PDA

View Full Version : speakervervanging



joke
8 mei 2008, 21:37
hallo allemaal .
ik ben nu twee fender (waarschijnlijk jensen ) alnico 8 ohm 12 inch 30/2 speakers aan het uitproberen om de celestion g12 t75 te vervangen die erg veel mid en weinig hoog hebben te vervangen.
als ik via een hi fi versterker (tone off) geluiden maak over hele goeie boxen of met een headphone dan moet ik dit behoorlijk tweaken om de celestions ook op een zacht volume een beetje in de buurt te laten komen .
er moet dan meer hoog in en het levert alleen een squek-achtig soundje op.
de fenders klinken meer hi fi zo lijkt het .
hebben jullie ervaring met deze speakers en hoe zijn jullie meningen hierover?
alvast bedankt!!

koentjo
8 mei 2008, 22:28
misschien hoort dit meer in het versterkers sub forum

Dude
8 mei 2008, 22:30
juist die 75 staat bekend om zn hoog (schelheid voor de negatievelingen).... dus als je die al niet genoeg hoog vind hebben ??

jerome
9 mei 2008, 09:07
De enige goede manier om gitaarspeakers écht goed uit te testen is ze aan te sluiten op de gitaaramp waarop je ze uiteindelijk wil gaan gebruiken en zeker niet op een hifi versterker
Elk merk/type amp heeft zijn eigen karakteristiek en speakers kunnen daar verschillend op reageren.
Dus gewoon testen op je eigen gitaar amp en dan weet je pas of het de juiste combi is voor jouw smaak

Bovendien klinken sommige speakers met weinig vermogen waardeloos en beginnen pas lekker te klinken op een aardig volume.
En bij andere speakers kan dat weer net omgekeerd zijn.

joke
9 mei 2008, 14:22
hallo allemaal,
ik sloot de g12t75 uiteraard niet aan op mijn stereo set maar op een valvestate 8008 (2x80 watts) die is erg linear en geeft versterkt door wat hij binnenkrijgt.
de geluiden maak ik in de eerste instantie met headphones via een line mixer over dus de 100 watt stereo versterker (die niet kleurt!!) en dan probeer ik mijn geluiden dicht bij het origineel te laten komen van ceedees die ik draai en dan bedoel ik bijvoorbeeld ;
boston -dont look back
toto-hold the line
tom petty - refuge
the free-allright now
dit tracht ik te bereiken door mijn boss gt8 te tweaken ,ik merk dat ik natuurlijk op deze manier meer diverse geluiden krijg dan als ik zelf wat ga rommelen en vaak een geluid tweak naar mijn ideaal beeld van overdrive geluiden . de celestions zijn zeker gemaakt voor vermogen want op de wat lagere vermogens klinken ze vrij "boomey dus veel mid en laag.
het hoog is wel aanwezig maar als ik dat in de geluiden draai om een scheur geluid een beetje te laten smeren dan word het al snel bij solo's vrij scherp en schel.
ik speel al ruim 6 jaar met een gt5 en ben vrij krities op mijn geluiden en besteed daar een hoop tijd aan en weet waar ik geluidstechnisch mee bezig ben dus ben geen beginner die niet weet hoe je van A naar B tweakt.
sde fender (jensen) speakers zijn meer open en hebben meer hoog wat ze ook iets directer maakt het is makkelijker een geluid te laten smeren met deze speakers want ik had er eerst 1 fender in gezet en kon met de valvestate eerst links (fender)en daarna rechts (celestion) beluisteren en dan was het net of er bij de celestions een kleed over lag.
al met al voor de wat lagere volumes een goeie optie deze fenders omdat ik ten alle tijden met de gt8 het soundboard inga en dan is dit cabinet slechts een monitor en hoeft niet achtelijk hard...
heeft iemand van jullie ook ervaringen met speaker vervanging of misschien deze speakers in een fender combo zitten...
klein magneetje hoor die 30/2 maar wel lief......

the sure thing
9 mei 2008, 16:55
... ik denk dat je met een BOSS die je zo uitgebreid kan instellen, je niet zo heel veel bereikt met andere speakers. Maar goed: Een optie zou de Celestion V30 kunnen zijn, die hebben veel hoog en laag en minder mid dan de andere celestions. Gezien je muzieksmaak is de V30 geen slechte keuze.

Thijssie
9 mei 2008, 16:57
... ik denk dat je met een BOSS die je zo uitgebreid kan instellen, je niet zo heel veel bereikt met andere speakers. Maar goed: Een optie zou de Celestion V30 kunnen zijn, die hebben veel hoog en laag en minder mid dan de andere celestions. Gezien je muzieksmaak is de V30 geen slechte keuze.

Hmmm, ik vind juist dat de V30 een overdaad aan mids heeft, sterker nog; ik vind ze in het hoog-mid irritant....