PDA

View Full Version : Reissue papier in olie condensatoren



p604p603
8 mei 2008, 20:53
Weet er iemand een winkel of persoon die reissues maakt van papier in olie gedrenkte condensatoren voor jaren 50 en 60 Fender amps bij voorkeur Astron condensatoren. Tegenwoordig maken ze alles na dus oude reissue condensatoren moeten ook te vinden zijn. Ik kan met google niets vinden. Wie weet raad?

Mr.Jay
8 mei 2008, 21:31
Weet er iemand een winkel of persoon die reissues maakt van papier in olie gedrenkte condensatoren voor jaren 50 en 60 Fender amps bij voorkeur Astron condensatoren. Tegenwoordig maken ze alles na dus oude reissue condensatoren moeten ook te vinden zijn. Ik kan met google niets vinden. Wie weet raad?

wie wil er nou zulke nep-condensatoren?

p604p603
8 mei 2008, 22:09
Ik snap niet dat iemand die ook zo serieus met z'n hobby bezig, een eigen site heeft zulke reacties geeft. Ik dacht dat het forum bedoeld was om elkaar te helpen.

jacky
8 mei 2008, 22:35
astrons zijn geen pio s

Worden wat mij bekend is ook niet nagemaakt ook de blue molded die daarna kwam niet

Ik snap dat soort dingen ook niet volgens mij een gat in de markt

Heb wel eens iemand op ebay gezien die mallory vermomde als astrons dus een plstic hulsje maakte wat precies op de yellow astron leek

succes

p604p603
8 mei 2008, 22:42
Heb ik gezien op ebay. Hij heeft alleen maar 3 waarden / voltages. Ik heb een Fender Champion 600 uit 1950 met nog de originele astron caps maar wil zo dicht mogelijk bij de originaliteit blijven. Caps zijn zo slecht dat het niet meer verantwoord is om de amp aan te zetten. Wat moet je dan??

Dude
8 mei 2008, 22:45
Wat moet je dan??

aan mij geven ;-)

mag jij mn jazzmaster meenemen ok ?

p604p603
8 mei 2008, 22:49
aan mij geven ;-)

mag jij mn jazzmaster meenemen ok ?

Hou hem zelf. Moet jij met je Jazzmaster ook doen. Ze worden alleen maar meer waard. Ben je, je huis al kwijt

Mr.Jay
8 mei 2008, 22:53
Ik snap niet dat iemand die ook zo serieus met z'n hobby bezig, een eigen site heeft zulke reacties geeft. Ik dacht dat het forum bedoeld was om elkaar te helpen.

Er zijn geen re-issues van ouwe caps, dat bedoel ik. Het is allemaal nep. Zit alleen oud gemaakt jasje om een doodnormale cap, zoiets wil je toch niet of wel?
Een originele cap voor een Champ 600 zul je helaas niet meer vinden, althans geen die nog in orde is.

p604p603
8 mei 2008, 22:55
Wat moet ik dan inzetten om het oude geluid zoveel mogelijk te houden en dichtbij de originaliteit te blijven

Mr.Jay
8 mei 2008, 23:04
Wat moet ik dan inzetten om het oude geluid zoveel mogelijk te houden en dichtbij de originaliteit te blijven

Ach in een Champ zit amper een cap zo weinig, dus veel maakt het echt niet uit. Hoe langer het circuit hoe belangrijker de componenten worden is mijn ervaring.
Belangrijkste toon-onderdelen bij zo'n ouwe amp zijn: het CAB, SPEAKER en OT.
Daarbij nog hoe groot is de muzikaliteit wat uit zo'n 6" of 8 "speaker komt, weinig. Ik zou zeggen, koop 'n paar caps, OD, Mall.150, TAD o.i.d. en test ze op gehoor uit, dan wete je zo of het een groot verschil is.

PeeVee
9 mei 2008, 09:16
POI's vind je nog wel op radiomarkten, vaak voor hele schappelijke prijzen. Ze zijn erg populair in Hifi land maar in gitaarversterkers niet echt bruikbaar. Ik sluit me verder aan bij Jay.

Probeer gewoon wat dingen uit en luister goed wat je mooi vind. Het kan best zijn dat een ouwe Fender in het jaar van productie toen net zo klonk als een nieuw gebouwde amp met Spraque OD's nu; de factor "60 jaar" kun je niet zomaar in een "reissue" cap verwerken tenzij er iemand serieus onderzoek gaat doen naar b.v. de Mallory blue moldeds but then again; hoe moet je de eigenschappen onderzoeken van een nagelnieuwe vers geproduceerde (dus geen NOS) blue molded cap? Dat gaat niet wat die bestaat niet.

