PDA

View Full Version : telecaster,na het zien en luisteren



jan jansen
8 mei 2008, 21:33
van onderstaande clip op youtube zijn er geen argumenten meer om er geen te kopen :hippie: :cooler: :cooler:

http://www.youtube.com/watch?v=SnQYoRYedF0&feature=related


en kan dit forum wel telecasterforum genoemd worden

Mr.Fingers
8 mei 2008, 21:37
G.E. Smith heeft een gruwelijke rotkop, maar hij kan wel verdomd goed spelen! (ook het idee van de brugpup niet op de brugplaat, maar in de body te schroeven is ronduit geniaal!)

hup, je moest al een tele gekocht hebben!

barno
8 mei 2008, 21:57
van onderstaande clip op youtube zijn er geen argumenten meer om er geen te kopen :hippie: :cooler: :cooler:

http://www.youtube.com/watch?v=SnQYoRYedF0&feature=related


en kan dit forum wel telecasterforum genoemd worden

ja, ik heb dit filmpje hier al vaker gepost: this is the real stuff, en zijn collectie amps mag er ook zijn...

bass blom
8 mei 2008, 21:59
OMG ik moet morgen werken dus ik kan er niet gauw 1 gaan halen :chicken:

johanb
8 mei 2008, 22:45
Ik word als gibson eigenaar dagelijks geconfronteerd (door zoon lief ) met het ultime geweldige geluid van een telecaster en nog wel een mexican,het zijn geweldige gitaren

koentjo
8 mei 2008, 22:54
Je Rijnste Propaganda!!!

bass blom
8 mei 2008, 22:54
twee dingen vielen me op in het filmpje :D

zijn leven lang is ie op zoek naar een dikkere sound..
hmm, ja, in een tele duhuh..
dan moet je toch een les paul hebben.

en dan had ie dat oude lapsteeltje..

it sounds so bright..
hmm, ik vond dat vergeleken bij die tele juist erg muf klinken.

maar hij speelde op de solo albulms van mick jagger, dat maakt dan weer een boel goed :satisfie:

wel slaapverwekkend, heb het half uitgezien.

Rude Perception
8 mei 2008, 23:31
Dit voedt m'n gas wel weer flink:sneaky:

Nu alleen nog iets om m'n portemonnee mee te voeden....
Zo'n Baja lijkt me stiekem wel heel leuk.

zeiler
8 mei 2008, 23:44
1 woord :)

wow :)

echt niet normaal welke geluiden hij eruitkrijgt, uit dat rare "flat" geval ook :) da's vèt cool!

Jim Haagmans
9 mei 2008, 00:22
Doe mij maar een stratje..

barno
9 mei 2008, 00:50
twee dingen vielen me op in het filmpje :D

zijn leven lang is ie op zoek naar een dikkere sound..
hmm, ja, in een tele duhuh..
dan moet je toch een les paul hebben.

en dan had ie dat oude lapsteeltje..

hmm, ik vond dat vergeleken bij die tele juist erg muf klinken.

maar hij speelde op de solo albulms van mick jagger, dat maakt dan weer een boel goed :satisfie:

wel slaapverwekkend, heb het half uitgezien.


jij hebt gewoon een ander concept van "dikke sound". Een tele kan very dik klinken, okee het is niet het gebrul van een LP, maar deze jongen speelt in a different leage waar een dikke sound helder moet blijven en moet blijven snijden.

jerome
9 mei 2008, 00:51
Doe mij maar een stratje..


Ja mij ook, ik vind er maar een schreeuwerige en blikkerige sound uitkomen
Ik heb veel mooier klinkende telecasters gehoord!
Maar ja, goed dat smaken verschillen anders zouden we allemaal op dezelfde gitaar spelen...

frekie
9 mei 2008, 11:26
Weer eens wat anders: GARY MOORE op een Tele:

http://www.youtube.com/watch?v=FVP-kQgcUG4

GunMetalBlue
9 mei 2008, 13:41
Doe mij maar een stratje..

Nou... dat heb ik dus ook...

Kweetni! Een strat heeft meer... room :chicken:

barno
9 mei 2008, 14:16
als je het geluid van een LP of een superstrat via een dikke marshall vergelijkt met een tele op een piepklein buizenampje... en daar internetcompressie nog es bovenop, da's appelen met iets heel anders vergelijken

Squier4ever
9 mei 2008, 14:17
tele's zijn erg cool!

hezz
9 mei 2008, 14:54
OOOOOOOOOOOOOOOOH HERE IT COMES!!

http://news.nationalgeographic.com/news/2005/08/images/050816_gas_theft.jpg

Maar wel voor een 72 Deluxe of een Tele met binding. Ik hou niet zo van die speelgoed randjes. Vooral op zo'n rode Tele komt dat ineens heel sterk naar voren.

G.G.
9 mei 2008, 16:16
Sinds kort MOET ik gewoon een tele hebben, en die komt eraan. Dit filmpje bevestigt alleen maar dat een tele superveelzijdig is, maar toch een duidelijke identiteit heeft.


Tele's RULE!!!

pannekoek
9 mei 2008, 16:25
leuke sound, maar ik vind t helemaal niet zo veelzijdig, allemaal beetje van t zelfde.... doe mij maar gewoon lekker een les paul. ik vind telecasters ook nogal lelijk IMO (no offence tegen telecaster liefhebbers)
dan heb ik nog liever en strat dan dit, maar alsnog, les pauls are for the win! :satisfie:

barno
9 mei 2008, 16:31
Weer eens wat anders: GARY MOORE op een Tele:

http://www.youtube.com/watch?v=FVP-kQgcUG4

waw, albert collins would love this. Ik vind hem veel genietbaarder op tele dan op LP

heavy-metal-thunder
9 mei 2008, 16:31
Ik word als gibson eigenaar dagelijks geconfronteerd (door zoon lief ) met het ultime geweldige geluid van een telecaster en nog wel een mexican,het zijn geweldige gitaren

Les Pauls klinken (bijna) altijd dik en hebben massa's sustain (daarvoor is het nog geen goeie), maar bij een tele moet je toch opletten. Klinken dikwijls dun en scherp.

