PDA

View Full Version : Gamma Berken Multiplex voor Cabinet



harrie
7 mei 2008, 16:49
Leuk die projectbeschrijvingen van het zelf bouwen van een cabinet. Ik ben inmiddels bezig met het ontwerp van mijn eerste cabinetje. Wordt waarschijnlijk een cube-uitvoering. Ik lees hier en daar dat Berken de meest geschikte houtsoort is. Ik begrijop dat de duurdere soort volledig berken is en de satandaard (bijvoorbeeld bij de Gamma) Berkenmultiplex voor een deel uit andere houtsoorten bestaat. De plaatjes Berkenmultiplex (15 0f 18 mm) bij de Gamma zijn niet erg duur. Mij vraag is of dit goed genoeg is om een kwalitatief goede cabinet te bouwen. Mij viel wel op dat de platen wel wat krom lopen.

Ik neem aan dat de duurdere cabinetten ook van duurder berkenhout gemaakt zijn. Hoe zit dat met de goedkopere cabintetjes (300- 500 Euro).

G.G.
7 mei 2008, 17:36
....en de satandaard (bijvoorbeeld bij de Gamma) Berkenmultiplex

Duivels goeie kwaliteit!

Ik heb trouwens voor mijn Madamp gewoon standaard gamma Berkenmultiplex gebruikt. Was inderdaad ff zoeken naar een mooie rechte plank. Ze hadden achter nog nieuwe voorraad die vlak lag ipv schuin in de schappen.

Rude Perception
7 mei 2008, 18:34
Dat is berkenmix en schijnt slechter te zijn. Zitten lage vuren tussen.

Bernd Veenema
7 mei 2008, 19:00
Ik zou toch voor een goede kwaliteit hout kiezen.
Het prijsverschil was voor mij in ieder geval te klein om niet voor een mooie plaat te gaan. Volgens mij kostte mijn plaat ongeveer 50 euro. Dan heb je volledig berken van een erg mooie kwaliteit. Uit 1 plaat heb kon ik 2 cabinetten halen (cube en oversized).

harrie
7 mei 2008, 21:08
Ik zou toch voor een goede kwaliteit hout kiezen.
Het prijsverschil was voor mij in ieder geval te klein om niet voor een mooie plaat te gaan. Volgens mij kostte mijn plaat ongeveer 50 euro. Dan heb je volledig berken van een erg mooie kwaliteit. Uit 1 plaat heb kon ik 2 cabinetten halen (cube en oversized).

Waar heb je dat Berken kunnen krijgen?

Bernd Veenema
7 mei 2008, 21:31
Waar heb je dat Berken kunnen krijgen?

Bij de lokale houthandel, daar heb je vaak de keuzes tussen verschillende soorten. Ik zou voor een mooie plaat Berkenmultiplex gaan met alleen berken fineren. De kwaliteit van de dekfineer is wat minder belangrijk als je de boel gaat tolexen, dan zie je eventuele kwasten toch niet meer.

Jimwoud
8 mei 2008, 09:16
Bij de lokale houthandel, daar heb je vaak de keuzes tussen verschillende soorten. Ik zou voor een mooie plaat Berkenmultiplex gaan met alleen berken fineren. De kwaliteit van de dekfineer is wat minder belangrijk als je de boel gaat tolexen, dan zie je eventuele kwasten toch niet meer.
+1
Harrie waar kom je vandaan? Misschien weet ik wel een houthandel voor je.

Kim Wilson
8 mei 2008, 09:20
Als je een beetje fatsoenlijke zaak hebt, kunnen ze het ook nog ter plekke voor je zagen, en hoef je niet een hele plaat te kopen, maar alleen dat wat je nodig hebt. Voor een 2x12 heb je namelijk bij lange na geen volle plaat nodig.

harrie
8 mei 2008, 09:49
+1
Harrie waar kom je vandaan? Misschien weet ik wel een houthandel voor je.
Bij Leeuwarden

Jimwoud
8 mei 2008, 10:25
Bij Leeuwarden
Dan zou ik even kijken bij Megaplaat/ Megahout Leeuwarden of Miedema Hout Leeuwarden.

