PDA

View Full Version : Mesa/Boogie Stiletto Deuce



Noparkingpunk
7 mei 2008, 20:32
Tijdens de laatste repetitie ging één van mijn el34's kapot.
Ik wist op dat moment nog niet zoveel over het vervangen van lampen en dacht dat met gewoon een nieuw paar el34's het probleem opgelost zou zijn.

Later hoorde ik over bias en ook dat mesa/boogie met "fixed bias" lampen werkt.
Ik had echter al 4 E34L's via TAD besteld. (matched quad).

De oude lampen waren originele EL34's van Mesa/Boogie met code "Yellow".
Volgens de indicaties op de nieuwe lampen zijn die 40mA.

Mijn vraag is nu: weet iemand hoeveel mA die oude lampen waren en denken jullie dat ik die nieuwe lampen zonder problemen kan gebruiken in mijn Mesa?
Of zal ik ze moeten terugsturen en elders aan lampen geraken die geselecteerd zijn op de juiste bias voor mijn amp?

Bedankt...

Realeigo
7 mei 2008, 20:42
Je hebt nu 3 opties:

-Je versterker laten ombouwen zodat je elke buis erin kunt steken en dan de bias kan afstellen.
-Buizen terug brengen en M/B Tone Selected kopen, en voor altijd met een en hetzelfde soort buis opgescheept zitten. (hoeft geen nadeel te zijn)
-Je geluk beproeven en de buizen erin steken.

Ik zou de bias mod doen. Ding kost al een paar ruggen, dus die 100 a 150 euro om een biasmod te laten doen kan er ook nog wel vanaf en dan kan je alle buizen die je wil erin doen.

AART
7 mei 2008, 21:12
Biasmod is bij mesa's onnodig. Ik heb biasmodded en niet biasmodded mark IV's gehad en het verschil is zeer, zeer gering.

Wat ik zou doen: TAD mailen en vragen of die 40mA buizen in de mesa bias rating vallen.

Vaak kan je bij de betere buizenboeren buizen van bijna alle merken bestellen die in de mesa rating vallen.

Noparkingpunk
8 mei 2008, 08:05
Weet er iemand welke mA overeenkomt met die "yellow" code van de originele mesa lampen?

Ik hoorde ook dat groove tubes een gelijkaardig categorie systeem toepassen.
Volgens groove tubes kan ik een code 4 tot 7 gebruiken in mijn mesa zonder te biassen... Weet iemand voor welke mA die codes staan?

Btw: zijn die groove tubes van goeie kwaliteit? en weet iemand waar je ze op het internet kunt bestellen (liefst europa)?

Thanks

paulusdeBKB
8 mei 2008, 09:53
Groove Tubes bestellen kan bij Helios. Kijk hier even:
http://www.groovetubes.com/dealers_europe.cfm

De kwaliteit van Groove Tubes is zeker zo goed als die van de concurrentie. Niet zo gek omdat ze allemaal buizen kopen van dezelfde paar fabrieken die nog steeds buizen maken. Groove Tubes test alle buizen en zoekt exemplaren met dezelfde karakteristieken bij elkaar (matched pair). In feite doen ze een extra kwaliteitscontrole, daarna stempelen ze hun eigen logo erop. GT was een van de eersten die dit deed.

AART
8 mei 2008, 10:21
Weet er iemand welke mA overeenkomt met die "yellow" code van de originele mesa lampen?

Ik hoorde ook dat groove tubes een gelijkaardig categorie systeem toepassen.
Volgens groove tubes kan ik een code 4 tot 7 gebruiken in mijn mesa zonder te biassen... Weet iemand voor welke mA die codes staan?

Btw: zijn die groove tubes van goeie kwaliteit? en weet iemand waar je ze op het internet kunt bestellen (liefst europa)?

Thanks

Die kleurcodes zijn niet zo bijster relevant, je kan elke boogie el34 in dat ding steken, ongeacht de kleurcode.

Noparkingpunk
8 mei 2008, 17:57
Ok thanks gasten voe den uitleg!

Heb TAD gemaild en zij zeggen dat tzou moeten lukken met die 40mA lampen die ze mij opstuurden. Ze zullen wel wat heter draaien maar dat kan in principe geen kwaad aangezien die Mesa's meestal toch redelijk koel gebiassed zijn...

Volgende keer wel wat beter uitkijken als ik nog eens nieuwe lampen bestel.

Bedankt....

AART
8 mei 2008, 19:56
Ok thanks gasten voe den uitleg!

Heb TAD gemaild en zij zeggen dat tzou moeten lukken met die 40mA lampen die ze mij opstuurden. Ze zullen wel wat heter draaien maar dat kan in principe geen kwaad aangezien die Mesa's meestal toch redelijk koel gebiassed zijn...

Volgende keer wel wat beter uitkijken als ik nog eens nieuwe lampen bestel.

Bedankt....

Mooi zo. Rocken met die hap!