Pepe
9 mei 2008, 16:46
Dat geluid van de G.E. zonder dat brugbakje is ongeveer hetzelfde wat ik kreeg uit mijn "82 tele met de pickup zonder koperplaat en snaren niet door de body. Dat leverde inderdaad een dikker geluid op, een beetje een P90 op dieet wat erg bruikbaar is. Je levert wel twang op de lage snaren in, die gaan wat rattiger klinken.

Het geluid in het filmpje is niet fenomenaal maar wel integer. Tis gewoon een klein ampie, niets meer niets minder.

Ik ken zijn collectie amps en gitaren, dat leest als een pinup kalender voor vintage gear.

Maar het is halfway wat mij betreft. De kunst is een telecaster te vinden met plaat en bakkie die toch dik klinkt. Dan kom je uit bij de Buchanan sound.

Saf
9 mei 2008, 16:49
vet gitaarspel en erg super gaaf geluid heeft die gast/ En een magnieke collectie vintage amps staat er achter hem.

barno
9 mei 2008, 17:24
Dat geluid van de G.E. zonder dat brugbakje is ongeveer hetzelfde wat ik kreeg uit mijn "82 tele met de pickup zonder koperplaat en snaren niet door de body. Dat leverde inderdaad een dikker geluid op, een beetje een P90 op dieet wat erg bruikbaar is. Je levert wel twang op de lage snaren in, die gaan wat rattiger klinken.

Het geluid in het filmpje is niet fenomenaal maar wel integer. Tis gewoon een klein ampie, niets meer niets minder.

Ik ken zijn collectie amps en gitaren, dat leest als een pinup kalender voor vintage gear.

Maar het is halfway wat mij betreft. De kunst is een telecaster te vinden met plaat en bakkie die toch dik klinkt. Dan kom je uit bij de Buchanan sound.

Buchanan is great maar voor mij is de ultieme dikke teleklank toch die van Albert Collins

Pepe
9 mei 2008, 17:55
Buchanan is great maar voor mij is de ultieme dikke teleklank toch die van Albert Collins

Funny thing is, van alle teles die ik ooit gehad heb, heb ik er nou nog maar 2 over, eentje doet het Buchanan ding, de ander heeft de Collins sound, zo refereer ik daar aan.
De collins klinkt vet maar dat is door het oude hout, een scooped soundje als een thinline maar dan smooth ipv rafelig. De Buchanan klinkt ook dik maar juist door meer mids en de koperen zadeltjes werken ook mee, meer een brutale stinging sound.

Maar het koste me wel 30 jaar en even zovele tele's om ze te vinden. Wat zou het leven toch simpel zijn als je gewoon een r.i. kon kopen voor een echt goed soundje.

Orpheo
9 mei 2008, 19:09
gave sound, zeker weten, maar om hiervoor perse een tele te willen...?

Arjan12
9 mei 2008, 19:12
gave sound, zeker weten, maar om hiervoor perse een tele te willen...?


Ja. Een Tele om op te spelen, een Strat om op te spelen, een Les Paul om op te spelen en ik ben tevreden :cooler:

Luke-wannabe
9 mei 2008, 19:15
gave sound, zeker weten, maar om hiervoor perse een tele te willen...?
Dit ga je niet ergens anders uitkrijgen ben ik bang, maar jij zal uiteraard wel een zieke schakeling weten ofzo..

barno
9 mei 2008, 20:51
Funny thing is, van alle teles die ik ooit gehad heb, heb ik er nou nog maar 2 over, eentje doet het Buchanan ding, de ander heeft de Collins sound, zo refereer ik daar aan.
De collins klinkt vet maar dat is door het oude hout, een scooped soundje als een thinline maar dan smooth ipv rafelig. De Buchanan klinkt ook dik maar juist door meer mids en de koperen zadeltjes werken ook mee, meer een brutale stinging sound.

Maar het koste me wel 30 jaar en even zovele tele's om ze te vinden. Wat zou het leven toch simpel zijn als je gewoon een r.i. kon kopen voor een echt goed soundje.

ja wat je zegt, komt me bekend voor. Ik heb nu al vier tele's gehad en nooit echt tevreden geweest, 3 zijn er terug weg, nu heb ik zo'n muddy waters sig, upgrade met handwounds en da's wel okee maar onlangs speelde ik op de tele van bandlid (een originele 63-er-seafoam green, om het erin te wrijven :) ) en pffff, what a sound! het ding is vederlicht maar er zit tegelijk een geweldige bottom in de klank en it stings like a bee.
Dacht vroeger dat dat "oude hout" verhaal bollocks was, maar dat is het niet.

Pepe
9 mei 2008, 22:23
Nee, dat is het niet maar het gaat niet voor elke gitaar op, raar genoeg, althans niet in dezelfde mate.
Misschien dat het te maken heeft met hoe oud het hout in the first place was voor het gekapt werd, en hoe lang het mocht drogen?

Van sommige gitaren kan je al in een vroeg stadium voorspellen dat "they are gonna age nicely". I kan er mijn vinger ook niet opleggen.

