PDA

View Full Version : Grommende Les Paul



RiccoNL
7 mei 2008, 22:41
Heb sinds kort een Epiphone Les Paul, had er al wat problemen mee toen ik hem net had. Hij had wat fret buzz maar toen ik hem had af laten stellen was hij weer perfect.

Alleen nu begint hij opeens te brommen/zoemen als ik de snaren aansla, zowel open als gefret. Ik kan niet goed horen waar het geluid vandaan komt, dus ik heb geen flauw idee hoe ik het kan oplossen en of het misschien hoort?

Komt het misschien door het warme weer? Hij staat op zolder dus het is redelijk warm.

Ik hoop dat iemand er wat van kan maken!

niekb
7 mei 2008, 22:47
check je bedrading ff of alles nog vast zit. Vooral je aarde.

bass blom
7 mei 2008, 22:58
grommen hoort, brommen is minder :chicken:

RiccoNL
7 mei 2008, 23:02
check je bedrading ff of alles nog vast zit. Vooral je aarde.

Het geluid wat ik beschreef is bij het spelen zonder versterker.

bass blom
7 mei 2008, 23:05
WTF :eek: brommen zonder versterker, das nieuw :D

RiccoNL
7 mei 2008, 23:19
Ik dacht aan trilling ofzo, misschien omdat het hout wat droog is door het warme weer...

Wiellem
7 mei 2008, 23:25
Lijkt me een typisch gevallatje van de slagplaat die meetrilt, druk eens tegen de slagplaat aan wanneer je aanslaat en kijk dan of het nog is.

Als het de slagplaat is gewoon even losmaken opnieuw beter vastzetten.

Als je geen slagplaat erop hebt weet ik het niet.

macwilliams
7 mei 2008, 23:27
WTF :eek: brommen zonder versterker, das nieuw :D
Er is er hier ook eentje met een fluitende les paul. Misschien dat die deze grommende kan terugfluiten... :stop:




Maar zit er soms iets los ofzo?

Luke-wannabe
8 mei 2008, 00:23
Ik dacht aan trilling ofzo, misschien omdat het hout wat droog is door het warme weer...
Whaha je gitaar droogt echt niet zomaar op hoor.

niekb
8 mei 2008, 01:11
Tja de warmte kan wel invloed hebben maar hoeveel durf ik niet te zeggen (vocht?)

Zit alles wel goed vast iid? Check ook de zadels van de brug ff. Daar wil ook nog wel eens wat los zitten, ik weet niet wat voor TOM er op zit?

Bij mijn Mustang resoneerde de slagplaat mee. Maargoed die is ook wel een stuk groter. Als je die erop hebt..

Thom TK
8 mei 2008, 01:41
Topkam verkeerd gevijld?
Wel de eerste keer dat ik het hoor, een zoemende gitaar zonder versterker :p.

grayfink
8 mei 2008, 06:59
Je moet ook gewoon met de versterker áán spelen.
Volume op 11.

Wizz
8 mei 2008, 07:35
Klinkt mij als een trillende halspen. Terug naar de winkel !

Wizz

Marc Oblivian
8 mei 2008, 07:43
Tis wat met die Les Pauls van tegenwoordig: de één gromt, de ander fluit.
Het verbaast me dat ik nog geen blaffende of knorrende Les Pauls langs heb zien komen.
Zal de lente wel zijn: dan worden ze een beetje gek denk ik.
Gelukkig houdt die van mij zich tot nu toe rustig....

RiccoNL
8 mei 2008, 08:37
Bedankt voor jullie reacties, ik heb wel een slagplaat maar als ik erop druk en dan speel is het geluid nog niet weg. Het is sinds gister en het was er ook plotseling..

Over die trillende halspen, kan dat?
Hij komt bij de musicstore vandaan, dus ik hoop niet dat ik terug moet.

bass blom
8 mei 2008, 08:52
trillende halspen kan ja en die plotselinge warmte kan dat verklaren.
das wel mooi kut dan ja.
je zou voorzichtig zelf er een klein beetje aan kunnen draaien.
gewoon ff minder dan een kwart slag, kijken of er iets gebeurt.

hoor je het brommen/grommen ook als je hem op de versterker aansluit?

RiccoNL
8 mei 2008, 09:06
Heb hem even aangesloten op de versterker en je hoord het dan niet/nauwelijks. Aan de halspen draaien lijkt me geen goed plan aangezien ik hem heb laten afstellen en alles nu precies goed staat.

Is er nog een manier om te testen of het aan de halspen ligt?
En als het aan de halspen ligt is dat erg of zo verholpen?

Ik zit vandaag precies op de 30e dag van de Musicstore 30days money back, iemand daar ervaring mee? Als dat makkelijk gaat laat ik deze maar ophalen en koop ik er wel een bij de lokale gitarenboer.

koentjo
8 mei 2008, 10:55
Heb hem even aangesloten op de versterker en je hoord het dan niet/nauwelijks. Aan de halspen draaien lijkt me geen goed plan aangezien ik hem heb laten afstellen en alles nu precies goed staat.

