PDA

View Full Version : Verschil???



leroylafontaine
7 mei 2008, 16:30
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de Ibanez GRG170DX en de Ibanez GRG270B? Ik ben nog een beginner dus ik snap al die moeilijke termen nog niet:P. Welke van de twee raden jullie aan als het prijsverschil niet uit maakt? Mijn stijlen zijn rock, hardrock en metal.

JP074
7 mei 2008, 16:44
Hey,
heb FF gekeken, de GRG 270B heeft een Floyd-Rose tremolosysteem; en gezien de prijs van die gitaar kan dat niet veel soeps zijn, ik zou daar, zeker wanneer je een beginner bent, nog niet aan beginnen, is erg lastig met (om)stemmen.
De GRG 170DX heeft ook een tremolo, maar die "zweeft" niet als een FR, zou ik dus eerder doen. Maar voor die prijs kun je beter een 2e hands gitaar van een duurdere serie kopen. Maar een Floyd Rose; daar zou ik zoals gezegd nog niet aan beginnen.
Mzzl.

J-sus Rulez
7 mei 2008, 16:48
Er lijkt mij dat enkel de tremolo verschillend is...

leroylafontaine
7 mei 2008, 17:20
(...)
De GRG 170DX heeft ook een tremolo, maar die "zweeft" niet als een FR
(...)


Wat bedoel je met "zweeft"? En wat is er verschil dan tussen een FR tremolo en een "normale" tremolo?

M@rtijn
7 mei 2008, 17:55
Een floyd rose zweeft letterlijk boven op de body. En hierdoor is hij ook veel gevoeliger. Een gewone tremolo zit ligt gewoon op de body en is lang niet zo gevoelig en bijvoorbeeld dive bombs zal je er niet gemakkelijk mee maken. Maar doordat de floyd rose zweeft en zo gevoelig is is het ook moeilijker om deze goed te stemmen.

JP074
7 mei 2008, 22:34
nogmaals hey,
met zweven bedoel ik dat de tremolo door enerzijds de snaren, en anderzijds de veren ( die kun je zien als je de plastic afdekking aan de achterkant van de gitaar verwijdert) op zijn plaats wordt gehouden. Het is veel meer een gedoe om dat goed gestemd te krijgen, en even switchen naar bijvoorbeeld dropped-D ( aleen de lage E-snaar een volle toon verlagen, zodat het een D wordt--> wordt wel eens gedaan in metal) gaat gewoon niet. Meer nadelen dan voordelen voor een beginner denk ik. Maar als je perse wilt diven ( a la van halen, steve vai, dan is het bijna noodzaak, anders ontstemt de gitaar vaak...)
Overigens: deze gitaren die jij noemt lijken mij ( correct me if I'm wrong....) zeer geschikt voor metal.
ik raad je gewoon aan een degelijke gitaar ( zij Ibbi's vaak wel hoor) te kopen met humbuckers, in ieder geval een in de brugpositie ( die gebruik je bij metal het meest..).
hoop dat het nu wat verhelderd is.
mzzl.