PDA

View Full Version : Beginnersgitaar



henk__l
7 mei 2008, 16:46
Ik heb een aantal vraagjes:

Ik (18) (achttien dan :sneaky:) wil gitaar gaan leren spelen (geen les, maar het mezelf aanleren).
Kun je meteen beginnen op een electrische gitaar?
Wat is de beste gitaar om het op te leren?
Wat is een goed boek om aan te schaffen voor de zelfstudie?
(heb al iets gelezen over de gitarist van Ralph Denyer)

Hopelijk kunnen jullie kenners mij een paar tips verschaffen

BVD

J-sus Rulez
7 mei 2008, 16:50
Tuurlijk kan je gitaar gaan spelen op je eigen.
Het internet staat vol met theorie, oefeningen, en beeldmateriaal.
Op een elektrische gitaar beginnen is geen enkel probleem. Je moet enkel in gedachten houden dat als je een beginners electrische gitaar koopt dat de kwaliteit niet denderend is.
Voor de rest, mocht je vragen hebben stel je die maar op dit forum.
Welkom btw :D

henk__l
7 mei 2008, 17:02
Dank voor de snelle reactie,

Bestaat er een goede prijs/kwaliteit electrische gitaar voor beginners.
Heb geen idee hoeveel je kwijt bent voor een beetje gitaar?

Ewoud Kuijt
7 mei 2008, 17:06
Voor zo'n 300 tot 400 euro heb je al een aardige Epiphone Les Paul. Perfecte gitaren om mee te beginnen.

Je kunt gitaren kopen vanaf 100 euro maar dat klinkt niet, ruist en piept als wat en ontstemt elke 5 minuten. Dat geeft alleen maar frustratie. Nog een tip: zoek op marktplaats eens naar een Pacifica van Yamaha.

B_2_the_a
7 mei 2008, 17:07
heb je het inleidend verhaaltje wel gelezen toen je hier lid werd?

zo niet:
use the search, er zijn al gigantisch veel topics hierover en daarnaast zijn er zelfs een aantal een sticky!

Ga eerst rustig het forum eens doorbladeren en dan vragen stellen (Want er zijn alle vele antwoorden gegeven)..




Verder: welkom en succes

hansli
7 mei 2008, 17:14
ik ben een smerige purist, :soul: en ben er een voorstander van om eerst akoustisch te beginnen: voor de ontwikkeling van een goede techniek is dat beter, je bent vooral niet afhankelijk van een versterker.
ook zou ik juist wel meteen een paar lesjes nemen, meer voor de houding dan voor de muzikale zaken.

als je de grondbeginselen eenmaal onder de knie hebt kun je doen wat je wilt, ook al besluit je bas te gaan spelen.

ik spreek uit ervaring, want ik heb het eerst ook zelf geprobeerd (op de bas dan), maar achteraf heb ik toch veel fouten moeten afleren, had beter iets minder eigenwijs kunnen zijn :hippie:

henk__l
7 mei 2008, 17:54
Ben niet zo'n voorstander van marktplaats.
Zeker niet bij het kopen van een gitaar:
Ik heb er geen verstand van dus ze kunnen me makkelijk afzetten.
Verder nog een vraagje:
Die drie á vierhonderd euro, heb je dan alles wat je nodig hebt?

J-sus Rulez
7 mei 2008, 17:57
Dan heb je een gitaar :D
dan moet je ook nog versterker hebben.
Wat is juist je stijl? dan kunnen wij je een gitaar+versterker aanraden, of je kan gaan testen (moet je sowieso doen) of nog wat zoeken op het forum.

MattellicA
7 mei 2008, 18:08
Met een Roland Cube kan je alle kanten uit: van K3 tot Death Metal... Ideale beginnersversterker :satisfie:

henk__l
7 mei 2008, 18:28
Daar was ik al bang voor :)
Ik heb de afgelopen dagen al vanalles gecheckt,
Maar ik ben echt een leek.
Hmm... mijn stijl: Rock (niet de heavy hard rock), Pop, Seventies music. Hoop dat je daar wat aan hebt. Ook 'leuk' om te weten: ik ben linkshandig!!!!
Waar kun je als leek zijnde het best je gitaar halen, en wat komt er (behalve de gitaar) allemaal bij kijken qua aan te schaffen materiaal?

R.J
7 mei 2008, 18:32
Met een Roland Cube kan je alle kanten uit: van K3 tot Death Metal... Ideale beginnersversterker :satisfie:
Zowiezo een erg goede oefenversterker, veel ingebouwde effecten waardoor je verder kan kijke ndan alleen clean/overdrive

@ Henk: Gitaar, kabels, versterker, stemapparaat, plectra(koop er veel, like, voor een euro of 7 ofzo want je raakt er geheid een paar kwijt) , en evt. gitaarstrap.

Standaard en hoes zijn ook handig maar geen vereiste, alhoewel... standaardje zoui k maar wel doen :chicken:

henk__l
7 mei 2008, 18:57
was het internet onveilig aan het maken toen ik stuitte op dit:

Ibanez Jumpstart Pakket

Compleet pakket

Een fantastische electrische gitaar van een van de beste merken ter wereld.Deze gitaar is voorzien van een humbucker bij de hals voor een lekkere vette scheursound en heeft bovendien een tremolo en oliebad-mechanieken. Het pakket wordt geleverd met een krachtige 10 watt versterker met hoofdtelefoonuitgang en scheurkanaal. Bovendien ontvangt u ook nog een draaghoes, draagriem, stemapparaat, plectra, snoer en....1 jaar garantie.De gitaar is bij ons op voorraad in 't zwart,seethrough blue.

voor maar 270 euro.
Is zoiets niet handig voor het leren gitaarspelen. Als ik het dan wat beter kan, kan ik overschakelen op betere gitaren.
ben benieuwd wat de mening van een kenner over dit soort producten is?