Is er nog een manier om te testen of het aan de halspen ligt?
En als het aan de halspen ligt is dat erg of zo verholpen?

Ik zit vandaag precies op de 30e dag van de Musicstore 30days money back, iemand daar ervaring mee? Als dat makkelijk gaat laat ik deze maar ophalen en koop ik er wel een bij de lokale gitarenboer.

persoonlijk zou dat een van de eerste dingen zijn die ik zou doen, terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt ipv hier om hulp vragen. (iig als ik dus die 30 dagen geld terug had)

moet je dus wel vandaag langs gaan

het eerste waar ik aan dacht is de brug, aan de topkam zal het niet liggen aangezien het ook gebeurd als je niet in de eerste positie speeld. misschien is het een mogelijkheid te testen of je trussrod het probleem is door heel hoog op de hals te spelen, daar maak je weinig gebruik van dat ding.

heb je trouwens ook bij bepaalde fretten meer last dan op andere? die rod resoneert met sommige frequenties natuurlijk beter.

Kim Wilson
8 mei 2008, 11:01
Hij heeft hem bij Musicstore gekocht, dus langsgaan is misschien niet een optie.

Rutger
8 mei 2008, 11:05
Als het de halspen is, hoef je hem ook niet een heel stuk aan te draaien. Gewoon net dat tikkie zodat ie niet meer los zit. Dat verandert niks aan je afstelling.

Tubescreamer
8 mei 2008, 11:08
Ik heb een Epi LP waarvan de stemmechaniekjes trillen. Probeer maar om een snaar aan te slaan en dan de mechanieken stevig tegen de kop aan te drukken. Is het gezoem/brom weg: voila!
Stel dat dit het is, kun je ze waarschijnlijk niet zomaar vaster schroeven, omdat het hout al is stukgeschroefd - dit is een berucht probleem, schijnt, bij Epi LPs omdat dit (slecht) machinaal gebeurt (als vastschroeven wel werkt - hoera!); ik heb het opgelost door wat stukjes tandenstoker in de gaatjes te proppen en dan opnieuw vastschroeven. Dit verhielp het probleem, op één mechaniek na. Daarbij zit de peg zelf niet goed vast in z'n huisje waarschijnlijk.
Ik ga dus m'n mechanieken vervangen, kan sowieso niet zo'n kwaad. Hoewel ze op zich hun werk goed doen....bovendien hoor je het trillen niet versterkt terug in mijn geval.

Stel dat dat het niet is mag je m'n verhaal meteen weer vergeten....:D misschien iets voor de volgende zoemende Les Paul?

RiccoNL
8 mei 2008, 11:12
Dan ga ik maar proberen de halspen een stukje te draaien, moet ik dan alle snaren eraf halen? Of kan ik gewoon het afdekplaatje eraf schroeven en een stukje draaien?

Edit: Even de stemmechanieken getest, daar ligt het in ieder geval niet aan.

Rutger
8 mei 2008, 11:14
Ja, afdekplaatje eraf en een heel klein stukje rechtsom draaien, tot je weerstand voelt

bass blom
8 mei 2008, 11:15
Dan ga ik maar proberen de halspen een stukje te draaien, moet ik dan alle snaren eraf halen? Of kan ik gewoon het afdekplaatje eraf schroeven en een stukje draaien?

snaren hoeven er niet af, ja klepje weghalen en draaien.
echt maar een heel klein beetje!
probeer liefst zelfs eerst gewoon ff een kwartslag heen en meteen weer terug en dan kijken of hij het nog doet..

maar wellicht beter ff die stemmers checken eerst.

en mocht je het geluid niet goed kunnen lokaliseren.. heb je een microfoon?
zoja, met een kopteflefoon op gaan zoeken waar de brom zijn bron is :satisfie:

Tubescreamer
8 mei 2008, 11:20
Een kwartslag halspen draaien is al veel, toch? Dacht dat je het per 1/8 slag moest doen....kan het mis hebben, maar beter te weinig dan in 1 keer teveel en inderdaad heeeeeeel voorzichtig...

RiccoNL
8 mei 2008, 11:23
Bah! :( Voordat ik het afdekplaatje eraf ging schroeven toch nog de stemmechanieken gecontroleerd. Als ik er hard op duw is het geluid weer normaal....

Ik ben die Epiphone eerlijk gezegd helemaal zat, heb alleen maar problemen met dat ding. Nu zijn binnen 30 dagen de stemmechanieken gaar, dat kan toch niet.

Ik ga de Musicstore maar is bellen, hopen dat ik mijn poen nog terug kan krijgen.

Edit: Iemand een idee wat ik het best kan zeggen? Het gitaar bevalt me toch niet, of hij heeft een defect?