Ga verschillende caps uitproberen dan merk je vanzelf wat ze doen (iedereen heeft daar overigens zo z'n eigen filosofie over lijkt het). Ik gebruik standaard polyprop koppelcaps (OD's) en luister naar het resultaat. Als het me niet bevalt ga ik wat finetunen b.v. met polyester aan het eind. Een kleine aanpassing in het circuit (andere waardes of een eenvoudig notch filtertje voor het midhoog) kan je ook weer dichterbij brengen. Oude Philips mustard caps kom je nog wel eens tegen (gebruik ik niet maar is meer omdat ik daar eigenlijk nooit aan toegekomen ben) en zelfs ordinaire WIMA's willen hier en daar nog wel eens verrassend resultaat geven. In mijn '69 SR zitten gewoon ordinaire OD's en dat klinkt prima; vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan is dan het devies. Iedere amp is toch weer anders, koppelcaps is slechts één factor, het eindresultaat is afhankelijk van de "som der delen". Het klinkt frustrerend maar het is toch altijd even afwachten hoe het totaal klinkt. Sommige factoren kunnen elkaar versterken (resultaat meer dan de som der delen) maar sommige kunnen elkaar ook tegenwerken (resultaat minder dan de som der delen).

In mijn "serieuze" amps gebruik ik in het signaal pad UOS Mallory blue moldeds (gebruikt Jay ook veel), die zijn links en rechts nog wel te krijgen. Als je dicht bij de originele sound wil blijven zou ik die in ieder geval zoveel mogelijk ik je signaal pad gebruiken. Silver mica caps voor het hoog ben ik weer helemaal van terug, ik gebruik gewoon ouwe ceramische capjes.

Puerco
9 mei 2008, 10:09
TAD (http://www.tubeampdoctor.com/) (Tube Amp Doctor)maakt toch van die paper in oil caps.
Ook bij Verelec (http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=33_34_160) gewoon te bestellen.

Chris Winsemius
9 mei 2008, 10:36
(Tube Amp Doctor)maakt toch van die paper in oil caps.

Sinds kort, die caps zullen natuurlijk wel ergens anders gemaakt worden maar door TAD verkocht worden. Binnenkort maar eens proberen, hun "Mustard clones" vind ik in bepaalde amps zeer ok klinken maar in andere amps geef ik, bijvoorbeeld, de voorkeur aan ODs., Mallories en/of Ero's. Voor mod- en bouw-werk gebruik ik ip. alléén nieuwe onderdelen omdat het reproduceerbaar moet zijn.

Peevee slaat de spijker op de kop: amp is de som der delen, net als bij weerstanden maakt de plaats in het circuit ook veel uit waar de ene cap anders/lekkerder klinkt dan de andere cap met dezelfde waarde maar v/e ander merk/type.

De meeste PIO's uit de hifi-wereld hebben te hoge waarden om goed te kunnen gebruiken in gitaarversterkers.

Dude
9 mei 2008, 11:43
Hou hem zelf. Moet jij met je Jazzmaster ook doen. Ze worden alleen maar meer waard. Ben je, je huis al kwijt


ja huis is eindelijk weg... na 32 bezichtigingen, 2 keer verkocht waarna letterlijk op de dag van het einde van het voorlopig koopcontract bleek dat die hondekoppen geen hypotheek konden krijgen kwam nummer 33 die wel een hypotheek kon krijgen.

en die jazzmaster, weet je, ik blijf twijfelen, speel er zelden op en alleen thuis, helemaal mijn sound heeft die niet. Maar hij is zo mooi he ?
Denk dat ik die reissue champ maar ga kopen en het setje dan in de woonkamer zet voor de vergeten uurtjes.

Post eens een fotootje van die champ van je ? ben wel benieuwd hoe een ampje van 58 jaar oud er uit ziet !

pimmetje
9 mei 2008, 17:49
Is een ampje van 68 jaar oud ook goed?
http://www.degrood.nl/Erwood/erwood1d.jpg
http://www.degrood.nl/Erwood/erwood2.jpg
http://www.degrood.nl/Erwood/erwood3.jpg

Dude
9 mei 2008, 19:48
waanzinnig zeg !!!