PDA

View Full Version : element keuze



Mark123
7 mei 2008, 16:35
Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik wil samen met mijn vader een les paul achtige gitaar gaan maken. Ik heb zelf een oude hondoII LP gitaar waar de hals van stuk is( zie andere topic). Voor de elementen voor de zelfbouwgitaar heb ik nu dus de keuze tussen de hondoII LP elementen of eventueel andere elementen te kopen.

Ik heb ergens gelezen dat deze hondoII elementen di marizio's zijn. Klopt dit?

Stel dat ik de hondoII elementen ga gebruiken en deze later wil vervangen voor bijvoorbeeld gibson elementen of seymour ducan oid ben ik bang dat de afmetingen niet gelijk zijn.

Heeft ieder merk zijn eigen formaat? Of zijn er merken die dezelfde maten hebben? Zit er binnen een merk ook verschil in de maten van de elementen ?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes Mark

no 1 hops
7 mei 2008, 17:07
humbuckers zijn meestal dezelfde maat.
er zijn echter uitzonderingen
1 single coil humbuckers
2 p90 formaat humbuckers
3 mini humbuckers

daarbij zijn er pickups geweest die niet aan elke kant van de pup 1 stelschroef hadden, maar aan een kant 1 de andere 2 zodat je hem kan kantelen.

zou mij er in jouw geval dus niet echt druk om maken.
als je werkelijk deze hondo op wilt knappen dan zou ik mij consentreren op oxidatie van de schakelaar (evt nieuwe) en oude versleten potmeters.
die zijn gelukkig niet zo duur.
en volgens mij zijn die dimaz wel geliefd

G.G.
7 mei 2008, 17:40
Wacht nog even met nieuwe elementen kopen. Test eerst die Hondo dingen in je nieuwe zelfbouw. Soms zijn het inderdaad die oude DiMarzio's en die zijn lang zo gek nog niet.


Hondo heef tniet alleen rommel gemaakt. Zelf ben ik vooral gek op hun singlecoils (ietsjes groter dan normaal, meer ouput en die gekke metalen plaat onderop).

Mark123
9 mei 2008, 14:52
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Waar ik nu bang voor ben is dat als ik samen met mijn vader een gitaar gebouwd heb, en er elementjes ingezet heb die niet aan mijn verwachting voldoen, en deze dus ga vervangen door andere elementen, dat die er niet in passen.

Zo heb ik een schaller ring voor om een humbucker. Deze is niet gelijk aan de maat van de HondoII LP humbuckerring.

Het zou zonde zijn als je een zelfgebouwde gitaar hebt gemaakt, en daarna nieuwe gaten erin moet boren omdat anders de elementen niet passen.

Heeft iemand misschien ervaring met de maten van elementen van verschillende merken die wel gelijk zijn?

niekb
9 mei 2008, 15:15
De meeste elementen passen zonder de ruimte te hoeven vergroten. Zorg gewoon dat de pu cavities niet te smal zijn. Ook weer niet te groot want dan komen ze onder de ringen weg.

Mark123
9 mei 2008, 15:47
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn elementen opgemeten en gebeld met een muziekwinkel. Ook hier zeiden ze dat dit een standaard maat was. Dus mijn probleem is opgelost. :)

Voorlopig komen mijn hondoII elementjes in de zelfbouw. Ze kunnen dan later nog vervangen worden.

no 1 hops
9 mei 2008, 16:59
laat je ons ook meekijken via fotos van de restauratie?

Mark123
9 mei 2008, 23:48
Hoi No1hops,

ik ga nu samen met mijn vader een gitaar zelf bouwen. Voorlopig met de elementen van de hondoII. Het zal gaan lijken op een Les Paul, maar de ronde kanten hebben van een PRS.

Als de hondoII elementen bevallen laat ik ze in de zelfbouw gitaar zitten. Deze zelfbouw heeft nu mijn voorkeur. De restauratie van de HondoII Les paul gitaar komt daarna wel weer.

Als het hout binnen is en de onderdelen, zal ik een nieuwe topic starten en jullie op de hoogte houden van de bouw.