Kim Wilson
8 mei 2008, 11:26
Nee, die mechanieken zijn niet binnen 30 dagen gaar, dat waren ze al toen ze erop kwamen. Maar jij merkt het nu pas. Het is ook een standaard gegeven dat men op den duur de stemmechanieken, de pu-switch en de pots vervangt, en eventueel ook nog de elementen. Dat is nu eenmaal niet van de hoogste kwaliteit bij Epiphone, en daar zul je dus bij een andere Epi ook tegenaan lopen.

RiccoNL
8 mei 2008, 11:28
Nee, die mechanieken zijn niet binnen 30 dagen gaar, dat waren ze al toen ze erop kwamen. Maar jij merkt het nu pas. Het is ook een standaard gegeven dat men op den duur de stemmechanieken, de pu-switch en de pots vervangt, en eventueel ook nog de elementen. Dat is nu eenmaal niet van de hoogste kwaliteit bij Epiphone, en daar zul je dus bij een andere Epi ook tegenaan lopen.

Ik zat eigelijk te denken om deze te ruilen en een ander merk gitaar aan te schaffen, dus niet weer een Epi.

Kim Wilson
8 mei 2008, 11:29
Dat kan ook. Wat voor gitaar zoek je dan? En waarom heb je die Epi gekocht? Om zijn looks of om zijn geluid?

RiccoNL
8 mei 2008, 11:33
Beide eigelijk, ik ben nog een beginner maar ik had een financiele meevaller. Dus toen ben ik wat gaan speuren, en wat verschillende gitaren beluisterd bij de lokale gitaarwinkel. Waaronder de Les Paul (was dan wel een gibson) en vond het model en het geluid gewoon super.

Maar ik zoek dus gewoon een degelijk gitaar met een goede sound. Aangezien ik een beginner ben heb ik nog geen idee wat voor stijl ik zoek.

Tubescreamer
8 mei 2008, 11:33
Bah! :( Voordat ik het afdekplaatje eraf ging schroeven toch nog de stemmechanieken gecontroleerd. Als ik er hard op duw is het geluid weer normaal....

Ik ben die Epiphone eerlijk gezegd helemaal zat, heb alleen maar problemen met dat ding. Nu zijn binnen 30 dagen de stemmechanieken gaar, dat kan toch niet.

Ik ga de Musicstore maar is bellen, hopen dat ik mijn poen nog terug kan krijgen.

Edit: Iemand een idee wat ik het best kan zeggen? Het gitaar bevalt me toch niet, of hij heeft een defect?
Joh! dat was het dus toch wel? :chicken: Hmmm effe goed checken nog, en kijk even of het bij elk mechaniek is. Bij mij waren het er "maar" 3 of 4, iig niet allemaal.
Het is te verhelpen, maar balen is het wel natuurlijk. Ik zou ook niet weten wanneer het probleem bij die van mij is opgetreden omdat ik 'm 2ehands heb gekocht. Toen ik bij hem thuis bij de vorige eigenaar ging uitproberen hoorde ik het meteen. Hij had al die tijd niks doorgehad (?) dus kan niet zeggen hoelang het zich al voordeed.
Nogmaals, ik heb inmiddels een paar x eerder over dit gebbetje gelezen, en het is blijkbaar een berucht probleem bij Epi's vanwege crappy assembly.
De pickup-toggleswitch is ook een zwak punt.

Is allemaal hardware die vervangen kan worden natuurlijk voor relatief weinig geld, en dan heb je met een beetje geluk gewoon een goeie gitaar.
Als hardware je enige probleem is, zou ik IMO twee keer nadenken voordat je hem terugstuurt. Vooral als -ie verder lekker speelt en klinkt.

Anyway, succes!

RiccoNL
8 mei 2008, 12:01
Nou net even gebeld, hij word morgen door UPS opgehaald... :confused:
Zal wel een week of 2 duren voordat ik mijn geld terug heb, dus kan ik niet oefenen.

Het is wel een les geweest, liever iets meer betalen en in Nederland kopen dan een goedkopere uit Duitsland die prut is.

Nu nog een nieuw gitaar vinden rond de €400,- iemand een idee?

bass blom
8 mei 2008, 12:08
wow, wat sjiek, ze komen hem halen?

RiccoNL
8 mei 2008, 12:10
wow, wat sjiek, ze komen hem halen?

Niet grappig:(

bass blom
8 mei 2008, 12:15
Niet grappig:(

ook totaal niet grappig bedoeld hoor.
gewoon zoals het er staat.
leek mij een drempel, dat terugsturen, gedoe en wat kost het..

RiccoNL
8 mei 2008, 12:16
ook totaal niet grappig bedoeld hoor.
gewoon zoals het er staat.
leek mij een drempel, dat terugsturen, gedoe en wat kost het..