Jay75
12 mei 2008, 11:09
Ik heb tijd geleden zo'n 52 RI gehad, en die heb ik weggedaan, maar damn, ik zit er zwaar over te denken die weer een terug te kopen! Die klonk helemaal niet iel en blikkerig, alleen die kleur was dan weer minder, maarja, wat kost t om zo'n body in een mooie kleur te spuiten? Nie zo veel ofwel? hehe

Check dit filmpje ook maar eens, precies mijn muzieksmaak en superlekkere sounds bij alles:

http://www.youtube.com/watch?v=b7eyyt98-Ng

G.G.
12 mei 2008, 11:14
alleen die kleur was dan weer minder, maarja, wat kost t om zo'n body in een mooie kleur te spuiten? Nie zo veel ofwel? hehe



Twee busjes kleurlak van €6,95 en een busje blanke lak van €6,95. Heel veel meer hoeft het niet te kosten:

http://img147.imageshack.us/img147/6994/p1010414im7.jpg

Jay75
12 mei 2008, 11:21
Kan dat er zo overheen? Of moet je eerst schuren? Of gewoon ontvetten?
hehe, lijkt me wel een optie namelijk!

G.G.
12 mei 2008, 11:30
Kan dat er zo overheen? Of moet je eerst schuren? Of gewoon ontvetten?
hehe, lijkt me wel een optie namelijk!

Als het polylak is zou ik hem gewoon lichtjes opruwen en overspuiten. Als je hem eerst helemaal kaal maakt, dan zou ik eerst een filler gebruiken.

als de gitaar origineel nitro had, helemaal kaal maken (nieuwe laag smelt in de oude) en nitro eroverheen. Geen poly eroverheen aangezien nitrolak soms jaren blijft uitdampen. Poly sluit dit af en weekt als 1 groot vel los.

Mr.Fingers
12 mei 2008, 11:31
Ik blijf ze werkelijk geweldige gitaren vinden, die oersimpele telecaster.

En de sound over een licht overstuurde Marshall JCM45 is ook heerlijk (http://www.youtube.com/watch?v=U-7QSMyz5rg)

barno
12 mei 2008, 11:55
Ik blijf ze werkelijk geweldige gitaren vinden, die oersimpele telecaster.

En de sound over een licht overstuurde Marshall JCM45 is ook heerlijk (http://www.youtube.com/watch?v=U-7QSMyz5rg)

1000 keer gehoord, maar blijft retegoed. allemaal topmuzikanten ook.

joskedentweede
12 mei 2008, 12:17
I'm glad I got myself a nice Telecaster

Ibanez666
12 mei 2008, 13:11
zijn er geen argumenten meer om er geen te kopen


jawel hoor, geen geld...

Jay75
13 mei 2008, 09:46
Hehehe, net een 52 RI besteld :)

Kim Wilson
13 mei 2008, 09:58
Les Pauls klinken (bijna) altijd dik en hebben massa's sustain (daarvoor is het nog geen goeie), maar bij een tele moet je toch opletten. Klinken dikwijls dun en scherp.
Les Pauls kunnen ook heel goed dof en modderig klinken. Da's ook dik, maar niet echt bruikbaar in een band.

Orpheo
13 mei 2008, 11:01
Les Pauls kunnen ook heel goed dof en modderig klinken. Da's ook dik, maar niet echt bruikbaar in een band.

en daarom worden les pauls ook zo weinig gebruikt :)

rickert
13 mei 2008, 11:05
Eigenlijk zijn les pauls maar kut.

Kim Wilson
13 mei 2008, 11:10
en daarom worden les pauls ook zo weinig gebruikt :)
Een goeie LP klinkt te gek. Maar er werd beweerd dat een Les Paul dik, dus goed klinkt. Maar dik is niet per definitie goed. :)

Orpheo
13 mei 2008, 11:42
Een goeie LP klinkt te gek. Maar er werd beweerd dat een Les Paul dik, dus goed klinkt. Maar dik is niet per definitie goed. :)

ok, nee zo ben ik 't met je eens. Hell, alsof status quo lekkerder zal klinken met een les paul. t leek er alleen op alsof je een LP per definitie niks vond.

barno
13 mei 2008, 11:44
hier wordt altijd maar gedweeptmet dik, vet geluid. Heel wat mensen willen helemaal geen massief, dik, vet geluid.
ik bijvoorbeeld :)

Ibanez666
13 mei 2008, 11:50
hier wordt altijd maar gedweeptmet dik, vet geluid. Heel wat mensen willen helemaal geen massief, dik, vet geluid.
ik bijvoorbeeld :)

gewoon mooi rond mid, das wat ik lekker vind :-)

Kim Wilson
13 mei 2008, 11:51
ok, nee zo ben ik 't met je eens. Hell, alsof status quo lekkerder zal klinken met een les paul. t leek er alleen op alsof je een LP per definitie niks vond.
Oh nee, zeker niet. Ik vind een goeie LP, mits op de juiste manier ingezet (dus idd niet bij Status Quo of zo :D ) echt te gek. Op een LP kun je de meest waanzinnige sologeluiden uit trekken. Maar lang niet alle LP's klinken ook even goed, net zo goed als dat niet elke Tele goed klinkt. En die suggestie werd wel gewekt door heavy-metal-thunder.

Ibanez666
13 mei 2008, 11:56
Oh nee, zeker niet. Ik vind een goeie LP, mits op de juiste manier ingezet (dus idd niet bij Status Quo of zo :D ) echt te gek. Op een LP kun je de meest waanzinnige sologeluiden uit trekken. Maar lang niet alle LP's klinken ook even goed, net zo goed als dat niet elke Tele goed klinkt. En die suggestie werd wel gewekt door heavy-metal-thunder.

klopt, ik denk wel dat het meeste geluid nog steeds meer met de gebruikte pickups te maken heeft, dan met het model gitaar. Ik ben wel een LP fan, maar moet zeggen dat 60-70% me niet kan bekoren qua sound. Vooral met die standaard Gibson/Epi elementen of de veel gebruikte seymour duncans vind ik niet zo..

