PDA

View Full Version : Fender



koen6165
7 mei 2008, 21:46
ik zoek een nieuwe gitaar gwn omdat ik al 5 jaar op een metal gitaar speel en ik er gwn nix op vooruit kom .
ik wil een fender tele of strat. om dat een les paul gwn te duur is.
maar wat adviezeren jullie een tele of een strat.
de stijlen die ik wil spelen is vooral alternative rock (geen metal en die shit)
en een beetje blues
wat vinden jullie

Spitfire
7 mei 2008, 21:47
Ik vind dat jij eens naar een muziekzaak moet gaan en op beide types gaat spelen...

Mr.Fingers
7 mei 2008, 21:50
Als een gewone Les Paul te duur is, koop dan toch een epiphone? :stop:

Levitation
7 mei 2008, 21:51
Jij moet nog veel leren, dat vind ik...

koen6165
7 mei 2008, 21:59
wat moet ik dan nog leren?

Rormo
7 mei 2008, 22:00
ik zoek een nieuwe gitaar gwn omdat ik al 5 jaar op een metal gitaar speel en ik er gwn nix op vooruit kom .
ik wil een fender tele of strat. om dat een les paul gwn te duur is.
maar wat adviezeren jullie een tele of een strat.
de stijlen die ik wil spelen is vooral alternative rock (geen metal en die shit)
en een beetje blues
wat vinden jullie

Een Les Paul is te duur? Dan heb je het neem ik aan over Gibsons... Er zijn ook andere merken die Les Paul gitaren maken. Net als dat er andere merken tele/stratocasters zijn dan fender...

koen6165
7 mei 2008, 22:04
is de kwaliteit dan niet bagger ?
mijn leraar begint vaak over dat gibson en fender zelf betere gitaren maken dan die merken die ze min of meer kopieeren

toon-
7 mei 2008, 22:12
Jij moet inderdaag nog wel wat leren :). Ga gewoon naar de dichtsbijzijnde gitaarwinkel, test de les pauls, strats en tele's (maakt niet uit welk merk) die in je budget liggen uit en koop dan degene die je het best vindt klinken/spelen.

Rormo
8 mei 2008, 08:45
is de kwaliteit dan niet bagger ?
mijn leraar begint vaak over dat gibson en fender zelf betere gitaren maken dan die merken die ze min of meer kopieeren

Tuurlijk maken Fender en Gibson beter gitaren dan de goedkope kopieen. Nogal logisch, ze gebruiken duurdere materialen. Maar er zijn wel degelijk hele goede kopieen die slechts een fractie kosten van een echte Fender of Gibson. Zo maakt London City hele goede gitaren voor maar 250 euro, en ook Epiphone heeft hele leuke gitaartjes.

Denk er aan dat Fenders ook pas echt goed worden als het Amerikaanse zijn, de Mexicaanse zijn een stukje minder (gemiddeld genomen).

Wat is je budget?

Kim Wilson
8 mei 2008, 09:11
De Mexicaanse Fender Classics zijn IMO beter dan de Standard USA's. En ze zijn toch 400 euro goedkoper. Ik zou me iig niet blind staren op het "Made in USA".

LaurentB
8 mei 2008, 09:16
Tuurlijk maken Fender en Gibson beter gitaren dan de goedkope kopieen. Nogal logisch, ze gebruiken duurdere materialen. Maar er zijn wel degelijk hele goede kopieen die slechts een fractie kosten van een echte Fender of Gibson. Zo maakt London City hele goede gitaren voor maar 250 euro, en ook Epiphone heeft hele leuke gitaartjes.

Denk er aan dat Fenders ook pas echt goed worden als het Amerikaanse zijn, de Mexicaanse zijn een stukje minder (gemiddeld genomen).

Wat is je budget?

Nou, zeker bij Fenderachtigen kun je voor minder geld heel behoorlijke exemplaren krijgen. Fenders zijn van oorsprong toch ontworpen met het idee om op betaalbare wijze iets bruikbaars te kunnen maken. Als je dan goede materialen en fabricagetechnieken gebruikt hoeft dat niiet vreselijk duur te zijn.

pannekoek
8 mei 2008, 09:27
ik heb de naam squier nog niet gelezen :satisfie:

squier is dus t mino-merk van fender, en ze maken hele goede gitaren om mee te beginnen hoor! niet duur!