Ja hij gaat terug als defect, en hij valt nog binnen hun 30 dagen dus het leek me niet heel vreemd dat ze hem gewoon komen halen.

jw009
8 mei 2008, 12:19
Er is er hier ook eentje met een fluitende les paul. Misschien dat die deze grommende kan terugfluiten... :stop:





:seriousf:

Tubescreamer
8 mei 2008, 12:27
Nou net even gebeld, hij word morgen door UPS opgehaald... :confused:
Zal wel een week of 2 duren voordat ik mijn geld terug heb, dus kan ik niet oefenen.

Het is wel een les geweest, liever iets meer betalen en in Nederland kopen dan een goedkopere uit Duitsland die prut is.

Nu nog een nieuw gitaar vinden rond de €400,- iemand een idee?
Dus toch knoop maar doorgehakt?? Jammer vind ik.
Je bent je er waarschijnlijk wel van bewust, maar als jij straks een andere gitaar koopt( Epi of niet, in Duitsland of NL) van 400 euro, is de kans vrij groot dat er daarmee ook wel iets is wat niet helemaal lekker zit; of iets waar je na verloop van tijd pas achter komt, door ervaring dan wel door een probleem wat zich ineens voordoet. Vooral hardware is een zwak punt bij veel goedkopere gitaren & merken.
Dit wil echter niet zeggen dat de gitaar een "prutgitaar" is. Er zijn zat mensen met zat dure gitaren die ook aan hun dure instrument gaan lopen sleutelen omdat de elementen het toch net niet zijn bijv., of tóch betere stemmechanieken.
Als ik elke keer dat ik iets aan mn gitaren had de gitaar terug had moeten sturen...pfoe dan was UPS blij met me geweest denk ik.
Wat ik probeer te zeggen en da's gewoon bedoeld als vriendelijk advies:
misschien voor deze ene keer, maar probeer een gitaar niet meteen af te schrijven als er een probleem mee is. Je gaat dit en nog veel meer gezeur tegenkomen met je instrument. Het voordeel IMO: je leert erdoor hoe het instrument in elkaar zit.
Problemen zijn nooit leuk, maar meteen een andere gitaar kopen is denk ik de oplossing niet. Awel, ik hoop dat het voor jou goedkomt iig :)

Succes dan maar!

hezz
8 mei 2008, 12:59
Nu nog een nieuw gitaar vinden rond de €400,- iemand een idee?

Hagstrom Super Swede Les Paul misschien, die zijn erg goed en zijn ook naar mijn mening ook mooier om naar te kijken. Wel ietsjes duurder dan €400 nieuw, maar misschien loont het wat om 2de hands te zoeken. In ieder geval goed klinkende en mooie gitaren hoor! En als je misschien een Gibson gitaar zou willen, €200 door sparen en je hebt een Gibson SG Special.

Link officiële website (http://www.hagstromguitars.com/superswede.html)
Link Hagstrom gitaren op Thomann (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=hagstrom&x=0&y=0)
Natuurlijk wel gewoon gaan navragen bij gitaarwinkels of ze de gitaar hebben en zelf proberen. Is er niet misschien een Feedback bij jou in de buurt?

pupanus1
8 mei 2008, 13:35
ben het ook wel een beetje met Tubescreamer eens, het had een mooi leer moment kunnen zijn om een gitaar beter te leren kennen qua techniek etc.

Maar aan de andere kant, ik weet niet of het je eerste gitaar is maar dan kan ik me zeker voorstellen dat je gewoon wilt spelen en niet wil sleutelen eraan.

Sowieso heeft elke gitaar zo z'n minpuntjes, qua sound, bespeelbaarheid etc. na een tijdje. Zeker als de liefdesfase voorbij is, het blijft een feit dat een gitaar hetzelfde effect heeft als een vrouw. Je bent er in het begin helemaal weg van, maar dan komen de gebreken als je er eenmaal aan vast zit...

...jammer genoeg kan ik mn vriendin niet in de kast stoppen als ik der zat ben... gaat ze schreeuwen enzo :satisfie: :P

Wiellem
8 mei 2008, 13:37
Aan je gitaar sleutelen is voor de roadies later :satisfie:

Rutger
8 mei 2008, 13:43
Kan het me wel voorstellen hoor, heb ook dikwijls op het punt gestaan een gitaar uit het raam te flikkeren omdat ik m helemaal zat was.

Nooit gedaan gelukkig :) Een onderdeel vervangen kan wonderen doen.

Maar deze euvels bij een pas gekochte gitaar gaat inderdaad wel te ver. Enerszijds is het wel bekend, anderszijds zou het niet mogen...

Tubescreamer
8 mei 2008, 13:50
ben het ook wel een beetje met Tubescreamer eens, het had een mooi leer moment kunnen zijn om een gitaar beter te leren kennen qua techniek etc.

Maar aan de andere kant, ik weet niet of het je eerste gitaar is maar dan kan ik me zeker voorstellen dat je gewoon wilt spelen en niet wil sleutelen eraan.