Kim Wilson
13 mei 2008, 12:07
Nou, het zijn niet alleen de gebruikte elementen. Ik heb een Epi LP gehad, en die klonk onversterkt al zo duf en dood als een pier. Daar helpen geen elementen aan. Die Strat die ik had klonk ook vrij dof, en dat hoorde je versterkt ook weer terug. De Tele die ik nu heb, heb ik aanvankelijk uitgezocht op zijn onversterkte kwaliteiten, en dat merk ik wanneer ik hem op een versterker aansluit. Het karakter van de plank op zich hoor je ook versterkt weer terug.

G.G.
13 mei 2008, 12:22
Holy Crap!!!

'52 tele (ash)
http://youtube.com/watch?v=an1MGvjWcAA

'55 tele (alder)
http://youtube.com/watch?v=dU2uNjxvBcs

Ibanez666
13 mei 2008, 13:20
Nou, het zijn niet alleen de gebruikte elementen. Ik heb een Epi LP gehad, en die klonk onversterkt al zo duf en dood als een pier. Daar helpen geen elementen aan. Die Strat die ik had klonk ook vrij dof, en dat hoorde je versterkt ook weer terug. De Tele die ik nu heb, heb ik aanvankelijk uitgezocht op zijn onversterkte kwaliteiten, en dat merk ik wanneer ik hem op een versterker aansluit. Het karakter van de plank op zich hoor je ook versterkt weer terug.


Niet alleen nee, dat zei ik ook niet, maar ik denk dat de combi dooie plank+super elementen een beter resultaat geeft dan goede plank+ bagger elementen, dit is mijn eigen ervaring tenminste

G.G.
15 mei 2008, 12:31
Als dit nog niet overtuigend is weet ik het niet meer. Zelfs de rockfanaten moeten het met me eens zijn:


http://nl.youtube.com/watch?v=SAmEkOKfw1Q

Luke-wannabe
15 mei 2008, 13:04
Holy Crap!!!

'52 tele (ash)
http://youtube.com/watch?v=an1MGvjWcAA

'55 tele (alder)
http://youtube.com/watch?v=dU2uNjxvBcs
Dus Ash klinkt fakking veel lekkerder!

Kim Wilson
15 mei 2008, 13:07
Het is natuurlijk een som der delen, het is niet alleen het hout wat de klank maakt, maar idd, de mooist klinkende Tele's hebben een ash body.

Luke-wannabe
15 mei 2008, 13:09
Het is natuurlijk een som der delen, het is niet alleen het hout wat de klank maakt, maar idd, de mooist klinkende Tele's hebben een ash body.
Ik vind dat geluid van die Ash tele veel lekkerder, donkerder en meer ballen. Waar ligt dat aan denk je? Ook aan die amp?

rickert
15 mei 2008, 13:11
Ligt ook aan de amp, en hij speelt heel wat anders dan in het alderfilmpje, dat geluid vind ik ook niet relax.

Kim Wilson
15 mei 2008, 13:12
Geen idee. Ik heb de filmpjes ook niet gezien hoor. Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat je je niet helemaal blind moet staren op een ash body, maar ook op de rest moet letten.

Mijn favoriete combi is een ash body en maple hals. Helder maar toch met ballen. En loads of attack.

G.G.
15 mei 2008, 13:42
Mijn favoriete combi is een ash body en maple hals. Helder maar toch met ballen. En loads of attack.

Mee eens, vandaar dat dit mijn volgende wordt:

http://img147.imageshack.us/img147/3266/p1010412eh5.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/7240/p1010418ei7.jpg

Dikke essen body en esdoorn hals en toets. Een tele klinken als een hondsdolle pitbull met ADHD en een steroïde injectie.

Kim Wilson
15 mei 2008, 13:44
Juist!!

Ik kan niet wachten tot dat ding van jou af is, wordt echt een heel gaaf ding!

grayfink
15 mei 2008, 13:47
Tele's zijn lelijke kutplanken.

bass blom
15 mei 2008, 14:06
Tele's zijn lelijke kutplanken.

inderdaad, echtwel :satisfie:

Rutger
15 mei 2008, 14:08
Een kut is toch nooit waardeloos?

TIMBER
15 mei 2008, 14:12
Der staat lelijk..;)

bass blom
15 mei 2008, 14:14
Een kut is toch nooit waardeloos?

kutplanken, hee, dan moet ik ineens weer aan mijn fotosessie van afgelopen zondag denken :seriousf:
jammer dat ik geen tele had/heb :hippie:

Pais
15 mei 2008, 14:20
Nee joh Tele's hebben het maximum aan cool (-> 8-) ). Ik heb geen verstand van elektrische gitaren, maar mocht ik ooit van mn besnaarde doos overstappen naar een stroom-gitaar, wordt het een Fender '52 TELECASTER :gitarist:

hendrix_appendix
15 mei 2008, 14:24
maar mocht ik ooit van mn besnaarde doos overstappen naar een stroom-gitaar, wordt het een Fender '52 TELECASTER :gitarist:
Is het puberaal om hier echt nog een grap over te gaan maken?

Pais
15 mei 2008, 14:25
Is het puberaal om hier echt nog een grap over te gaan maken?
Ehm... ja. Ik ben blij dat je zo snel van begrip bent. :chicken:

hendrix_appendix
15 mei 2008, 14:31
Ik kan er niks aan doen.:(

OT-Vind die tele in de openingspost trouwens niet echt een heel gaaf geluid hebben, wel mooi hoor, maar het is mij te steriel. Dan Jeff Beck, die man is sowieso een soort wandelende tonechamber, en dan met het meest emotievolle gitaarstuk ooit, tsja, dan kun je niet meer stuk.

Arjan12
15 mei 2008, 15:12
http://www.youtube.com/watch?v=C0YANM9lz4c

Vanaf 3:30. Da's pas een Telecaster :cooler: .

