PDA

View Full Version : Beste preamp buizen marshall dsl 50



sjaak1990
8 mei 2008, 17:22
Hallo,

Ik heb een marshall dsl 50 met de standaard preamp en eindversterker buizen.
Verder heb ik een 1960A 4*12 cab.
Op internet zie ik overal dat de stanaar preamp buizen vreselijk slecht zijn en dat de eindversterker buizen goed zijn.
De preamp buizen wil ik dus vervangen moeten dit balanced of gewone zijn?
Het zijn ax7/cc83 buizen.
Wat voor buizen vinden jullie het beste?
Ik lees over een JJ buis in het V1 slot? is dat het eerst slot ofzo?
Verder lees ik dat Electro Harmonix buizen erg goed zijn.
Welke zullen jullie kiezen en wat is verder de goedkoopste winkel?

Bedankt :)

svdijk
8 mei 2008, 17:43
De originele Marshall buizen zijn (meestal)Shanguang 12AX7 buizen, en zijn zeker niet slecht(op internet is nogal wat onzin over buizen)!!
Tis maar net wat je mooi vindt.
JJ's zijn in een DSL wel een goeie keuze als je een wat warmer geluid wilt.
Wil je juist meer gain dan zijn de originele buizen een goede keuze, maar ook de Electro Harmonix zijn erg goed, hoewel je dan wel wat meer hoog krijgt.
Denk er wel aan dat de verschillen niet echt groot zijn.
Eerlijk gezegd hou ik het zelf altijd bij de originele (chinese)buizen, die vind ik het beste klinken, en de versterker is ook met deze buizen ontworpen.
Maar experimenteren is natuurlijk altijd leuk, met als gevolg dat je over een aantal jaar een enorme voorraad buizen hebt, net als ondergetekende, om er achter te komen dat de originele het beste zijn!!

Stefan

Agent_Smith
8 mei 2008, 18:46
Ik heb ook al jaren een DSL50. De standaard buizen vond ik wel oke, maar niet meer dan dat. Overgestapt naar JJ's en dat is wat mij betreft perfect!
JJ eindbuizen scheelt ook heel veel.
EH preamp buizen heb ik ook geprobeerd maar naar mijn smaak veel te schel.

sjaak1990
8 mei 2008, 18:55
Bedankt voor de snelle reacties, ik bestel iig een setje JJ's voor de preamp.
De eindversterker buizen komen later wel denk ik ;)

Bedankt:)

Magic Bean
8 mei 2008, 18:58
Ik heb mijn DSL destijds gekocht met JJ's erin.
Klonk idd prima, maar naar mijn zin iets te wollig.

Vervolgens heb ik er een mix van Tung Sol (V1,V2) en EHX (V3,V4).
Het valt aan te raden om een voorgeselecteerde V1 buis te gebruiken, scheelt je een boel ruis.

sjaak1990
8 mei 2008, 19:03
Ik heb mijn DSL destijds gekocht met JJ's erin.
Klonk idd prima, maar naar mijn zin iets te wollig.

Vervolgens heb ik er een mix van Tung Sol (V1,V2) en EHX (V3,V4).
Het valt aan te raden om een voorgeselecteerde V1 buis te gebruiken, scheelt je een boel ruis.

Misschien een domme vraag maar is een voorgeselecteerde buis een zogenaamde "balanced" buis? En het V1 slot is gewoon het 1e slot V2 2e enz...?

Bedankt :)

svdijk
8 mei 2008, 19:34
In een DSL kun je voor de phase inverter (=V4 = de buis die het dichtste bij de eindtrapbuizen zit) een gebalanceerde 12AX7 buis gebruiken, maar dit is niet noodzakelijk.
Voor V1 kun je beter een low-noise 12AX7 kopen, die worden niet microphonisch bij een hoge preamp-vervorming.
Dit zijn speciaal geselecteerde buizen, en V1 is de belangrijkste preampbuis voor je sound.
Trouwens, JJ's hebben zowiezo niet veel last van ruis, en worden ook niet snel microfonisch.