Sowieso heeft elke gitaar zo z'n minpuntjes, qua sound, bespeelbaarheid etc. na een tijdje. Zeker als de liefdesfase voorbij is, het blijft een feit dat een gitaar hetzelfde effect heeft als een vrouw. Je bent er in het begin helemaal weg van, maar dan komen de gebreken als je er eenmaal aan vast zit...
Mee eens, je wil zo weinig mogelijk gezeik -zeker als je net begint, maar ja, wat moet je dan doen? Een hele dure gitaar kopen waar niks "mis" mee is? Da's natuurlijk ook geen optie.
Ik zeg ook niet dat iedere beginneling meteen moet gaan lopen sleutelen, maar ik ben gewoon van mening dat een (goedkope) gitaar altijd wel iets heeft, of het nou groot of klein is. En zolang dat kleine dingen zijn zoals de stemmechanieken....dat is snel te verhelpen. maar goed, de TS heeft gezegd dat hij meer problemen had met die Epi. Als het allemaal tegelijk op je afkomt met je eerste (?) gitaar snap ik dat het vervelend is.
Probeer de TS alleen maar een beetje te waarschuwen dat het met een andere gitaar niet perse is opgelost. Misschien trillen de mechanieken dan niet maar ontstemt -ie wel de hele tijd ofzo. Heb je dat weer. Ach dat is bij sommige dure Gibsons ook.....

Leuke hobby hebben wij he? :)



...jammer genoeg kan ik mn vriendin niet in de kast stoppen als ik der zat ben... gaat ze schreeuwen enzo :satisfie: :P
Of terugsturen met de UPS? :D

pupanus1
8 mei 2008, 14:31
ik vind het alleen maar leuk om te sleutelen aan mn goedkope epi :) Moet nu weer de switch vervangen haha leer je alleen maar van indd

RiccoNL
8 mei 2008, 20:27
Ik kon het toch niet over mijn hart krijgen mijn Epi met UPS mee te geven, ik heb hem meegenomen naar de "gitaardokter" :satisfie: en die heeft even gekeken. Hij had het met een paar minuutjes verholpen. Ik heb uiteraard wel gekeken wat hij deed zodat ik de volgende keer niet weer in de stress schiet.

Ook heeft hij even de hele gitaar nagekeken en voor de rest was er niks mis mee. Dus UPS afgebeld en ik blij :)

Hij heeft de slagplaat vastgedraait, de stemmechanieken nagekeken en de topkam bekeken. Het bleek toch de slagplaat te zijn, die trilde nogal.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, echt top!

Nu kan ik weer oefenen!

Mr.Fingers
8 mei 2008, 20:29
Kan ook zijn dat het de schroefjes zijn die de brugzadels naar voor-achter doen bewegen (voor af te stellen), die zitten wel eens ruim in de brug. Bij mijn ES335 zoemen ze ook af en toe. Ik heb ze 'vastgezet' met een beetje was.

pupanus1
8 mei 2008, 21:36
haha spuit 11 ;)

Super dat je nu tevreden met je gitaar bent! Het zijn meestal kleine dingetjes die makkelijk zijn te verhelpen.

Veel plezier met je LP!

Tubescreamer
8 mei 2008, 22:44
Heeeee we hebben je ervan weerhouden om 'r weg te doen hallelujah!
Nou tof dat het is goedgekomen en veel plezier ermee! :lp:

koentjo
8 mei 2008, 22:53
he, w8 even, wat was nou het werkelijke probleem?

slagplaat, tuners, or truss rod? or misschien nog iets anders? :)

goed dat het allemaal gefixt is.
helaas was er niets mis met mijn gitaar toen ik em kocht, en nog steeds niets ernstigs :sneaky: ...misschien ligt het aan mij...

Tubescreamer
8 mei 2008, 23:02
he, w8 even, wat was nou het werkelijke probleem?

slagplaat, tuners, or truss rod? or misschien nog iets anders? :)

goed dat het allemaal gefixt is.
helaas was er niets mis met mijn gitaar toen ik em kocht, en nog steeds niets ernstigs :sneaky: ...misschien ligt het aan mij...
Leen 'm maar een weekendje aan mij uit, beloof ik dat je 'm met een vaag mankementje terugkrijgt :D versleten fretjes ofzo.....

koentjo
8 mei 2008, 23:15
Leen 'm maar een weekendje aan mij uit, beloof ik dat je 'm met een vaag mankementje terugkrijgt :D versleten fretjes ofzo.....

hm, daar zijn wel een aantal verschijnselen van, ook is er een beetje fretbuzz, niet dat ik me daar heel erg aan erger...
t is niet dat er iets mis is gegaan bij de montage ofzo.

nu heb ik nog niet eens een begin qua gitaar modifien.

Dekkz0r
9 mei 2008, 14:46
Leen 'm maar een weekendje aan mij uit, beloof ik dat je 'm met een vaag mankementje terugkrijgt :D versleten fretjes ofzo.....

Ja da's een goeie meteen.

We zijn toch met de epi's bezig dus hoef ik geen nieuw topic te openen.

