PDA

View Full Version : Solo's iets extra's geven



Rude Perception
9 mei 2008, 00:25
Gooien jullie vaak effecten over je solo heen?
Dan bedoel ik geen boosters/eq/galm/delay of dat soort dingen, maar echt modulatie.

Ikzelf gebruik soms een wah en soms een flanger. In lead partijen (geen solo) gebruik ik soms een chorus, maar die verdrinkt te veel in de mix voor een solo vind ik.
Wat gebruiken jullie?

Nielsje
9 mei 2008, 00:45
Drive, booster, wah, delay

jerome
9 mei 2008, 00:58
Een heel licht afgestelde chorus icm een korte en ook licht afgestelde delay en/of een overdrive gebruik ik regelmatig in solo's.
Ook een scheurende wah solo vind ikheerlijk om te spelen

Pepe
9 mei 2008, 01:09
Voor een telecaster en LP junior een treblebooster en een chandler tubedriver
Voor een strat een Lovepedal Super 6
Voor mijn LP en 335 mijn Zendrive of Fuchs Valve Job
de gretsch heeft genoeg een Xotic preamp en een beetje slapback.

Het lijkt een gedoe maar ik heb nooit meer dan 2 pedaaltjes voor me liggen die ik zelden uitzet omdat ik werk met mijn gitaarvolume knopje.

Luke-wannabe
9 mei 2008, 01:33
Zit jij in een band, Pepe?

Pepe
9 mei 2008, 01:42
Zit jij in een band, Pepe?

Ja, officieel al 3 keer gestopt maar we zijn het record van Heintje Davids aan het toppen, binnekort weer een serie concerten zo schijnt. Verder nog wat studio dingen waar ik trouwens officieel ook mee gestopt ben.

Maar euh, voor gigs is het alleen tele en gretsch, de rest is raak ik alleen wanneer er een aanval van SRV of Robben Ford mood dreigt aan te komen. Bovendien schijn je op amps af en toe te moeten spelen dus dat doe ik dan maar braaf.

Luke-wannabe
9 mei 2008, 11:03
Okee cool. Welke band? ;)

WillemdaGuide
9 mei 2008, 11:13
ik trap ook vaak mijn phaser in bij een solo, staat dan wel voor de distortion.

TimmU
9 mei 2008, 11:32
Smeuïge overdrive met een reverb. That's all!

Pepe
9 mei 2008, 12:48
Okee cool. Welke band? ;)

Ah, na een google zie ik dat we nu weer officieel zijn. Dit zie ik ook voor het eerst haha.

http://www.triobier.nl/

Kim Wilson
9 mei 2008, 13:29
Zo he, veel volk voor een trio! :D

Pepe
9 mei 2008, 13:50
ja, begon met drie, tis nou meer een sixpack

bastiaanvanbeek
11 mei 2008, 14:14
ik gebruikt de Ibanez FL-9 flanger, die stel ik minimaal/licht af zodat ie niet te veel overheerst, maar dat ie je net ff wat meer dynamiek geeft voor bijvoorbeeld n solo of riff.

dunnoaname
11 mei 2008, 14:23
Clean soleren met een delay is ook leuk :). Dat doe ik als ik met mijn jazzbak speel soms. Met de semihollow blijft het bij overdive en een beetje reverb. Wah gebruik ik eigenlijk zelden bij solo's, alleen bij funky riffjes of slagjes ofzo.

ChazyChaz
11 mei 2008, 19:19
bijna altijd een lekkere dikke fuzz of 2 drives met veel delay of lange reverb..
en dan heb je nog wahwah, whammy (1 of 2 octave up), soms suboctave met envelope filter of natuurlijk niks ;) voor sommige solo's gebruik ik trouwens gewoon
alleen modulatie.. bijv. een analoge delay over z'n nek laten gaan of maffe lfo's met de fuzzfactory!

Ibanez666
11 mei 2008, 22:29
Wel off topic, maar je kunt ipv een pedaaltje ook een halve noot (vals dus) voor de juiste noot pakken en hem dan heel snel opdrukken naar de juiste noot. Dan duurt de valse noot niet lang genoeg om storend te zijn, maar wel lang genoeg om de aandacht te trekken. Da's een truukje van Marty friedman. Werkt erg leuk vind ik

Liquid_Metal
12 mei 2008, 16:42
ik gooi altijd een booster over mn solo's. zo krijg ik een stukje meer mid/gain en dat klinkt wel lekker. ook gaat het volume wat harder zodat de solo beter uitkomt.
Per solo gebruik ik verder verschillende effecten. Volledig afhankelijk van het nummer. Mogelijk zijn delay, chorus, reverb, rotary speaker, phaser, wah...

EuroCinema
12 mei 2008, 20:09
Ik heb alles wel eens geprobeerd, maar gewoon clean met een klein buizenrandje en een gezonde portie mids blijft toch het beste door de mix heen snijden. Phasers, wahs, envelope filters, chorussen, delays, flangers... allemaal te gek maar je bent live vaak wat lastiger te horen ermee, verdwijnt sneller in de bekkens en de keyboards etc.