jerome
8 mei 2008, 19:47
Een "gebalanceerde" buis is bedoeld voor in V3.
En een "V1 geselecteerde" buis is bedoeld voor in V1
Wil gewoon zeggen dat ze een aantal buisjes van een bepaald merk/type testen met een buizentester en de buisjes die veel power geven een "V1 selected" aanduiding krijgen en de buisjes die een mooi in balans zijn krijgen de aanduiding "gebalanceerd"

Ik heb de volgende buisjes geprobeerd in volgorde van naar mijn mening/smaak de beste buis:

1) Tung Sol: lekkere volle warme sound met veel dynamiek. Voor mij de absolute nummer 1, zelfs beter dan de NOS Philips.
Veelzijdige buis, lekker voor hardrock, rock, blues, funk
2) Haltron (jaren 80) niet meer nieuw te krijgen. Lijkt qua sound erg op de Tung Sol.
3) Philips NOS. Lekkere buis, veel power
4) JJ: viel me zwaar tegen. Wel mooi helder en transparant, maar weinig laag
5) Electro Harmonix:vond ik veel te kil en aggresief klinken met té veel irritant en dominant laag en vuil hoog. Volgens mij een goede metal buis, maar absoluut niet mijn smaak

Wat voor buizen je het beste kan nemen heeft te maken met jouw (muziek-)smaak.
Bovendien klinkt een bepaalde voorbuis in de ene amp goed en in de andere amp minder
Als ik jou was zou ik een paar verschillende merken buizen kopen in V1, V3 en de gewone uitvoering en verschillende combinaties proberen.
Ik heb nu V3 in V2 zitten. V3 in V2 vond ik té vol en té dik en niet transparant genoeg.

sjaak1990
9 mei 2008, 00:15
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!
Een erg handig lijstje Jerome en een erg nuttig advies.
Ik bestel morgen bij tonefactory.nl in ieder geval een Tung sol voor de v1 en nog een "gewone" 2e of misschien koop ik er wel 4 en probeer ik later andere merken.
Ik weet alleen niet zeker of een balanced tube nodig is voor de v3 (of v4?)?

Nogmaals bedankt:)

jerome
9 mei 2008, 08:39
nee, het is niet persé nodig.
Je kan het ook wél doen en gewoon proberen want als het niet naar je zin is stop je m in V2 of V1.
Om uit te zoeken wat de mooiste combi voor jouw is zou je bijvoorbeeld 1 Tungsol V1, 1 Tung Sol gebalanceerd, 1 NOS en een ander vierde buisje, bijvoorbeeld JJ of EH of zo kunnen scoren.
Dan kan je lekker experimenteren.
De V1 is het meeste bepalend voor je sound.
En een wel of niet gebalanceerd buisje in V3 (bij jouw V4?!?) kan in veel gevallen ook een bijhoorlijk verschil in geluid opleveren (of je het mooier vind moet je zelf ontdekken)
Ik heb btw nog wel een nieuwe EH (V1 dacht ik) voor je in de aanbieding.
De JJ's heb ik net verkocht.

Edit:
Op diverse sites zijn interessante vergelijkingstesten en andere informatie van buizen te vinden:
thetubestore.com
Tube Town.de
Tone Factory
Watfordvalves

Maar het heeft voor een groot gedeelte met smaak te maken dus lekker experimenteren!

sjaak1990
9 mei 2008, 22:03
Nogmaals bedankt jerome :)
Ik was van plan gewoon je advies te volgen: 1 Tungsol V1, 1 Tung Sol gebalanceerd, 1 NOS en een JJ.
Ik was van plan bij tonefactory te bestellen, alleen hier hebben ze niet de NOS die je adviseert. Verder hebben ze jj ecc83s buizen, ik weet niet of die s verschil maakt. Verder lees ik op veel plekken op het internet over een JJ in positie V1 om de versterker wat "donkerder" te laten klinken, want ik vind hem ook wat te helder en dit wil ik veranderen met de buizenwissel, dus misschien is een JJ hier geschikter alhoewel Tungsol misschien meer kwaliteit levert?
Wat me verder een optie lijk: 1 Tungsol V1, 1 Tung Sol gebalanceerd + 2 JJ's