Allereerst even gal spuwen over mijn (2e hands) Epi SG special:
-Wat een kuthout (verkoper had mij wijsgemaakt dat dit een alder body zou moeten zijn, ach, misschien zitten er wel alder splinters in het triplex)
-Pickup switch niet helemaal lekker, soms mis ik opeens 50% van m'n output, moet ik em ff switchen en is het weer goed.
-Stemmechanieken zijn weliswaar verschrikkelijk stemvast, maar als ik een keertje moet stemmen is het een drama, ze stemmen erg moeilijk.
-SG's blijken toch niet helemaal mijn ding zowiezo, ik ben nogal onvoorzichtig met m'n gitaar ook omdat ik graag gebruikssporen zie. Dit lukt mij altijd heel aardig, maar ik vind al die krassen en putjes toch minder mooi op een SG dan op een strat/tele.
-Nog een nadeel aan SG's, ze spelen niet relaxt zittend, strat/tele body is hier veel meer geschikt voor, ook vind ik de strap aan de neckplate vrij irritand. Voordeel vind ik dan wel weer de input op je top, minder kans dat je je input/snoer molt.
-Elementen zijn geweldig(Dimarzio paf pro, SD SH-6), tot ik clean wil gaan spelen, maar dit zal wel voor een groot deel aan het hout liggen?

Maar nu keek ik laatst eens goed naar m'n frets en die zijn toch best ernstig verleten lijkt wel. Dit merk ik totaal niet met spelen(lees: vind het totaal niet storend) maar zoals jij zegt een mankement, is het erg als frets versleten zijn? zou een fretjob een meerwaarde hebben? Heb iig géén fretbuz, wel een G die niet helemaal lekker klinkt, maar daarvoor zou ik wel gewoon mn snaren moeten vervangen aangezien dat al in geen tijden gebeurt is..

ps. Gelukkig speelt het gitaartje wel heerlijk, en kan ie verschrikkelijk lekker scheuren, daarom zou ik hem ook nooit weg doen(+ mijn eerste optreden ooit met deze gitaar gespeeld, sentiment!).

Tubescreamer
9 mei 2008, 15:28
Ja da's een goeie meteen.

We zijn toch met de epi's bezig dus hoef ik geen nieuw topic te openen.

Allereerst even gal spuwen over mijn (2e hands) Epi SG special:
-Wat een kuthout (verkoper had mij wijsgemaakt dat dit een alder body zou moeten zijn, ach, misschien zitten er wel alder splinters in het triplex)
Alder? Geen Mahonie? Geen idee van die SG specials, de Epi Les Pauls zijn ook gewoon van mahonie dus waarom de SGs niet. En precies waarom vindt je het "kuthout"?

-Pickup switch niet helemaal lekker, soms mis ik opeens 50% van m'n output, moet ik em ff switchen en is het weer goed.
Is al eerder gezegd: Epi toggle switches zijn berucht. Lossolderen, nieuwe kopen, vastsolderen klaar.

-Stemmechanieken zijn weliswaar verschrikkelijk stemvast, maar als ik een keertje moet stemmen is het een drama, ze stemmen erg moeilijk.
Nieuwe kopen. Schallers ofzo.

-SG's blijken toch niet helemaal mijn ding zowiezo, ik ben nogal onvoorzichtig met m'n gitaar ook omdat ik graag gebruikssporen zie. Dit lukt mij altijd heel aardig, maar ik vind al die krassen en putjes toch minder mooi op een SQ dan op een strat/tele.
Is een SG dan niet je ding omdat je de krassen erop niet mooi vindt? Gaat om het model lijkt mij, of de kleur op een bepaald model op z'n hoogst? Moet je d'r gewoon geen krassen op maken! :D

-Nog een nadeel aan SG's, ze spelen niet relaxt zittend, strat/tele body is hier veel meer geschikt voor, ook vind ik de strap aan de neckplate vrij irritand. Voordeel vind ik dan wel weer de input op je top, minder kans dat je je input/snoer molt.
Lijkt me toch dat je dan maar een Strat of Tele moet kopen. Hoezo mol je je snoer minder? Heb nooit gezeur met mn Les Paul. Hmmm het gaat voor jou steeds meer richting Strat.

-Elementen zijn geweldig(Dimarzio paf pro, SD SH-6), tot ik clean wil gaan spelen, maar dit zal wel voor een groot deel aan het hout liggen?
Bedoel je dat je nog steeds vervorming hoort? Kan aan je elementen liggen, aan je versterker, maar niet aan je hout. Hout overstuurt niet.