TIMBER
8 mei 2008, 09:35
is de kwaliteit dan niet bagger ?
mijn leraar begint vaak over dat gibson en fender zelf betere gitaren maken dan die merken die ze min of meer kopieeren

Sinds Epiphone overgenomen is maken ze daar de goedkopere Gibson gitaren even zoe goed/slecht als de goedkopere Fender gitaar die jij nu gaat kopen. Daarbij kan elk budgetmerk een goede gitaar maken en elk topmerk een maandagmorgen produkt. Der is mar 1 manier en dat is zoals hierboven al vermeld naar de winkel gaan en er enkele uitproberen en voel/luister zelf.

Rormo
8 mei 2008, 11:39
ik heb de naam squier nog niet gelezen :satisfie:

squier is dus t mino-merk van fender, en ze maken hele goede gitaren om mee te beginnen hoor! niet duur!

Misschien is dat wel niet genoemd omdat veel mensen hier geloven dat Squier geen schijn van kans maakt tegen London City. Voor dezelfde prijs heb je met een London City Spitfire of Comet gewoon een betere gitaar dan als je een Squier tele of strat koopt.


@Kim Wilson, er zijn zeker uitzonderingen, dat ben ik helemaal met je eens (ik schreef ook "gemiddeld genomen"). Mijn post was er meer op gericht om aan de TS duidelijk te maken dat hij nogal kromme argumenten gebruikt en dat ook niet alle Fenders goed zijn.

robthg1
8 mei 2008, 11:41
Je zegt: ik zoek een nieuwe gitaar gwn omdat ik al 5 jaar op een metal gitaar speel en ik er gwn nix op vooruit kom .

Denk je dat je dan op een fender of Gibson beter gaat spelen? Misschien moet je nadenken over de manier van oefenen of op les gaan. Een dure gitaar gaat je spel echt niet inhoudelijk verbeteren!

Overigens kunnen Fenders net zo duur of misschien wel duurder zijn als de gibsons. Weet je trouwens wat het verschil is tussen een Fender en Gibson? Of tussen een humbucker en singlecoil element?

Luke-wannabe
8 mei 2008, 11:41
Denk er aan dat Fenders ook pas echt goed worden als het Amerikaanse zijn, de Mexicaanse zijn een stukje minder (gemiddeld genomen).
*Kuch* wat heb ik toch een hekel aan die USA fenders...

Jim Haagmans
8 mei 2008, 12:22
Misschien is dat wel niet genoemd omdat veel mensen hier geloven dat Squier geen schijn van kans maakt tegen London City. Voor dezelfde prijs heb je met een London City Spitfire of Comet gewoon een betere gitaar dan als je een Squier tele of strat koopt.


@Kim Wilson, er zijn zeker uitzonderingen, dat ben ik helemaal met je eens (ik schreef ook "gemiddeld genomen"). Mijn post was er meer op gericht om aan de TS duidelijk te maken dat hij nogal kromme argumenten gebruikt en dat ook niet alle Fenders goed zijn.

Nou ik had laatst mijn eerste gitaar, een squier bullet(!!) strat en een london city spitfire markI gehad en de spitfire is ondertussen verkocht. Heb ook een mexicaanse fender gehad (de standard dan) en die is ook al weg. Kom altijd terug bij mijn cheap ass squiertje, die hééft het gewoon.

EDIT: moet er wel bij zeggen dat het bij mijn squier heel exemplarisch is want welke squier bullet ik ook in de winkel pak die vind ik stuk voor stuk crap.

Ontopic: TS moet inderdaad gewoon naar de winkel en kijken wat hem het best bevalt. Beperk je sowieso niet tot merken kijk ook naar yamaha pacifica, ibanez gitaren zijn ook niet slecht.