TIMBER
15 mei 2008, 15:20
Nee joh Tele's hebben het maximum aan cool (-> 8-) ).



Ja ze zijn zo lelijk dat ze bijna cool zijn... nuja gelukkig smaken verschillen.
Persoonlijk zie ik liever een LP (perfecte vrouwen lichaam.;)) al vind ik een Strat ook wel wat hebben.


.

ChazyChaz
15 mei 2008, 20:05
ik weet het niet, ik vind telecasters eigenlijk best gaaf, alleen zo verschrikkelijk cliché en standaard.
maar ja.. dat is een strat of een les paul natuurlijk ook!
't is en blijft wel gewoon een hele lekkere, klassieke en herkenbare sound..
ookal heb ik zelf meer met jazzmasters ;)

Pepe
15 mei 2008, 21:29
Als dit nog niet overtuigend is weet ik het niet meer. Zelfs de rockfanaten moeten het met me eens zijn:


http://nl.youtube.com/watch?v=SAmEkOKfw1Q

Ja, ik dacht altijd dattie op de plaat een LP gebruikte maar bij Beck weet je dat nooit.
Opvallend wel die dumble like tone, uit een silverface neem ik aan.

G.G.
15 mei 2008, 21:42
Ja, ik dacht altijd dattie op de plaat een LP gebruikte maar bij Beck weet je dat nooit.
Opvallend wel die dumble like tone, uit een silverface neem ik aan.

Ja, mooi voorbeeld van een dikke sound uit een tele

TIMBER
16 mei 2008, 09:34
een dikke sound..



Dis pas een dikke sound..;)

http://nl.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE&feature=related


.

bass blom
16 mei 2008, 09:38
Dis pas een dikke sound..;)

http://nl.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE&feature=related


.

vind ik wel meevallen :satisfie:

klinkt zelfs een beetje als een tele zou je haast zeggen :seriousf:

TIMBER
16 mei 2008, 09:44
Hij was hier dan ook op zoek naar een iets dunnere sound..;)


.

JvD.
16 mei 2008, 09:46
ik blijf vinden dat die dingen een polio headstock hebben.

bass blom
16 mei 2008, 09:47
Hij was hier dan ook op zoek naar een iets dunnere sound..;)


.

en dan heeft ie dat gevonden en noem jij het een dikke sound, hmm, ok.. :D

G.G.
16 mei 2008, 10:05
Toch knap, Jeff Beck weet uit een tele met single coils een dikkere sound te halen als Zakk Wylde uit een Les Paul.

bass blom
16 mei 2008, 10:06
Toch knap, Jeff Beck weet uit een tele met single coils een dikkere sound te halen als Zakk Wylde uit een Les Paul.

tis een epi les paul ;)

Luke-wannabe
16 mei 2008, 10:08
Toch knap, Jeff Beck weet uit een tele met single coils een dikkere sound te halen als Zakk Wylde uit een Les Paul.
Waarschijnlijk speelt Zakk op een Marshall MG.... En Jeff Beck speelt op Fenders.. Zakk heeft als -ie over zn JCM staat te spelen zo'n dik geluid, word je bang van.

Helter Skelter
16 mei 2008, 10:23
Jeff Beck speelde de laatste jaren bijna alleen maar op een Marshall DSL-50 head. De DSL en zijn Fender signature stratje met een paar effectjes om precies te zijn, meer heeft de man ook niet nodig.

Het maakt eigenlijk geen reet uit waar Beck op speelt, hij klinkt ALTIJD goed

G.G.
16 mei 2008, 10:39
Het maakt eigenlijk geen reet uit waar Beck op speelt, hij klinkt ALTIJD goed

Eng hé. Als ik Beck hoor spelen krijg ik de neiging al mijn gear in vuilniszakken te stoppen en het bij de stoeprand neer te zetten.

Tubescreamer
16 mei 2008, 11:29
Eng hé. Als ik Beck hoor spelen krijg ik de neiging al mijn gear in vuilniszakken te stoppen en het bij de stoeprand neer te zetten.
Gek dat heb ik nou ook altijd....hij speelt ook al meer dan 20 jaar ofzo zonder plectrum toch? En nu we het toch over Beck hebben:
http://nl.youtube.com/watch?v=6aZ6ztavDQ4&feature=related
vette sjit, en dat op die roze, wat isset ook alweer, een Jackson Soloist toch?

bass blom
16 mei 2008, 11:38
Gek dat heb ik nou ook altijd....hij speelt ook al meer dan 20 jaar ofzo zonder plectrum toch?

dat is een belangrijke clou!
veel grote helden spelen zonder plectrum en maken zo nog meer dan anderen met hun vingers hun geluid :satisfie:

Tubescreamer
16 mei 2008, 11:46
Laten we erover ophouden...zelfs door praten over Jeff Beck krijg ik de neiging om toch maar een andere hobby te gaan zoeken :D

bass blom
16 mei 2008, 12:13
Laten we erover ophouden...zelfs door praten over Jeff Beck krijg ik de neiging om toch maar een andere hobby te gaan zoeken :D

goed plan, er zijn toch al veel te veel gitaristen, ga bassen :satisfie:

Orpheo
16 mei 2008, 12:32
(dit gaat me n ban opleveren....)












zo lekker vind ik die sound van jeff beck niet... :chicken:

Orpheo
16 mei 2008, 12:36
Dis pas een dikke sound..;)

http://nl.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE&feature=related


.

lekker clipje :) leuke solo, al zou ik 'm zelf iets anders gedaan hebben in 't midden, maar ok.

jammer dat een tele niet van nature klinkt zoals dit, of zoals dit clipje:

http://nl.youtube.com/watch?v=Phrc6KRKx4k

op plaat klinkt 't een stuk lekkerder, maar goed, zoals dit liedje is op plaat en niet youtube, zo wil ik dat mijn tele klinkt. nou ja, deze sound krijg ik makkelijk met m'n sg, flying V of les paul.