Maar nu keek ik laatst eens goed naar m'n frets en die zijn toch best ernstig verleten lijkt wel. Dit merk ik totaal niet met spelen(lees: vind het totaal niet storend) maar zoals jij zegt een mankement, is het erg als frets versleten zijn? zou een fretjob een meerwaarde hebben? Heb iig géén fretbuz, wel een G die niet helemaal lekker klinkt, maar daarvoor zou ik wel gewoon mn snaren moeten vervangen aangezien dat al in geen tijden gebeurt is..
Zolang je het niet met spelen merkt is er vooralsnog niks aan de hand. Moment dat frets gaan buzzen idd en zodra benden niet meer lekker gaat zijn er 2 soorten fretjobs: afvlakken zodat alle frets weer op gelijk niveau zijnen alle putjes eruit zijn, en een complete herfret.
Oh, en met "in geen tijden" bedoel je hoelang? Zou het toch op z'n minst om de maand doen ofzo bij regelmatig spelen. Klinkt ook beter, nieuw setje snaren.

ps. Gelukkig speelt het gitaartje wel heerlijk, en kan ie verschrikkelijk lekker scheuren, daarom zou ik hem ook nooit weg doen(+ mijn eerste optreden ooit met deze gitaar gespeeld, sentiment!).
Dan zou ik 'm lekker houden en doorsparen voor die Strat of Tele. Niet vergeten om er krassen en deuken in te maken.

Dekkz0r
9 mei 2008, 15:50
Alder? Geen Mahonie? Geen idee van die SG specials, de Epi Les Pauls zijn ook gewoon van mahonie dus waarom de SGs niet. En precies waarom vindt je het "kuthout"?

Heeft bijna geen sustain, en klinkt clean gewoon erg lomp. Maar ik ben er iig vrij zeker van dat het multiplex betreft omdat als ik em openschroef de lagen kan tellen zeg maar, hierdoor is ie wel lekker licht dan weer.


Is al eerder gezegd: Epi toggle switches zijn berucht. Lossolderen, nieuwe kopen, vastsolderen klaar.

Moet ik inderdaad maar eens doen, vreemde is alleen dat de verkoper ook wist te melden meteen bij aanschaf alle electronica vervangen te hebben. Dit word ook nog eens bevestigd door "service stickers" van een gitaarboer. Maarja, brak spul dus alsnog


Nieuwe kopen. Schallers ofzo.

Moet ik inderdaad ook maar eens doen, en dan zelf, moet ik eerst wel ff spullen kopen (heb geen soldeerbout voor electronica)...


Is een SG dan niet je ding omdat je de krassen erop niet mooi vindt? Gaat om het model lijkt mij, of de kleur op een bepaald model op z'n hoogst? Moet je d'r gewoon geen krassen op maken! :D

Lijkt me toch dat je dan maar een Strat of Tele moet kopen. Hoezo mol je je snoer minder? Heb nooit gezeur met mn Les Paul. Hmmm het gaat voor jou steeds meer richting Strat.

Vind de SG opzich wel een lekker bruut modelletje, maar met zo'n finish, rood met (photo)flame staan die krassen gewoon niet mooi, terwijl dat op een minder glanzend strat/tele plankie juis wel erg mooi is (imo).

Wat dat snoer betreft, ik speel best veel zittend en dan ram ik vaak mn jackplug tegen de bank aan zeg maar, beetje moeilijk uit te leggen. Ook wil ik m'n gitaar nog wel eens neerzetten met het snoer er nog in. Kom ik weer op het punt van onvoorzichtigheid aangezien ik m'n gitaar op de dichtsbijzijnde plek neerzet met als logisch gevolg dat ie nog wel eens wil omvallen :D
(oh oh, ik denk dat mensen bij nu een gitaar-ban toewensen :P)


Bedoel je dat je nog steeds vervorming hoort? Kan aan je elementen liggen, aan je versterker, maar niet aan je hout. Hout overstuurt niet.

Nee dat is het niet, hij is wel gewoon clean maar heeft geen mooie klank voor clean, komt waarschijnlijk ook wel een beetje door die scheurelementen maar toch, denk dat het schuttinghout ook niet echt bijdraagt aan een mooie klank


Zolang je het niet met spelen merkt is er vooralsnog niks aan de hand. Moment dat frets gaan buzzen idd en zodra benden niet meer lekker gaat zijn er 2 soorten fretjobs: afvlakken zodat alle frets weer op gelijk niveau zijnen alle putjes eruit zijn, en een complete herfret.
Oh, en met "in geen tijden" bedoel je hoelang? Zou het toch op z'n minst om de maand doen ofzo bij regelmatig spelen. Klinkt ook beter, nieuw setje snaren.

Ah mooi, heb iid nergens last van wat dat betreft, benden gaat goed en fretbuzz heb ik ook nooit.

oh en die snaren zitten er minstens een half jaar op, kan nog wel langer zijn dus dat zal ook niet lekker zijn voor de cleane klank.


Dan zou ik 'm lekker houden en doorsparen voor die Strat of Tele. Niet vergeten om er krassen en deuken in te maken.