Als het je weinig verschil maakt of je nou een les paul, tele of strat koopt, moet je echt gewoon gaan testen om erachter te komen wat je bevalt.
Moet wel Kim Wilson gelijk geven dat de classic player mexicanen simpelweg top zijn. Heb hier in de gitaartoko eens een classic '60 player in handen gehad (prachtig daphne blue met mintgroene slagplaat) en dat is tot nu toe de fijnste strat waar ik ooit op gespeeld heb.

pannekoek
8 mei 2008, 12:47
Je zegt: ik zoek een nieuwe gitaar gwn omdat ik al 5 jaar op een metal gitaar speel en ik er gwn nix op vooruit kom .

Denk je dat je dan op een fender of Gibson beter gaat spelen? Misschien moet je nadenken over de manier van oefenen of op les gaan. Een dure gitaar gaat je spel echt niet inhoudelijk verbeteren!

Overigens kunnen Fenders net zo duur of misschien wel duurder zijn als de gibsons. Weet je trouwens wat het verschil is tussen een Fender en Gibson? Of tussen een humbucker en singlecoil element?

een nieuw instrument is nieuwe en betere motivatie om muziek te spelen, toen ik voor het eerst mijn gibson kocht ging het spelen ineens veel beter en ik had er meer plezier in waardoor ik beter begon te spelen.

fenderhotrod
8 mei 2008, 12:56
inderdaad. En nog belangrijker, op een fender valt niet zo makkelijk te verdoezelen als op bijv een ibanez. De tonen zijn allemaal veel duidelijker. Dit beinvloed je spel wel degelijk. Je gaat netter spelen imo.

rocker_71
8 mei 2008, 13:02
Ik vind dit een raar topic. Valt me nog mee dat Tho niet heeft gereageerd op de openingspost.

Petekay
8 mei 2008, 13:07
Koen, je heb PM ;)

koen6165
8 mei 2008, 16:09
ik speel slecht op de gitaar die ik nu heb ,omdat de hals waarschijnelijk te dun is voor mijn hand waar door mijn duim steeds verkeerd staat , bij een mijn accoustiche speelde ik veel beter en bleef mijn duim ook staan zo als die hoorde te staan

pannekoek
8 mei 2008, 16:15
ik speel slecht op de gitaar die ik nu heb ,omdat de hals waarschijnelijk te dun is voor mijn hand waar door mijn duim steeds verkeerd staat , bij een mijn accoustiche speelde ik veel beter en bleef mijn duim ook staan zo als die hoorde te staan

koop dan een les paul!! dat zijn lekkere halsen die lekker dik zijn (maar niet zo dik dat je kramp krijgt) strats hebben meestal dunnere halsen dan les pauls!

probeer eens een epiphone les paul uit

Tubescreamer
8 mei 2008, 16:21
koop dan een les paul!! dat zijn lekkere halsen die lekker dik zijn (maar niet zo dik dat je kramp krijgt) strats hebben meestal dunnere halsen dan les pauls!

probeer eens een epiphone les paul uit
Zijn ook Strats en Teles met dikke halzen hoor, maar idd met een Les Paul is de kans wat groter. Epi is prima om te proberen als je een beetje een goeie vindt.

jaspie
8 mei 2008, 16:29
Misschien is dat wel niet genoemd omdat veel mensen hier geloven dat Squier geen schijn van kans maakt tegen London City. Voor dezelfde prijs heb je met een London City Spitfire of Comet gewoon een betere gitaar dan als je een Squier tele of strat koopt.



tenzij t een MIJ squier uit de 80s is, die maken zelfs een schijn van kans tegen us fenders. Ze zijn af en toe nog wel eens op MP te vinde en zijn nie extreem duur ofzo.

edit,

net ff mp gecheckt, dat niezo duur neem ik terug:P

StephanL
8 mei 2008, 18:35
tenzij t een MIJ squier uit de 80s is, die maken zelfs een schijn van kans tegen us fenders. Ze zijn af en toe nog wel eens op MP te vinde en zijn nie extreem duur ofzo.

edit,

net ff mp gecheckt, dat niezo duur neem ik terug:P

Tegenwoordig worden ze te veel gehyped waardoor de verkopers denken dat ze zo even 500 euro kunnen vangen. Mij niet gezien

Dweezman
8 mei 2008, 18:46
tokai




*kuch*
tokai

fenderben
8 mei 2008, 19:57
tokai




*kuch*
tokai

Over gehyped gesproken *kuch* haha