Tubescreamer
16 mei 2008, 12:45
goed plan, er zijn toch al veel te veel gitaristen, ga bassen :satisfie:
:seriousf: Helaas, heb ik te kleine mietjeshandjes voor. Bovendien kun je dan ook weer ziek worden van bassisten zoals Les Claypool en Flea enzo, Marcus Miller, Jaco, noem maar op...ik krijg het al moeilijk bij John Paul Jones.

Dus nee bedankt. Ben bang dat het hetzelfde resultaat gaat opleveren: lekker helemaal niks

En is Orpheo al gebanned voor die opmerking over Jeff Beck? :D

Pepe
16 mei 2008, 20:27
Ja grappig
Ik draai Porky Pie en Traffic Jam soms alleen om naar die sound te luisteren, dynamiek. Je hoort met een koptelefoon precies wannneer hij pickups wisselt.
Maar smaken verschillen natuurlijk.

Luke-wannabe
16 mei 2008, 20:37
Ja grappig
Ik draai Porky Pie en Traffic Jam soms alleen om naar die sound te luisteren, dynamiek. Je hoort met een koptelefoon precies wannneer hij pickups wisselt.
Maar smaken verschillen natuurlijk.
Heerlijk vind ik dat.. Jammer dat mijn bandleden daar niet voor zijn.

BartL
16 mei 2008, 21:11
Heb ook eventjes een TELE aangeschaft :) Het is een zwarte Mex Standard geworden (saaier krijg je ze niet :D ). Niet te geloven hoe mooi een tele klinkt op een clean kanaal in de hals of midden positie.

Mr.Fingers
16 mei 2008, 21:17
Heb ook eventjes een TELE aangeschaft :) Het is een zwarte Mex Standard geworden (saaier krijg je ze niet :D ). Niet te geloven hoe mooi een tele klinkt op een clean kanaal in de hals of midden positie.

hopelijk dan toch met maple toets & witte slagplaat ;)

Er is absoluut niets mis met een "gewone" zwart/wit telecaster!

En inderdaad, een tele op clean is erg, maar dan ook erg mooi!

drap
16 mei 2008, 21:22
Met een beetje mazzel gaat over een week of twee de bestelling de deur uit:

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/Afbeelding2-2.png

Maar dan linkshandig.

Bij een tele denk ik vooral aan rauwe meuk. Zoiets (http://nl.youtube.com/watch?v=rlGHBfueOdc)

Lexvandoef
16 mei 2008, 21:24
Heb ook eventjes een TELE aangeschaft :) Het is een zwarte Mex Standard geworden (saaier krijg je ze niet :D ). Niet te geloven hoe mooi een tele klinkt op een clean kanaal in de hals of midden positie.

haha feli, en mooi zijn he, vooral op de middenpositie vind ik hem clean errug lekker, bijna acoustisch vind ik.

Orgasmocaster
16 mei 2008, 21:43
(dit gaat me n ban opleveren....)














zo lekker vind ik die sound van jeff beck niet... :chicken:

dat is al de 2e keer in 2 dagen dat ik het eens met je moet zijn...
het is best een goed nummer (cause we've..) maar dat zijn tone nou zo super mega geil moet zijn... ik vind het maar ok-ish
op die clip met srv klinkt het al helemaal bagger trouwens.

Luke-wannabe
16 mei 2008, 22:02
Met een beetje mazzel gaat over een week of twee de bestelling de deur uit:

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/Afbeelding2-2.png

Maar dan linkshandig.

Bij een tele denk ik vooral aan rauwe meuk. Zoiets (http://nl.youtube.com/watch?v=rlGHBfueOdc)
Custom?? Tell us more!! Ziek er goed uit!!

TIMBER
17 mei 2008, 00:34
en dan heeft ie dat gevonden en noem jij het een dikke sound, hmm, ok.. :D
&

Toch knap, Jeff Beck weet uit een tele met single coils een dikkere sound te halen als Zakk Wylde uit een Les Paul.

Volgens mij ontgaat men de insteek van deze post. Ik wou slechts aangeven dat ondanks dat het algemeen bekend is dat een Gibby (met hummie’s) een dikkere sound heeft dan een Strat/Tele mar dat zelfs de groten op aarde mede door beïnvloeding van amps en effecten vaak het tegenover gestelde zoeken.


.

barno
17 mei 2008, 01:04
&


Volgens mij ontgaat men de insteek van deze post. Ik wou slechts aangeven dat ondanks dat het algemeen bekend is dat een Gibby (met hummie’s) een dikkere sound heeft dan een Strat/Tele mar dat zelfs de groten op aarde mede door beïnvloeding van amps en effecten vaak het tegenover gestelde zoeken.


.

+1
zoals ik al zei: "dikke" sound pups-gitaren zijn overrated. Idd met goede amps en effecten kan je een zuivere "dunne" sound upbeafen. Andersom kan niet. Ik ben ook teruggekomen van al dat overwound high output-gedoe, gaat immers ten koste van de cleane klank

Pepe
17 mei 2008, 01:34
ja tis een leeftijd ding denk ik
jonge poster hebben het vaak over hoe een "vette, dike" sound uit een fender te krijgen
naarmate je ouder wordt gaat het meer over TONE en krijgt alles zijn plek
Als je een dikke scheur,pak dan een Les Paul
een aggressieve scheur, SG.
wil je springy belletjes, pak een strat
en voor een ijzeren authoritieve toon, nothing beats a tele

als je die dingen door mekaar gooit is het een eindeloos gedoe met pickupjes en pedalen.
Ook niks mis mee, part of the fun.