Een tele word het voor mij dan, geinspireerd op de zilveren manson gitaar van matt bellamy:
http://www.onemoresolo.co.uk/dylan/muse/aluminum.jpg

Dekkz0r
9 mei 2008, 15:51
Zoiets dus:
http://www.overdieren.nl/gtr/telematt.jpg

Laten bouwen dus, dat word erg lang sparen:p

Tubescreamer
9 mei 2008, 16:02
En zelfbouw geen idee voor je? Of een mooie body bij bijv. Warmoth bestellen en dan de rest eromheen schroeven? Zeker als je aparte finishes zoals zilver en flame-blauw mooi vindt.....
*EDIT* ik lees er helemaal omheen sorrie....ben tegelijkertijd ook aan het werk :chicken:

Wat ik bedoelde: Kan laten bouwen juist niet goedkoper zijn dan nieuw iets kopen van een bepaald merk?

Dekkz0r
9 mei 2008, 16:07
En zelfbouw geen idee voor je? Of een mooie body bij bijv. Warmoth bestellen en dan de rest eromheen schroeven? Zeker als je aparte finishes zoals zilver en flame-blauw mooi vindt.....
*EDIT* ik lees er helemaal omheen sorrie....ben tegelijkertijd ook aan het werk :chicken:

Wat ik bedoelde: Kan laten bouwen juist niet goedkoper zijn dan nieuw iets kopen van een bepaald merk?

Denk ook niet dat er een gitaar bestaat die qua opzet in de buurt komt van bovenstaande tele. gelukkig heb ik zowel De Gier als Vox Humana in de buurt zitten mocht ik wonder boven wonder geld over hebben ;)

Iemand die trouwens een gokje durft te wagen over de eventuele prijs om zo'n gitaar te laten bouwen?

Daarbij zou ik het wel heel tof vinden om zelf de boel in elkaar te schroeven, maar houtbewerking gaat me qua gereedschappen en kennis ff te ver, en ik denk niet dat ik ergens een body kan krijgen met cavities op de plekkenw aar ik ze nodig ga hebben...

(btw tnx voor je reactie nog)

Tubescreamer
9 mei 2008, 16:12
Warmoth ken je toch wel?
http://www.warmoth.com/guitar/bodies/tele.cfm?fuseaction=tele_laminate

hmmmm dit gaat wel offtopic zo he...gauw weer over grommende Les Pauls beginnen zodirekt :chicken:

Dekkz0r
9 mei 2008, 16:17
Warmoth ken je toch wel?
http://www.warmoth.com/guitar/bodies/tele.cfm?fuseaction=tele_laminate

hmmmm dit gaat wel offtopic zo he...gauw weer over grommende Les Pauls beginnen zodirekt :chicken:

Ja ik ken warmoth ook wel, maar die leveren tele bodies voor tele harware, wil ik iets anders moet ik dus gaan fresen e.d.

Wil namelijk wel een tele shape, maar geen tele sound, moet een beetje Muse achtig geluidje kunnen produceren, al gaat een fuzz factory in(laten)bouwen mij ook weer wat ver ;)

(Tubescreamer pedaaltje zou dan ook geen overbodige luxe zijn :P:P;))

Tubescreamer
9 mei 2008, 16:31
Ja ik ken warmoth ook wel, maar die leveren tele bodies voor tele harware, wil ik iets anders moet ik dus gaan fresen e.d.

Wil namelijk wel een tele shape, maar geen tele sound, moet een beetje Muse achtig geluidje kunnen produceren, al gaat een fuzz factory in(laten)bouwen mij ook weer wat ver ;)

(Tubescreamer pedaaltje zou dan ook geen overbodige luxe zijn :P:P;))
Ik zie een mooi nieuw topic aan de horizon verschijnen :) klinkt als iets waar mensen hier je misschien wel wat tips over kunnen geven (mits je het serieus overweegt natuurlijk).

Er bestaan wel gitaren met ingebouwde fx enzo, maar dat vinnik zo vaag.....bovendien is stompboxes verzamelen veel cooler :)
Wat, gebruikt die dude van Muse Fuzz Factory & Tubescreamers dan?

Dekkz0r
9 mei 2008, 16:45
Ik zie een mooi nieuw topic aan de horizon verschijnen :) klinkt als iets waar mensen hier je misschien wel wat tips over kunnen geven (mits je het serieus overweegt natuurlijk).

Er bestaan wel gitaren met ingebouwde fx enzo, maar dat vinnik zo vaag.....bovendien is stompboxes verzamelen veel cooler :)
Wat, gebruikt die dude van Muse Fuzz Factory & Tubescreamers dan?

Ik wil zeker een dergelijke gitaar gaan kopen, maar dan kan ook zomaar nog 2 jaar duren, desondanks nooit verkeerd om vroegtijdig te orienteren ;)

En inderdaad, Die zilveren gitaar heeft een fuzz factory ingebouwd onder de brug, vandaar al die switches en potmeters, daar loopt ie dan tijdens het spelen vaak ook nog aan te draaien enzo. Tubescreamer gebruikt ie iig in het nummer Dark Shines, maar ik denk wel meer nog....

(misschien dat een mod onze posts naar een nieuw topic kunnen verplaatsen?)