Jimwoud
8 mei 2008, 10:26
Als je een beetje fatsoenlijke zaak hebt, kunnen ze het ook nog ter plekke voor je zagen, en hoef je niet een hele plaat te kopen, maar alleen dat wat je nodig hebt. Voor een 2x12 heb je namelijk bij lange na geen volle plaat nodig.
Reken maar dat ze wel de volle plaat bereken in de meeste gevallen.

bert k
8 mei 2008, 10:40
Ik was van de week bij de Gamma, en daar verkopen ze ook plaatmateriaal van 60 x 120. Ik weet niet of dat goed is, maar het is wel een stuk goedkoper dan een volle plaat.

Kim Wilson
8 mei 2008, 10:52
Reken maar dat ze wel de volle plaat bereken in de meeste gevallen.
Nee hoor. Bij beide zaken waar ik weleens plaatmateriaal heb gekocht, hoefde ik alleen de bestelde aantal m2's te betalen, en bij 1 van die zaken moest ik er 5 eu voor het zagen bijdoen. Zal wel lekker worden als je voor een stukje van 50 cm in het vierkant gelijk een hele plaat moet kopen, niet?

bert k
8 mei 2008, 11:13
Toch is het zo. Bij de Gamma betaal je idd altijd de hele plaat. Maar voor de kleine stukjes hebben ze dus nu die maat die boven noemde, wat gewoon een in vieren gezaagde plaat is.

Kim Wilson
8 mei 2008, 11:15
Daarom kom ik ook liever niet bij de Gamma. Bij Doeland bij ons in het dorp rekenen ze alleen wat je moet hebben, en bij de lokale houthandel ook.

JohnLord
8 mei 2008, 13:18
Daarom kom ik ook liever niet bij de Gamma. Bij Doeland bij ons in het dorp rekenen ze alleen wat je moet hebben, en bij de lokale houthandel ook.
Waarschijnlijk een tikkeltje meer omdat ze zelf met zaagverlies blijven zitten, maar dat stelt niet zo veel voor. Vaak betaal je inderdaad ook iets voor het zagen, maar dat is dan ook meteen een stuk rechter en preciezer dan de meesten van ons zelf kunnen.

Hellsbellsnl
16 mei 2008, 22:30
Je kan ook een uurtje gaan passen en meten bij de lokale houthandel.
Die hebben meestal een "restjesrek" of "hobbyhoek" en hier kun je vaak voor wènag slagen.

Hellsbellsnl
16 mei 2008, 22:33
Ik was van de week bij de Gamma, en daar verkopen ze ook plaatmateriaal van 60 x 120. Ik weet niet of dat goed is, maar het is wel een stuk goedkoper dan een volle plaat.
Een volle plaat is altijd 122 x 244 cm.
De platen die jij noemt is 1/4 van de grote plaat en vaak in verhouding een euro of 2 - 3 duurder dan als je zelf een hele plaat in vieren zou zagen.

JohnLord
16 mei 2008, 22:47
Berken multiplex is 150 x 150.

Renin
16 mei 2008, 22:51
niet bij de Gamma

Jimwoud
17 mei 2008, 00:40
Er zijn zoveel afmetingen. 153x153 zijn berken platen met meestal interieur(MR) verlijming. 244x122/250x125 zijn meestal extrieur verlijmd(WBP).

bert k
17 mei 2008, 22:15
Een volle plaat is altijd 122 x 244 cm.
De platen die jij noemt is 1/4 van de grote plaat en vaak in verhouding een euro of 2 - 3 duurder dan als je zelf een hele plaat in vieren zou zagen.
Ja, dat snap ik, de Gamma doet ook niet meer dat een plaat in vieren zagen, maar als je niet meer nodig hebt ben je dus wel goedkoper uit.