Bedankt :)

sjaak1990
6 juni 2008, 20:26
Ik heb eerst toch maar 4 tung sol's besteld omdat ik mn versterker gewoon te helder en fel vond klinken (Ik weet het eigenwijs). De v1 v2 en v4 bleven werken de v3 ging kapot, weer een nieuwe gekregen, weer kapot, weer een nieuwe weer kapot toen een jj geprobeert en die bleef werken. Tonefactory is gewoon een geweldig nette zaak, erg behulpzaam en snel. Ik snap alleen niet hoe zoveel tung sol buizen kunnen sneuvelen. Nu heb ik geen problemen meer en ben ik blij met het resultaat, nu alleen nog nieuwe eindbuizen en mss een andere output transformator maar dat later ;)

jerome
6 juni 2008, 21:26
Hmmm....vreemd... Tung Sol maakt over het algemeen goede kwaliteit buizen die niet zomaar stuk gaan.
En het is gek dat elke keer de Tung Sol op V3 stuk ging en de andere Tung Sols bleven werken.
Misschien kan het geen kwaad om je amp eens te laten checken.
Misschien ligt het wel aan je amp...

Renin
7 juni 2008, 10:14
Ik heb ooit JJ eindbuizen van Tonefactory gescoord die ook vrij snel "op" waren. De GT's die ik ervoor had (lokale muziekzaak) gingen veel langer mee. Misschien iets met het transport te maken?

Waren ze goed ingepakt?

BTW. Wellicht komt de schelheid van je versterker ook door je keuze van speakerkast. Ik zou eerst eens andere cabinets proberen voordat je aan de buizen gaat rommelen. Dat is volgens mij toch meer "finetunen". Een ander cabinet is veel bepalender voor je geluid.

sjaak1990
7 juni 2008, 19:40
Ik dacht ook dat tung sol goede kwaliteit maakte, maar de standaard buizen zitten al jaren in mn versterker, van de vorige gebruiker al. Die hebben het dus gewoon de hele tijd overleefd, de JJ overleefd het ook gewoon daarom heb ik het idee dat het aan de tung sol's ligt. Over het cabinet, volgend weekend ga ik een andere zoeken, ik denk met v30's ;) de hoge tonen van de 1960a vind ik te snijdend en verder zijn er ook wel wat minpuntjes.

sjaak1990
26 augustus 2008, 17:44
Ik zit nog steeds met hetzelfde probleem en begin het mid/hoge karakter van de standaard buizen steeds irritanter te vinden.

Nogmaals de uitleg:
Ik heb een 2e hands marshall dsl gekocht uit 1997. Als het goed is zijn het de standaard buizen die erin zitten, deze hebben het dus 11 jaar uitgehouden.
Toen ik hem kocht deed ik er na een paar weken nieuwe voorversterker buizen in ecc83/12ax7. Als eerste deed ik er allemaal tung-sol buizen in. Een v1 in de v1 en een balanced in de v4.
Na één uur spelen viel het geluid geleidelijk weg en was er dus een buis kapot. Het ging hier om de buis in het v2 slot. Hier heb ik toen weer een standaard (originele) buis in gedaan. Na 2 dagen had ik een nieuwe buis welke ik weer in de v2 deed, deze ging weer kapot alleen nu na een dag. Hierna kreeg ik weer een nieuwe buis, dit keer een JJ v1, deze in de v3 gedaan en de tung sol die ik vanaf het vervangen in de v3 gedaan had in de v2 gedaan. Toen net na een weekje de buizen lekker ingebrand waren en het echt heel lekker begon te klinken was er een klik en ja hoor de JJ was kapot. Hier dus een originele buis in gedaan en na nog een aantal dagen ging er een tung sol kapot die er vanaf het begin van het vervangen van de buizen inzat.
Als ik de buizen vervang laat ik de versterker eerst een aantal uurtjes standby staan en daarna nog een tijdje zonder signaal. Dit om het allemaal rustig warm te laten worden. Mijn cabinet heb ik op de 16 ohm aangesloten, en de kabel zit natuurlijk ook in de 16 ohm van het kabinet.