269,00 euro

J-sus Rulez
7 mei 2008, 19:00
het is niet veel natuurlijk.
Maar als het dient om het te leren, Jah waarom dan niet he?
Onthou wel, mocht je ontgoocheld zijn door het geluid. dat zal wel normaal zijn. Maar zoals iedere andere gitarist zal ook jij getroffen worden door GAS en heb je binnen een jaar( wss minder lang) een prachtige gitaar + versterker...

R.J
7 mei 2008, 19:03
Veel mensen hier haten starterpakketjes, ik snap niet waarom....
mijn beste vriend is echter begonnen op een stagg starterpakketje... en ik moet zeggen om te beginnen is het zeker weten meer dan zat.

Na een half jaartje zal je wel alsnog een fatsoenlijke versterker op gaan zoeken tho' :seriousf:
en snel daarna een betere gitaar :P

Er zijn er hier echter wel meer te vinden die met dat ibz pakket gestart zijn.
Nu ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf ibanez speel :chicken:

hansli
7 mei 2008, 19:10
als je linkshandig bent is dat een extra reden om met een akoustische te beginnen, klassieke zijn bijna altijd multifuntioneel, en zoals gezegd: je hoeft al die moeilijke keuzes over versterkers enzo niet te maken....... :hippie:

R.J
7 mei 2008, 20:50
als je linkshandig bent is dat een extra reden om met een akoustische te beginnen, klassieke zijn bijna altijd multifuntioneel, en zoals gezegd: je hoeft al die moeilijke keuzes over versterkers enzo niet te maken....... :hippie:
True, een goede standaard akkoest kan je gewoon flippen en andersom stringen.

henk__l
7 mei 2008, 21:09
Ik denk dat het toch een starters pakketje gaat worden.
Heeft iemand ervaring of een goed idee voor een pakket?
Wil het liefst niet te veel betalen voor een beetje kwaliteit.


Ik zat zelf te denken aan links!!!!

J-sus Rulez
7 mei 2008, 21:13
maar een linkshandig starterspakketje?
Of ga je rechts leren spelen (ikken zo wel mensen.. en dat gaat wel hoor)
...

R.J
7 mei 2008, 21:36
maar een linkshandig starterspakketje?
Of ga je rechts leren spelen (ikken zo wel mensen.. en dat gaat wel hoor)
...
Bijvoorbeeld michael angelo batio :seriousf:

ookal is die imho echt 2-handig, hij claimed zelf 100% links te zijn

hansli
8 mei 2008, 02:13
er zijn wel linkshandige staggjes, koop je er gewoon een k*tversterker bij, en ben je niet blij voor weinig..........

doe zoals al zo vaak in dit soort topics is gesuggereerd: spaar evn door tot je plm 300 euro te besteden hebt voor de gitaar, en als versterkertje is de al gesuggereerde roland cube leuk, of een klein buizenampje zoals de ibanez valbee.....

kost je samen 500 euro, maar dan heb je al aardig wat lol :hippie:

Nino1110
8 mei 2008, 10:12
Je hebt 400 euro te besteden?

- 100,- ( Roland Cube 15X )

= 300,- over.

Dan race je naar de gitaar boer en testen dat je gek word..
Trouwens je kan ook gewoon een rechtshandige kopen en een nieuwe topkam.
Die draai je om en herstringen.

Jason34
8 mei 2008, 15:18
Ik ben zelf linkshandig en heb in februari mijn eerste linkshandige gitaartje gekocht. Een Greg Bennet Malibu. Het is een strat kloon maar klinkt best lekker, ben er tevreden mee ook al heb ik in mijn achterhoofd wel al het plan om volgend jaar een echte strat te kopen. Als versterkertje heb ik een Vox D5 gekocht, dit is een leuk beginnersversterkertje vooral omdat je heel veel standen en effecten hebt en hij is goedkoop. Totaal prijs met tas, plectra en snoer. 300,- bij de alphenaar in Haarlem. Echt een leuke combi voor beginners.

henk__l
11 mei 2008, 21:32
Weet iemand of er starterspakketjes voor linkshandige gitaristen bestaan.
Dan heb ik het over de elektrische gitaar.
Alles wat ik op internet zie staan is rechtshandig!!

EDIT:

Kan iemand me vertellen wat deze specificaties precies inhouden en of het een beetje goed is?

- Pickups: 2x Humbucker w/ chrome cover
- Controls: 2x Volume + 2x Tone - Pickup Selector Switch: 3-way
- Top: Flat - Body: Solid Mahogany
- Mahogany Set Neck/ 628 mm/ 24 3/4 in.
- Fingerboard: Rosewood / 22 frets w/pearloid inlays
- Bridge: fixed Tune-O-Matic-style
- Machine heads: Cluson style, black

CortaxEV
11 mei 2008, 22:18
humbuckers (pickups, de elementen) + mahonie hout klinkt voor mij zeer goed, hou van warme sound