteraard), niet om je te laten denken dat je beter speelt dan je werkelijk doet.

Negative K3 fan
20 februari 2003, 10:20
ik vind dat zolang de effecten maar true bypass (geschakeld) zijn je erzoveel mag hebben als je wil. Alelen zelf haat ik chorus en flanger, dat sorot onzin pedalen die geluid "waterig" maken of als een straaljager al;ten klinken... daarentegen ben ik weer een grote fan van extreme pedalen (3ms, zvex etc.)

en wat sash al zei, vaak kost het tijd om het juiste pedaal te vinden, vooral bij fuzz pedalen, die zijn erg gevoelig als het gaat om andere dingen in je setup en zijn ook heel erg persoonlijk. Met fuzz leren omgaan is een kunst op zich.

EdJ
20 februari 2003, 11:07
Ik kan soms(lees vaak)van die absoluut debiele dingen zeggen.Ik moet ook niet proberen te filosoferen.Sorry!!

jpb
20 februari 2003, 11:42
Tien tot vijftien (komt voor) pedalen op een rij is, ook al zijn ze true-bypass, te veel. Dan moet er toch een gebufferd pedaal tussen.

Zelf hou ik het het simpel: overdrive/cleanboost en een fuzz voor leads. Een true-bypass wah ertussen en die spaarzaam gebruiken. Dat is alles.

Funest voor je sound denk ik zeker niet. Wanneer je door cleane versterkers speelt en je wilt een blues-lead op een acceptabel geluidsniveau, dan is een overdrive eigenlijk onmisbaar.

Door het groot aantal goede overdrives dat tegenwoordig beschikbaar is en de keuze die je hebt om het effect maximaal te laten klinken met je setup (is inderdaad essentieel) zie ik niet waarom je geen pedalen zou gebruiken.

sash
20 februari 2003, 12:28
Op 2003-02-20 10:20, schreef Negative K3 fan:
Met fuzz leren omgaan is een kunst op zich.


Daar heb je gelijk in, je moet je vibrato's dan leren opbouwen en je kan niet zomaar ieder akkoord pakken. Je hebt van die gasten die gewoon door blijven raggen als ze hun fuzz aanzetten, zonder dat ze weten wat het echt doet. Maar je moet met ieder pedaal wel leren spelen denk ik, vooral erachter zien te komen wat zo'n ding wel of niet accepteert. Sla maar eens een willekeurig akkoord aan bij een octavia en wat eruit komt klinkt niet echt lekker.

Avatar
20 februari 2003, 12:29
effecten zijn toch je sound??

Mithrandir
20 februari 2003, 12:37
Natuurlijk niet, je sound is een combinatie van: gitaar, versterker, effecten, je vingers en je creatieve brein...

effecten zijn alleen een schakel in die combinatie.

sash
20 februari 2003, 23:41
Idd, alles werkt mee aan het vormen van je sound. Er is niet 1 bepaald deel het belangrijkst ofzo.

moretel
20 februari 2003, 23:58
Als ik mijn buurman (professionele gitarist)op mijn fender en kale amp hoor spelen sta ik altijd verbaasd over de sound en het geluid dat hij eruit haalt, ik moet nog veel leren en steek nu weinig tijd in effecten om dat te bereiken maar in mijn spel, dan is zo'n multieffect voor in de band wel handig. Losse kastjes heb ik ook wel maar ben niet zo'n true bypass type, weet er ook niet genoeg van moet ik zeggen.
Misschien als ik een paar jaar verder ben dat ik me er wel in ga verdiepen, dat is nou het leuke van gitaarspelen, de mogelijkheden zijn onuitputtelijk.

sash
21 februari 2003, 00:03
Idd, er is altijd wel wat nieuws wat nog uit te proberen valt, zowel qua spel als apparatuur.

Dirk_Hendrik
21 februari 2003, 13:17
Op 2003-02-20 10:20, schreef Negative K3 fan:
Alleen zelf haat ik chorus en flanger, dat soort onzin pedalen die geluid "waterig" maken of als een straaljager laten klinken...


Hoewel ik me er wat bij kan voorstellen vraag ik me af hoe jij chorus en flanging gebruikte. Een flanger met een straaljagergeluid duid of vrij extreme instellingen. Ook Chorus kun je te ver laten gaan. Bijvoorbeels a la John Scofield. Met subtiele(re) instellingen ken het echter te gek zijn. Denk bijvoorbeeld aan Alex Lifeson (Rush) of Andy Summers in zijn Police tijd.

Wat mis gaat (IMHO) is het gebruik van distortion/overdrive en chorus wat altijd en teringherrie oplevert....aan de andere kant, Steve Lukather bewijst het tegendeel..

Joe_scumbag
21 februari 2003, 16:42
Op 2003-02-20 12:29, schreef Avatar:
effecten zijn toch je sound??


Je speelstijl is je sound! Effecten kunnen enkele een 'randje' geven aan je speelstijl. Ikzelf gebruik zeer weinig effecten. Ik heb een GT-6 waar ik heel tevreden over ben, maar ik gebruik enkel wah, overdive, chorus, delay, compressor en reverb. En uiterst zelden allemaal samen. Ik zit nu nog met een fender transistor versterker met een mooi clean en helder geluid en ben aan't sparen voor een fender twin reverb. Kan me voorstellen dat als ik die heb, ik de compressor en digitale reverb ook achterwege ga laten.