Ik denk dat ik de versterker maar na een reparateur moet brengen als verder niemand nog een idee heeft over het probleem. Dus weten jullie een goede reparateur omgeving Apeldoorn? Het liefste zo dichtbij mogelijk. En hebben jullie enig idee over de kosten, want teveel kosten wil ik niet maken want ik heb van het weekend een blade california custom gekocht :satisfie:

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :chicken:

In ieder geval bedankt :)

Agent_Smith
26 augustus 2008, 17:52
Ja, dan zou ik m toch maar even na laten kijken, want dit is niet normaal. Mijn dsl50 is volgens mij van '99 ofzo maar nog nooit iets mee gehad. Puur buizen vervangen omdat ik de std buizen niks vind.
Maar er lijkt toch iets mis te zijn met de jouwe.

Nielsje
26 augustus 2008, 17:53
getverderrie, dit is niet goed.

Jij fikt de preamp buizen d'r door alsof het lucifers zijn!
Helaas weet ik zo niets in Apeldoorn..

sjaak1990
26 augustus 2008, 18:28
@Agent_Smith: ik vindt net als jij de standaard buizen niks, neuzig geluid....
@Nielsje: wel dure lucifers he :P Jammer dat je niets weet in Apeldoorn...

Chris Winsemius
26 augustus 2008, 18:37
In Apeldoorn: Peter van Weelden (www.vanweelden.com)!

svdijk
26 augustus 2008, 19:20
Ik heb eerst toch maar 4 tung sol's besteld omdat ik mn versterker gewoon te helder en fel vond klinken (Ik weet het eigenwijs). De v1 v2 en v4 bleven werken de v3 ging kapot, weer een nieuwe gekregen, weer kapot, weer een nieuwe weer kapot toen een jj geprobeert en die bleef werken. Tonefactory is gewoon een geweldig nette zaak, erg behulpzaam en snel. Ik snap alleen niet hoe zoveel tung sol buizen kunnen sneuvelen. Nu heb ik geen problemen meer en ben ik blij met het resultaat, nu alleen nog nieuwe eindbuizen en mss een andere output transformator maar dat later ;)

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met Tung Sol buizen in m'n JVM.
V3 ging steeds kapot, en werd wel steeds netjes vervangen door Tone Factory (idd een zeer nette zaak!!), maar wel vreemd natuurlijk.
Ik heb zo vier Tung Sol 12AX7 buisjes kapot gehad!!
Op het Marshall-amp forum las ik onlangs het volgende hierover:

..... but those Tung Sol reissues shouldn't be used in a cathod follower stage, which is usually V2 or V3 in Marshalls. They will wear out very fast in this position, something with the higher voltage in this stage damages the tube. Do a search on the Gear Page, it's explained in detail there!

In V3 zit nu een Shuguang 12AX7, en die houdt het wel.

Nielsje
26 augustus 2008, 19:33
Blijft vreemd, het zou niet moeten gebeuren...
Er staat bijvoorbeeld nergens in de handleiding dat je bepaalde buizen niet moet gebruiken.

jerome
26 augustus 2008, 19:48
Idd eigenaardig!
Kan misschien ook een slechte serie Tung Sol's zijn?
Ik heb overigens sinds1 1/2 jaar Tung Sol 12AX7 voorbuisjes in Marshall JMP 100 Watt top, op V1, V2 en V3
Ik heb er geen storingen, problemen of uitval ermee gehad.

En ze bevallen me BTW uitstekend.
Ik vind ze persoonlijk vééél beter klinken als de JJ's en de EH's

sjaak1990
26 augustus 2008, 20:15
@Chris Winsemius: Bedankt voor de link

Bedankt verder voor alle reacties.
Het probleem is, de buizen gingen kapot in v2 en v3 dus niet in 1 van de sloten, verder ging de JJ ook kapot in het v2 slot, dus niet alleen tung sol gaat hierin kapot.

Hartstikke bedankt:)

PS: ik dacht ook aan een slechte serie, maar de JJ ging dus ook kapot.