BartL
17 mei 2008, 02:04
@MR Fingers: Inderdaad. Zwarte body, witte plaat, maple neck & fretboard.


haha feli, en mooi zijn he, vooral op de middenpositie vind ik hem clean errug lekker, bijna acoustisch vind ik.
Dankjewel! Vind zowel de midden als hals positie echt heerlijk klinken. Ik moet wel zeggen dat ik het fretboard op de een of andere manier een klein beetje stroef vind spelen (met benden bedoel ik dan). Maargoed, ik vergelijk het dan met een gelakte (en wat dunnere) strat hals.

BartL
17 mei 2008, 02:13
ja tis een leeftijd ding denk ik
jonge poster hebben het vaak over hoe een "vette, dike" sound uit een fender te krijgen
naarmate je ouder wordt gaat het meer over TONE en krijgt alles zijn plek
Als je een dikke scheur,pak dan een Les Paul
een aggressieve scheur, SG.
wil je springy belletjes, pak een strat
en voor een ijzeren authoritieve toon, nothing beats a tele

als je die dingen door mekaar gooit is het een eindeloos gedoe met pickupjes en pedalen.
Ook niks mis mee, part of the fun.
Persoonlijk vind ik singlecoils stiekem altijd nog het lekkerst klinken. Dat hoor ik vooral als ik na lange tijd op PRS gespeeld te hebben een strat of tele in mijn handen heb. Ik heb het gevoel dat ik er meer mee kan. Jammer dat mijn prs zo goed speel...

drap
17 mei 2008, 06:18
dat is al de 2e keer in 2 dagen dat ik het eens met je moet zijn...
het is best een goed nummer (cause we've..) maar dat zijn tone nou zo super mega geil moet zijn... ik vind het maar ok-ish
op die clip met srv klinkt het al helemaal bagger trouwens.

En laat 'Cause we've ended as lovers' op het album nou niet op een tele zijn, maar op een Les Paul.

@Luke: Niet custom, althans niet van Fender. Ik laat er eentje maken bij Sjak Zwier. Die heeft aardig wat ervaring met linkshandige tele's en hij kan het tegen een hele schappelijke prijs doen. Ik wil nu eindelijk wel eens een tele naar mijn smaak, gezien dat via de normale weg onmogelijk is door m'n linkshandigheid. Esquire model, maar dan met rosewood toets en swamp-ash en een Brae Knuckles 'Brown Sugar' element. Dat is wat mij betreft tot nu toe nog het beste tele element dat ik heb gehoord.

Luke-wannabe
17 mei 2008, 10:21
@Luke: Niet custom, althans niet van Fender. Ik laat er eentje maken bij Sjak Zwier. Die heeft aardig wat ervaring met linkshandige tele's en hij kan het tegen een hele schappelijke prijs doen. Ik wil nu eindelijk wel eens een tele naar mijn smaak, gezien dat via de normale weg onmogelijk is door m'n linkshandigheid. Esquire model, maar dan met rosewood toets en swamp-ash en een Brae Knuckles 'Brown Sugar' element. Dat is wat mij betreft tot nu toe nog het beste tele element dat ik heb gehoord.
Gaaf man! Ik heb nu ook heeel erg gas. Ik zou er wel een zwarte slagplaat op doen, maar dat groen = fijn!!

G.G.
17 mei 2008, 10:48
Gaaf ding Drap. Je laat hem toch wel een normale fresing doen onder de slagplaat.

bass blom
17 mei 2008, 10:59
koel drap, komt ie ook zonder logo of moet er iets zwierigs glimmends op?

drap
17 mei 2008, 11:06
Qua fresing wordt ie exact zo als een ouwe Esquire, dus één elementgat en verder één massief stuk hout. En Zwier mag er van mij gerust een mooi Zwier logootje op drukken. Ziet er mooi exclusief uit.

bass blom
17 mei 2008, 11:09
Qua fresing wordt ie exact zo als een ouwe Esquire, dus één elementgat en verder één massief stuk hout. En Zwier mag er van mij gerust een mooi Zwier logootje op drukken. Ziet er mooi exclusief uit.

als ik een gitaar liet bouwen zou ik hem zonder logo willen hebben.
veel exclusiever.
iets achterop zou mogen :satisfie:

drap
17 mei 2008, 11:25
Ik vind het een soort handtekening onder een schilderij en een mooi logootje vind ik nog sierlijk ook :)

bass blom
17 mei 2008, 11:27
Ik vind het een soort handtekening onder een schilderij en een mooi logootje vind ik nog sierlijk ook :)

ik kan het niet helpen dat beeld te vergeten wat ik zag toen ik een merkloze galama hals met ebben toets op me mexje had gezet, man, wat was dat mooi.
waarom moeten wij lopen raclame maken voor die gasten.. :satisfie:

Pepe
17 mei 2008, 13:05
Qua fresing wordt ie exact zo als een ouwe Esquire, dus één elementgat en verder één massief stuk hout. En Zwier mag er van mij gerust een mooi Zwier logootje op drukken. Ziet er mooi exclusief uit.

