PDA

View Full Version : Marshall probleem, advies aub



universe777
8 mei 2008, 08:32
Toen ik gisteren tijdens een oefensessie stond te spelen begon mijn Marshall opeens als een gek te fluiten. Door het spelen heen. Het was geen feedback. Het klonk veel hoger net een fluitketel.
Misschien ben ik van schrik wel helemaal paranoide aan het raken maar ik vind hem ook zo warm aanvoelen. Het chassis is echt heet. Vooral in de buurt waar het lichtnet snoer zit. Zelfs de aan/uit schakelaar en de standby knop zijn flink warm.
Het gekke is ook dat hij pas na meer dan een uur raar begon te doen...

Hij is twee jaar geleden helemaal na gekeken door drTube. Xavier heeft hem toen lekker warm gebiasd. En heb er verder geen problemen mee gehad. Ik laat hem ook altijd netjes opwarmen voor het spelen.

Kan het zoiets simpel zijn als een microphonische buis of vermoeden jullie iets ernstigers?


Set up:

Rat > EQ > Marshall JCM900 > in effects-loop een GSP2101.
Marshall op 8 ohm en parallel naar een stereo geschakelde 1960A (twee inputs van 8 ohm)

Alvast bedankt,

Marco

pimmetje
8 mei 2008, 08:41
Als je 2 speakersets van 8 ohm parallel gebruikt, zal-ie toch op 4 ohm moeten, lijkt me.

universe777
8 mei 2008, 09:06
Als je 2 speakersets van 8 ohm parallel gebruikt, zal-ie toch op 4 ohm moeten, lijkt me.
Weet je, vroeger gebruikte ik een palmer di. Dat ding was 8 ohm, toen ik vroeg in de winkel hoe het apparaat aan te sluiten was het advies: Marshall op 8 ohm, speaker op 8 ohm stereo, de ene output naar de palmer en de thru (van de palmer) naar de ene input van je speaker. De andere output direct naar de speaker.
Vandaar dat ik ze zo aansluit...
Heeft dit m'n versterker gesloopt? ik gebruik hem al zo sinds haverwege de jaren 90. nooit problemen gehad.

pimmetje
8 mei 2008, 09:20
Tja, ik zit zo ff te denken of ik 't wel goed in beeld had met m'n 4ohm...

Die kast levert op stereo-schakeling toch 2 speakersets van 8 ohm?
En die worden allebei gebruikt (parallel geschakeld), al zit er aan 1 kant een DI tussen met dezelfde impedantie.

En 2x 8ohm parallel = 4 ohm.

Of dat is wat je versterker heeft gemold, kan ik zo maar niet zeggen. Maar 4ohm lijkt mij dus de juiste instelling van de amp.

pasqual
8 mei 2008, 21:58
.

En 2x 8ohm parallel = 4 ohm.

Of dat is wat je versterker heeft gemold, kan ik zo maar niet zeggen. Maar 4ohm lijkt mij dus de juiste instelling van de amp.

maar ts zegt dat hij al sinds de jaren 90 zo speelt; dat betekent dat hij al minstens 9 jaar zo ( verkeerd ) met zijn impendantie speelt. dan zou de eindtrap toch al jaren geleden overleden moeten zijn?
trouwens: je redenatie klopt volgens mij wel: 2 X 8 ohm parallel = schakelaar op 4 ohm.

groeten Pasqual.

jerome
8 mei 2008, 22:57
Hé, dat heb ik ook gehad!
En dat gefluit reageerde zeker niet op de aanslag/geluid van je gitaar?
Bij mij was er een eindbuis stuk. Die haperde als de versterker heet was, na een halfuur spelen.
En de inputconnector was ook kadoek, maar ja die was inmiddels 30 jaar oud.
Nu weet ik alleen niet meer of dat rare fluiten nu door de kapotte buis of de input kwam, maar ik dacht door de buis...

universe777
9 mei 2008, 09:20
Hé, dat heb ik ook gehad!
En dat gefluit reageerde zeker niet op de aanslag/geluid van je gitaar?
Bij mij was er een eindbuis stuk. Die haperde als de versterker heet was, na een halfuur spelen.
En de inputconnector was ook kadoek, maar ja die was inmiddels 30 jaar oud.
Nu weet ik alleen niet meer of dat rare fluiten nu door de kapotte buis of de input kwam, maar ik dacht door de buis...
Gisteren ff met dr tube gebeld.
Kan een buis zijn maar waarschijnlijker zijn de elco's aan vervanging toe.

Heb ook ff gevraagd over die ohmages. Ik ben inderdaad verkeerd voorgelicht toendertijd. Maar DrTube zei letterlijk dat ik als het goed klonk het echt niet anders hoefde aan te sluiten. Mijn eindtrap buizen zullen wat sneller slijten that's all. Verder kan het geen kwaad.

Ik heb die amp al sinds 94. wel eens gehad dat een buis het begaf, maar dit fenomeen was nieuw voor me.

Thanks voor de reacties