De esquire had gewoon een front fresing, alleen de pickup werd er niet ingehangen.
Maar euh, stoer, gitaar van Zwier.

dIRE sTRAITS
17 mei 2008, 13:16
Voor mij de ultieme tele sound en grote inspiratie, albert collins op 03.34:

http://nl.youtube.com/watch?v=6n4YtHerbSk


en deze blijft mij kippenvel geven:

http://nl.youtube.com/watch?v=IuCkIFurEjc&feature=related

Helter Skelter
17 mei 2008, 13:42
Collins heeft inderdaad een geweldige sound. Dik, groots, punchy, name it and he's got it 8-) Net als Jeff Beck speelt hij trouwens ook alleen met z'n vingers, geen plectrum voor Albert

zou toooone inderdaad in de vingers zitten dan? :satisfie:

barno
17 mei 2008, 13:44
Voor mij de ultieme tele sound en grote inspiratie, albert collins op 03.34:

http://nl.youtube.com/watch?v=6n4YtHerbSk


en deze blijft mij kippenvel geven:

http://nl.youtube.com/watch?v=IuCkIFurEjc&feature=related

hey bedankt man om dit te posten, tweede filmpje kende ik niet en is idd ultimate A.C. funkiness!!

bass blom
17 mei 2008, 13:44
Collins heeft inderdaad een geweldige sound. Dik, groots, punchy, name it and he's got it 8-) Net als Jeff Beck speelt hij trouwens ook alleen met z'n vingers, geen plectrum voor Albert

zou toooone inderdaad in de vingers zitten dan? :satisfie:

hoeveel meer bewijs wil je?

derek trucks al eens beluisterd en bekeken?

barno
17 mei 2008, 13:47
Collins heeft inderdaad een geweldige sound. Dik, groots, punchy, name it and he's got it 8-) Net als Jeff Beck speelt hij trouwens ook alleen met z'n vingers, geen plectrum voor Albert

zou toooone inderdaad in de vingers zitten dan? :satisfie:

ja dus, ik speel sinds forever met plectrums maar laatste jaar bijna enkel nog met de vingers, heeft me heel veel tijd gekost, die overschakeling maar tonewise geeft het gewoon meer mogelijkheden.
nog zo'n sound of flesh jongens: albert king en jimmie vaughan, mark knopfler

drap
17 mei 2008, 13:57
De esquire had gewoon een front fresing, alleen de pickup werd er niet ingehangen.
Maar euh, stoer, gitaar van Zwier.

Voor zover ik op de hoogte ben alleen de latere Esquires, zodat men de gitaren alsnog van twee elementen kon voorzien. De eerste Esquires uit 1950 waren identiek aan de Broadcaster en hadden maar één elementgat. Maar ik kan het ook net zo goed fout hebben hoor, dit is in ieder geval wat ik er voor zover van weet. Maakt opzich ook niet uit, ik wil er maar één gat in.

Rinze
17 mei 2008, 14:07
Voor zover ik op de hoogte ben alleen de latere Esquires, zodat men de gitaren alsnog van twee elementen kon voorzien. De eerste Esquires uit 1950 waren identiek aan de Broadcaster en hadden maar één elementgat. Maar ik kan het ook net zo goed fout hebben hoor, dit is in ieder geval wat ik er voor zover van weet. Maakt opzich ook niet uit, ik wil er maar één gat in.

Drap heeft aan één gat genoeg...

grayfink
17 mei 2008, 14:13
Ik zag de voorzet ook, maar vond hem té makkelijk om in te koppen :D

drap
17 mei 2008, 14:15
Drap heeft aan één gat genoeg...

Yep, ik ben niet zo van het anale. :chicken: Hij was zo makkelijk... :satisfie:

bass blom
17 mei 2008, 14:55
komt die ene pup dan ook in het hout geschroefd?

drap
17 mei 2008, 14:58
Euh... da's toch altijd zo met een singlecoil gitaar? :chicken:

Lexvandoef
17 mei 2008, 15:01
Euh... da's toch altijd zo met een singlecoil gitaar? :chicken:

brugelement van een 'standaard' tele zit volgens mij aan de brugplate vast en niet het hout.

En bij strats zitten ze aan de slagplaat vast.

Squier4ever
17 mei 2008, 15:03
brugelement van een 'standaard' tele zit volgens mij aan de brugplate vast en niet het hout.

En bij strats zitten ze aan de slagplaat vast.

idd, de pup zit aan de bridgeplate geschroeft.

bass blom
17 mei 2008, 15:03
brugelement van een 'standaard' tele zit volgens mij aan de brugplate vast en niet het hout.

En bij strats zitten ze aan de slagplaat vast.

precies, en het is ook mega ontopic want die dude in het filmpje heeft het er over :sneaky:

Lexvandoef
17 mei 2008, 15:04
precies, en het is ook mega ontopic want die dude in het filmpje heeft het er over :sneaky:

WTF! ik post nooit ontopic :satisfie:

Maar wel een coole tele drap!

Mitch
17 mei 2008, 15:07
precies, en het is ook mega ontopic want die dude in het filmpje heeft het er over :sneaky:
Ik wou net zeggen, da's nou net de clou van het hele filmpje.

bass blom
17 mei 2008, 15:09
WTF! ik post nooit ontopic :satisfie:

Maar wel een coole tele drap!

ik bedoel dat IK ontopic en historisch correct bezig was, maar schlachtbumzert had t niet in de smiezen :seriousf:

Lexvandoef
17 mei 2008, 15:10
ik bedoel dat IK ontopic en historisch correct bezig was, maar schlachtbumzert had t niet in de smiezen :seriousf:

Haha, zeg dat dan ;)

drap
17 mei 2008, 15:11
brugelement van een 'standaard' tele zit volgens mij aan de brugplate vast en niet het hout.

En bij strats zitten ze aan de slagplaat vast.

Ah ja, op die fiets! Ik bedoelde eigenlijk ook dat ie niet in een elementring geschroefd zit. Maar je hebt gelijk.

Rinze
17 mei 2008, 16:50
Ah ja, op die fiets! Ik bedoelde eigenlijk ook dat ie niet in een elementring geschroefd zit. Maar je hebt gelijk.

Wat een kutsmoes :roll:

drap
17 mei 2008, 16:53
ROT OP! AANDACHTSHOER! :chicken:

Rinze
17 mei 2008, 17:21
Da's nou weer jammer he, meteen in de Mith-stand...